Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har ingen erfaring, ingen utdanning. Men jeg er med på slike intervju pga en ellers fin CV, og gode salgsresultater. Kan virkelig en bachelor gi en ekstra fordel? Selvom jeg prater godt for meg?

Anonymkode: 1573d...de3

I de fleste tilfeller vil det være en fordel å ha en bachelorgrad ja. Bare det å ta en grad viser mange egenskaper som arbeidslivet setter pris på, du har jobbet hardt over tid, levert til frist, bestått eksamen (det er mange eksamener du må ta for å jobbe i bank), du har jobbet jevnt og trutt, hatt gruppesamarbeid, og ikke minst er du vant til å tilegne deg kunnskap. Har du bachelor i økonomi, organisasjon eller noe form for bedriftsutvikling er det en ekstra fordel.

Hva studerer du? Jeg er usikker på om jeg ville fjernet studiet fra cven altså. Det er bedre å ha kommet seg gjennom 1 år kontra ingen. Du søker på jobb for en grunn, hvis de lurer på hvorfor du søker på fulltidsjobb får de spørre istedet for å spekulere.

Anonymkode: 361f1...07d

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fire avslag er ingenting. Jeg var oppe i mellom 200 og 300 søknader før jeg fikk jobb. Innstilt som nr to et utall ganger. Noen ganger var det sikkert meg, men de fleste gangene ble en jo utkonkurrert av noen som arbeidsgiver mente ville passe bedre. Altså bedre kompetanse, mer erfaring, personlig egnethet osv

Få deg en utdannelse, ta småjobber mens du utdanner deg og fortsett å søke

Anonymkode: 577bf...898

Men du fikk vel ikke 200 avslag på intervju? Noe helt annet og få 200 avslag på CV, kontra og få fire fysiske avslag etter intervju, da går det mer på deg som person, og går litt inn i deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oj, fikk ikke med meg at du ikke har utdannelse. Da må du senke kravene. 

Ikke utdannelse eller jobberfaring gir deg dårlige odds. I hvert fall for fast stilling. 

Søk deltid 

Anonymkode: 01786...43d

Joda, utdannelse er viktig. Men i en slik kundekonsuelt er det ekstremt mange studenter. Og om jeg er kalt inn til intervju, så har de vel likt profilen min? Og de vet jo at jeg er på intervju uten utdanning, ellers kaster de vel tiden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ingenting med det, ellers hadde de ikke tatt meg inn til intervju.

Uten utdannelse må du imponere veldig mye mer enn de andre. De tar deg nok inn for å ha en variert søkergruppe, og noen ganger kan de bli veldig imponert av folk uten utdannelse. Men det skal MYE til. Selv om de liker deg som person er det vanskelig å skulle forsvare at de ansatte noen uten utdanning og erfaring når de har kandidater med begge. Så de andre stiller med en stor fordel. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I de fleste tilfeller vil det være en fordel å ha en bachelorgrad ja. Bare det å ta en grad viser mange egenskaper som arbeidslivet setter pris på, du har jobbet hardt over tid, levert til frist, bestått eksamen (det er mange eksamener du må ta for å jobbe i bank), du har jobbet jevnt og trutt, hatt gruppesamarbeid, og ikke minst er du vant til å tilegne deg kunnskap. Har du bachelor i økonomi, organisasjon eller noe form for bedriftsutvikling er det en ekstra fordel.

Hva studerer du? Jeg er usikker på om jeg ville fjernet studiet fra cven altså. Det er bedre å ha kommet seg gjennom 1 år kontra ingen. Du søker på jobb for en grunn, hvis de lurer på hvorfor du søker på fulltidsjobb får de spørre istedet for å spekulere.

Økad studerer jeg.

Ja, det fikk jeg høre. At man må bestå en ekssamen i forkant, før man kan bli konsulent. Vet du hvordan det er snakk om? Greit og vite sånn til neste gang evt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uten utdannelse må du imponere veldig mye mer enn de andre. De tar deg nok inn for å ha en variert søkergruppe, og noen ganger kan de bli veldig imponert av folk uten utdannelse. Men det skal MYE til. Selv om de liker deg som person er det vanskelig å skulle forsvare at de ansatte noen uten utdanning og erfaring når de har kandidater med begge. Så de andre stiller med en stor fordel. 

Skjønner, nei det gir jo mening. Jeg får bare ta meg sammen, og gjøre det bedre da! Er uansett grei erfaring, men der og da superkjipt, man mister litt selvtillit og tro på seg selv. 😅

• Hjerte 2
Skrevet

Joda, utdannelse er viktig. Men i en slik kundekonsuelt er det ekstremt mange studenter. Og om jeg er kalt inn til intervju, så har de vel likt profilen min? Og de vet jo at jeg er på intervju uten utdanning, ellers kaster de vel tiden.

Du skrev jo ikke at du var student i cv? 

Tror du må justere ditt syn på hvor enkelt det er å få jobb. Det er så mange om beinet at du som ung, uten arbeidserfaring og utdannelse stiller lavt. 

Anonymkode: 01786...43d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du fikk vel ikke 200 avslag på intervju? Noe helt annet og få 200 avslag på CV, kontra og få fire fysiske avslag etter intervju, da går det mer på deg som person, og går litt inn i deg.

Nei, men jeg runda ca 50 før det satt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ansetter og det er mange som faller gjennom på intervju nr 2. De klarer ikke gå i dybden eller reflekterer for lite og blir ensporet. De har ikke noen tanker rundt hvordan jobben passer dem og hva som ikke passer dem så godt så vi får ikke en god prat rundt forståelse av rollen kandidaten skal fylle. Da blir jeg usikker og da får du avslag.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, men jeg runda ca 50 før det satt. 

50 avslag på intervju?

Skrevet
Summeer skrev (11 minutter siden):

Jeg ansetter og det er mange som faller gjennom på intervju nr 2. De klarer ikke gå i dybden eller reflekterer for lite og blir ensporet. De har ikke noen tanker rundt hvordan jobben passer dem og hva som ikke passer dem så godt så vi får ikke en god prat rundt forståelse av rollen kandidaten skal fylle. Da blir jeg usikker og da får du avslag.

Den ser jeg, men kommer ikke videre etter førstegangsintervju engang 😅

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Har i det siste vært på 4 jobbintervju, alle avslag i etterkant. Føler selv jeg gjør det bra, prater bra, kler meg moderne. Er 25 år, student, mann.

Eller kanskje jeg ikke er skapt for vanlig jobb? Vurderer sterkt svart jobbing(som jeg kan gjøre), og tjene veldig bra. Mister dessverre skikkelig lysten på vanlig arbeid av sånt. 

Skal det ikke mer enn 4 intervju til før du mister motet og arbeidslysta og hele livsgleden, mener du? Da er det svaret ditt. Du viser i intervjuet at det ikke er noe tiltak i deg. Arbeidsgiver tar deg på ordet og ansetter noen andre. Meget fornuftig.

Anonymkode: 318cf...ef9

• Liker 2
Skrevet

La meg gjette, du er ikke så utadvendt som de først tenkte

derfor blir jeg valgt bort

Anonymkode: abdf4...502

Skrevet

La meg gjette, du er ikke så utadvendt som de først tenkte

derfor blir jeg valgt bort

Anonymkode: abdf4...502

Er veldig utadvendt, meget gode referanser, kler meg etter boka. Alt er perfekt. Så jeg tror det bunner i manglende utdanning.

• Hjerte 1
Skrevet

Regner med du bruker ChatGPT til både å skrive jobbsøknad men også å forberede deg til intervjuet? Mat inn all info fra stillingsannonsen og om firmaet, be den liste opp en del gode svar på ulike spørsmål du med sannsynlighet kan bli stilt. Har vært med på noen intervjuer og folk finner på overraskende mye rart, sikkert for å vise at de ikke er "A4", men det blir fort veldig kleint. For eksempel hvis de spør hvorfor du vil ha jobben, ikke svar "lønn". Det er faktisk noen som gjør det, og tror det er kreativt og annerledes...

Anonymkode: f354b...051

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skal det ikke mer enn 4 intervju til før du mister motet og arbeidslysta og hele livsgleden, mener du? Da er det svaret ditt. Du viser i intervjuet at det ikke er noe tiltak i deg. Arbeidsgiver tar deg på ordet og ansetter noen andre. Meget fornuftig.

Anonymkode: 318cf...ef9

Slutt å vær sånn, makan til oppførsel 🙄 hva er poenget? Føler du deg litt bedre nå ved å trykke andre ned og være ufin? Ble tissen litt større kanskje? Eller håret litt høyere? 

Anonymkode: 023f9...8c9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Slutt å vær sånn, makan til oppførsel 🙄 hva er poenget? Føler du deg litt bedre nå ved å trykke andre ned og være ufin? Ble tissen litt større kanskje? Eller håret litt høyere? 

Anonymkode: 023f9...8c9

Er bare troll. Prøver og fyre opp under 🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! Har i det siste vært på 4 jobbintervju, alle avslag i etterkant. Føler selv jeg gjør det bra, prater bra, kler meg moderne. Er 25 år, student, mann.

Eller kanskje jeg ikke er skapt for vanlig jobb? Vurderer sterkt svart jobbing(som jeg kan gjøre), og tjene veldig bra. Mister dessverre skikkelig lysten på vanlig arbeid av sånt. 

Se det positive i at du kommer til (1.gangs) intervju i hvert fall. Fire intervjuer uten at man får jobben, er for lite til å miste motet. Sånt går i bølger, og det er et element av tilfeldigheter og flaks/uflaks i det også. Selvfølgelig skal du fokusere på å skrive best mulige jobbsøknader/cv og gjøre det så bra som mulig i intervjusituasjonen, men kvalifikasjonene og prestasjonene til de andre søkerne har du ikke herredømme over. Disse fire gangene var det noen andre som arbeidsgiver etter en totalvurdering heller ville ha. En gang når du minst venter det (og ironisk nok gjerne en gang du føler at intervjuet ikke gikk så veldig bra), blir det plutselig din tur😊 

Anonymkode: d8ba8...2c7

• Liker 2
Skrevet

Manglende utdanning siler man bort under CV screening. Du må sette opp at du holder på med en grad på cven og skrive hvordan du strukturerer dette i søknadsbrevet. Det kommer vel opp på intervjuet når du skal presentere deg selv og bakgrunnen din? Den presentasjonen er pitchen din, de 5-10 minuttene du har regien og kan trekke frem det du vil. Det er da du hele tiden skal eksemplifisere ting du har gjort og hvordan det kommer til nytte i ny jobb. Feks; "jeg var selger i ett år, solgte særlig mye av xx produkt fordi jeg var flink til å understreke kundens behov for yy. Jeg likte særlig godt å jobbe med de kundene som ringte inn og hadde et spørsmål men egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe en ekstra. Forståelsen av kundens behov og det at jeg setter meg godt inn i produktene jeg skal selge mener jeg vil være en av styrkene mine i jobben min hos dere"

Skrevet

Det kan være så mye og så lite. Trenger ikke å alltid handle om at det er noe feil ved deg, kan være så enkelt som at det er ingenting interessant ved deg også. Jeg sier ikke at det er umulig, men sjansene for å få en jobb som rådgiver i dag men ingen erfaring eller relevant utdanning er tynn. De kutter allerede ned flere 100 stillinger, og da tviler jeg på at de som blir beholdt blir delegert til de uten noe form for erfaring/relevant kompetanse. 

I tillegg er 4 intervjuer med avslag ingenting - forsett å søk. Husk at en deltidsjobb imens du leter etter den "riktige" jobben heller ikke er noe galt. Jobb er jobb, mer erfaring er bedre enn ingenting og penger trenger du i den økonomien vi lever i, i dag. 

Anonymkode: 90292...538

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...