Gå til innhold

Samboer løy på parterapi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En ting er jo at han lyver, men en annen ting å ha i betraktning, er at dere kan ha to ulike oppfatninger over hvordan ting er. Jeg vet jo selvsagt ikke hvordan dere har det hjemme - men jeg har erfart at selv om jeg personlig opplever noe som uproblematisk, kan samboeren min ha oppfattet det helt forskjellig. Hvis han faktisk oppfatter det sånn at du maser, og du ikke gjør det, må du utfordre han på hva han selv kan gjøre for lettere skal unngå at du maser. Si noe sånt som "ok, men hvis du oppfatter at jeg maser, så er det kanskje en grunn til det. Kanskje jeg synes at du ikke bidrar nok. Bidrar du litt mer, så maser jeg ikke". Lag en avtale på det. Han kommer fra jobb, og er sliten. Det har man jo alle forståelse for. Men hvor lenge skal han få lov å "være sliten" uten å bidra på hjemmebane? 

Anonymkode: 9423e...954

Det neste steget jeg kan ta for at han skal få hvile etter jobb er å holde meg på rommet til barnet de første 3 timene. Ikke en eneste gang spør jeg han om å bidra med noe, verken tirsdag eller lørdag. Jeg ber han ikke om noe som helst, jeg bare gjør det selv. 

Anonymkode: 87cc6...4fb

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du spurt han? Så kan du spørre hva skal vi gjøre? Bedre at dere skiller lag eller fortsatt være sammen? Han vet at jeg gjør mye her hjemme. Så han vet at det har blitt være for han å bo alene. Ja han har klart det. Ingen tvil om det. Jeg vet at jeg har klart meg veldig godt alene. Og det skremte han. Han så at jeg var ikke avhengig av han på noen måter. For jeg gjorde ting selv isteden for å spørre han. No forandret vi oss begge to her. Og vi har heller ikke noen barn som bor hjemme lenger. Men vil det ikke bli noen endring så er det jo bedre å dra fra hverandre. Hvilken forbilde er han for barna hvis han bare ligger på sofaen hele kvelden?

Anonymkode: ac777...d2c

Han kunne tenke seg å leve totalt adskilte liv der han driver med sitt og jeg er husmor. Han vil ikke at jeg skal flytte og han vil heller ikke gi etter for det jeg måtte ha behov for. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Samboer følte at han ikke ble hørt så han ville gå fra timen. Hun lovet dermed at neste time skal bare handle om han. 

Hahaha. Jeg hadde ringt denne dama og tatt en alvorsprat med henne. Sagt hvordan HUN får meg til å føle meg i timene, når hun stryker han med hårene og IKKE sørger for at jeg får sagt det jeg ønsker. Jeg ville fortalt at han enten lyver eller er helt desillusjonert, for den eneste måten han får mer fred på er å flytte for seg selv. Jeg hadde sagt rett ut at hun enabler han og bidrar til at dette går mot skilsmisse. Neste gang hun spør om du "forstår" så sier du nei. Da må HUN sørge for å grave i hvorfor, spørre deg hvordan du ser det. Om hun ikke prøver å nøste opp i det så vet du at hun ikke bryr seg om din side av ting.

Når vi var i parterapi følte jeg at vår terapeut var for mye på "min side" (jeg vil ikke direkte si at vi hadde sider, men vi var uenig om noe veldig viktig), og da sørget jeg for at de fikk pratet sammen alene og nøstet opp i ting bare de to, før jeg ble med tilbake og endelig fikk en nøytral terapeut. De kan være forutinntatte eller dømme folk basert på tidligere erfaringer, selv om de får betalt for å være nøytral. 

Anonymkode: 843b6...44d

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Slik er det hos oss: 

Når han kommer hjem sier jeg hei og hvor lang tid det er til middag. 

Han legger seg på sofaen, barnet leker på rommet. Mens jeg lager middag så rydder jeg her og der og følger opp barnets behov. Så serverer jeg middag til oss alle. Han spiser foran tv så ingen sier noe til han da heller, eller kanskje barnet styrer på med sitt. 

Så rydder jeg vekk for alle og fortsetter med gjøremål som rydding og vasking. Etter hvert legger jeg barnet, fortsatt ikke brydd han med noe som helst. Også setter jeg meg med håndarbeid eller henger opp en klesvask. Etter dette så sier jeg natta eller utveksler et par ord om hva barnet har av avtale. Så er det natta. 

Hvordan kan han da føle at det er så mye mas når han kommer fra jobb? 

Maset er nok at han vet at han ikke bidrar. 

Anonymkode: 28991...449

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha. Jeg hadde ringt denne dama og tatt en alvorsprat med henne. Sagt hvordan HUN får meg til å føle meg i timene, når hun stryker han med hårene og IKKE sørger for at jeg får sagt det jeg ønsker. Jeg ville fortalt at han enten lyver eller er helt desillusjonert, for den eneste måten han får mer fred på er å flytte for seg selv. Jeg hadde sagt rett ut at hun enabler han og bidrar til at dette går mot skilsmisse. Neste gang hun spør om du "forstår" så sier du nei. Da må HUN sørge for å grave i hvorfor, spørre deg hvordan du ser det. Om hun ikke prøver å nøste opp i det så vet du at hun ikke bryr seg om din side av ting.

Når vi var i parterapi følte jeg at vår terapeut var for mye på "min side" (jeg vil ikke direkte si at vi hadde sider, men vi var uenig om noe veldig viktig), og da sørget jeg for at de fikk pratet sammen alene og nøstet opp i ting bare de to, før jeg ble med tilbake og endelig fikk en nøytral terapeut. De kan være forutinntatte eller dømme folk basert på tidligere erfaringer, selv om de får betalt for å være nøytral. 

Anonymkode: 843b6...44d

Jeg har spurt i flere av timene "hva skal du egentlig med meg i livet ditt?" Men dette får jeg ikke svar på. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det neste steget jeg kan ta for at han skal få hvile etter jobb er å holde meg på rommet til barnet de første 3 timene. Ikke en eneste gang spør jeg han om å bidra med noe, verken tirsdag eller lørdag. Jeg ber han ikke om noe som helst, jeg bare gjør det selv. 

Jeg tror deg, altså. Men jeg tror også at han kan ha et egoistisk og forvrengt syn på ting. Da funker det kanskje bedre å utfordre ham på andre måter enn å si "du lyver" eller "det er ikke sånn". Da får han nok piggene ut med en gang. Få ham heller til å tenke igjennom hva han selv kan gjøre for å unngå denne "masingen".

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maset er nok at han vet at han ikke bidrar. 

Så når jeg ikke sier noe som helst og bare utfører så maser jeg? Selv om han ber meg hver dag om å ordne middag?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hver gang jeg skulle svare ble jeg overdøvet av han. Og når han overdøver meg så bryter hun inn i tillegg. Så var møtet avsluttet. Alt jeg sa var det ingen som hørte for samboer sørget for å prate høyere. 

Da kan du ta det opp neste gang. Si ifra hvordan du opplevde det. 

det forøvrig ikke konstruktivt at du avviser alt han sier som løgn. Da går dere rett i forsvar begge to. Du kan si at du ikke kjenner deg igjen i det og be han komme med eksempler. Du kan si du trenger å forstå hva det grunnleggende handler om, og se om det er noe gjenkjennbart der. 

skal terapi virke må dere kommunisere åpent. Du kan ikke kontrollere hvordan han kommuniserer, du kan bare kontrollere deg selv. 

Anonymkode: d2b99...397

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han vil ikke være single. Han forstår ikke hvorfor jeg snakker om å flytte. 

Kjempe spesielt at han klager på å ikke få ro etter jobb, når han får dette hver eneste dag. I tillegg sover han lenge både lørdager og søndager. Selv når jeg har hatt all nattevåk med baby så må jeg forstå at han er sliten fra jobb. 

Selvfølgelig vil han ikke være singel. Han har det jo som plommen i egget han og vet inderlig godt at hvis han blir singel blir det slutt på latmannslivet. 

Det høres ut som han driver med en form for gaslighting for å få slutt på parterapien og det at du snakker om å flytte. 

Uansett er jo ikke dette et likeverdig forhold, samt at du kommer utrolig dårlig ut av dette samlivet, så jeg klarer ikke helt å forstå at du vil fortsette denne kampen for forholdet. 

• Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror deg, altså. Men jeg tror også at han kan ha et egoistisk og forvrengt syn på ting. Da funker det kanskje bedre å utfordre ham på andre måter enn å si "du lyver" eller "det er ikke sånn". Da får han nok piggene ut med en gang. Få ham heller til å tenke igjennom hva han selv kan gjøre for å unngå denne "masingen".

Han nektet jo å svare på "hva kan jeg gjøre annerledes." Så da får jeg ikke gjort så mye. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han kunne tenke seg å leve totalt adskilte liv der han driver med sitt og jeg er husmor. Han vil ikke at jeg skal flytte og han vil heller ikke gi etter for det jeg måtte ha behov for. 

Det er enkelt å gi ham et adskilt liv. Men i det må han være eller skaffe husmor selv. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du ta det opp neste gang. Si ifra hvordan du opplevde det. 

det forøvrig ikke konstruktivt at du avviser alt han sier som løgn. Da går dere rett i forsvar begge to. Du kan si at du ikke kjenner deg igjen i det og be han komme med eksempler. Du kan si du trenger å forstå hva det grunnleggende handler om, og se om det er noe gjenkjennbart der. 

skal terapi virke må dere kommunisere åpent. Du kan ikke kontrollere hvordan han kommuniserer, du kan bare kontrollere deg selv. 

Anonymkode: d2b99...397

Derfor hevde jeg heller ikke stemmen for å sørge for å bli hørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han nektet jo å svare på "hva kan jeg gjøre annerledes." Så da får jeg ikke gjort så mye. 

Da sier du det akkurat sånn. "Hvis du ikke kan si hva du kan bidra med, er det vanskelig for meg å endre på noe, for da går vi i samme spor".

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulven skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig vil han ikke være singel. Han har det jo som plommen i egget han og vet inderlig godt at hvis han blir singel blir det slutt på latmannslivet. 

Det høres ut som han driver med en form for gaslighting for å få slutt på parterapien og det at du snakker om å flytte. 

Uansett er jo ikke dette et likeverdig forhold, samt at du kommer utrolig dårlig ut av dette samlivet, så jeg klarer ikke helt å forstå at du vil fortsette denne kampen for forholdet. 

Jeg sa det i nåværende time at jeg ikke føler behovet lengre og at jeg egentlig har gitt opp. 

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg oppfatter jo, som du hører, ikke at jeg maser. Du oppfatter at jeg maser. Hvis det er reelt, er det jo i så fall en grunn til at jeg maser. Folk maser jo fordi de føler at ting ikke blir gjort. For at du skal unngå at jeg maser, må du kanskje endre noe selv også. Vi kan prøve det, så ser vi om maset stopper. Hvis jeg ikke har noe å mase om, maser jeg selvsagt ikke".

F.eks.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt typisk at når mannen behandler kona dårlig, så blir fokuset på å forstå han. Kanskje han er sliten, han føles seg maset på, han føler seg ikke som en mann? 

Dette går dessverre også terapeuter inn og gjør. Får du hjelp av terapeuten til å få frem dine synspunkter? 

Hvis en part stormer ut av et møte bør det adresseres. Og ikke snakkes om hvordan kan du kone og terapeut legge til rette for at mannen skal ville være der. 

Jeg tror dessverre dere er ferdig. Bytt i hvert fall terapeut 

Anonymkode: 0c639...a8a

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts kan jeg spørre hva du får ut av dette forholdet? Vil du virkelig tilbringe livet med en som du ikke engang kan prate med? 
Jobber du? Hvorfor er han så sliten at det er kun sofaliv og ingen barn eller kone? 
Her hadde jeg faktisk ikke tatt turen til parterapeut engang, hva kan reddes hos dere?
Her hadde jeg gjort det slutt, funnet meg en mann som faktisk er glad i meg.
Beklager å si det, men denne mannen har ikke kjærlighet til deg. Når man har det ønsker man å snakke sammen, bidra til at begge har det bra, ta på hverandre, gi den ene en klem for man ser at dagen var tung i dag. 
Dette kan du få ts, men ikke med denne mannen❤️ 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som han ikke engang liker deg særlig godt, men du er jo gratis vaskehjelp, kokk og fulltidsbarnevakt, så da holder han ut å ha deg i huset så lenge du holder kjeft og ikke stiller et eneste krav, eller engang prøver å snakke med han eller smile til ham.

Han høres ut som et helt jævlig menneske, og jeg får vondt i magen av å lese. Det ødelegger jo psyken din å bo med en som ser sånn på deg - du må komme deg unna den fyren ASAP. 

Anonymkode: 874e6...072

• Liker 7
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har spurt i flere av timene "hva skal du egentlig med meg i livet ditt?" Men dette får jeg ikke svar på. 

Å det svaret skal du ta på alvor , non verbal kommunikasjon kan si mye mer enn du tror . Er du så glad i å bli ignorert og utnyttet at du holder ut hva som helst ?  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...