AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Skrevet 11. oktober 2024 Det begynte i går. Veldig vondt i korsryggen. Kjenner det når jeg sitter og står, men det er ikke smertefullt da. Bare ubehagelig. Problemet oppstår når jeg skal bøye meg, det går bare ikke. For eksempel å stå over vasken og vaske ansiktet går ikke. Må stå fremoverlent med albuene på servanten og kan kun bruke èn hånd. Får ikke på meg sokker eller bukse uten å være litt kreativ eller sette meg på en stol. Det tar tid og er naturligvis også veldig vondt. Å ligge var ikke spesielt behagelig, men jeg ligger for det meste på siden og kjente da lite til det. Vondt å snu seg. Angrer kanskje litt på at jeg ikke dro til legen i dag, samtidig så vet jeg at gangen i det gjerne er at man må vente noen dager og se det an, så lenge jeg klarer å gå, har følelse i beina og ikke har problemer med ufrivillig vannlating og avføring så er det neppe noe alvorlig (ja jeg har lest meg opp, hehe). Det er ubehagelig å gå også, det stråler litt ned i lårene (men dette var verre i går syns jeg) og kjenner det også i hoftene. Har så langt gått litt frem og tilbake her hjemme, prøvd å ta ut av oppvaskmaskinen - den er på bakkenivå, tok sin tid, men ble ferdig til slutt. Må støtte meg i benken og bøye meg på en veldig klein måte for å få tingene ut. Har gått et par ganger i trappa, prøvde å bære noe i hendene ene gangen og det var veldig vanskelig. Da måtte jeg holde meg fast i rekkverket. Uten noe i hendene gikk det ok opp og ned. Jeg har litt sterkere smertestillende som jeg fikk utskrevet med en annen anledning, dette tar ikke noen smerter. Har prøvd ibux (1,2 g), hjalp ikke. Har strukket en del på meg, jeg kan ikke gjøre øvelser, det fungerer rett og slett ikke (f.eks hoftehev). Blir det ikke bedre til mandag så drar jeg naturligvis til legen, men beskriver for å høre om noen kjenner seg igjen og kanskje har råd. Det eneste jeg ikke har prøvd er å gå meg en lengre tur, skal prøve å gjøre det senere i kveld. Anonymkode: e9f3c...006
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Skrevet 11. oktober 2024 Leger pleier ikke gjøre noe med ryggsmerter. Jeg ville prøvd å være i bevegelse og oppsøkt kiropraktor eller naprapat om det ikke blir bedre. Anonymkode: 4a2f7...61a 4 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Skrevet 11. oktober 2024 Du kan jo ringe eyr eller en videolege i helgen bare for å sjekke at det ikke er alvorlig. Ellers er min erfaring at leger ikke er så gode på rygg. Manuellterapeut derimot er supert. Synes allikevel du skal begynne med lege for å utelukke blindtarm, nyrer eller noe indremedisinsk. Anonymkode: 64349...05c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 Hvor i landet bor du? Anonymkode: 64349...05c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #5 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Leger pleier ikke gjøre noe med ryggsmerter. Jeg ville prøvd å være i bevegelse og oppsøkt kiropraktor eller naprapat om det ikke blir bedre. Anonymkode: 4a2f7...61a Takk for svar, ser at kiropraktor her har ledig time mandag. Har aldri vært med kiropraktor. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan jo ringe eyr eller en videolege i helgen bare for å sjekke at det ikke er alvorlig. Ellers er min erfaring at leger ikke er så gode på rygg. Manuellterapeut derimot er supert. Synes allikevel du skal begynne med lege for å utelukke blindtarm, nyrer eller noe indremedisinsk. Anonymkode: 64349...05c Jeg tviler på at det er blindtarm eller nyre. Det kjennes absolutt som det er selve ryggen, og det er smerter jeg har vært borti å kjenne før men langt ifra på dette nivået. Jeg er selv ansatt i helsesektoren og ryggen blir tidvis mye belastet, men nå har jeg jobbet veldig lite de siste ukene og "skaden" skjedde her hjemme når jeg holdt på med noe. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor i landet bor du? Anonymkode: 64349...05c Midt-Norge. Anonymkode: e9f3c...006
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #6 Skrevet 11. oktober 2024 Du følger med på røde flagg (lammelse, urin, avføring), og da kan du fint se det an noen dager. Du kan også ringe legevakten 116117 hvis allmenntilstanden blir dårlig, og du trenger råd. Anonymkode: 103ca...88c 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #7 Skrevet 11. oktober 2024 Prøv å ikke provoser ryggen noe mer, hvis du ligger på siden så ha en tjukk pute eller dyne mellom knæra/låra for å avlaste bekkenet, ihvertfall ikke ligg på magen. Ikke gå for mye/lenge, og ikke bær noenting, ta det helt rolig. Fikk prolaps ifjor, håper du er heldigere enn meg 🤞 Gir det seg ikke iløpet av helgen så dra til kiro, fysio eller manuellterapeut på mandag. Anonymkode: 29e1b...7ba
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #8 Skrevet 11. oktober 2024 Du skal ikke gjøre så veldig mye med ryggen nå i akutt fase. Nå må du først og fremst vente til det får roet seg litt, så kan du begynne å tenke på å gå turer, bøye deg og trene senere. Mener ikke at du skal legge deg ned og ikke gjøre noen ting, men prøv å unngå å irritere det. Jeg ville nok ikke gått til legen før det enten var gått et par uker eller jeg var såpass plaget at jeg ikke fikk sove. Det sistnevnte skjedde meg for en tid tilbake, da fikk jeg legetime, undersøkelse og resept på Voltaren. Det funket som bare det. Når smerten hadde gitt seg kunne jeg begynne å trene rygg for å unngå at det skjedde igjen (fikk rådgivning av fysioterapeut). Anonymkode: 38b3c...efa
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #9 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøv å ikke provoser ryggen noe mer, hvis du ligger på siden så ha en tjukk pute eller dyne mellom knæra/låra for å avlaste bekkenet, ihvertfall ikke ligg på magen. Ikke gå for mye/lenge, og ikke bær noenting, ta det helt rolig. Fikk prolaps ifjor, håper du er heldigere enn meg 🤞 Gir det seg ikke iløpet av helgen så dra til kiro, fysio eller manuellterapeut på mandag. Anonymkode: 29e1b...7ba Takk for svar, jeg skal bestille time med kiropraktor i morgen (kan bestille på nettsiden) om jeg ikke merker noen som helst forbedring i morgen tidlig. Har gått tur og prøvd å bevege meg litt, fikk litt inntrykk av at det hjalp da jeg faktisk klarte å sette meg ned på huk (noe jeg IKKE klarte i går eller tidligere i dag), men etter å ha sittet i sofaen i sånn 15 minutter så var det enormt smertefullt å reise seg opp og stå. Måtte bare sette meg ned igjen. Satser på at det ikke er noe så ille som prolaps! AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skal ikke gjøre så veldig mye med ryggen nå i akutt fase. Nå må du først og fremst vente til det får roet seg litt, så kan du begynne å tenke på å gå turer, bøye deg og trene senere. Mener ikke at du skal legge deg ned og ikke gjøre noen ting, men prøv å unngå å irritere det. Jeg ville nok ikke gått til legen før det enten var gått et par uker eller jeg var såpass plaget at jeg ikke fikk sove. Det sistnevnte skjedde meg for en tid tilbake, da fikk jeg legetime, undersøkelse og resept på Voltaren. Det funket som bare det. Når smerten hadde gitt seg kunne jeg begynne å trene rygg for å unngå at det skjedde igjen (fikk rådgivning av fysioterapeut). Anonymkode: 38b3c...efa Takk for svar, skal ta det med ro. Gåturen hjalp fint lite, skal være flink til å reise meg opp og gå og ikke bli sittende/liggende for lenge, men jeg tror faktisk at gåturen gjorde det litt verre ja. Skal ta turen til kiropraktor først og så eventuelt til legen og få Voltaren. Anonymkode: e9f3c...006
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #10 Skrevet 11. oktober 2024 Høres ut som ryggskott (svenke ordet for det, husker ikke det norske i farta😂). Jeg hadde dette, fysio ga meg noen svært enkle øveler på youtube og de funket svært godt. Anbefaler deg å prøve disse. De er ikke farlige å gjøre i den akutte fase heller. God bedring! Anonymkode: d21bd...1a7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #11 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Høres ut som ryggskott (svenke ordet for det, husker ikke det norske i farta😂). Jeg hadde dette, fysio ga meg noen svært enkle øveler på youtube og de funket svært godt. Anbefaler deg å prøve disse. De er ikke farlige å gjøre i den akutte fase heller. God bedring! Anonymkode: d21bd...1a7 Ligger i senga og prøvde dette nå. Merker ingen forskjell, men tror kanskje jeg må gjøre det på gulvet? Er skeptisk til å legge meg ned der da, jeg er faktisk redd jeg ikke kommer meg opp igjen. Skal forsøke i morgen. Nå er det så ille at jeg nesten ikke klarer å gå. Å sitte og ligge går fint, men det å flytte på seg er enormt smertefullt. Klarer ikke stå vanlig å vaske hendene. Blir kiropraktor på mandag. Anonymkode: e9f3c...006
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #12 Skrevet 12. oktober 2024 Dette blir verre og verre. Har nå brukt nesten 30 min på å stå opp og gå på do. Smerten hugger tak når jeg skal gå fra liggende til sittende, sittende til stående, stående til sittende osv. Begge gangene jeg reiste meg opp nå kjentes det ut som beina ville svikte. Men ikke gjort det enda. Forstår ikke hvordan jeg skal holde ut til mandag, jeg tviler på jeg kommer til å klare å kjøre bil. 😥 Har lagt meg i sengen igjen og det gjør vondt bare jeg gråter, jeg er så fortvilet nå. Ibux, paracet osv fungerer ikke i det hele tatt. Øvelsene som du la ved link til anonym klarer jeg bare i sengen, prøvde igjen nå men ingen effekt. Kommer meg ikke på gulvet. Det jeg er redd for er å falle og ikke komme meg opp igjen. Skal jeg bare prøve å komme meg fort opp når jeg ståe opp selv om det gjør veldig veldig vondt og kjennes ut som beina skal svikte? Jeg kan bite det i meg men redd for å gjøre det verre, men det tror jeg allerede har skjedd. Er rådvill nå. Er ikke noe å ringe legevakta etter for er ikke noe de kan gjøre uansett, og å sette meg i bilen og dra dit og sitte der på et venterom i kanskje et par timer det går ikke. Anonymkode: e9f3c...006 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #13 Skrevet 12. oktober 2024 Det er ikke sant at leger ikke kan så mye om rygg, altså. Ryggsmerte er noe av det vanligste fastleger kommer borti. Det er sant at det oftest ikke er annet å gjøre med enn ro i akuttfasen. Er det fryktelig smertefullt kan legen skrive resept på smertestillende. Smertene kommer fra at en mellomvirvelskive brister og skaper betennelsesreaksjon som igjen fører til at musklene i ryggen strammer seg for å beskytte. Det går over av seg selv i løpet av noen uker med gradvis bedring, og man bør gradvis øke aktivitetsnivået, og trene stabiliseringsmuskler, gjerne ved hjelp av fysioterapeut. Noen ganger når en slik skive brister, kan kjernen i skiva komme ut i spinalkanalen og presse på nerverøttene, da er det prolaps. De fleste prolapser går over av seg selv, selv om de er forferdelig vonde i starten. Går de ikke over innen en viss tid kan det opereres, etter utredning med bilder (vanligvis MR). Ta kontakt med lege dersom lammelser, inkontinens for urin eller avføring, hvis du ikke får til å tisse, følelsesløshet i ridebukse/sykkelshortsområdet, eller sterke smerter som hindrer hvile og søvn. Anonymkode: 61ed3...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #14 Skrevet 12. oktober 2024 Når du sitter eller ligger helt stille vil det bli verre. Det er vanlig. Du kan kontakte lege for å få sterkere smertestillende, men utover det innlegget over skriver er det ikke så mye å gjøre i akuttfasen. Anonymkode: 4a2f7...61a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #15 Skrevet 12. oktober 2024 Dette har jeg hatt mange ganger, det er så smertefullt. Det vil gå over av seg selv innen en uke. det som hjelper for meg er kiropraktor, ise ned korsryggen, ca 15 min med is og deretter pause. I tillegg må du gå, jo mer jo bedre. Men gå korte, korte turer. sitte er dumt, da får du hele vekten av overkroppen på korsryggen som allerede er vond. Det er å ligge og stå og gå som er fungerer. eneste smertestillende som har fungert på meg er tramadol i kombinasjon med paracet. Vanlig smertestillende har null effekt. Blir det skikkelig ille kan du ta kontakt med legevakt og spørre etter det. Ta kontakt med kiro! Etter at du har fått disse smertene, lumbago, er det stor sjanse for at du får det igjen. Derfor er det nå trening og fysisk aktivitet som du må gjøre for å styrke kjernen og ryggen fremover for å unngå å få disse problemene igjen. Svømming er helt supert! Masse god bedring! Anonymkode: 91096...c1f 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #16 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette har jeg hatt mange ganger, det er så smertefullt. Det vil gå over av seg selv innen en uke. det som hjelper for meg er kiropraktor, ise ned korsryggen, ca 15 min med is og deretter pause. I tillegg må du gå, jo mer jo bedre. Men gå korte, korte turer. sitte er dumt, da får du hele vekten av overkroppen på korsryggen som allerede er vond. Det er å ligge og stå og gå som er fungerer. eneste smertestillende som har fungert på meg er tramadol i kombinasjon med paracet. Vanlig smertestillende har null effekt. Blir det skikkelig ille kan du ta kontakt med legevakt og spørre etter det. Ta kontakt med kiro! Etter at du har fått disse smertene, lumbago, er det stor sjanse for at du får det igjen. Derfor er det nå trening og fysisk aktivitet som du må gjøre for å styrke kjernen og ryggen fremover for å unngå å få disse problemene igjen. Svømming er helt supert! Masse god bedring! Anonymkode: 91096...c1f Takk. Men når jeg skal reise meg opp, skal jeg bare gjøre det raskt selv om det gjør fryktelig vondt? Jeg kan vel ikke gjøre det så mye verre? Ang. tur så gikk jeg i går og det ble ikke bedre, snarere tvert imot. Dessverre er det glatt og litt snø ute her nå så ut tør jeg ikke gå. Men prøver å bevege meg og ikke sitte i ro for lenge, men igjen så har jeg prøvd mye det siste døgnet og ingenting har gjort det bedre. Finner i blant sitte- og liggestillinger hvor jeg ikke kjenner noe, men så snart jeg beveger meg smeller det til. Anonymkode: e9f3c...006
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #17 Skrevet 12. oktober 2024 Det er en god ting at du finner stillinger som ikke er smertefulle. Da skal du bare hvile i disse stillingene nå i akuttfasen. Du skal ikke trene eller drive med aktiviteter som gir smerter. Det skader ikke å ringe legevakten. Noen ganger trengs det sterke smertestillende for å komme igjennom akuttfasen. Føler med deg ♥️ Anonymkode: 103ca...88c 1
Stoltskeiv Skrevet 12. oktober 2024 #18 Skrevet 12. oktober 2024 Så lenge du lurer på om du burde kontakte lege, så tenker jeg at man skal kontakte en lege
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #19 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette blir verre og verre. Har nå brukt nesten 30 min på å stå opp og gå på do. Smerten hugger tak når jeg skal gå fra liggende til sittende, sittende til stående, stående til sittende osv. Begge gangene jeg reiste meg opp nå kjentes det ut som beina ville svikte. Men ikke gjort det enda. Forstår ikke hvordan jeg skal holde ut til mandag, jeg tviler på jeg kommer til å klare å kjøre bil. 😥 Har lagt meg i sengen igjen og det gjør vondt bare jeg gråter, jeg er så fortvilet nå. Ibux, paracet osv fungerer ikke i det hele tatt. Øvelsene som du la ved link til anonym klarer jeg bare i sengen, prøvde igjen nå men ingen effekt. Kommer meg ikke på gulvet. Det jeg er redd for er å falle og ikke komme meg opp igjen. Skal jeg bare prøve å komme meg fort opp når jeg ståe opp selv om det gjør veldig veldig vondt og kjennes ut som beina skal svikte? Jeg kan bite det i meg men redd for å gjøre det verre, men det tror jeg allerede har skjedd. Er rådvill nå. Er ikke noe å ringe legevakta etter for er ikke noe de kan gjøre uansett, og å sette meg i bilen og dra dit og sitte der på et venterom i kanskje et par timer det går ikke. Anonymkode: e9f3c...006 Huff jeg føler med deg, det høres ut som når jeg fikk prolaps. Ta deg en tur på legevakten hvis du klarer å komme deg dit, ring de på forhånd og hør om du må vente lenge. Jeg vet ikke om de får gjort så mye, men de kan kanskje skrive ut litt sterkere smertestillende. Men ikke sitt, det legger press på ryggen. Ikke gjør øvelser heller, hold deg heeelt i ro, med mindre du skal på legevakten. Anonymkode: 29e1b...7ba
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #20 Skrevet 12. oktober 2024 Og prøv å ise det, forhåpentligvis hjelper det litt. Huff jeg føler så med deg, vet hvor jævelig det er. Masse god bedring😘 Anonymkode: 29e1b...7ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå