Gå til innhold

Tenåring skal på hyttetur, og far krever å få kontaktinfo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et lite dilemma her, som jeg håper å kunne få noen konstruktive perspektiver på. 

Min tenåringsdatter har svært lite kontakt med sin far. Han klarer ikke å følge henne opp under samvær, noe som har resultert i at hun drar til han svært sjeldent. 

Han har dog et kontrollbehov og er ganske streng med henne på hva hun får gjøre, hvem hun skal være med osv. 

Han har fått med seg at hun skal på en hyttetur med noen andre venner. Jeg har selvfølgelig hatt kontakt med alle foreldre, jeg kjenner alle ungdommene, snakket med dem og har vært med i planleggingen av transport, mat, osv. Dette er en ordentlig fin gjeng, og jeg er ikke bekymret for verken alkohol eller rølp. 

Nå krever far at han skal ha all kontaktinformasjon til den ansvarlige, skal vite i detalj hvem som er med (han kjenner ingen av dem). Og både jeg og min datter er redd for at han kommer til å henge på telefonen konstant og kontrollere henne fra avstand.

Men som foreldre har han vel rett på denne informasjonen, og jeg kan vel ikke holde tilbake? Hun er tenåring, og han følger jo vanligvis aldri med i livet hennes og hva hun gjør, hvem hun er med, hvordan det går på skolen, osv,   når hun ikke er hos han. Så det er litt rart at han plutselig nå skal ha all informasjonen. 

Anonymkode: d5bba...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har han foreldreansvar på lik linje med deg? Hvis ikke, kan han jo bare sitte og brumme og kreve så mye han gidder, ingen behøver å gi han den informasjonen uansett. Gidder han ikke omgås og ha med sin egen datter å gjøre i dagliglivet, har han ingenting med å begynne og blande seg inn nå når hun skal på hyttetur, mener jeg. 

Holder det ikke at du bare sier at "jeg har alt av informasjon, det holder"...? Du trenger ikke dele det med han? Og datteren din kan blokkere nummeret hans den helgen hun er på hyttetur, så blir hun ikke plaget. Blokkeringen kan hun oppheve når hun er hjemme igjen, og skylde på dårlig dekning i området eller noe 😛 

Anonymkode: 3be91...5de

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette går fint, jeg kjenner alle og har kontaktinformasjon til de hvis det skulle være noe".

Men dere kan fint si hvem hun reiser med, det synes jeg han kan forvente å vite. Noe sånt som: "Det er Siri, Kari og Mona fra skolen, samt Hanne og Sunniva fra treningen".  

Anonymkode: 361d3...2ad

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke gir seg så har jeg villa kontaktet alle og forklart situasjonen. Slik at dem vet at ønsker kontroll. Og at de andre klarer å være kort og fattet til han

Anonymkode: 836c4...7bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gitt far kontaktinformasjon her, den har du hvis det er behov og tenk om han begynner å ringe de andre for å grave og mase? 

Hvis barnet er hos deg når det reiser på hyttetur, så er det du som ordner med dette. Som nevnt over kan du si navn på hvem som er med, ikke noe utover det. 

Anonymkode: ffa66...161

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

"Dette går fint, jeg kjenner alle og har kontaktinformasjon til de hvis det skulle være noe".

Men dere kan fint si hvem hun reiser med, det synes jeg han kan forvente å vite. Noe sånt som: "Det er Siri, Kari og Mona fra skolen, samt Hanne og Sunniva fra treningen".  

Anonymkode: 361d3...2ad

legg til jeg; du har et kontrollbehov du ønsker få dekket men det skal ikke gå ut over xx, jeg har all info så du trenger ikek bekymre deg, xx vil få en fin tur med fine venner. 

Anonymkode: c572a...e48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde ikke gitt far kontaktinformasjon her, den har du hvis det er behov og tenk om han begynner å ringe de andre for å grave og mase? 

Hvis barnet er hos deg når det reiser på hyttetur, så er det du som ordner med dette. Som nevnt over kan du si navn på hvem som er med, ikke noe utover det. 

Anonymkode: ffa66...161

Dette . Pluss ta det litt som en note so self: aldri informer han om slike planer . ( hvis han uansett er så fraværende , trenger han ikke sånn type informasjon heller. )

Endret av NiceOrNothing
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et lite dilemma her, som jeg håper å kunne få noen konstruktive perspektiver på. 

Min tenåringsdatter har svært lite kontakt med sin far. Han klarer ikke å følge henne opp under samvær, noe som har resultert i at hun drar til han svært sjeldent. 

Han har dog et kontrollbehov og er ganske streng med henne på hva hun får gjøre, hvem hun skal være med osv. 

Han har fått med seg at hun skal på en hyttetur med noen andre venner. Jeg har selvfølgelig hatt kontakt med alle foreldre, jeg kjenner alle ungdommene, snakket med dem og har vært med i planleggingen av transport, mat, osv. Dette er en ordentlig fin gjeng, og jeg er ikke bekymret for verken alkohol eller rølp. 

Nå krever far at han skal ha all kontaktinformasjon til den ansvarlige, skal vite i detalj hvem som er med (han kjenner ingen av dem). Og både jeg og min datter er redd for at han kommer til å henge på telefonen konstant og kontrollere henne fra avstand.

Men som foreldre har han vel rett på denne informasjonen, og jeg kan vel ikke holde tilbake? Hun er tenåring, og han følger jo vanligvis aldri med i livet hennes og hva hun gjør, hvem hun er med, hvordan det går på skolen, osv,   når hun ikke er hos han. Så det er litt rart at han plutselig nå skal ha all informasjonen. 

Er denne hytteturen når han har samvær? I så fall skal han selvfølgelig ha denne informasjonen. Men tolker det som det ikke er det, siden han ikke har vært involvert i planleggingen?

Hvis det er når du har samvær så er jeg prinsipielt enig om at han ikke trenger denne informasjonen.

Du skriver ikke noe om hvor gammel hun er, men jeg oppfatter at dere ikke er helt samstemte i oppfølgingen av datteren. "Kontrollbehov" kan jo like gjerne være at han føler et konkret ansvar for at hun har det trygt og bra. Her burde dere snakke bedre sammen. 

Anonymkode: 58bdc...277

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har absolutt ikke rett på kontaktinfo til alle, uansett hvor mye samvær eller involvert han hadde vært, han har vel konbtaktinfo til datteren? Ikke gi ut andre sin uten samtykke. Men skjønner at han kanskje vil vite hvem hun reiser med.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskjeden ble: De reiser på sosial teambuildingtur i regi av xxxx. De som reiser er hun og hennes venner på partiet av samme årskull. Aktivitetene er kano, tur i skogen, middag laget av ungdommene, sosialt, spill og musikk På kvelden. Ansvarlig for vår datter -og hennes kontaktperson, er meg. 

Takk for råd, dere 🥰

Ts

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ditt barn på 12år skal reise på hyttetur alene med jevnaldrene tenåringer? Ingen voksne?

Anonymkode: 5675e...d63

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så ditt barn på 12år skal reise på hyttetur alene med jevnaldrene tenåringer? Ingen voksne?

Anonymkode: 5675e...d63

Hvor fikk du det fra at barnet er 12 år? Ts skriver tenåring, så barnet er et sted mellom 13 og 19. 

Anonymkode: fa83e...ca2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke svar han. Blokker han på telefonen hennes. Hun kan også slå av telefonen på turen, evt sette den i flymodus.

Anonymkode: ae388...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, han har ikke det.

Anonymkode: ae388...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kontrollerende og intens kan han bli ? 

Du må finne ut alt dette selv. Kanskje er tilogmed det "riktige" å droppe hyttetur. 

For om han lager et helvete enten ved å få tlfnr, eller ved å ikke få tlf nr. Ja, da blir jo ikke dette hyggelig.. Og planen var at datteren din skulle ha det hyggelig.. 

Men, la det være opp til han, å vise hvordan han klarer å oppføre seg ? Gi tlf nr. 

Jeg ville enten ha droppet tur, eller gitt han kontakt info og lagret og fulgt med på hvordan han oppfører seg. Både før og etter. 

Enten går man videre til advokat da, eller til noen hjelpeinstanser.

Vanskelig med slike fedre, jeg har en slik en jeg også. Men, veldig involvert.

Anonymkode: 96af7...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...