Gå til innhold

Vondt i rygg av å gå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det meste vanlige er å gå turer når man har vondt i ryggen men med meg er det omvendt. Når jeg er ute og går stivner ryggen til og vondt i korsrygg. Må alltid ta en varm dusj når jeg er tilbake for lindring. Er det flere som har det slik?

Har vært hos fastlege men får bare forskjellige smertelindrende preparater og har også tidligere vært hos kiropraktor/Fysio men problemer med det samme i etterkant. Det er ok når jeg er i ro.

Anonymkode: 79d58...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

går du på asfalt? Har du gode sko? Er det likt om du går i utmark?

Anonymkode: 182d6...29a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og ikke minst, svinger du på rompa og med armene når du går eller er du stiv i gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du øvelser for ryggen i tillegg? "Henger du" på korsryggen når du går?

Anonymkode: 575ac...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også blir dårleg i ryggen når jeg går på hardt underlag. Men ute i terrenget blir jeg stort sett bedre. bruker .  Å bruke staver hjelper mye for meg.  Jeg har hatt brudd nederst i ryggen, har ikke merket dette selv, men viser på røntgen.  Smertestillende som Paraset og Parlagin Forte og andre midler med samme virkestoff  virker veldig dårleg. Morfin hjelper men det får en ikke for ryggsmerter.  Dette har jeg også googlet meg frem til. Kiropraktor hjelper bare en liten stund, men har tro på treningsprogrammet jeg har fått hos fysioterapaut.

Anonymkode: 34db8...657

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

går du på asfalt? Har du gode sko? Er det likt om du går i utmark?

Jeg går mest på grusvei eller i skog og mark. Det er likt begge steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

- og ikke minst, svinger du på rompa og med armene når du går eller er du stiv i gangen?

Jeg svinger lite med kroppen da jeg er plaget med ryggen så blir fort litt stivere gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg går mest på grusvei eller i skog og mark. Det er likt begge steder..

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg svinger lite med kroppen da jeg er plaget med ryggen så blir fort litt stivere gange.

Jeg tror, basert på egne erfaringer, at sko og fokus på bevegelsen kan hjelpe deg, du sier du vet du har stiv gange, da kan fokus på holdning og bevegelse mens du går hjelpe deg. Om du er stiv og går stivt vil du bare bli stivere - da hjelper ikke noen form for trening eller råd. Grusvei er ofte hardt underlag, marka er ikke, da må man også bruke musklaturen mer - og man får mer uttelling, som oftest, om man fokuserer på hvordan man beveger seg. Dessuten kan det være at kortere turer med mer fokus er bedre enn lange turer med stiv gange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg også blir dårleg i ryggen når jeg går på hardt underlag. Men ute i terrenget blir jeg stort sett bedre. bruker .  Å bruke staver hjelper mye for meg.  Jeg har hatt brudd nederst i ryggen, har ikke merket dette selv, men viser på røntgen.  Smertestillende som Paraset og Parlagin Forte og andre midler med samme virkestoff  virker veldig dårleg. Morfin hjelper men det får en ikke for ryggsmerter.  Dette har jeg også googlet meg frem til. Kiropraktor hjelper bare en liten stund, men har tro på treningsprogrammet jeg har fått hos fysioterapaut.

Anonymkode: 34db8...657

Takk for svar. Jeg merker ingen forskjell på hvilket underlag jeg går på. Har prøvd asfalt, grus, skog og mark men like ille. Synd å høre om ryggen din og. Ja kiropraktor hjelper bare korte perioder. Eneste jeg merker litt forskjell på er når jeg trener lett på styrkerom. Da prøver jeg forsiktig å strekke ut og henger også i ribbevegg. Etter trening føles det bedre men neste dag er det ille igjen. Spesielt om morgenen. Kanskje jeg bør ta turen til fysio igjen og få et program som du nevner 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt i korsryggen av å gå, stivner helt. Det er det få som tror på, for man skal bli så mye bedre av å gå. Jeg er veldig svai i korsryggen og tror kanskje det er grunnen. Jeg beveger hofter og armer når jeg går, så det er ikke en årsak hos meg. Jeg prøver virkelig å tenke på holdning når jeg går, men får fortsatt vondt i korsryggen. Jeg har gode sko, går på grusvei og asfalt for det meste, men også litt skog. 

Anonymkode: 77846...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror, basert på egne erfaringer, at sko og fokus på bevegelsen kan hjelpe deg, du sier du vet du har stiv gange, da kan fokus på holdning og bevegelse mens du går hjelpe deg. Om du er stiv og går stivt vil du bare bli stivere - da hjelper ikke noen form for trening eller råd. Grusvei er ofte hardt underlag, marka er ikke, da må man også bruke musklaturen mer - og man får mer uttelling, som oftest, om man fokuserer på hvordan man beveger seg. Dessuten kan det være at kortere turer med mer fokus er bedre enn lange turer med stiv gange. 

Ja kanskje det kan hjelpe. Jeg får prøve det ut og ha fokus på bevegelsen og kanskje få et program som en annen nevner her i tråden 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det slik og trodde det var alderen - Det viste seg at jeg bare var dårlig trent 🙈 Begynte å trene styrke og problemet forsvant. 

Anonymkode: 28852...069

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjette på at det kommer av svak kjernemuskulatur. Jeg har vært gjennom det selv! Ser du er inne på tanken om fysioterapi, det tenker jeg er lurt for å få effektive øvelser som ikke gjør vondt. Vær obs på at det kan ta lang tid å trene seg opp, men ikke gi opp.

Anonymkode: 0cad4...ccb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det sånn pga. skoliose og forandringer i og mellom ryggskivene. Forandringene skyldes at kroppen min går litt bananas når den skal fikse kompresjonsbrudd i ryggen (jeg er benskjør). 🙈

Anonymkode: 4eaea...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil gjette på at det kommer av svak kjernemuskulatur. Jeg har vært gjennom det selv! Ser du er inne på tanken om fysioterapi, det tenker jeg er lurt for å få effektive øvelser som ikke gjør vondt. Vær obs på at det kan ta lang tid å trene seg opp, men ikke gi opp.

Anonymkode: 0cad4...ccb

Jeg er enig med deg. Jeg ville gått til enten fysio eller kiropraktor for diagnositt, samt få øvelser for trening av kjernemuskulatur. Det er viktig å utelukke prolaps, for da er det en del øvelser man ikke skal ta (situps, øvelser med vridninger). 

Det tar absolutt tid å trene opp, men det er fullstendig gjørbart. I mellomtiden skal man faktisk ikke gå tur før kjernen er sterkere, det fikk jeg beskjed om med prolaps/isjas. Og det funket veldig bra. 

Anonymkode: 2b993...e41

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det meste vanlige er å gå turer når man har vondt i ryggen men med meg er det omvendt. Når jeg er ute og går stivner ryggen til og vondt i korsrygg. Må alltid ta en varm dusj når jeg er tilbake for lindring. Er det flere som har det slik?

Har vært hos fastlege men får bare forskjellige smertelindrende preparater og har også tidligere vært hos kiropraktor/Fysio men problemer med det samme i etterkant. Det er ok når jeg er i ro.

Samme her. Modic 2 forandringer samt tidl. prolapser som lager krøll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har og veldig svai i ryggen og ganske tjukk og, jeg har det best når jeg går og er i bevegelse og så stivner jeg til i løpet av kvelden når jeg er mer i ro. Jeg foretrekker asfalt men det er og litt fordi jeg har et litt ustabilt kne som ikke er så glad i å gå på grus og ujevnt underlag.

Uansett, veldig mange jeg kjenner har og en slik stivhet og går stivt men slike gåstaver har vært løsningen for de siden da beveger de hele kroppen, ville iallfall prøvde det ut.

Anonymkode: 87833...dff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å være plaget med vondt i korsryggen mens jeg gikk, men så begynte jeg å bli bevisst på hofte/bekkenposisjonen mens jeg er i bevegelse. Bekkenet vippet veldig fremover og økte svaien i ryggen, så jeg prøvde å "rette opp" bekkenet mer, det hjalp. Nå er det "innøvd" at jeg følger med på dette mens jeg går.

Anonymkode: e17b8...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...