Gå til innhold

Den største prisnedgangen på matvarer i september noen gang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som merket noe til dette?

https://www.nettavisen.no/okonomi/kpi-for-september-2023-var-0-3-prosent/s/5-95-2060443

Prisene har den siste måneden samlet steget 0,3 prosent fra måneden før. Det gir en liten økningen i prisveksten de siste 12 månedene til 3,0 prosent. Det er litt lavere enn ventet.

At prisstigningen ble lavere enn ventet, er spesielt påvirket av et fall i matvareprisene på 1,7 prosent.

– Det er ikke uvanlig at matprisene faller om høsten, men dette er den største prisnedgangen SSB har målt for matvarer i en september måned, hvor vi har sammenlignbare tall tilbake til 1979, Espen Kristiansen, seksjonssjef i Statistisk sentralbyrå.

Anonymkode: 5db63...bb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noen som merket noe til dette?

https://www.nettavisen.no/okonomi/kpi-for-september-2023-var-0-3-prosent/s/5-95-2060443

Prisene har den siste måneden samlet steget 0,3 prosent fra måneden før. Det gir en liten økningen i prisveksten de siste 12 månedene til 3,0 prosent. Det er litt lavere enn ventet.

At prisstigningen ble lavere enn ventet, er spesielt påvirket av et fall i matvareprisene på 1,7 prosent.

– Det er ikke uvanlig at matprisene faller om høsten, men dette er den største prisnedgangen SSB har målt for matvarer i en september måned, hvor vi har sammenlignbare tall tilbake til 1979, Espen Kristiansen, seksjonssjef i Statistisk sentralbyrå.

Prisstigningen på matvarer har blitt lavere enn forventet i september og dermed er det den største prisnedgangen noen gang?? Den skjønte jeg ikke helt..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3% opp liksom. Haha. Sett dobling i pris på mange produkter ila siste 3 år.

Anonymkode: ff6ab...91b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (2 timer siden):

Prisstigningen på matvarer har blitt lavere enn forventet i september og dermed er det den største prisnedgangen noen gang?? Den skjønte jeg ikke helt..

Den samlede prisstigningen omfatter alle priser (mat, klær, elektronikk, byggevarer osv), ikke bare matvarepriser.

Hvis vi ser bare på matvarer falt prisene der med 1,7%.

Anonymkode: 06334...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (5 timer siden):

Prisene på mat sank med 1,7% i september, den største nedgangen i september siden 1979. Påstås det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

3% opp liksom. Haha. Sett dobling i pris på mange produkter ila siste 3 år.

Må være på import og ferdigproduserte produkter. Vanlige matvarer har knapt økt.

Anonymkode: eb569...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vært greie priser og gode tilbud på grønnsaker, så der har jeg merket prisnedgangen godt. Men de samme grønnsakene steg jo også ekstremt i pris vår og sommer.  Potetene priset seg ut av middagsbordet og kundene valgte dem bort.  Så jeg ser heller på nåværende priser som mer normalt.  Jeg har ikke sett noen prisnedgang på andre matvarer som jeg pleier å kjøpe, men heller at de stiger litt hele tiden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye potet gikk tapt under uværet i 2023, og da må det importeres. Når den norske krona er historisk svar, går prisen opp. Men jeg tviler sterkt på om det er potetprisen som velter lasset for folk, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket noe. Var på butikken i dag og så at flere av varene jeg bruker var gått opp i pris. Virker som de øker litt hele tiden. Så er det andre problemet at størrelsen blir mindre mens prisene enten holdes på samme nivå, eller økes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Må være på import og ferdigproduserte produkter. Vanlige matvarer har knapt økt.

Laks og ørret fileter, sånne i pakker på 400g har doblet seg i pris de siste årene. Samme med tomater og paprika. Kan også nevne poteter, løk og andre grønnsaker. 

Anonymkode: 919f2...1ca

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ikke noe til det.

At det gikk litt ned i sept betyr vel bare da øker det litt igjen i oktober.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene er fortsatt høyere enn noen gang, så nei, har ikke merket noe til "tidenes prisfall".

Anonymkode: 0bc6f...92c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke merket noe til det, vi betaler mye mer i mat nå enn for 3 år siden. Nesten doblet budsjettet vårt

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedgang har jo ingen betydining om den ikke er ned til før koronoa nivå.

Anonymkode: 5f3ac...7f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke direkte merket det, men ut ifra hva jeg handlet for i september så har det enten blitt billigere siste månedene, eller så spiser vi stadig mindre mat..☺️IMG_0381.thumb.jpeg.b61a5f2f37414066b1fbf88922d9cfa8.jpeg

Anonymkode: 0efd4...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maten er nå så latterlig billig av jeg vil kjøpe en ny hytte med hus-standard.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...