AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #141 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som både gjør det bra på skole og jobb, hva slags funksjonsproblemer har dere? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer og kanskje jeg og har fordommer. Jeg sleit ekstremt med min høyere utdanning. Sybes jobb er enklere, men har også problemer der. Har også en på jobb med adhd, men ut fra jeg kunne se, var hun det mest systematiske og strukturerte mennesket på jobb. Hun elsket lister, arrangerte ting, planla etc. Kan noen fortelle om hverdagen som jeg ikke ser? Anonymkode: 91b91...fba Da jeg fungerte på skole og jobb, så fungerte jeg kanskje ikke så bra som jeg ville ha det til. Særlig ikke i arbeidslivet. Dvs jeg klarte fint å holde på jobber, jeg var en racer på å maskere symptomer (som jeg ikke forstod var symptomer). Jeg var lite strukturert, dagdrømte, tok lange pauser (ikke begrep om tid) og kom alltid for sent. Men jeg fikk jobben gjort, og sånn sett fungerte jeg. Jeg vil si at funksjonsproblemene i stor grad var sosialt og på fritiden. Relasjonsvansker, tankekjør/tvangstanker (veldig utmattende), søvnproblemer som ble mer og mer påtrengende, depresjon, m.m. Flyktet mye i alkohol og festing, holdt ting noenlunde i sjakk med trening for å få blåst ut tankekjøret. Jo eldre jeg ble, jo dårligere ble jeg. Visste ikke at jeg hadde ADHD før i 40 årene, men da var jeg så nedkjørt at jeg ble ufør. Anonymkode: fdc47...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #142 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 1.49): Jeg har hatt store funksjonsvansker i mange år, aldri klart å stå i 100% jobb. Eneste årsak til at jeg ikke havnet på AAP var at jeg var i flere mammapermisjoner. Når min sønn ble utredet for adhd begynte jeg å lese mer om dette. Jeg jobbet den gang 80% og det var utmattende. Jeg gikk med konstant spenningshodepine og lå i fosterstilling etter jobb og sov. Når jeg leste symptomene for jenter krysset jeg av for hver boks. Jeg ble veldig overrrasket at for eks. dagdrømming, anspenthet, indre uro, fikling, rastløshet, lite tålmodig, angst/depresjon var ADHD. Jeg gikk litt i sjokk og ble henvist til DPS. Pga jeg var sykmeldt kom jeg inn. Møtte dessverre en arrogant nyutdannet psykolog som mente jeg kun hadde angst… Nevrologisk test mente annet, problemet var min mor som ikke så mine vansker som barn før fylte 12år. De skjulte jeg selvsagt. Men at jeg som barn sovnet overalt med en gang hjernen min ikke ble stimulert eller var for sliten for overkompensering hadde ikke dps noe kunnskap om. Jeg hadde også mye andre symptomer som er typisk jenter og som ikke står i diagnosemanualen (dps brukte en utdatert). Jeg valgte å gå privat til en som var spesialist og hadde jobbet med adhd i over 40 år. Han var ikke i tvil etter å ha blitt testet med ulike diagnose manualer, og jeg fikk starte på medisiner. Det endret mitt liv, fra å være konstant uregulert på alle områder som blir styrt av dopaminen, er jeg nå mer regulert medisinert. Jeg har jobbet 100% siden og ikke vært en dag sykmeldt. Så ja hvis du har adhd (der medfødt årsak er at kroppen har et uregulert dopamin nivå) så betyr medisin alt! Det betyr at man er i toleransevindu og ikke overaktivert eller underaktivert. Uten medisiner så er hjernen min konstant på jakt etter dopamin, og det er ikke like lett når man sitter i et jobb møte og sovner fordi det er totalt uinteressant eller har masse å gjøre så man sitter å spenner alle muskler. Eller på kvelden når den indre uroen kommer snikende og ikke får sove, eller når man sitter og nettshopper for å oppleve en falsk tilfredsstillelse. I tillegg så gjør dopamin mangel at følelsene dine er også uregulert så man er mer utsatt for fight and flight men også å bli depressiv. Jeg har også fått kastet antidepressiv etter meg uten at dette har hjulpet. Hadde jeg vært TS så hadde jeg lånt penger til privat utredning. Jeg har tjent inn de pengene for lenge siden da jeg nå jobber 100%! Anonymkode: 36375...4bf Men det er din historie. Min kommentar var basert på flere innlegg tidligere i tråden så det er viktig å få med seg ting i kontekst før man svarer på et innlegg. Anonymkode: acaa0...d42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #143 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 19.59): Jeg tenker at fastleger bør sette på håndbrekket og ikke henvise alle som ønsker en ADHD utredning, for det går utover de som virkelig trenger det. Nå snakker jeg generelt, den er ikke rettet mot noen. Men nå ønsker jo folk å bli henvist, fordi de kjenner seg igjen i noen symptomer som de har lest seg opp på. Anonymkode: b832b...6b0 Dette! Og man ser jo i X antall tråder her på Kg også at mange av de som ønsker utredning om ADHD faktisk ikke forstår hva ADHD egentlig omfatter. Og helsevesenet og ADHD foreningen roper også varsku nå. https://www.vg.no/nyheter/i/BWXAGG/unge-stroemmer-til-adhd-utredning-etter-tiktok-trend «– Vi har sett en betydelig økning av personer som ønsker utredning for ADHD. Vi må huske at helsevesen har begrenset kapasitet og det krever ressurser å utrede, sier Gry Lunde, generalsekretær i ADHD Norge.» https://www.dagbladet.no/nyheter/galskap/79348754 «Hun forteller om en påfallende stor økning i ADHD-henvisninger til spesialisthelsetjenesten på kort tid. Økningen er nasjonal, og trenden er lik i alle de regionale helseforetakene. - Det er bekymringsverdig. Ikke bare for de pasientene og pårørende dette gjelder, men også fordi forsvarlig og god utredning og oppfølging av ADHD er svært ressurskrevende. Dette utfordrer ressursene i et allerede hardt presset psykisk helsevern, sier Ulleberg, og fortsetter: - Vi ønsker å gi alle pasienter så god hjelp som mulig, men utfordres samtidig på hvilke oppgaver vi må gjøre mindre av. Det er nødvendig å prioritere for å sikre forsvarlig helsehjelp til andre pasientgrupper» Anonymkode: acaa0...d42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #144 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette! Og man ser jo i X antall tråder her på Kg også at mange av de som ønsker utredning om ADHD faktisk ikke forstår hva ADHD egentlig omfatter. Og helsevesenet og ADHD foreningen roper også varsku nå. https://www.vg.no/nyheter/i/BWXAGG/unge-stroemmer-til-adhd-utredning-etter-tiktok-trend «– Vi har sett en betydelig økning av personer som ønsker utredning for ADHD. Vi må huske at helsevesen har begrenset kapasitet og det krever ressurser å utrede, sier Gry Lunde, generalsekretær i ADHD Norge.» https://www.dagbladet.no/nyheter/galskap/79348754 «Hun forteller om en påfallende stor økning i ADHD-henvisninger til spesialisthelsetjenesten på kort tid. Økningen er nasjonal, og trenden er lik i alle de regionale helseforetakene. - Det er bekymringsverdig. Ikke bare for de pasientene og pårørende dette gjelder, men også fordi forsvarlig og god utredning og oppfølging av ADHD er svært ressurskrevende. Dette utfordrer ressursene i et allerede hardt presset psykisk helsevern, sier Ulleberg, og fortsetter: - Vi ønsker å gi alle pasienter så god hjelp som mulig, men utfordres samtidig på hvilke oppgaver vi må gjøre mindre av. Det er nødvendig å prioritere for å sikre forsvarlig helsehjelp til andre pasientgrupper» Anonymkode: acaa0...d42 De færreste ønsker ADHD utredning for moro skyld, og generelt sett henviser ikke fastleger med mindre det er grunn for det. Blir det henvist, så blir det avvist der det enten blir vurdert som "er trolig ikke ADHD", eller funksjonssvikten er ikke vesentlig nok for at de kan prioritere det. Man ønsker utredning fordi man har hatt symptomer fra barnsalder og opplever betydelig funksjonssvikt. Det som er bekymringsverdig, er hvor elendig kapasitet vårt offentlige helsevesen har innen psykiatri, uavhengig av ADHD. Folk med langvarig depresjon og angst får ikke hjelp før det har gått så langt at de er suicidale. Det er ILLE at man i Norge skal punge opp 30 000 av egen lomme for å få utredning. Anonymkode: fdc47...bbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #145 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De færreste ønsker ADHD utredning for moro skyld, og generelt sett henviser ikke fastleger med mindre det er grunn for det. Blir det henvist, så blir det avvist der det enten blir vurdert som "er trolig ikke ADHD", eller funksjonssvikten er ikke vesentlig nok for at de kan prioritere det. Man ønsker utredning fordi man har hatt symptomer fra barnsalder og opplever betydelig funksjonssvikt. Det som er bekymringsverdig, er hvor elendig kapasitet vårt offentlige helsevesen har innen psykiatri, uavhengig av ADHD. Folk med langvarig depresjon og angst får ikke hjelp før det har gått så langt at de er suicidale. Det er ILLE at man i Norge skal punge opp 30 000 av egen lomme for å få utredning. Anonymkode: fdc47...bbc I tillegg da er det mye vanskeligere å hjelpe enn om man hadde tatt tak i problemene på et tidligere tidspunkt. Desto dystrere man ser på livet desto mindre mottakelig er man for råd om hvordan livet kan bli bedre. Anonymkode: 8b422...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #146 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I tillegg da er det mye vanskeligere å hjelpe enn om man hadde tatt tak i problemene på et tidligere tidspunkt. Desto dystrere man ser på livet desto mindre mottakelig er man for råd om hvordan livet kan bli bedre. Anonymkode: 8b422...af4 Jo lenger tid man går uten behandling, jo verre blir det. Jeg er ufør i dag fordi ADHD tok knekken på meg. Tenk hvis leger og terapeuter tok meg seriøst og fanget meg opp for 20 år siden? Eller enda bedre, skolesystemet fanget det opp? Vi har et elendig psykiatrisk helsevern med for dårlig kapasitet. Dette er ikke noe nytt, slik har det vært i årevis. Så denne "varskuen" bør heller rettes mot helsevesenet, og ikke det faktum at det er mange som trenger hjelp. Anonymkode: fdc47...bbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #147 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo lenger tid man går uten behandling, jo verre blir det. Jeg er ufør i dag fordi ADHD tok knekken på meg. Tenk hvis leger og terapeuter tok meg seriøst og fanget meg opp for 20 år siden? Eller enda bedre, skolesystemet fanget det opp? Vi har et elendig psykiatrisk helsevern med for dårlig kapasitet. Dette er ikke noe nytt, slik har det vært i årevis. Så denne "varskuen" bør heller rettes mot helsevesenet, og ikke det faktum at det er mange som trenger hjelp. Anonymkode: fdc47...bbc Nettopp. Dette er hva som kalles å spare seg til fant. Man sparer penger på kort sikt, men så blir den samfunnsøkonomiske regningen enorm over tid fordi folk blir sykere og sykere og til slutt så kan de ikke jobbe. I tillegg kommer selvsagt livskvaliteten som blir ødelagt ved at pasienten ikke får hjelp på et tidlig tidspunkt. Skrev det også tidligere i tråden. Det at mange søker om ADHD-utredning nå henger sammen med at de ikke fikk ADHD utredning som barn. Hadde man hatt en bevissthet rundt det og hadde disse voksne blitt prioritert da de var barn så hadde man ikke hatt situasjonen man har i dag med enormt mange som søker ADHD-utredning. Anonymkode: 8b422...af4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #148 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): De færreste ønsker ADHD utredning for moro skyld, og generelt sett henviser ikke fastleger med mindre det er grunn for det. Blir det henvist, så blir det avvist der det enten blir vurdert som "er trolig ikke ADHD", eller funksjonssvikten er ikke vesentlig nok for at de kan prioritere det. Man ønsker utredning fordi man har hatt symptomer fra barnsalder og opplever betydelig funksjonssvikt. Det som er bekymringsverdig, er hvor elendig kapasitet vårt offentlige helsevesen har innen psykiatri, uavhengig av ADHD. Folk med langvarig depresjon og angst får ikke hjelp før det har gått så langt at de er suicidale. Det er ILLE at man i Norge skal punge opp 30 000 av egen lomme for å få utredning. Anonymkode: fdc47...bbc Jeg har aldri sagt at man søker utredning for moro skyld, men fakta er at antall søknader om utredninger for ADHD har eksplodert etter pandemien og det er veldig mange som ber om utredning uten at de har satt seg ordentlig inn i alle symptomer og kriterier ved en ADHD diagnose. Og mener du oppriktig at spesialisthelsetjenesten skal gi utredning til alle som måtte ønske det vel vitende om at dette da går på bekostning av andre pasienter som har tunge og alvorlige diagnoser? Og Dps har en prioriteringsveileder og de pasientene som blir prioritert for utredning for ADHD er de som har alvorlig funksjonsfall. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker#caa69d1c-1d73-4d0e-865a-1c8432c896c2-begrunnelse ADHD - alvorlige symptomer og nedsatt funksjon (veiledende frist 26 uker) Utdypende forklaring på tilstand Det henvises mange pasienter til utredning av mulig hyperkinetisk forstyrrelse. Spesialisthelsetjenesten bør konsentrere seg om utredning av de som har betydelige funksjonsproblemer på skole, arbeid og i hjemmet. Veiledende rett til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten? Ja https://www.nrk.no/rogaland/maja-brukte-sparepengene-pa-adhd-diagnosen-_-men-fikk-ikke-hjelp-av-det-offentlige-helsevesenet-1.16410027 «Schaefer har utredet mange voksne pasienter for ADHD, men avviser også mange. – Vi er veldig presset på tid og må gjøre tøffe prioriteringer. Personen skal ha en betydelig funksjonsnedsettelse for å få en utredning, sier han. De siste årene har det vært en jevn økning av voksne som ønsker utredning for ADHD. Gunnar Schaefer, psykolog spesialist Stavanger DPS, sier de bruker betydelig tid på vurderinger av henvisninger om utredning av ADHD hos voksne. – Forventningene til behandling er høye, men kapasiteten i det norske helsevesenet er begrenset. Derfor er det helt avgjørende at vi gjør prioriteringer ut fra alvorlighet.» Anonymkode: acaa0...d42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #149 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er i 30-årene og fikk også nylig avslag om ADHD, Autisme og angst-uredning på DPS fordi de ikke kunne se at jeg fikk nok "utbytte" av å komme inn mot "kostnadene" av å ha meg der. Jeg ble henvist av privat psykolog som mente jeg trengte utredning og det ville kostet meg tusenvis av kroner å gjøre privat. Jeg i ferd med å bli utbrendt og har lang historie med psykiske plager fra ungdommen (til og med på DPS). Jeg tenkte "endelig skal jeg få en forklaring og riktig diagnose", men det blir nok enda en runde med antidepresiva og sykemelding fra fastlegen Anonymkode: 61b0a...f9b Trist å høre. TS Anonymkode: 77720...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #150 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er i 30-årene og fikk også nylig avslag om ADHD, Autisme og angst-uredning på DPS fordi de ikke kunne se at jeg fikk nok "utbytte" av å komme inn mot "kostnadene" av å ha meg der. Jeg ble henvist av privat psykolog som mente jeg trengte utredning og det ville kostet meg tusenvis av kroner å gjøre privat. Jeg i ferd med å bli utbrendt og har lang historie med psykiske plager fra ungdommen (til og med på DPS). Jeg tenkte "endelig skal jeg få en forklaring og riktig diagnose", men det blir nok enda en runde med antidepresiva og sykemelding fra fastlegen Anonymkode: 61b0a...f9b Glemte å skrive at jeg skal klage og du burde vurdere å klage du også. Jeg skal til fastlegen til uka for å lese henvisningen min og jeg holder nå på med å skrive ned punkter jeg burde ha med i klagen. I avslaget mitt stod det noen punkter om hvorfor jeg ikke fikk utredning og de bruker jeg til å tenke gjennom hva jeg bør få med i klagen min. TS Anonymkode: 77720...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zondaar Skrevet 13. oktober 2024 #151 Del Skrevet 13. oktober 2024 Hva f*** avslag pga gode karakterer? Jeg har ADHD. Jeg hadde ikke så gode karakterer på ungdomsskolen fordi jeg ikke la inn NOE arbeid. Gjorde ingen lekser, leste ikke til prøver — ingenting. Svarene jeg gav i timen eller på prøven var kun kunnskap jeg hadde fått i timen. På videregående skjerpet jeg meg og hadde jeg bare femmere og seksere og på min bachelor hadde jeg B i snitt. Det er jo helt bak mål å avvise utredning pga gode karakterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #152 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De færreste ønsker ADHD utredning for moro skyld, og generelt sett henviser ikke fastleger med mindre det er grunn for det. Blir det henvist, så blir det avvist der det enten blir vurdert som "er trolig ikke ADHD", eller funksjonssvikten er ikke vesentlig nok for at de kan prioritere det. Man ønsker utredning fordi man har hatt symptomer fra barnsalder og opplever betydelig funksjonssvikt. Det som er bekymringsverdig, er hvor elendig kapasitet vårt offentlige helsevesen har innen psykiatri, uavhengig av ADHD. Folk med langvarig depresjon og angst får ikke hjelp før det har gått så langt at de er suicidale. Det er ILLE at man i Norge skal punge opp 30 000 av egen lomme for å få utredning. Anonymkode: fdc47...bbc Jeg har aldri sagt at man søker utredning for moro skyld, men fakta er at antall søknader om utredninger for ADHD har eksplodert etter pandemien og det er veldig mange som ber om utredning uten at de har satt seg ordentlig inn i alle symptomer og kriterier ved en ADHD diagnose. Og mener du oppriktig at spesialisthelsetjenesten skal gi utredning til alle som måtte ønske det vel vitende om at dette da går på bekostning av andre pasienter som har tunge og alvorlige diagnoser? Og Dps har en prioriteringsveileder og de pasientene som blir prioritert for utredning for ADHD er de som har alvorlig funksjonsfall. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker#caa69d1c-1d73-4d0e-865a-1c8432c896c2-begrunnelse ADHD - alvorlige symptomer og nedsatt funksjon (veiledende frist 26 uker) Utdypende forklaring på tilstand Det henvises mange pasienter til utredning av mulig hyperkinetisk forstyrrelse. Spesialisthelsetjenesten bør konsentrere seg om utredning av de som har betydelige funksjonsproblemer på skole, arbeid og i hjemmet. Veiledende rett til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten? Ja https://www.nrk.no/rogaland/maja-brukte-sparepengene-pa-adhd-diagnosen-_-men-fikk-ikke-hjelp-av-det-offentlige-helsevesenet-1.16410027 «Schaefer har utredet mange voksne pasienter for ADHD, men avviser også mange. – Vi er veldig presset på tid og må gjøre tøffe prioriteringer. Personen skal ha en betydelig funksjonsnedsettelse for å få en utredning, sier han. De siste årene har det vært en jevn økning av voksne som ønsker utredning for ADHD. Gunnar Schaefer, psykolog spesialist Stavanger DPS, sier de bruker betydelig tid på vurderinger av henvisninger om utredning av ADHD hos voksne. – Forventningene til behandling er høye, men kapasiteten i det norske helsevesenet er begrenset. Derfor er det helt avgjørende at vi gjør prioriteringer ut fra alvorlighet.» Anonymkode: acaa0...d42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #153 Del Skrevet 13. oktober 2024 PGA at influensere har gjort ADHD til et verktøy for å sette seg i en kategori av mennesker som er impulsive og spennende, så har DPS fått en tsunami med jenter og kvinner som SKAL ha ADHD-utredning! Jenter og kvinner som ikke rekker å realisere alle sine drømmer pga at jobb/utdanning eller familien tar alle kreftene, de kan raskt tenke at det finnes en kvikk-fiks for å bedre fokuset og våkenheten slik at de kan jage sine narscissistiske mål, og da de har de kanskje hørt om at ADHD-medisiner gjør at de kan yte mer og oppnå mer! Vegen er kort til å søke om utredning, og plutselig så har det blitt så mange som går på ADHD-medisiner at myndighetene truer med å gripe inn! Nesten som når 20-30% av alle overvektige kvinner omtrent gikk over lik for å få diabetesmedisiner og satte diabetikere i en vanskelig situasjon pga at de selv skulle klare å ta av 30kg før sommeren pga at de skulle kunne posere i badetøy på stranda! Det er det samme jaget som gjentar seg, riktignok kanskje med andre kvinner, men jaget er det samme. Men nå er det de som faktisk har ADHD-diagnose det går ut over, da pga at det er ganske lett for kvinner å få denne diagnosen, ettersom det blir hevdet at de ikke trenger å ha vært hyperaktive! De har bare vært stille i klasserommet, "ikke blitt sett"!! Og pga ADHD-Norge sin kampanje om å påstå at ADHD hos kvinner gjerne er den stille jenta i klasserommet som ikke blir sett, eller hun som er aktiv og prater konstant, så har de lagt bort helt at jenter og kvinner også er representert med ADHD-tilfeller av ufokusert/hyperaktivitet. Det har bare gått litt i glemmeboka! De må kanskje også stille seg langt bak i køen!. Nå må i tillegg gutter/menn være en direkte trussel mot samfunnet for å få diagnose, mens jentene/kvinnene kan være stille og innadvendte, noe som faktisk gjør at nesten alle av de kan hevde at de har ADHD-diagnose pga flere i venninne-gjengen har det, eller bare for at de selv har lyst, pga at det høres spennende ut, og for at de da har noe som en unnskyldning pga at det er et eller annet de har mislyktes med tidligere! Det er også færre som får diagnoser som fødselsdepresjoner! Her slår vi på stortromma og gir de ADHD-diagnose istedet! Ikke så rart at de heller vil ha ADHD-medisiner. Ofte så er faktisk de bedre på depresjoner, og de har ofte snillere bivirkninger! Dette er en sannhet som brer seg med ild i tørt gress sin hastighet, så da får DPS også de som faktisk kun er deprimerte etter fødsel! De går foran mange som forgjeves står i kø for ADHD-utredning hos DPS! ADHD-Norge har jobbet i flere år for å få frem denne halvsannheten om at guttene er hyperaktive, mens jentene er usynlige! Det er akkurat det de skriver og hevder i omtrent samtilige tidsskrifer og brosjyrer! Det er det bildet av ADHD-kvinnene som passer best på de som sitter i styret, gjerne som en slags bekreftelse og garanti for at ingen stiller spørsmålet om deres egen rolle i ADHD-Norge! Det finnes mange, mange jenter og kvinner nå som har et godt etablert liv med god jobb og god utdanning som får ADHD-diagnose nå, mens mange andre (særlig menn uten hyperaktivitet) som ikke klarer å få en enkel fagutdanning eller en enkel jobb møter døra hos DPS, og hvor DPS gjerne kommer med unnskyldninger om at man har gjort det for bra på skolen, bl.a! DPS tar inn kun jenter og kvinner for ADHD-utredning, og det er nå blitt så stor pågang at det er kun de som faktisk står i fare for å miste barna til barnevernet eller miste jobben som får utredning! Før så var det nok at man hadde problemer med å lykkes i livet (uavhengig av kjønn), men mye skal ha mer, alltid, og derfor er DPS omtrent kjørt i senk av jenter og kvinner som romantiserer en ADHD-diagnose! Synd at det har blitt så stor pågang fra folk som ikke trenger diagnose og medisiner for å klare seg! Det hindrer de i den andre enden av skalaen, hvor mange til slutt tar sitt liv for at de aldri når fram! Anonymkode: 033ad...a89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #154 Del Skrevet 13. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men det er din historie. Min kommentar var basert på flere innlegg tidligere i tråden så det er viktig å få med seg ting i kontekst før man svarer på et innlegg. Anonymkode: acaa0...d42 Hvorfor var det så viktig her?? Jeg svarte på vedr. kriterier før fylte 12år. Her er det mange fallgruver. Så poenget mitt var: Det kan være TS hadde mange symptomer før fylte 12 men at dette ikke blir fanget opp pga for dårlig kunnskap hos DPS! Diagnose manualene er mer rettet mot kriterier hos gutter. Jenter maskerer overfor foreldre og på skolen. Det er ikke sikkert man vet at ting man sleit med faktisk var pga adhd! Anonymkode: 36375...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #155 Del Skrevet 14. oktober 2024 Hvis man klarer seg så bra på skole og i jobb, hvor er utfordringene da? Anonymkode: e8745...af2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #156 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har aldri sagt at man søker utredning for moro skyld, men fakta er at antall søknader om utredninger for ADHD har eksplodert etter pandemien og det er veldig mange som ber om utredning uten at de har satt seg ordentlig inn i alle symptomer og kriterier ved en ADHD diagnose. Og mener du oppriktig at spesialisthelsetjenesten skal gi utredning til alle som måtte ønske det vel vitende om at dette da går på bekostning av andre pasienter som har tunge og alvorlige diagnoser? Og Dps har en prioriteringsveileder og de pasientene som blir prioritert for utredning for ADHD er de som har alvorlig funksjonsfall. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker#caa69d1c-1d73-4d0e-865a-1c8432c896c2-begrunnelse ADHD - alvorlige symptomer og nedsatt funksjon (veiledende frist 26 uker) Utdypende forklaring på tilstand Det henvises mange pasienter til utredning av mulig hyperkinetisk forstyrrelse. Spesialisthelsetjenesten bør konsentrere seg om utredning av de som har betydelige funksjonsproblemer på skole, arbeid og i hjemmet. Veiledende rett til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten? Ja https://www.nrk.no/rogaland/maja-brukte-sparepengene-pa-adhd-diagnosen-_-men-fikk-ikke-hjelp-av-det-offentlige-helsevesenet-1.16410027 «Schaefer har utredet mange voksne pasienter for ADHD, men avviser også mange. – Vi er veldig presset på tid og må gjøre tøffe prioriteringer. Personen skal ha en betydelig funksjonsnedsettelse for å få en utredning, sier han. De siste årene har det vært en jevn økning av voksne som ønsker utredning for ADHD. Gunnar Schaefer, psykolog spesialist Stavanger DPS, sier de bruker betydelig tid på vurderinger av henvisninger om utredning av ADHD hos voksne. – Forventningene til behandling er høye, men kapasiteten i det norske helsevesenet er begrenset. Derfor er det helt avgjørende at vi gjør prioriteringer ut fra alvorlighet.» Anonymkode: acaa0...d42 Og hvorfor tror du det? Altså, pandemien og isolasjon har nok fått ADHD til å renne over for mange udiagnoserte, av åpenbare grunner. Jeg har ikke sagt at noe som helst skal gå på bekostning av alvorlig syke mennesker. Men forstå at ubehandlet ADHD kan utvikle seg til å bli veldig alvorlig, og gi varige alvorlige mèn. Både fysisk og mentalt. Jeg vet veldig godt at det er prioriteringsliste, og hvorfor det må prioriteres slik det gjør. Men det tar ikke bort det faktum at mange trenger hjelp, og at myndighetene derfor bør prioritere øke ressursene fremfor å rope "varsku" over alle henvisningene for utredning. Ubehandlet ADHD er et sant helvete. Anonymkode: fdc47...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #157 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis man klarer seg så bra på skole og i jobb, hvor er utfordringene da? Anonymkode: e8745...af2 Sosialt, relasjoner. Gradvis utmattelse som blir sterkere og sterkere, som fort kan resultere i ufør. Anonymkode: fdc47...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #158 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvorfor var det så viktig her?? Jeg svarte på vedr. kriterier før fylte 12år. Her er det mange fallgruver. Så poenget mitt var: Det kan være TS hadde mange symptomer før fylte 12 men at dette ikke blir fanget opp pga for dårlig kunnskap hos DPS! Diagnose manualene er mer rettet mot kriterier hos gutter. Jenter maskerer overfor foreldre og på skolen. Det er ikke sikkert man vet at ting man sleit med faktisk var pga adhd! Anonymkode: 36375...4bf Om du leser hele tråden så vil du forstå hvorfor jeg svarte som jeg svarte. Men med det er man mye mere obs på symptomer hos jenter pluss at det er helt umulig å få et barn og skulle maskere alle symptomer på ADHD 24/7 Anonymkode: acaa0...d42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 14. oktober 2024 #159 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 11.54): Hei, jeg fikk nylig avslag på ADHD-utredning for voksne. Jeg er 40 år. I avslaget står det at jeg hadde gode karakterer på bacheloren min. Som er sant. Jeg hadde B i snitt. MEN det var kun fordi det var en lett bachelor-grad hvor "alle" fikk gode karakterer ved minimalt arbeid. Da jeg prøvde meg på mastergraden hvor det var høyere krav så klarte jeg ikke det selv om jeg prøvde flere ganger. Brukte dobbelt så lang tid på mastergraden som normert uten å klare å fullføre. Nå er ikke det det største problemet. Det største problemet er at jeg ikke klarer å holde på jobber. Jeg er 40 år og har aldri hatt fast fulltidsjobb og det er fordi jeg sliter enormt med ADHD-symptomer. DPS anerkjente at jeg ikke klarer å få jobb, men de sier at konsentrasjonsproblemer også er vanlig med depresjon og siden jeg er deprimert så tilskriver de alle problemene mine med depresjonen. Depresjonen er for øvrig fordi jeg ikke klarer å få jobb så dette er en svært ond sirkel. Skulle gjerne tatt privat utredning. Men å spare opp 30 000 kroner når man lever på minstesatsen på AAP er ikke lett. DPS tilbød meg samtaleterapi for depresjonen. Men det å snakke om hvor lei meg over at jeg ikke klarer å få jobb hjelper selvsagt ikke meg med å få jobb. Jeg sier ikke at det er garantert jeg har ADHD. Men ekstremt frustrerende at DPS ikke gidder å gi meg en sjanse og alt pga en dum bachelor-grad. Jeg skjønner ikke hvordan de kan tro at samtaleterapi om problemene mine kan være bedre brukte ressurser enn å sjekke om jeg har ADHD. Jeg skulle selvsagt aldri fortalt at jeg gjorde det bra på bachelor-graden min. Jeg gjorde det dårlig på skolen og jeg gjorde det dårlig på mastergraden. Det sa jeg også Men ønsket å gi det fulle bildet. Jeg fortalte også at jeg hadde en lett bachelorgrad hvor alle fikk gode karakterer og ingen la inn mye innsats. Anonymkode: 77720...375 Det dps sier stemmer. Depresjon og særlig angst har mange av de samme symptomene som ADD (ADHD uten den hyperaktive delen) med mye indre uro, konsentrasjonsproblemer og at du blir lettere overveldet enn andre av sosiale sammenkomster m.m. For ADHD-diagnose er det dessuten et krav at du skal ha kjent på symptomene allerede som barn, dvs at det ikke er noe som plutselig oppstod som voksen. Det har gått litt trend i å utredes for ADHD, men ut fra det du beskriver, høres det ikke ut som du har ADHD og å bruke så masse penger på å utredes privat vil da være bortkastete penger du heller kunne brukt på kognitiv terapi for å finne mekanismer å prøve å håndtere uroen på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #160 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Og hvorfor tror du det? Altså, pandemien og isolasjon har nok fått ADHD til å renne over for mange udiagnoserte, av åpenbare grunner. Jeg har ikke sagt at noe som helst skal gå på bekostning av alvorlig syke mennesker. Men forstå at ubehandlet ADHD kan utvikle seg til å bli veldig alvorlig, og gi varige alvorlige mèn. Både fysisk og mentalt. Jeg vet veldig godt at det er prioriteringsliste, og hvorfor det må prioriteres slik det gjør. Men det tar ikke bort det faktum at mange trenger hjelp, og at myndighetene derfor bør prioritere øke ressursene fremfor å rope "varsku" over alle henvisningene for utredning. Ubehandlet ADHD er et sant helvete. Anonymkode: fdc47...bbc Enig med deg. AnonymBruker skrev (På 14.10.2024 den 1.57): Hvorfor var det så viktig her?? Jeg svarte på vedr. kriterier før fylte 12år. Her er det mange fallgruver. Så poenget mitt var: Det kan være TS hadde mange symptomer før fylte 12 men at dette ikke blir fanget opp pga for dårlig kunnskap hos DPS! Diagnose manualene er mer rettet mot kriterier hos gutter. Jenter maskerer overfor foreldre og på skolen. Det er ikke sikkert man vet at ting man sleit med faktisk var pga adhd! Anonymkode: 36375...4bf Enig. Jeg vil også påstå at det kan være mye vanskeligere å fange opp tegnene til ADHD hos et barn enn en voksen. Det er mye høyere krav til selvstendighet hos en voksen og mange ADHD tegn er ting man vil forvente å finne hos et barn. Alle har vel lest Tommy og Tigern. Det er helt klart noen ADHD-tegn der. Men han er også bare en liten gutt så det er ingen som leser tegneserien og tenker at han burde ta piller. Til de som ikke vet er dette en parodi og ikke en original Tommy og Tigern. Anonymkode: 8b422...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå