Gå til innhold

Lånte bort penger til en venn, får de ikke tilbake. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lånt penger til en venn av meg i løpet av dette siste året. Det var snakk om 3 beløp, et på 20 000, et på 15 000, og et på 5600 kr. 

Det første beløpet fra Mars, som var på 20 000kr, skrev jeg en kontrakt vi begge signerte på, som hadde frist 31. Juli. Han klarte å komme i mål med det beløpet heldigvis. 

I Mai, så lånte han 15 000kr til av meg, dette hadde ikke en konkret frist, men jeg spurte om å få det så snart så mulig. Vi signerte ikke kontrakt på dette. Fra dette lånet, skylder han meg fortsatt 3200kr. 

Det siste lånet jeg lånte han, var den 9. September, hvor jeg lånte bort 5600kr som jeg skulle ha tilbake innen 20. September, dette var da budsjettet mitt for mat og regninger for Oktober måned. Han sa det var greit, og vi skrev heller ikke noe kontrakt på dette.

Jeg fikk derimot ikke pengene den 20. September. Etter nå et par uker, ringte jeg han og ba om å få de tilbake. Han sier han ikke har penger til å betale tilbake, mens han samtidig bruker mye penger på mat, hasj og diverse. Han har ingen planer om å betale meg tilbake det siste beløpet, og han var også ganske frekk i løpet av samtalen, så jeg tror neppe jeg kommer til å få de frivillig.

Problemet mitt er at dette var som sagt budsjettet mitt for mat, transport og småregninger for Oktober. Jeg er student, så jeg lever allerede på et ganske stramt budsjett. Jeg har siden forrige uke nådd 0 på konto, og den eneste maten jeg har er basmatiris og en pose tomatsuppe, har heller ikke fått betalt reisekortet mitt så har holdt meg hjemme fra skole. Heldigvis får jeg stipend 15. Oktober, men veldig kjedelig å ikke ha de pengene jeg hadde jobbet for. Han vet at jeg har gått tom for både penger og mat, men han skylder på meg som lånte de bort. Og ja, det var litt dumt av meg å ha såpass tillit til en jeg trodde var en venn. 

Det jeg lurer på da, er hvordan kan jeg kreve inn de resterende 8800 kr? Er som sagt ikke rik så jeg må nesten få tak på disse pengene. Noen som har erfaring med lignende?

Anonymkode: de7df...be0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her, info: Har hatt dialog med han siden 20. September om å få de tilbake, da fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente til hans neste lønning, noe jeg gjorde, men noen dager etter så sa han at han hadde brukt det på andre ting. Derfor jeg ringte igjen et par uker etter. Nå virker det ikke som han kommer til å betale i det hele tatt, og har ødelagt vennskapet vårt. 

Igjen så spør jeg, hvordan kan jeg kreve dette tilbake?

Skrevet

Du for finne deg en ny venn. 

Anonymkode: 9d6d8...12c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

👆🏽 og slutte å låne penger til rusmisbrukere.

Anonymkode: 682c2...eea

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts her, info: Har hatt dialog med han siden 20. September om å få de tilbake, da fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente til hans neste lønning, noe jeg gjorde, men noen dager etter så sa han at han hadde brukt det på andre ting. Derfor jeg ringte igjen et par uker etter. Nå virker det ikke som han kommer til å betale i det hele tatt, og har ødelagt vennskapet vårt. 

Har du noe av dette skriftlig?

Anonymkode: 5d483...9ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke lån vekk penger du selv trenger til (ustabile ) venner . Denne vennen utnytter seg. Lær deg å si nei , å sett pengene på høyrentekonto isteden . 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ikke lån penger til slike folk som driver med hasj, det blir bare styr og du får aldri tilbake det du skal. I tillegg virker dette som en skikkelig drittsekk som blir frekk mot deg i samtalen der du prøver å si at du vil ha pengene tilbake.

Endret av Fountaine
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

TS

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 21.55):

Ja, jeg ser der at man først må sende en faktura. Jeg får gjøre det først. Regner vel med at jeg har lov til å sende det som privatperson?

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 21.56):

Ja det er planen. 

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 21.58):

👆🏽 og slutte å låne penger til rusmisbrukere.

Anonymkode: 682c2...eea

Han har vært flink til å betale før, og han har holdt på med hasj i alle årene jeg har kjent han. Han har heller nedprioritert vennskapet som har forårsaket situasjonen vi er i. Men notert :)

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 22.03):

Har du noe av dette skriftlig?

Anonymkode: 5d483...9ac

Har det første lånet han betalte skriftlig som kontrakt, men det skylder han meg ikke noe av. Samtidig som jeg sendte beløpet på vipps, skrev jeg "Loan that you pay me back this week" i samme vipps-melding. Har spurt om han har pengene via tekst, og da har han sagt nei. Så selve avtalen på det er ikke skriftlig, men bekreftelsen på lånet og at han erkjenner det ved å si at han ikke har pengene enda har jeg skriftlig.

Endret av Sciurus
Ryddet for slettet sitat - Sciurus, mod
Skrevet

Sorry, men hvorfor i alle dager lånte du han mer penger når han ikke hadde betalt tilbake forrige lån? 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

TS

NiceOrNothing skrev (12 minutter siden):

Ikke lån vekk penger du selv trenger til (ustabile ) venner . Denne vennen utnytter seg. Lær deg å si nei , å sett pengene på høyrentekonto isteden . 

Nei, regna i hovedsak med å få de tilbake. Jeg ser selv på dette som utnyttelse og har ikke planer om å holde kontakten så fort jeg får de pengene.

Fountaine skrev (8 minutter siden):

Ikke lån penger til slike folk som driver med hasj, det blir bare styr og du får aldri tilbake det du skal. I tillegg virker dette som en skikkelig drittsekk som blir frekk mot deg i samtalen der du prøver å si at du vil ha pengene tilbake.

Ja, han har hverken sagt takk eller beklager for at han fikk låne, eller for at han ikke har betalt det enda til tross for at fristen var for noen uker siden. Så det "vennskapet" er ferdig så fort jeg får pengene.

nordlending skrev (2 minutter siden):

Sorry, men hvorfor i alle dager lånte du han mer penger når han ikke hadde betalt tilbake forrige lån? 

Han venta på penger fra NAV og måtte betale husleie. Jeg så at han betalte det første beløpet jeg lånte han, så jeg gikk ut ifra at det samme skulle skje. Men dette var et korttidslån jeg skulle få tilbake uka etter, til tross for at det er 2 uker og 6 dager siden den fristen.

Skrevet

TS

Fountaine skrev (33 minutter siden):

Forliksrådet hadde jo vært en løsning. Men det koster rundt 1966 kroner for å få saken sin opp. Men det må motparten betale om du vinner.

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/forliksklage/#:~:text=Behandlingen av en sak i,motparten dersom du vinner saken.

Ja, blir nok det som er mest gunstig for meg i denne situasjonen. Jeg får prøve det.

Fountaine skrev (33 minutter siden):

Takk! Da venter jeg på svar fra Skatteetaten om fødelsnummeret hans. Så skal jeg få fylt ut forliksklagen :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også lånt bort penger til en venn som er meeeget treig på å betale tilbake. Den løse avtalen var at det skulle betales tilbake innen 1-2 år, men med det tempo jeg har sett til nå tar det nærmere 5 år. Litt irriterende mtp at jeg taper iallfall 2-3000 i renter på det, da rentene for å ha de i banken er ganske bra for tida. 

Uansett, jeg har lånt penger til en god venn, som aldri har lånt penger av meg tidligere. Så jeg tok sjansen. Og jeg sulter ikke av å ikke få pengene tilbake innen rimelig tid. Så hovedregel bør være å ikke låne bort penger du ikke har råd til å tape, eller få igjen for sent. 

Anonymkode: 9e54e...d26

Skrevet

Lån ALDRI bort penger.

Anonymkode: 1c75f...638

• Liker 2
Skrevet

Tror nesten jeg hadde kommet på besøk, tatt med meg noe verdifult (om han har) som gissel og ikke gitt det tilbake før jeg får pengene. Ellers blir tingen solgt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Har du vært konfronterende tilbake? Vent med det til du har fått pengene tilbake. 

Anonymkode: 5cd91...b7c

Skrevet

Aldri lån bort penger du ikke har råd til å tape.

Når han ikke har betalt tilbake eksisterende lån, så er det ren og skjær idioti å låne han hele matbudsjettet ditt.

Men du kan ta det til forliksrådet. Du må regne med rundt fire ukers svartid. Hvis han er uenig, så kan det ta opptil tre måneder før ett eventuelt møte, for en domsavsigelse.

Anonymkode: d9cc3...d92

• Liker 1
Skrevet

Nå har du vel forhåpentligvis lært ts, at du ikke låner ut penger til såkalte venner 🙄

Om denne vennen var så desperat etter å få inn penger på konto til å betale b.l.a husleie, burde han gått til Nav å få hjelp. Du er ikke hans personlige bank og at han trenger penger er ikke ditt problem. La han ordne opp i det selv og kutt ut kontakten med vedkommende. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...