RedFox81 Skrevet 11. oktober 2024 #1 Del Skrevet 11. oktober 2024 Forklar meg gjerne denne saken, hvordan er dette mulig. Her har foreldrene gjort alt de kunne for å sikre livskvalitet til sin voksen utviklingshemmet datter, og de kjøpte et hus i sitt nabolag til henne. Der de kunne besøke henne daglig. Men kommune velger å flytte henne i en kjip kjellerleilighet 1,5 timer unna. Jeg er glad at denne saken kommer opp i media, her burde noen ta ansvar og tenke seg om litt. Og Ecura burde miste alle offentlige kontrakter fremover. https://www.vg.no/nyheter/i/bm716g/varsler-mot-anitas-mor-foelte-de-ville-skremme-meg 8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3 er nok Skrevet 11. oktober 2024 #2 Del Skrevet 11. oktober 2024 Dette er en skammelig sak. De sier de føler seg overvåket og kontrollert av mor. Hadde de bare gjort jobben sin, så hadde ikke mor trengt å overvåke. Moren sørger for at datteren får lovpålagt hjelp. Gudene vet hvor mange i datterens situasjon som blir stuet bort og ikke får lovpålagte tjenester fordi foreldrene ikke er «på». Her blir datteren straffet fordi hun har en ressurssterk mor som krever riktig og lovpålagt hjelp. dette er rett og slett skammelig! 22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3 er nok Skrevet 11. oktober 2024 #3 Del Skrevet 11. oktober 2024 Mor plasserte båndopptakeren på et sted de ansatte ikke hadde tilgang til. Dermed kan man heller ikke si at hun overvåker de ansatte, for de skulle i utgangspunktet ikke være der båndopptakeren ble lagt. Da snakker man ikke om avlytting av ansatte, men å legge igjen en båndopptaker på et sted i eget hjem. Det suspekte her er at de ansatte fant båndopptakeren på et sted de ansatte ikke skulle være og ikke skulle ha tilgang til. Hvem har egentlig gjort noe galt her? Jo, de ansatte. 22 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granitta Skrevet 11. oktober 2024 #4 Del Skrevet 11. oktober 2024 3 er nok skrev (3 minutter siden): Mor plasserte båndopptakeren på et sted de ansatte ikke hadde tilgang til. Dermed kan man heller ikke si at hun overvåker de ansatte, for de skulle i utgangspunktet ikke være der båndopptakeren ble lagt. Da snakker man ikke om avlytting av ansatte, men å legge igjen en båndopptaker på et sted i eget hjem. Det suspekte her er at de ansatte fant båndopptakeren på et sted de ansatte ikke skulle være og ikke skulle ha tilgang til. Hvem har egentlig gjort noe galt her? Jo, de ansatte. Men visste datteren om bånd opptakeren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3 er nok Skrevet 11. oktober 2024 #5 Del Skrevet 11. oktober 2024 Granitta skrev (Akkurat nå): Men visste datteren om bånd opptakeren? Antagelig ikke. Datteren skulle heller ikke ha tilgang til denne delen av boligen, det var ikke en del av boarealet. Denne delen ble opprinnelig leid ut som pause/avlastnkngsenhet for de ansatte som var på jobb, men leiekontrakten ble ikke fornyet. Dermed skulle de ansatte ikke ha tilgang til denne delen av boligen, men moren/vergen mistenkte at de tok seg til rette og brukte denne delen likevel. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 11. oktober 2024 #6 Del Skrevet 11. oktober 2024 Tråden er ryddet for spekulasjoner og persondebatt. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 12. oktober 2024 #7 Del Skrevet 12. oktober 2024 Denne saken er det nok mye mer til enn det som kommer frem ah media, på grunn av taushetsplikt. Men jeg får sterkt inntrykk av at denne moren er en krevende pårørende og dessverre bidrar til å gi de ansatte et uforsvarlig arbeidsmiljø. Til syvende og sist har man jo ikke noe valg enn å flytte tjenestene. Jeg har sett flere eksempler på dette andre steder, der pårørendes atferd bidrar til lovbrudd på arbeidsmiljøloven. Det er ekstremt krevende for kommunen (eller privat leverandør) å håndtere slike situasjoner, men til syvende og sist må de ivareta de ansatte. Sitat Helsesjef Heidi Vasdal skriver i stedet til VG at det var nødvendig å flytte Anita på grunn av arbeidsmiljøet: «Ansatte kunne ikke utføre sine tjenester i boligen, og for å gi tjenestebruker helt livsnødvendige helse- og omsorgstjenester ble det foretatt en flytting». ... Finstad skriver til VG at saken har en komplisert forhistorie med bakgrunn i blant annet husleieavtalen. Det ble en uholdbar situasjon da de ansatte blant annet måtte avvikle hvileperiodene sine et annet sted enn der Anita bodde, forklarer han. – Vår fremste prioritet er de som mottar tjenestene og at alt rundt dem fungerer som det skal, skriver Finstad. Han viser til at de ansatte, som er på jobb døgnet rundt, må ha tilgang til kontor, bad og hvile- og so verom. https://www.vg.no/nyheter/i/pPnJnG/hvor-er-anita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SitronTre Skrevet 13. oktober 2024 #8 Del Skrevet 13. oktober 2024 Det er to sider av samme sak. Det er veldig synd at dattera har havnet på ett sted som er langt fra foreldrene men vet vi virkelig årsaken? Var samarbeidet så vanskelig at kommunen valgte å flytte henne slik? Som helsepersonell er det utrolig vanskelig å håndtere vanskelige pårørende og en føler seg utrolig mistenkeliggjort selv om vi kun gjør jobben vår. At kommunen valgte å begrense mora sinn innsyn på datteras journal er ganske alvorlig. Aldri sett det i mine år som helsepersonell. Vanskelig sak det her. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Icedcoffee Skrevet 13. oktober 2024 #9 Del Skrevet 13. oktober 2024 RedFox81 skrev (På 11.10.2024 den 10.42): Forklar meg gjerne denne saken, hvordan er dette mulig. Her har foreldrene gjort alt de kunne for å sikre livskvalitet til sin voksen utviklingshemmet datter, og de kjøpte et hus i sitt nabolag til henne. Der de kunne besøke henne daglig. Men kommune velger å flytte henne i en kjip kjellerleilighet 1,5 timer unna. Jeg er glad at denne saken kommer opp i media, her burde noen ta ansvar og tenke seg om litt. Og Ecura burde miste alle offentlige kontrakter fremover. https://www.vg.no/nyheter/i/bm716g/varsler-mot-anitas-mor-foelte-de-ville-skremme-meg Jeg bor selv i Skien og Siljan ligger en 20-30 minutters kjøretur unna, kommer an på hvor i Skien datteren nå bor og hvor hun bodde før i Siljan. 1,5 time unna er feil. Kommunen er pålagt å utføre omsorg og det er dessverre uskyldige ansatte denne moren går utover, ikke kommunen som står bak vedtakene og som er de som kjøper omsorgstjenestene. Ingen her ville vel godtatt slike arbeidsforhold hvis det rammet en selv. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SitronTre Skrevet 14. oktober 2024 #10 Del Skrevet 14. oktober 2024 Icedcoffee skrev (7 timer siden): Jeg bor selv i Skien og Siljan ligger en 20-30 minutters kjøretur unna, kommer an på hvor i Skien datteren nå bor og hvor hun bodde før i Siljan. 1,5 time unna er feil. Kommunen er pålagt å utføre omsorg og det er dessverre uskyldige ansatte denne moren går utover, ikke kommunen som står bak vedtakene og som er de som kjøper omsorgstjenestene. Ingen her ville vel godtatt slike arbeidsforhold hvis det rammet en selv. Absolutt. Ikke kjent i Siljan men 1.5 timers avstand, kunne det vært melum? Kilebygda? En kjellerleilighet i de stedene der? Høres meget usannsynlig. Kan også tenke meg at det blir høy turnover med de ansatte mtp arbeidsforhold. Helheten kan fort sykeliggjør de som står i det. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Icedcoffee Skrevet 14. oktober 2024 #11 Del Skrevet 14. oktober 2024 SitronTre skrev (2 timer siden): Absolutt. Ikke kjent i Siljan men 1.5 timers avstand, kunne det vært melum? Kilebygda? En kjellerleilighet i de stedene der? Høres meget usannsynlig. Kan også tenke meg at det blir høy turnover med de ansatte mtp arbeidsforhold. Helheten kan fort sykeliggjør de som står i det. Sjekket på maps😂 hverken Melum eller kilebygda ligger så langt unna, må være en skrivefeil i artikkelen. Jeg leste en annen artikkel hvor det stod at hun nå bodde 30 min unna foreldrene, noe som høres mer riktig ut. hvis det var en reell bekymring at de ansatte brukte kjellerdelen i huset uten leiekontrakt så burde hun jo heller byttet lås på dørene det gjaldt. Ikke bruke lydopptaker for å «ta» de ansatte… nei her er det nok veldig mye vi ikke vet. Kunne ikke se noe sted at det kommer frem hvor gammel datteren er? Noen som vet? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 14. oktober 2024 #12 Del Skrevet 14. oktober 2024 Icedcoffee skrev (6 minutter siden): Sjekket på maps😂 hverken Melum eller kilebygda ligger så langt unna, må være en skrivefeil i artikkelen. Jeg leste en annen artikkel hvor det stod at hun nå bodde 30 min unna foreldrene, noe som høres mer riktig ut. veel, i følge google maps tar det 15 minutter å kjøre herfra til sentrum, virkeligheten er 25 hvis det ikke er trafikk - så det er ikke alltid det stemmer.. Nå tar det 35 siden det ene strekket er under lysregulering, noe google ikke har med.. Uansett handler det vel om kvaliteten på støtteapparatet og hjemmet datteren har ønske om å bo i og ikke strekningen, det kommunen gjør er et overgrep. Bra det kommer frem. Det er ikke greit å ta seg tilrette slik de gjør her. Det fortjener mediadekning i stor grad. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 14. oktober 2024 Forfatter #13 Del Skrevet 14. oktober 2024 Alle vi som er ansatte finner seg i å bli kontrollert på jobb? Vi sjekker oss inn og sjekker oss ut, vi logger inn på pcen og det blir notert tider når vi er online i Teams. Vi må ha kamera på Teamsmøter. Vi blir stadig overvåket av arbeidsgivere, men det er uansett bare avsporing. Men her leide da Ecura først deler av huset til sine egne ansatte. Så sa de opp kontrakten og betalte ikke mer, fordi de ikke trengte de rommene. Så har jo kanskje dattera kommuniserte til moren at rommene ble fortsatt brukt av ansatte som før, eller hvem vet hvordan, men det ble en mistanke om det. Mora da setter inn et kamera for å sjekke om det er sant eller ikke. Det er i praksis hennes hus, og man har lov å sette opp kameraer på sitt eget eiendom. Og finner ut at ja, rommene blir fortsatt brukt. Det er ikke overvåkning av kommuneansatte men overvåkning av sitt eiendom. Klager inn til Ecura og de kaller henne urimelig og flytter bort dattera til en annen plass, mye dårligere standard og langt vekke. Synes dere er dette greit og dette er morens skyld? mine svar blir sensurert her, skal vi tie ihjel det kommunen driver med, og spore av med å diskutere hvor langt det tar å kjøre i Siljan, men saken gjenstår. Det er sikkert ikke så farlig, det er sikkert på grunn av moren var urimelig selv. Nei, det som er sikkert at kommunen håndterte saken fryktelig dårlig, og den skadeliggende ble datteren. Jeg føler at foreldrene har gjort alt og mer for å forsikre at dattera får et verdig liv. Og allikevel blir de overkjørt av kommunen. 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 17. oktober 2024 #14 Del Skrevet 17. oktober 2024 Moren høres helt crazy og superkrevende ut, jeg synes uendelig synd på de ansatte her. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 17. oktober 2024 #15 Del Skrevet 17. oktober 2024 Krevende mor dette. Ikke uten grunn at statsforvalter som 'alltid' støtter brukere, denne gangen støtter kommunen. Men spørsmålet blir jo også hvor lenge har vi som nasjon råd til å drive denne typen omsorg. Hvor mange millioner i mnd koster denne brukeren samfunnet? Det finnes knapt arbeidskraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 17. oktober 2024 #16 Del Skrevet 17. oktober 2024 velociraptor skrev (2 timer siden): Moren høres helt crazy og superkrevende ut, jeg synes uendelig synd på de ansatte her. Ja hun virker svært kontrollerende. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 17. oktober 2024 #17 Del Skrevet 17. oktober 2024 takinova skrev (2 timer siden): Krevende mor dette. Ikke uten grunn at statsforvalter som 'alltid' støtter brukere, denne gangen støtter kommunen. Men spørsmålet blir jo også hvor lenge har vi som nasjon råd til å drive denne typen omsorg. Hvor mange millioner i mnd koster denne brukeren samfunnet? Det finnes knapt arbeidskraft. Svært viktig spørsmål, som kanskje ikke hører hjemme i akkurat denne tråden. Og i tillegg skal tjenesteyter betale leie for å yte tjenester i brukers hjem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 17. oktober 2024 #18 Del Skrevet 17. oktober 2024 takinova skrev (3 timer siden): Men spørsmålet blir jo også hvor lenge har vi som nasjon råd til å drive denne typen omsorg. Hvor mange millioner i mnd koster denne brukeren samfunnet? Det finnes knapt arbeidskraft. Vi har jo ikke råd til det. Eldrebølgen er her, og det er på tide å sette er tak på hvor mye ressurser man kan bruke på enkeltpersoner. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havspeil Skrevet 17. oktober 2024 #19 Del Skrevet 17. oktober 2024 (endret) Anbefaler å lese historikken i denne saken.. Datteren mottar ytelser ifra privat aktør. Datter bedriver selvskading. Dette blir rapportert ifra mor. For å trygge datter. Når hun varsler etter å ikke ha mottatt lovpliktig hjelp , så kommer konsekvenser uten vedtak fht hjemmel. Det i seg selv er lovstridig. Endret 17. oktober 2024 av Havspeil 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 17. oktober 2024 #20 Del Skrevet 17. oktober 2024 Havspeil skrev (44 minutter siden): Anbefaler å lese historikken i denne saken.. Datteren mottar ytelser ifra privat aktør. Datter bedriver selvskading. Dette blir rapportert ifra mor. For å trygge datter. Når hun varsler etter å ikke ha mottatt lovpliktig hjelp , så kommer konsekvenser uten vedtak fht hjemmel. Det i seg selv er lovstridig. Dette var jo en ekstrem overforenkling av "historikken". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå