Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på å begynne å spare i fond, og er litt nysgerrig på hvordan dette fungerer. Jeg har vel ca 4000 kr i måneden etter at regninger er betalt, så jeg burde kunne få spart 1000 kr i måneden. Har så lyst å begynne å å lagt meg opp litt penger for fremtiden. Har en sparekonto og en BSU konto i dag, som jeg er ganske flink til å putte penger på.

Hvor mye sparer du i måneden? Hvor lenge har du spart? Har du fått avkastning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan spare 15 000 i året i BSU, det tilsvarer 1250 kroner i måneden. Jeg ville først puttet pengene her, for da får en garantert avkastning på 20% (+ renter fra banken!). Dette er forutsatt at du har en skattbar inntekt.

Dersom disse 1000,- kronene er utenom BSU-sparing, så ville jeg brukt litt tid på å se på aksjefond. Les litt om de ulike fondene etc, og velg deg ett eller flere.

Selv sparer jeg i tre fond. Jeg sparer ikke mer enn 200-500 per måned (sparer regelmessig i BSU ved siden av), og dette er mest for "moro" skyld så jeg ikke bruker penger på unødig dilldall. Jeg begynte i fjor sommer, og har kjøpt for 3200 kroner til sammen. Nå står de i en verdi av 4200, så jeg har 1000 kroner i avkastning (ikke regnet skatt av dette) om jeg løser dem ut nå. Men ikke glem at aksjefond er å regne som langvarig sparing. Du bør helst la de kunne stå der noen år.

Skrevet

Så bra at du har fått avkastning allerede da. Jeg vil nok spare max 1000 i mnd inkludert BSU, og vil helst ha en sparekonto i tillegg til et eventuelt fond. Det er som du sier, fond er langsiktig sparing og du setter av penger der for å unngå å sløse de bort. Jeg føler jeg trenger en liten konto ved siden av en som er "fastbundet", just in case.

Hvorfor sparer du i tre fond? For å få mest mulig avkastning kanskje? ;) Jeg vil helst spare i fond hvor min.innskuddet ikke er så høyt. Da har jeg jo også mulighet for å spare i flere, som du gjør.

Skrevet

Jeg sparte i fond også tidligere, og tapte flere tusen kroner den gangen. Nå valgte jeg flere fond for å spre risikoen, men veldig mange sparer bare i ett. Jeg sparer gjennom Skandiabanken og er veldig fornøyd med det.

Jeg kan løse inn mine fond når som helst, de er altså ikke så mye mer fastbunder enn om de sto på en bankkonto. Faktisk er det "lettere" tilgang til dem enn penger på en BSU-konto, da utløsning av BSU til annet enn bolig innebærer tap av skattefradraget. Men jeg vil likevel anbefale at du sparer så mye du kan der, fordi da har du en garantert avkastning. Ingen kan si sikkert hvordan de ulike fondene vil gå.

Skrevet
Hvor mye sparer du i måneden? Hvor lenge har du spart? Har du fått avkastning?

I 1996 (tror jeg) startet jeg en månedlig spareavtale i et Odin fond. De trekker 300 kroner måneden fra min lønnskonto. I begynnelsen var det dårlige tider, så verdien falt og falt og falt. I dag har jeg tjent sånn ca. 40 000 på det fondet.

I fjor kjøpte jeg andeler for et par tusen i et Skagen fond (en gangskjøp). Siden har jeg kjøpt litt flere andeler og der ligger fortjenesten nå ett eller annet sted mellom 1-2 tusen.

Synes det er greit å spre det litt på forskjellige fond. I tillegg til dette har jeg en sparekonto i banken som jeg også har et månedlig fasttrekk til. Den er grei å ha hvis det skulle oppstå noen uforutsette kriser .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...