Gå til innhold

Gode karakterer på bachelor betyr at man ikke kan ha ADHD?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Depresjon er vanlig tilleggssymptom for ADHD, av åpenbare grunner. Merkelig at DPS er så bastante, det er faktisk ikke så svart hvitt at de avdekker ADHD uten å faktisk utrede konkret for dette. Ingen avdekket det hos meg, fordi det synes ikke på meg. Måtte gå privat, og da ble det fort oppdaget. 

Anonymkode: fdc47...bbc

Takk samme tenker jeg.  Jeg skulle gjerne gått privat, men de pengene har jeg ikke og kommer til å ta evigheter å spare opp.  

TS

Anonymkode: 77720...375

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette er hårreisende. 

Jeg har A på min bachelor, har likevel ADHD så det holder. En bachelor tar man jo som regel innenfor noe man synes er interessant, og det går an å ha et høyt evnenivå selv om en har ADHD. 

Er du sikker på at det var kun derfor du ikke fikk diagnosen?

Anonymkode: 409a0...fc6

Hellige ku, så feil jeg leste. Beklager. Jeg ser jo nå at du ikke fikk utredning engang. 

Min lege sa til meg at det er umulig for ressurssterke voksne å komme inn. Det som går an, er å få legen din til å sende henvisning til en privat psykiater. Hvis det finnes noen slike i området ditt kan du bli sendt dit i stedet og bare betale egenandelen. 

Det finnes også private aktører ned i 12-15000, der du kan gjøre alt online. Dyrt, men heldigvis bedre enn 30.000 som du nevnte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg fikk nylig avslag på ADHD-utredning for voksne. Jeg er 40 år. 

[...]

DPS tilbød meg samtaleterapi for depresjonen. Men det å snakke om hvor lei meg over at jeg ikke klarer å få jobb hjelper selvsagt ikke meg med å få jobb. 

Jeg sier ikke at det er garantert jeg har ADHD. Men ekstremt frustrerende at DPS ikke gidder å gi meg en sjanse og alt pga en dum bachelor-grad. 

Jeg skjønner ikke hvordan de kan tro at samtaleterapi om problemene mine kan være bedre brukte ressurser enn å sjekke om jeg har ADHD. 

Jeg skulle selvsagt aldri fortalt at jeg gjorde det bra på bachelor-graden min. Jeg gjorde det dårlig på skolen og jeg gjorde det dårlig på mastergraden. Det sa jeg også Men ønsket å gi det fulle bildet. Jeg fortalte også at jeg hadde en lett bachelorgrad hvor alle fikk gode karakterer og  ingen la inn mye innsats.

Har ikke mental kapasitet til å lese hele tråden, men en tanke slo meg: Dersom du takker ja til samtaleterapien, kan det ikke tenkes at den du har regelmessige samtaler med etterhvert vil kunne kjenne igjen evt tegn på adhd og dermed ende opp med å anbefale en utredning likevel?

Anonymkode: 5db71...6f7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hellige ku, så feil jeg leste. Beklager. Jeg ser jo nå at du ikke fikk utredning engang. 

Min lege sa til meg at det er umulig for ressurssterke voksne å komme inn. Det som går an, er å få legen din til å sende henvisning til en privat psykiater. Hvis det finnes noen slike i området ditt kan du bli sendt dit i stedet og bare betale egenandelen. 

Det finnes også private aktører ned i 12-15000, der du kan gjøre alt online. Dyrt, men heldigvis bedre enn 30.000 som du nevnte. 

Det hadde jeg aldri stolt på ga riktig resultat. Det er heller ingen automatikk i at disse følger opp med medisiner. Jeg hadde faktisk heller spart opp 30 000 og gått til psykiater som gjør utredningen ordentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke mental kapasitet til å lese hele tråden, men en tanke slo meg: Dersom du takker ja til samtaleterapien, kan det ikke tenkes at den du har regelmessige samtaler med etterhvert vil kunne kjenne igjen evt tegn på adhd og dermed ende opp med å anbefale en utredning likevel?

Dette tenker jeg også! Hvis du er åpen om problemene dine i disse samtalene som DPS tilbyr så har jeg vanskelig for å tro at de ikke utreder. Når du allerede er i systemet.

Enten det, eller få legen til å skrive en bedre henvisning. Har legen skrevet om symptomer i barndommen i henvisningen, i tillegg til nåværende symptomer? Dette tror jeg er veldig viktig å få med for å sannsynliggjøre at du har hatt adhd hele livet.

Jeg ville IKKE gitt meg. Nei, medisiner er ikke noe quick fix, men uten de så ville det vært umulig for meg å lage meg og opprettholde rutiner. Noen ting blir mye lettere automatisk med medisiner (følelsesregulering, depresjon, angst, tankekjør), mens andre ting krever at man tar tak (rutiner).

Anonymkode: 2927d...3e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 8 fikk nylig diagnosen, og selv i dag 2024 vet de ikke så mye om det, de vet ikke konkret grunnen engang

Anonymkode: fe3d2...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter litt med å tro på at folk får avslag fordi at man har tatt en bachelorgrad med gode resultater. Tror derimot at de mener at du fungerer for godt i hverdagen. 

Nå har ikke jeg ADHD, men jeg har PTSD og tilbakevendende depressiv lidelse. Jeg har gått i behandling på DPS i mange år, men på ulike tidspunkt og på ulike DPS’er her i byen. Jeg tok min bachelor mellom 2017-2020 (da gikk jeg et år i samtaleterapi). Også begynte jeg på master i fjor høst, og er ferdig til våren. Da gikk jeg nesten tre år sammenhenge i traumeterapi. Men jeg ble ferdig med  behandling på DPS nå i sommer, og ble ung ufør i mai.

At jeg studerte var aldri noe de la vekt på.

Anonymkode: b832b...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok Mastergrad på universitetet med B som resultat til slutt. Jeg har ikke bare holdt på jobb, jeg har gjort god karriere. Jeg fikk allikevel diagnosen gjennom. 

Grunnen var at jeg fokuserte på det som var mitt hovedproblem: relasjon med barn og øvrig familie. Jeg fikk til alle disse tingene, men jeg hadde ikke noe til overs for de jeg er glad i. ADHD kan være en alvorlig forstyrrelse for de nærmeste. Og jeg opplevde at DPS ønsket å hjelpe meg med dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det hadde jeg aldri stolt på ga riktig resultat. Det er heller ingen automatikk i at disse følger opp med medisiner. Jeg hadde faktisk heller spart opp 30 000 og gått til psykiater som gjør utredningen ordentlig. 

Takk for tipsene begge to. Jeg får tenke litt over hva jeg skal gjøre. I en ideell verden så hadde jeg selvsagt tatt den beste utredingen. Men når man er på minstesatsen på AAP så er det å spare opp ekstra 15 000 kroner noe som faktisk er ganske krevende. Kan legge til at jeg trøstespiser som fører til at de få kronene jeg kunne spart forsvinner. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette tenker jeg også! Hvis du er åpen om problemene dine i disse samtalene som DPS tilbyr så har jeg vanskelig for å tro at de ikke utreder. Når du allerede er i systemet.

Enten det, eller få legen til å skrive en bedre henvisning. Har legen skrevet om symptomer i barndommen i henvisningen, i tillegg til nåværende symptomer? Dette tror jeg er veldig viktig å få med for å sannsynliggjøre at du har hatt adhd hele livet.

Jeg ville IKKE gitt meg. Nei, medisiner er ikke noe quick fix, men uten de så ville det vært umulig for meg å lage meg og opprettholde rutiner. Noen ting blir mye lettere automatisk med medisiner (følelsesregulering, depresjon, angst, tankekjør), mens andre ting krever at man tar tak (rutiner).

Takk for begge for tipsene. Ja, kanskje jeg burde takke ja til samtaleterapi for å komme inn i systemet og få forklart problemene mine. 

Nå har jeg vært i systemet tidligere. Så etter min mening så burde de vite om problemene mine. Men de vektlegger etter min mening feil ting. De vektlegger bachelorgraden og depresjonen min og ikke at jeg har slitt hele livet med konsentrasjonen. 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med adhd kan man få gode karakterer om man har interesse for faget. Det er jo ikke det samme som å være evneveik liksom. Hadde klaget.

Anonymkode: 506e3...a02

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere som har fått til mastergrader med A som har fått ADHD-diagnosen. Det er også noe som er frustrerende at noen får avslag på utredning fordi de bestod videregående på normert tid mens andre får diagnosen med A i snitt på mastergraden. Forstå meg rett. Jeg klager ikke over at dere med A på mastergraden fikk ADHD-diagnose, men at vi som har oppnådd langt mindre akademisk får avslag med begrunnelsen at vi klarte  å bestå videregående eller klarte å ta en bachelorgrad. 

I tillegg står det mye på spill. Det å ikke klare å jobbe eller klare husarbeid  og å leve på minstesatsen på AAP er  ikke noe gøy. Dette er ikke noe godt liv jeg har. 

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg står det mye på spill. Det å ikke klare å jobbe eller klare husarbeid  og å leve på minstesatsen på AAP er  ikke noe gøy. Dette er ikke noe godt liv jeg har. 

TS

Full forståelse for dette og kjenner meg igjen❤️

Tror jeg ville enten takket ja til samtalene eller klagd på avslaget/skrevet ny og grundigere henvisning som virkelig går i dybden på adhd-symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Full forståelse for dette og kjenner meg igjen❤️

Tror jeg ville enten takket ja til samtalene eller klagd på avslaget/skrevet ny og grundigere henvisning som virkelig går i dybden på adhd-symptomer.

Takk. Skal som sagt gå til fastlegen neste uke og vurderer å ta en telefon til DPS og takke ja til samtaleterapien de tilbød meg. 

Det er også ekstra frustrerende siden jeg følte jeg nærmest var garantert å få ADHD-utredning.  Fastlegen var veldig sikker på at jeg ville få ADHD-utredning og da jeg ringe DPS FØR jeg fikk avslaget så sa personen i telefonen at han ikke kunne garantere at jeg fikk utredning, men at når han så på søknaden min så var det nesten sikkert at jeg skulle få ADHD utredning.  

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke det at de ikke tror du har Adhd, men at de må prioritere ressursene på de som har enda større problemer. Det er noe triste greier. Verdt å spare opp penger for å ta det privat.

Anonymkode: b8abf...080

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det frustrerende at det er vi som sliter såpass mye at er på trygd som må bruke private helsetjenester.  

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I tillegg er det frustrerende at det er vi som sliter såpass mye at er på trygd som må bruke private helsetjenester.  

TS

Ja, for det er ikke lønnsomt nok for Norge AS🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be lege sende henvisning til andre dps. Jeg fikk 3 avslag før utredning. Da var saken egentlig klinkende klar, til og med med nevropsykolpgisk rapport fra spesialist på adhd. Jeg var dog inne for angst helt i begynnelsen og hadde vært flere runder i psykiatrien, men mistanken om adhd kom veldig fort fra deres side allerede etter andre runde. Men fikk avslag fordi de mente jeg den gang hadde for høyt funksjonsnivå. Denne gangen mente vedkommende at funksjonsnivå var "lavt" nok.

Anonymkode: 91b91...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler for øvrig ikke å henge seg opp i en spesiell diagnose. Det kan gjøre at forhåpningene dine knuses og du blir overbevist om at du ikke kommer deg i jobb uten akkurat den utredningen og DEN behandlingen. Du kan selv begynne å jobbe med egne symptomer uten utredning. Er mye god litteratur og lydbøker og hjelp på feltet. Et sted å starte kan være med konsentrasjonsoppgaver og store planleggere.

Anonymkode: 91b91...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min sønn på 8 fikk nylig diagnosen, og selv i dag 2024 vet de ikke så mye om det, de vet ikke konkret grunnen engang

Anonymkode: fe3d2...3fd

Det er ikke èn konkret grunn til ADHD, men er nok sammensatt. Alt fra næringsmangel under graviditet/tidlig alder som ikke gir riktig utvikling av hjernen, traume til hodet, komplikasjoner under fødsel, arv, mijøgifter m.m

Jeg så en interessant artikkel for en tid tilbake om hvordan overstimulering av babyer/små barn ble ment å kunne ha medvirkende årsak. Altså leker som hopper fra side til side. Noen vil også mene at vaksiner kan ha medvirkende årsak. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...