Gå til innhold

"Når jeg blir gammel" - hvordan vet du det?

Grevling

Anbefalte innlegg

Joda, fremskritt innen medisinsk forskning de siste hundre årene og bedre levekår har gjort at vi i snitt lever lenger. Men jeg synes likevel det er spesielt hvordan mange tar det for gitt at de skal bli gamle. I den grad at de tror de kan planlegge livet frem til de blir 80+. Har vi blitt for dødsfornektende i dagens vestlige samfunn? De fleste lever ikke som om de kan bli syke og dø eller at ulykker kan skje. Døden snakkes ikke om, kun jakten på ungdommelighet.

Jeg oppfordrer ikke til å slippe alle hemninger og å løpe naken gjennom gatene. Men burde vi kanskje blitt flinkere til å nyte livet her og nå fremfor å planlegge til en hypotetisk alderdom ingen har en garanti for å oppnå? Og rett og slett senke skuldrene mer og gi mer faen som Per Fugelli sa. For vi skal jo tross alt dø.
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig! Og det sier jeg til alle som forteller alt de skal gjøre når de blir pensjonister. Hvorfor ikke gjøre det idag? 

Anonymkode: 3027a...4b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke både leve i dag, og planlegge for morgendagen? Må det være enten eller?

Anonymkode: a5a4d...a50

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (1 time siden):
Joda, fremskritt innen medisinsk forskning de siste hundre årene og bedre levekår har gjort at vi i snitt lever lenger. Men jeg synes likevel det er spesielt hvordan mange tar det for gitt at de skal bli gamle. I den grad at de tror de kan planlegge livet frem til de blir 80+. Har vi blitt for dødsfornektende i dagens vestlige samfunn? De fleste lever ikke som om de kan bli syke og dø eller at ulykker kan skje. Døden snakkes ikke om, kun jakten på ungdommelighet.

Jeg oppfordrer ikke til å slippe alle hemninger og å løpe naken gjennom gatene. Men burde vi kanskje blitt flinkere til å nyte livet her og nå fremfor å planlegge til en hypotetisk alderdom ingen har en garanti for å oppnå? Og rett og slett senke skuldrene mer og gi mer faen som Per Fugelli sa. For vi skal jo tross alt dø.

Sant det...men syns de som skal leve livet "fult ut"  så fort som mulig, kan bli noe intense å være rundt. Bedre å ta de litt balansert,  tenker jeg

Anonymkode: 23663...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lever man livet fullt ut når man er kronisk deprimert hele livet? Blir heller lei meg av det

Anonymkode: 4f788...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør man ha en balanse. Man skal ha det bra nå, men med litt planlegging trenger man ikke å slutte å leve bra fordi man blir pensjonist. 

Vi har uhelbredelig kreft i huset på en 43-åring, så jeg er glad for at vi ikke har spart oss til fant. Men man kan ikke brenne ALT kruttet for tidlig heller, de fleste blir heldigvis gammel.

Anonymkode: f7daa...7b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig! Og det sier jeg til alle som forteller alt de skal gjøre når de blir pensjonister. Hvorfor ikke gjøre det idag? 

Fordi med jobb og reisevei og plikter i hjemmet har jeg omtrent 3 timer til fri disposisjon i hverdagen. Tiden strekker ikke til.

Anonymkode: f688f...b47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har døden med dette å gjøre? Det er mange grunner til å nyte livet, døden trenger ikke å være en trussel for å motivere folk til å gjøre det. Vi er ikke dødsfornektere, tvert om synes jeg det skrives masse om døden via artikler om ting som er farlig for oss, personlige historier om dødsfall og livstruende hendelser, tips for hvordan å holde døden på avstand osv.

Mye av grunnen til at folk ikke lar seg selv leve ekstra nå er fordi vi lever i ei tid hvor man ikke har råd til å leve som man vil. Om vi vil ha tak over hodet også om 10, 30 eller 50 år må vi faktisk jobbe 100% og oppfylle våre forpliktelser (som det er mange av). 

Anonymkode: 09850...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fordi med jobb og reisevei og plikter i hjemmet har jeg omtrent 3 timer til fri disposisjon i hverdagen. Tiden strekker ikke til.

Anonymkode: f688f...b47

Da gjør du et valg da. Alle kan prioritere hvis de vil. Jobbe mindre å leve mer. Prioritere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Alderdommen har ingen garanti. Vi kan dø før det. Enten ulykke eller noe annet. Livet er til å nyte nå.

Anonymkode: 34038...90e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan lever man livet fullt ut når man er kronisk deprimert hele livet? Blir heller lei meg av det

Anonymkode: 4f788...82f

Vurdert ketaminbehandling?❤️

Anonymkode: 4210a...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå mens jeg er sprek og i god form vil jeg reise på aktive ferier. Det frister ikke med cruise og den typen ferie nå, men det har jeg lyst til når jeg blir pensjonist og mest sannsynlig ikke lengre trives like godt med høyt aktivitetsnivå i varme strøk.

Jeg skal også flytte mer landlig til når jeg blir pensjonist, men det har jeg absolutt ikke lyst til nå mens jeg er i 30årene. Nå vil jeg ha nærhet til bylivet.

At man planlegger for ting man ønsker gjøre når man blir pensjonist betyr ikke at man ønsker gjøre de tingene mens man er ung... Man har ofte ulike ønsker og drømmer i ulike livsfaser og ulike aldre.

Anonymkode: a5a4d...a50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (17 timer siden):

'Når jeg blir gammel' betyr vel heller 'når jeg får tiden til egen disposisjon'...

Anonymkode: b9680...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 15.13):

'Når jeg blir gammel' betyr vel heller 'når jeg får tiden til egen disposisjon'...

Anonymkode: b9680...081

eller du blir sittende med en sykdom som gjør at du ikke har anledning til å reise eller gjøre det du har lyst til. Finns utallige eksempler på det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever mer i nuet. Å utsette ting «til jeg blir gammel» synes jeg ikke er bra, verken å gjøre eller å tenke. Mitt mål er å daue uten å angre på noe jeg ikke tok meg tid til å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 22.47):

Fordi at i dag, i morgen og de neste årene gjør jeg det jeg hadde planlagt å gjøre i 30 og i 40 åra. I 50-åra har jeg nye planer. Og så har jeg andre planer for når jeg blir gammel og pensjonist. Da tror jeg at jeg skal rekke å gjøre alt jeg planlegger og ønsker :)

(damene i min familie blir mellom 90 og 100 år, så jeg stresser ikke ;) )

Anonymkode: bdcce...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke alle som lever til de blir pensjonister, og det er det dessverre ikke alle som er klar over.

Moren min og svigerfar ble bare 67 år, og nå er mannen i samme alder med uhelbredelig kreft. Han hadde aldri vært syk, før vi plutselig fikk beskjeden om kreft.

Ikke vent med det du har lyst til å gjøre, er mitt råd.

Anonymkode: b19ef...d64

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare sånn folk sier. 

Anonymkode: 16c0a...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke alle som lever til de blir pensjonister, og det er det dessverre ikke alle som er klar over.

Moren min og svigerfar ble bare 67 år, og nå er mannen i samme alder med uhelbredelig kreft. Han hadde aldri vært syk, før vi plutselig fikk beskjeden om kreft.

Ikke vent med det du har lyst til å gjøre, er mitt råd.

Anonymkode: b19ef...d64

Ja, riktig. Når det går mot 70 så kommer ofte mange betydelige helseplager. Det trenger ikke alltid å være livstruende, men kan redusere livskvalieten og mobiliteten i den grad at en ikke får gjort så mye som en skulle ønsket. Mer smerter, mindre søvn og energi, det går mot slutten i forskjellgi tempo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 13.29):

Da gjør du et valg da. Alle kan prioritere hvis de vil. Jobbe mindre å leve mer. Prioritere 

Det er ikke alle som bare kan prioritere vekk deler av hverdagen, nei. Står man i en krevende hverdag med jobb, familie, barn osv. så er det ikke bare å kaste rundt på skuta siden man har forpliktelser ovenfor andre. Dette blir også mer krevende hvis man f. eks. har barn som har spesielle behov eller lignende i familien. 

Anonymkode: 83f9e...5e3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...