Gå til innhold

Hvorfor er hekling mer populært hos yngre folk?

Emi123

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 og tok opp strikking for et par år siden, etter å ikke ha tatt på et eneste garnnøste siden barneskolen. Når korona kom så la jeg merke til at det var veldig mange jenter rundt min alder på f.eks tiktok som begynte å hekle. Dermed fikk jeg inntrykk av at mange unge jenter også begynte å hekle siden de synes det så gøy ut - mange fler enn som begynte å strikke!
Jeg kan begge deler, men personlig foretrekker jeg å strikke - synes det er lettere, gøyere, finere oppskrifter osv. Kjæresten min derimot elsker å hekle (han har også litt problemer med venstre hånd, så han synes det er fysisk vanskeligere å strikke). Tror dere det er noen grunn til det? Kanskje strikking virker litt kjerring? Synes det er veldig fint at folk har en hobby assa, bryr meg ikke om de foretrekker det ene eller det andre - bare lurte på om det er en grunn til at hekling er mer populært! Føler ikke det er like normalt å hekle plagg, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har inntrykk av at strikking er mer populært i Norge, og hekling er mer populært i USA.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare en teori, men jeg tror mange unge liker hekling av flere grunner.

Én, det er ganske enkelt å lære seg. Jeg personlig synes det var enklere å lære meg å hekle enn å strikke. Lærte dog å strikke først.

To, de har sett videoer av det på tiktok, og ble inspirert til å prøve. Tror hekling blant unge har blitt litt in.

Tre, det er store valgmuligheter blant ting man kan lage med hekling, feks amigurumi. I tillegg stor variasjon i type stitches man kan lage.

Fire, det er raskere enn å strikke.

Jeg elsker både og strikke og hekle (er tidlig i 30-årene, ikke såååå ung), og bruker de to mediene til forskjellige ting. For meg er det naturlig å strikke en genser, lue, votter eller sokker feks., og hekling bruker jeg gjerne når jeg vil lage bamser eller teppe, eller feks plagg hvor størrelsen ikke er så nøye, som sjal eller skjerf. Men det er hovedsaklig fordi jeg synes det er vanskeligere å treffe heklefasthet enn det er å treffe strikkefasthet. Jeg følger en del som lager hekleoppskrifter på Instagram som designer klær, og ser at de gjerne har oppskrifter hvor du kan tilpasse til kroppen din underveis, så det frister å prøve etterhvert.

Jeg liker best å hekle, hvis jeg skal velge mellom de to. For med hekling kan jeg variere og lage flotte intrikate mønstre, som jeg ikke føler jeg klarer like enkelt med strikking. Men jeg synes det er enklest å lage fine klær (genser, lue osv) når jeg strikker, pluss at mønsterstrikk er nydelig! Så jeg ser store gleder med begge deler 😀

Men jeg er enig, det virker til å være absolutt mest populært med hekling blant de unge som lærer seg håndarbeid nå om dagen.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg elsker hekling, har holdt på i mange år. Kan ikke strikke. Er 50+, har inntrykk av at det er veldig populært i alle aldre.

Endret av mmd
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja si det, noen synes sikkert hekling er enklere å lære enn strikking? Mens andre er omvendt. Itillegg  mange som både strikker og hekler verden over. Hekling er i vinden,det har dukket opp flere og flere heklepodcaster det siste året.. var ganske få av de før... var stort sett bare strikkepodcaster. Snakket med " GarnSara " I garnbutikken og hun kunne fortelle at hun solgte mer heklegarn nå, enn strikkegarn, for første gang i historien. Så det har nok blitt trendy å hekle.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både strikker og hekler og ser også unge folk som strikker.

Men det er enklere å hekle enn å strikke, tror jeg.

Når man er nybegynner og strikker, er det krise om man mister en maske og ikke aner hvordan man skal plukke den opp igjen for eksempel. Og små hekleprosjekter er mye raskere enn å strikke en genser eller noe slikt. 

Jeg synes strikking er stress mens hekling er kos.

Og så opplever jeg at om man har matematikk-hjerne forstår man strikking og oppskrifter lettere enn de av oss som ikke har det talentet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok flere som strikker enn hekler. Har ikke sett en heklenål på mange år. 

Anonymkode: 4ad4b...c9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fugl fønix skrev (2 timer siden):

Tja si det, noen synes sikkert hekling er enklere å lære enn strikking? Mens andre er omvendt. Itillegg  mange som både strikker og hekler verden over. Hekling er i vinden,det har dukket opp flere og flere heklepodcaster det siste året.. var ganske få av de før... var stort sett bare strikkepodcaster. Snakket med " GarnSara " I garnbutikken og hun kunne fortelle at hun solgte mer heklegarn nå, enn strikkegarn, for første gang i historien. Så det har nok blitt trendy å hekle.

Det er et veldig begrenset utvalg av garn som kun er ment for hekling. Du kan hekle av alt mulig slags garn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er nok flere som strikker enn hekler. Har ikke sett en heklenål på mange år. 

Anonymkode: 4ad4b...c9b

Sikkert, men fler og fler hekler nå. Følger man med så skjønner man fort at hekling er i vinden verden over nå. Se hekle podcasten  " Juan the yarn addict " og " Dee's creative hand chrochet " da får du se heklenål i alle størrelser og varianter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte å stikke som barn. Likte det aldri noe særlig. I påsken i år kjøpte jeg et «kit» for å hekle en sjøhest. Og siden har jeg heklet hver dag, tepper, luer og mange mange bamser. Store og små. Elsker å hekle. 

Anonymkode: f1931...024

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emi123 skrev (På 11.10.2024 den 13.44):

Jeg er 21 og tok opp strikking for et par år siden, etter å ikke ha tatt på et eneste garnnøste siden barneskolen. Når korona kom så la jeg merke til at det var veldig mange jenter rundt min alder på f.eks tiktok som begynte å hekle. Dermed fikk jeg inntrykk av at mange unge jenter også begynte å hekle siden de synes det så gøy ut - mange fler enn som begynte å strikke!
Jeg kan begge deler, men personlig foretrekker jeg å strikke - synes det er lettere, gøyere, finere oppskrifter osv. Kjæresten min derimot elsker å hekle (han har også litt problemer med venstre hånd, så han synes det er fysisk vanskeligere å strikke). Tror dere det er noen grunn til det? Kanskje strikking virker litt kjerring? Synes det er veldig fint at folk har en hobby assa, bryr meg ikke om de foretrekker det ene eller det andre - bare lurte på om det er en grunn til at hekling er mer populært! Føler ikke det er like normalt å hekle plagg, for eksempel.

Jeg har heklet flere gensere og luer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 11.10.2024 den 13.55):

Jeg har inntrykk av at strikking er mer populært i Norge, og hekling er mer populært i USA.

Jeg har inntrykk at midtimellom genrasjonen (les: 40-70) strikker. Mens de over 70 og de under 40 hekler mest. Ingen av mine venninner strikker, men mange hekler eller syr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmd skrev (3 timer siden):

Det er et veldig begrenset utvalg av garn som kun er ment for hekling. Du kan hekle av alt mulig slags garn. 

Du mener det? Snakker du da om lille Norge eller hele verden? I Amerika finnes det flere garntyper som ikke selges i Norge. Blant annet Scrubby cotton yarn, den er populær å hekle med der. Kan du hekle deg morsomme skurekluter vetdu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har venner i alderen midten av 20 til starten av 40 og de fleste strikker. Jeg er tidlig 30 årene og kan begge deler, men som en over bruker jeg ulike teknikker til ulike ting. 

Strikker gensere, lier, votter, sokker.

Hekler cardigans, tepper, vesker og bamser.

Anonymkode: 7bcc3...983

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fugl fønix skrev (5 minutter siden):

Du mener det? Snakker du da om lille Norge eller hele verden? I Amerika finnes det flere garntyper som ikke selges i Norge. Blant annet Scrubby cotton yarn, den er populær å hekle med der. Kan du hekle deg morsomme skurekluter vetdu..

Poenger er at man kan hekle av all slags garn (og det blir dermed ganske meningsløst å snakke om hvor mye heklegarn som selges). 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmd skrev (Akkurat nå):

Poenger er at man kan hekle av all slags garn (og det blir dermed ganske meningsløst å snakke om hvor mye heklegarn som selges). 

Det er din mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fugl fønix skrev (13 minutter siden):

Det er din mening.

Hva er min mening? At man kan hekle av all slags garn? Mulig det finnes noen unntak. Jeg vet ikke om noen, men det gjør antagelig du. Fint for deg. (Hjelpes for noe tøys å starte en diskusjon om🙄)

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så frekk du er, det var DU som startet den diskusjonen ikke jeg, det var DU som siterte meg først.  Jeg skrev bare at " Garn Sara " sa hun solgte mer av heklegarn nå enn strikkegarn. Hun har jobbet i garnbutikk i mange år,tror hun har mer peiling på det enn deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe ekspert, men når jeg ble bitt av heklebasillen for et par år siden, så la jeg merke til følgende. Så og si alle fysiske bokbutikker hadde kun noen få bøker om hekling, og en hel hylle med strikking. Det samme skjevfordelte utvalget følte jeg i ulike garnbutikker eller hobbybutikker i byen jeg bor i. En bitteliten seksjon med heklenåler, og en hel vegg med strikkepinner. Hvis jeg var på jakt etter "jumbogarn" eller f.eks t-skjortegarn, til kurver etc, så måtte jeg bestille dette på nettet.

Det er fint at det kanskje blir litt mer populært med hekling framover i Norge.

(En av tingene jeg liker best med hekling, er at i motsetning til strikking, så finnes det knapt en maskin i verden som kan hekle noe.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan både strikke og hekle, men jeg foretrekker helt klart å strikke. Jeg synes heklede plagg blir mindre elastiske enn strikkeplagg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...