Gå til innhold

Gjør det noe at voksne går ned i vekt av adhd-medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når den voksne er litt overvektig? Jeg vet at barn ikke skal gå ned.

Anonymkode: 4641d...be1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der bestemmer vel den voksne selv?

Anonymkode: 957a9...cca

Skrevet

Når man er overvektig er det fint å gå ned i vekt slik at man kan bli normalvektig

Anonymkode: bb8d2...afe

• Liker 3
Skrevet

Hvis man er overvektig så gjør det vel ikke noe om man går ned til normalvekt, så lenge det stopper der og man ikke blir undervektig.

Jeg hadde BMI på 20 ved oppstart og måtte slutte på medisin siden jeg raste ned i vekt og ble tynn.

Anonymkode: f6796...c52

• Liker 1
Skrevet

Om hensikten er å gå ned i vekt er det vel ikke ideelt å medisineres med medisinen. Overlat det da heller til noen som trenger det av kognitive hensikter.

Anonymkode: 487d9...c56

Skrevet

Det er meningen at de som sliter med overvekt skal gå ned av ADHD-medisin. ADHD-medisin skal jo hjelpe med impulskontroll og mange av de som sliter med overvekt har det fordi de sliter med impulskontroll. Om man hadde stålkontroll på kostholdet og aldri spiste noe man ikke burde spise så er det sjeldent man sliter med overvekt. 

Anonymkode: 35ca1...69a

• Liker 2
Skrevet

Det hadde ikke gjort noe om jeg gjorde det, men det hadde absolutt ingen effekt på vekta for meg.

Anonymkode: a920b...ec5

Skrevet

Hvis det ikke er en drastisk nedgang, så er det sikkert ikke så farlig, men jeg gikk fra en BMI på 24.1 til 19.7, altså mistet jeg 19% av kroppsvekten min i løpet av tre uker på Ritalin. Altså ikke grunnet forberedet impulskontroll, men fordi jeg var så kvalm at jeg ikke fikk i meg mat.

Jeg hadde telefontime etter den første uka og fortalte at jeg var kvalm og hadde redusert appetitt, men klarte nok ikke å forklare godt nok hvor dårlig jeg ble av medisinene. Så jeg ble fortalt at redusert appetitt var en vanlig bivirkning og at det gikk over etter en stund hos mange. Uke to var psykiater syk, så timen ble utsatt en uke. 

Psykiateren seponerte behandlingen øyeblikkelig når jeg kom inn på kontoret etter tre uker på Ritalin, for å si det sånn.

Anbefaler virkelig ikke å gå ned i vekt på den måten da! Det var effektivt, men absolutt ikke sunt! Og herregud så jævlig det er å være totalt utslitt før du står opp om morgenen, fordi kroppen din ikke får næringen den trenger..

En gradvis nedgang, fordi du ikke lenger bruker sukker som dopaminkilde høres imidlertid normalt ut. 

Anonymkode: 99fb5...7a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...