AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Del Skrevet 10. oktober 2024 Er glad i rå spinat, men leser at man ikke skal overdrive grunnet mengden oksalsyre. Finner derimot ingenting om hvor mye som er for mye. Noen med peiling? Er 50 gram for mye? Anonymkode: 8dac0...b83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Del Skrevet 10. oktober 2024 Man skal ihvertfall ikke spise det hver dag vet jeg, men tror du kan spise en del av det de dagene du spiser det. Anonymkode: 42248...05c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #3 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man skal ihvertfall ikke spise det hver dag vet jeg, men tror du kan spise en del av det de dagene du spiser det. Anonymkode: 42248...05c jeg spiser hver dag 😅 Er det virkelig for mye å spise 1/4 sånn stor pose med spint daglig? Hvorfor er det verre enn å spise en hel stor pose hver 4. dag? Anonymkode: 8dac0...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #4 Del Skrevet 10. oktober 2024 Går da fint å spise litt hver dag. Det er oksalsyre i mye mat, og man kan med fordel la være å spise mengder av det. Men det er nok individuelle forskjeller, hvor noen er mer sensitive for dette stoffet. Anonymkode: 97679...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #5 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Går da fint å spise litt hver dag. Det er oksalsyre i mye mat, og man kan med fordel la være å spise mengder av det. Men det er nok individuelle forskjeller, hvor noen er mer sensitive for dette stoffet. Anonymkode: 97679...e91 Ville du ansett 50 gram som litt? Anonymkode: 8dac0...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 10. oktober 2024 #6 Del Skrevet 10. oktober 2024 Når jeg googler ser det ut til å være problemfritt å spise hver dag. Man skal opp i store mengder, spise veldig ensidig ellers, og også ha nyreproblemer for at det skal være et problem (står det flere steder). Du kan også drikke en del vann til for å tynne ut, eller også ha kritt i kokevann (om dette brukes) står det også, om man skulle være veldig storspiser av disse matvarene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #7 Del Skrevet 11. oktober 2024 Sally K. Norton er kanskje den største eksperten på området. Søk gjerne opp foredrag med henne på youtube. Hun har skrevet en grunnleggende innføring om oksalater her. Folk flest får i seg 200-300 mg oksalater hver dag. Det er mye. For mye. Det er anbefalt å ligge under 100 mg til dagen. Har man problemer med oksalater, så bør man ligge under 50mg. 50 gram spinat hver dag er enorme mengder. Så vidt jeg kan se er dette muligens 1100 mg oksalater (656 mg i en kopp spinat på 30 gram), mens med det nedre som er målt så er dette 330 mg. Du kan søke opp oksalat-innhold i matvarer her. Anonymkode: be7a8...a8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #8 Del Skrevet 11. oktober 2024 Du kan spise så mye du vil. Men det kan bli konsekvenser i fremtiden. Mange reagerer på oxolater men vet ikke at de er allergiske. Kroppen reagerer som om den er forgiftet. Kjenner mange som har masse plager, og ikke finner grunnen. Å slutte å spise bringebær, frø, nøtter, spinat vil de ikke prøve desverre. Mange kunne blitt friskere om de unngikk det. Men det er selvsagt opptil hver enkelt. Anonymkode: 18168...2b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #9 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg skal begrense det fordi jeg har slitt med urinsteiner tidligere, så er enkelte tiltak jeg gjør for å være mer bevisst på å forebygge det. Men spiser litt mat med høyt innhold også som f.eks spinat, men ikke daglig eller voldsomme mengder om gangen. Anonymkode: 9cc2d...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #10 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sally K. Norton er kanskje den største eksperten på området. Søk gjerne opp foredrag med henne på youtube. Hun har skrevet en grunnleggende innføring om oksalater her. Folk flest får i seg 200-300 mg oksalater hver dag. Det er mye. For mye. Det er anbefalt å ligge under 100 mg til dagen. Har man problemer med oksalater, så bør man ligge under 50mg. 50 gram spinat hver dag er enorme mengder. Så vidt jeg kan se er dette muligens 1100 mg oksalater (656 mg i en kopp spinat på 30 gram), mens med det nedre som er målt så er dette 330 mg. Du kan søke opp oksalat-innhold i matvarer her. Anonymkode: be7a8...a8a Takk for svaret ditt! Nå har jeg heldigvis ikke spist disse store mengdene særlig lenge. Det var veldig synd, for jeg syns spinat metter veldig godt og er mild på smak. Men jeg får vel bare droppe det fremover, da. Ts Anonymkode: 8dac0...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #11 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan spise så mye du vil. Men det kan bli konsekvenser i fremtiden. Mange reagerer på oxolater men vet ikke at de er allergiske. Kroppen reagerer som om den er forgiftet. Kjenner mange som har masse plager, og ikke finner grunnen. Å slutte å spise bringebær, frø, nøtter, spinat vil de ikke prøve desverre. Mange kunne blitt friskere om de unngikk det. Men det er selvsagt opptil hver enkelt. Anonymkode: 18168...2b7 Nå spiser jeg ikke noe særlig av de andre oksalatkildene du nevner, men skjønner at jeg får i meg altfor mye likevel. Får bare slutte. Ts Anonymkode: 8dac0...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #12 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ville du ansett 50 gram som litt? Anonymkode: 8dac0...b83 Ja. Men så kommer det an på hvor mye oksalsyre du får i deg fra annen mat i tillegg. 50 gram spinat om dagen er ikke mye. Anonymkode: 97679...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå