AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Skrevet 10. oktober 2024 Hvordan slo evnetesten ut hos dere? Anonymkode: 5c867...a79
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Skrevet 11. oktober 2024 De tok aldri noen evnetest på meg. Utredet ved Glenne. Anonymkode: 1efd9...b29 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Skrevet 11. oktober 2024 Det ble ikke tatt evnetest på hverken meg eller partner heller. Begge er diagnosert ved hver vår dps. Tipper de ikke fokuserer på det når det er voksne som står på egne bein og har fungert over tid i arbeid og har fullført grunnskole som vi begge hadde da vi ble diagnosert. Anonymkode: aa1b5...557 2
Gjest Lykkedykker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 Her ble det kun fylt ut RAADS-R skjema. Privat utredning.
Kassettspiller Skrevet 12. oktober 2024 #5 Skrevet 12. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 23.26): Hvordan slo evnetesten ut hos dere? Hvem av de? Testene i ADOS-2? AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 10.14): Tipper de ikke fokuserer på det når det er voksne som står på egne bein og har fungert over tid i arbeid og har fullført grunnskole som vi begge hadde da vi ble diagnosert. Jo, det er helt vanlig å fokusere på dette for velfungerende voksne. Endret 12. oktober 2024 av Kassettspiller 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #6 Skrevet 12. oktober 2024 Sønn med Aspergers her. Litt ujevn profil, men mange av scorene skyhøye (99. percentil) og øvrige godt over snitt. Anonymkode: c9a86...638 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #7 Skrevet 12. oktober 2024 Kassettspiller skrev (28 minutter siden): Hvem av de? Testene i ADOS-2? Jo, det er helt vanlig å fokusere på dette for velfungerende voksne. Jeg er usikker på hva den heter. Jeg er under utredning og fikk vite at jeg skulle gjennom evnetester som innebærer oppgaveløsning blant annet.. fikk ikke vite så mye mer annet enn at dette vil ta ca 2t. Psykologen mistenkte ikke lav intelligens hos meg sa hun, men det var visstnok en del av utredningen. Hvordan kan evnetesten avgjøre om jeg har Asperger eller ikke? Setter alltid pris på svarene du gir om Asperger forresten, du formidler så godt og sitter på mye kunnskap og erfaring 💓 Anonymkode: 5c867...a79
Kassettspiller Skrevet 12. oktober 2024 #8 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg er usikker på hva den heter. Jeg er under utredning og fikk vite at jeg skulle gjennom evnetester som innebærer oppgaveløsning blant annet.. fikk ikke vite så mye mer annet enn at dette vil ta ca 2t. Psykologen mistenkte ikke lav intelligens hos meg sa hun, men det var visstnok en del av utredningen. Hvordan kan evnetesten avgjøre om jeg har Asperger eller ikke? Jeg husker at ADOS-2 inneholdt flere oppgaver, som å lese en bok, forklare ting ut fra bilder, beskrive ting, 'leke', lage figurer/mønster og lignende. I journalen står det kun: Flere eksempler kommer frem som støtter skårene. Pasienten (meg) skårer i henhold til instrumentets kriterier innenfor autismespekterforstyrrelse. Man kan be om å få se selve skårene, men da vil man ofte få opp tall som kan være vanskelige å tolke uten faglig bakgrunn. AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvordan kan evnetesten avgjøre om jeg har Asperger eller ikke? Det finnes flere eksempler på dette. Det er ikke et fasitsvar på evnetestene, men det handler mer om å se hvordan man tenker og løser oppgavene. Jeg skulle gjerne gitt deg eksempler på hva de ser etter, men det kan påvirke hensikten med utredningen. Det er viktig at man løser oppgavene spontant, uten forberedelser da dette er en del av formålet. Selv om evnetesten kan gi noen indikasjoner, er det mange andre aspekter som vurderes, siden utredningen skal være grundig og helhetlig. For meg var det satt opp 2 1/2 time for ADOS-2, men ble ferdig noe før. Jeg reagerer på at noen nevnte at de kun gjennomførte RAADS-R-skjemaet, fordi utredningen bør være mer grundig enn bare et skjema. AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Setter alltid pris på svarene du gir om Asperger forresten, du formidler så godt og sitter på mye kunnskap og erfaring 💓 Takk! Jeg liker å dele erfaringer til andre som lurer. Kunnskap er gull verdt!🥰 Bare å spørre om mer om du lurer. 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #9 Skrevet 13. oktober 2024 Kassettspiller skrev (2 timer siden): Hvem av de? Testene i ADOS-2? Jo, det er helt vanlig å fokusere på dette for velfungerende voksne. Tydeligvis ikke uvanlig at de dropper det heller. Det var aldri et tema her ihvertfall. Jeg sjekka om de har tatt evnetest på de andre i familien med samme diagnose og heller ikke der har det blitt gjort, fire av oss ble diagnosert som voksne, en som tenåring. En gikk privat, ellers er det dps på resten, tre ulike fylker også. Anonymkode: aa1b5...557
Kassettspiller Skrevet 13. oktober 2024 #10 Skrevet 13. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Tydeligvis ikke uvanlig at de dropper det heller. Det var aldri et tema her ihvertfall. Jeg sjekka om de har tatt evnetest på de andre i familien med samme diagnose og heller ikke der har det blitt gjort, fire av oss ble diagnosert som voksne, en som tenåring. Jeg tror at evnetester inkluderes i utredningen når det er mistanke om at personen har kognitive utfordringer. I noen tilfeller har slike tester blitt utført tidligere (før autismeutredningen), for eksempel gjennom IQ-tester eller skolerelaterte vurderinger, som gir verdifull informasjon om kognitive evner. I andre tilfeller anses det kanskje ikke som nødvendig å inkludere disse testene. Så det er nok veldig individuelt. ADOS-2 er et observasjonsbasert verktøy som brukes til å diagnostisere autisme ved å vurdere sosial interaksjon, kommunikasjon, lek og atferd. Det er ikke hovedsakelig utformet for å måle kognitive evner på samme måte som en tradisjonell evnetest. Jeg er usikker på om ADOS-2 anses som en evnetest, men jeg vet at fokuset ligger på å identifisere atferd og sosiale trekk som kan indikere autisme, ikke på å vurdere generell intelligens eller evnenivå, selv om dem ser etter noen slags evner. Endret 13. oktober 2024 av Kassettspiller 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #11 Skrevet 13. oktober 2024 Hmm, jeg fikk heller ingen evnetest og ble utredet ved min DPS i fjor. Jeg fikk kun RAADS-R skjemaet. Anonymkode: 14e59...9ec
KristineS Skrevet 13. oktober 2024 #12 Skrevet 13. oktober 2024 Jeg ble utredet i vår og gjennomførte både RAADS-R, ADOS-2 og evnetester (men disse var egentlig knyttet til ADHD-utredningen jeg begynte på først). ADOS-2 ble gjennomført som nevnt i en tidligere kommentar, mens evnetesten(WAIS-IV) besto av 10 ulike deloppgaver som testet blant annet språk, regning, prosesseringshastighet, arbeidsminne og mønstergjenkjenning.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #13 Skrevet 13. oktober 2024 Kassettspiller skrev (23 timer siden): Jeg husker at ADOS-2 inneholdt flere oppgaver, som å lese en bok, forklare ting ut fra bilder, beskrive ting, 'leke', lage figurer/mønster og lignende. I journalen står det kun: Flere eksempler kommer frem som støtter skårene. Pasienten (meg) skårer i henhold til instrumentets kriterier innenfor autismespekterforstyrrelse. Man kan be om å få se selve skårene, men da vil man ofte få opp tall som kan være vanskelige å tolke uten faglig bakgrunn. Det finnes flere eksempler på dette. Det er ikke et fasitsvar på evnetestene, men det handler mer om å se hvordan man tenker og løser oppgavene. Jeg skulle gjerne gitt deg eksempler på hva de ser etter, men det kan påvirke hensikten med utredningen. Det er viktig at man løser oppgavene spontant, uten forberedelser da dette er en del av formålet. Selv om evnetesten kan gi noen indikasjoner, er det mange andre aspekter som vurderes, siden utredningen skal være grundig og helhetlig. For meg var det satt opp 2 1/2 time for ADOS-2, men ble ferdig noe før. Jeg reagerer på at noen nevnte at de kun gjennomførte RAADS-R-skjemaet, fordi utredningen bør være mer grundig enn bare et skjema. Takk! Jeg liker å dele erfaringer til andre som lurer. Kunnskap er gull verdt!🥰 Bare å spørre om mer om du lurer. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare igjen 🥰 Jeg har nemlig ingen store problemer med å uttrykke meg hverken muntlig eller skriftlig, og jeg er flink med ord - er dette utypisk for de med Asperger? Sliter gjerne de med Asperger med det? 🤔 Det er mye jeg ikke kjenner meg igjen i en Asperger-diagnose. Ts Anonymkode: 5c867...a79
Kassettspiller Skrevet 13. oktober 2024 #14 Skrevet 13. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har nemlig ingen store problemer med å uttrykke meg hverken muntlig eller skriftlig, og jeg er flink med ord - er dette utypisk for de med Asperger? Nei, selv er jeg veldig god på dette. AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Sliter gjerne de med Asperger med det? Dette kan variere. For eksempel kan noen være over gjennomsnittet flinke til å være detaljerte og ha et svært godt språk, men likevel oppleve det som utfordrende å beskrive følelser. Asperger skiller seg fra annen autisme ved at dem blant annet har normal språklig utvikling. Personer med Asperger kan ofte være svært gode til å forklare ting og skrive, spesielt innenfor emner de har en sterk interesse for. Mange har et skarpt øye for detaljer og et presist språk, noe som kan gjøre dem dyktige skribenter eller formidlere. Så egentlig kan dem være over gjennomsnittelig flinke til dette! AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er mye jeg ikke kjenner meg igjen i en Asperger-diagnose. Ts Ja, det kan variere om man kjenner seg igjen eller ikke. Hvor mye har du lest om autisme/Asperger og hvilke kilder har du brukt? Er du kvinne/jente? Symptomene er ofte ulike basert på kjønn og det har vært lite fokus på kvinner med autisme/Asperger, så er derfor ikke rart hvis noen ikke kjenner seg igjen! Forresten har du utredning hos HAVO (finnes flere plasser)? Ville bare si at etter min erfaring så er det veldig gode der. Endret 13. oktober 2024 av Kassettspiller 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #15 Skrevet 14. oktober 2024 Ble aldri tatt noen tester på meg, men jeg ble ikke utredet før i voksen alder, og maskeringen (er kvinne) er så sterk hos meg at jeg ikke klarer å ikke svare det som er forventet. Altså jeg svarer det som er forventet riktig av en uten autisme og ikke det jeg selv egentlig ønsker å svare, jeg får det bare ikke til siden tilæringen er så sterk. Så her ble diagnosen bare satt ut i fra observasjon og samtaler med meg, mannen min og foreldrene mine. Jeg fungerer helt fint som mor, kone, i jobb osv, men er mye sliten pga all maskeringen, og er ekstremt lite sosial utover jobb og familieliv pga det. Anonymkode: 9dc6d...7e3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #16 Skrevet 14. oktober 2024 Da jeg ble utredet (på DPS) sa behandleren i starten av utredningen at han ville se an om det var nødvendig med en evnetest. Etter tre-fire sesjoner sa han at han anså det som unødvendig. Jeg var da passert 40, hadde en doktorgrad, var i full jobb (og hadde vært det siden endt utdanning), hadde mann og barn, og behandleren sa at observasjon og samtale under resten av utredningen gjorde det klart at en evnetest ikke var nødvendig. Anonymkode: e0df4...56f 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #17 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ble aldri tatt noen tester på meg, men jeg ble ikke utredet før i voksen alder, og maskeringen (er kvinne) er så sterk hos meg at jeg ikke klarer å ikke svare det som er forventet. Altså jeg svarer det som er forventet riktig av en uten autisme og ikke det jeg selv egentlig ønsker å svare, jeg får det bare ikke til siden tilæringen er så sterk. Så her ble diagnosen bare satt ut i fra observasjon og samtaler med meg, mannen min og foreldrene mine. Jeg fungerer helt fint som mor, kone, i jobb osv, men er mye sliten pga all maskeringen, og er ekstremt lite sosial utover jobb og familieliv pga det. Anonymkode: 9dc6d...7e3 Fikk du Asperger diagnose? Eller autisme diagnose? Anonymkode: c4213...e96
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #18 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fikk du Asperger diagnose? Eller autisme diagnose? Anonymkode: c4213...e96 Fikk asperger, men dette er en del år siden, og asperger skal vel ikke lenger brukes om jeg har forstått det riktig? Men er det som står som diagnose i papirene jeg fikk den gangen. Om noen lurer pleier jeg bare å si at jeg er på spekteret siden de fleste jeg møter mener at jeg ikke kan ha asperger fordi jeg fungerer for bra i deres øyne, og hvordan samfunnet generelt tror om de med asberger. Anonymkode: 9dc6d...7e3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #19 Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 10.14): Det ble ikke tatt evnetest på hverken meg eller partner heller. Begge er diagnosert ved hver vår dps. Tipper de ikke fokuserer på det når det er voksne som står på egne bein og har fungert over tid i arbeid og har fullført grunnskole som vi begge hadde da vi ble diagnosert. Anonymkode: aa1b5...557 Jeg måtte ta evnetest selv om jeg har bachelor og har jobbet i mange år. Anonymkode: 61167...b74 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #20 Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fikk asperger, men dette er en del år siden, og asperger skal vel ikke lenger brukes om jeg har forstått det riktig? Men er det som står som diagnose i papirene jeg fikk den gangen. Om noen lurer pleier jeg bare å si at jeg er på spekteret siden de fleste jeg møter mener at jeg ikke kan ha asperger fordi jeg fungerer for bra i deres øyne, og hvordan samfunnet generelt tror om de med asberger. Anonymkode: 9dc6d...7e3 Jeg fikk diagnose asperger I november 2023, synes det er litt underlig. Ingen evnetest her heller under utredning (utredning på DPS, av psykiatrisk sykepleier i samarbeid med autismeteam). Anonymkode: 10b1e...2e0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå