Gå til innhold

Eieren av en bedrift har lurt meg. Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Eieren og daglig leder av en bedrift har lurt meg og trenger råd hva kan jeg gjøre.

Eieren har satt en "fint brukt i 3 år seng" med fine bilder på FINN. Jeg har trodd på henne og (!!!) har leid en varebil, har kjørt 200km for å hente den, brukte 4+ timer og betalte 1500,- for sengen.

Ved ankomst kl21.30 var det mørkt og hun sa at sengen ligger i bobilen og ikke er i bruk for et par uker. Så lastet vi den i bilen uten mulighet å se den ordentlig for at det var mørkt i bobilen og området. Hun har også sagt at sengen ligger der et par uker og var (!!!) i bruk av leietakere og sikret på at alt er vaskebar sengen er fin.  Etter ankomst hjemm og under godt lys har vi funnet at sengen har mugg, lukter mugg og er veldig VELDIG sliten - absolutt "ikke 3 år pent brukt". Se bildene..

Det er helsefarlig å bruke send med mugg. Det er ikke mulig å rense mugg fra rammemadrassen og få bort rotten bobilen lukten.

Defor det eneste vi kan gjøre er å kaste sengen sammen med alle pengene betalt for den. Etter at vi har sendt bildene, forklarte alt og ba henne å refundere kjøpet har eieren nektet å refundere noe og sa at jeg må kjøre 4 timer (koster 1000,- for meg for at jeg leier bil) for å returnere seng for 1500,-.

Når ringte jeg henne på finn, så var det en bedrift på telefonen (ser ut som at telefonen er registrert på firma og ikke privat). Så vippset jeg henne på samme nummeret. 

Kan Forbrukerrådet bli et god neste steg for å kontakte siden hun har brukt bedriftstelefon for både kommunikasjon om salg og motta betaling?

20241009_233306.png

20241010_010850.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ingen mugg her, kun normal misfarget på en madrass. 

Og du burde aldri kjørt så langt for en vare du kan kjøpe for halv pris, med gratis frakt på IKEA. 

Anonymkode: b947e...ec2

• Liker 14
Skrevet

😂

Dette er det dummeste jeg har lest på lenge. Og det sier en del, siden jeg henger her inne! 

Anonymkode: b9895...c30

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvem kjører 20 mil for å hente ei brukt seng? 🤯

Her er jeg redd du sitter med svarteper, du tok med deg senga. Men til en annen gang må det jo finnes senger brukt nærmere deg? 

Anonymkode: 2303d...8df

• Liker 8
Skrevet

Lurer på hvordan noen kan tro det er en god ide å kjøpe en brukt madrass? Jeg er veldig for gjenbruk, men ville styrt unna brukte madrasser.

Anonymkode: 9be64...ed3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår at dette er kjedelig ja, men med en gang to tok med deg senga, så godkjente du kjøpet.

Anonymkode: 85e4f...bab

• Liker 1
Skrevet

Det er ditt ansvar å se over varen, og ikke stole blindt på folk. Skjønner uansett at det er kjipt å kjøpe en så skitten seng/madrass 🤢 tror ikke du har noen spesielle rettigheter selv om vedkommende har en bedrift.

Anonymkode: 0e0f6...563

Skrevet (endret)

Det her TS, er grunnen til at jeg ikke kjøper brukte madrasser og senger / sofa om det ikke bare er typ modeller som er brukt i photoshoots og lignende.

Jeg ser muggen. Ser dere ikke det? De prikkene. Det er mugg. Hun damen har vært uerlig med deg om tilstanden på den madrassen, og jeg forstår virkelig at du er lei deg. Men du var også GANSKE dum som reiste i 4 timer for å kjøpe en seng, på finn. Dette må da virkelig være en veldig spesiell unik seng?? Hva slags seng er det? 

Endret av lillevill
  • Liker 2
Skrevet

Halve Norge har bedriftsabb. på mobiltelefon som er godkjent for bruk privat. Helt vanlig at den er registert på selskapet du jobber for, så den kommer du ikke langt med. 

Anonymkode: 3bfc5...b3a

• Liker 1
Skrevet
lillevill skrev (2 minutter siden):

Det her TS, er grunnen til at jeg ikke kjøper brukt. Spesielt IKKE madrasser og senger.  

Jeg ser muggen. Ser dere ikke det? De prikkene. Det er mugg. Hun damen har vært uerlig med deg om tilstanden på den madrassen, og jeg forstår virkelig at du er lei deg. Men du var også GANSKE dum som reiste i 4 timer for å kjøpe en seng, på finn. Dette må da virkelig være en veldig spesiell unik seng?? Hva slags seng er det? 

Ja, det er mugg. Ser det jeg også. Syns folk som ikke syns det er ekkelt, er ekle

Anonymkode: 06966...402

Skrevet

Hvis du har handlet hos bedriften hennes gjelder forbrukerkjøpsloven, hvis du har handlet hos henne som privatperson gjelder kjøpsloven.

Har du fått kvittering for kjøp, med firmanavnet?

Jeg har bedriftsabonnent fra hovedjobben min. Det telefonnummeret er også oppført som kontaktinfo på mitt enkeltmannsforetak. Og var tidligere oppført som kontakt for styret i borettslaget.

Anonymkode: d41dd...4f3

• Liker 1
Skrevet

Dette kan umulig være en sann historie. Hvordan skulle dette være et lønnsomt kjøp på noen måte? 

Anonymkode: 29de8...4f9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Dette kan umulig være en sann historie. Hvordan skulle dette være et lønnsomt kjøp på noen måte? 

Enkelt  - samme sengen med oppbevaringsplass koster 7000 ny. Da tenkte jeg å spare og derimot endte opp å kjøpe helt ny på butikken og fikk mugg seng i boden nå:-[

Skrevet
TorM skrev (30 minutter siden):

Enkelt  - samme sengen med oppbevaringsplass koster 7000 ny. Da tenkte jeg å spare og derimot endte opp å kjøpe helt ny på butikken og fikk mugg seng i boden nå:-[

Må bare spørre: tenkte du ikke på hvem som kan ha knulla, pissa eller bæsja på den? Er ikke det helt sinnsykt ekkelt å tenke på?

Anonymkode: 1e6e2...3b1

• Liker 3
Skrevet
TorM skrev (30 minutter siden):

Er ikke SÅ lenge til St.Hans. Da har du materiale til bål. Se positivt på det. Du lærte noe i samme slengen.

Anonymkode: 34f41...362

• Liker 1
Skrevet

Hvor er sengen? Jeg ser bare en madrass.

Anonymkode: 6c92e...d65

• Liker 1
Skrevet

4 timer for å hente den der🙈 å du tok med deg varen. Du hadde all mulighet til å gå over madrassen og gjøre snifftest og alt før du tok den med deg. Dette ble læring for deg. 

Anonymkode: f8015...8e8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
TorM skrev (10 timer siden):

Hei! Eieren og daglig leder av en bedrift har lurt meg og trenger råd hva kan jeg gjøre.

Eieren har satt en "fint brukt i 3 år seng" med fine bilder på FINN. Jeg har trodd på henne og (!!!) har leid en varebil, har kjørt 200km for å hente den, brukte 4+ timer og betalte 1500,- for sengen.

Ved ankomst kl21.30 var det mørkt og hun sa at sengen ligger i bobilen og ikke er i bruk for et par uker. Så lastet vi den i bilen uten mulighet å se den ordentlig for at det var mørkt i bobilen og området. Hun har også sagt at sengen ligger der et par uker og var (!!!) i bruk av leietakere og sikret på at alt er vaskebar sengen er fin.  Etter ankomst hjemm og under godt lys har vi funnet at sengen har mugg, lukter mugg og er veldig VELDIG sliten - absolutt "ikke 3 år pent brukt". Se bildene..

Det er helsefarlig å bruke send med mugg. Det er ikke mulig å rense mugg fra rammemadrassen og få bort rotten bobilen lukten.

Defor det eneste vi kan gjøre er å kaste sengen sammen med alle pengene betalt for den. Etter at vi har sendt bildene, forklarte alt og ba henne å refundere kjøpet har eieren nektet å refundere noe og sa at jeg må kjøre 4 timer (koster 1000,- for meg for at jeg leier bil) for å returnere seng for 1500,-.

Når ringte jeg henne på finn, så var det en bedrift på telefonen (ser ut som at telefonen er registrert på firma og ikke privat). Så vippset jeg henne på samme nummeret. 

Kan Forbrukerrådet bli et god neste steg for å kontakte siden hun har brukt bedriftstelefon for både kommunikasjon om salg og motta betaling?

20241009_233306.png

20241010_010850.png

Du kan helt fint ringe Forbrukerrådet og be om råd. Det er gratis. Skal du klage saken inn noe stedet så er det Forliksrådet du må sende klage til, og det koster ett rettsgebyr å få saken behandlet der. 

Anonymkode: bea3f...22d

Skrevet
TorM skrev (3 timer siden):

Vel skulle jeg påtatt meg så mye jobb med å få tak i en brukt seng hadde jeg ikke dratt derfra uten å sjekke den ordentlig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor er sengen? Jeg ser bare en madrass.

Anonymkode: 6c92e...d65

Her er bildet. Du vil ikke være i nærheten for at den lukter veldig.

Screenshot_20241011_095022_Gallery.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...