Gå til innhold

Vanlig at barnehageansatte ber foreldre sette grenser for barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg fikk barnehagebarn har jeg stusset over at ansatte ber oss sette grenser for barnet vår, akkurat som om vi ikke gjør det. 

For eksempel kastet barnet mat på gulvet da det var 1,5 år og ville noen ganger heller ikke la noen kle på det genser. Kom en ansatt bort å sa at barnet gjorde slik og sånn og at vi må sette grenser hjemme. Men det gjør vi jo selvfølgelig. Er det ikke vanlig å spørre om barne gjør slikt hjemme og hvordan vi håndterer det fremfor å bare påstå at vi ikke grensesetter?

Det har også skjedd igjen med en annen ansatt når barnet var to år og vi hadde utviklingssamtale, vi skulle fortelle om hvordan barnet var ovenfor voksne hjemme og vi sa blant annet at det ønsket mye fysisk kontakt og kunne være litt "klengete", da svarte hun bare med at vi må sette grenser.

Er dette god veiledning av foreldre?

Skyldes alltid et klengete barn mangel på grenser, eller kan det tenkes at det formidler behov som ikke er dekket, eller at noen barn bare er litt mer intense en andre? Eller kan det tenkes at grenser ikke alltid har en umiddelbar effekt selv om vi setter dem?

Synes liksom deres tilnærming og påstander er så bastante uten å undersøke og høre mer om situasjonen. De bare antar.

Flere som har opplevd dette?

Anonymkode: 11741...0df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk lignende beskjed. Så var PPT inne i barnehagen og observerte og sa at det var barnehagen som måtte endre måten de håndterte barna på og ikke vi foreldre som måtte bli strengere...

Anonymkode: 0697e...a27

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har hatt flere gode samtaler med personalet i barnehagen vår om hvordan vi best kan sette grenser, men det tok litt tid å komme dit. Særlig spesialpedagogen på avdelingen vår kan være litt vel direkte med sine kommentarer, og jeg syntes det var litt ubehagelig de første gangene hun rett ut sa at sånn og sånn måtte vi gjøre. Jeg følte hun så på oss som dårlige foreldre, som ikke hadde kontroll. Men så endret jeg litt tankegang, og gikk heller i dialog med henne. Jeg spurte mer hvorfor, hvordan hun tenkte, og forklarte hvordan jeg selv hadde tenkt på saken. Og jeg har lært veldig mye! 

Og noen ting blir vi aldri enige om, og det er faktisk helt greit 🤭

Anonymkode: 5dd5a...419

• Liker 5
Skrevet

Jeg har mer enn en gang stusset på hva ansatte i barnehage kan si, men da jeg ble mamma til to ble jeg også mye tryggere i meg selv til å ikke bry meg med det. Selv pedagoger som klarer å si ting som er direkte feil.. Så lenge dere vet at dere selv setter grenser ville jeg svart nettopp det. Nå er dette også snakk om ganske små barn, så de er ikke akkurat ferdig oppdratt. 

Anonymkode: 2a6b6...afc

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at det ikke er vanlig i de situasjonene du beskriver. Jeg kan komme på én gang jeg har bedt foreldre sette grenser, og det gjaldt i en kokret type situasjon med barn som klatret over gjerdet til barnehagen og løp av gårde ut på parkeringsplass og en traffikert vei etter at de var hentet. Og da ba jeg dem ikke "sette grenser", jeg sa at vi ikke tillot klatring over gjerdet, og hvorfor, og ba dem passe på dette. 

Ellers har vi stort sett ikke noe med å si at foreldre skal sette grenser. Jeg ville aldri sagt dette til en forelder fordi 1-2 åringen kastet mat, ikke ville ha på en genser eller søkte mye fysisk kontakt, for jeg er uenig i at det er noe sannsynlighet for at det skulle handle om manglende grenser hjemme. 

Som du sier, TS, å spørre hvordan det er hjemme og hvordan dere håndterer det der, er det naturlige. Og det finnes ikke én fasit, hjemmet er ikke forpliktet til å ha samme regler som barnehagen, det er snakk om to ganske ulike settinger.

"Å sette grenser", om det er kun det dere får beskjed om, syns jeg også høres lite konkret ut. Hva menes med det. Er det sikkert at barnehagen og foreldrene legger det samme i det?

Anonymkode: 4eb22...304

• Nyttig 2
Skrevet

Ja. Barnet byttet bhg som 3 åring. Fikk beskjed om å være mer konsekvente for barnet virket utrygg. De sa at i bhg viste barnet svært lite følelser og spurte flere ganger om de skulle på den og den turen. De spurte om barnet ofte opplevde skuffelse eller at avtaler ikke ble holdt. 

Hjemme så spør han alltid flere ganger om samme sak, vi svarer og følger alltid opp planer. Barnet viser alt av følelser hjemme og har sterke meninger. 

Heldigvis svarte barnehagen at kanskje barnet trenger lengre tid hos de til å bli tryggere. Og tid har hjulpet virker det som. 

Anonymkode: de7ce...21d

• Liker 1
Skrevet

Synes det er en uting å slenge ut at man må sette grenser uten å kjenne noe til situasjonen.

Det er veldig provoserende når de som skal være profesjonelle bare antar ting, det blir så vanskelig å ta dem seriøst, må innrømme at disse ansatte har tapt seg veldig i mine øyne og avslørt seg som ikke så dyktige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Etter at jeg fikk barnehagebarn har jeg stusset over at ansatte ber oss sette grenser for barnet vår, akkurat som om vi ikke gjør det. 

For eksempel kastet barnet mat på gulvet da det var 1,5 år og ville noen ganger heller ikke la noen kle på det genser. Kom en ansatt bort å sa at barnet gjorde slik og sånn og at vi må sette grenser hjemme. Men det gjør vi jo selvfølgelig. Er det ikke vanlig å spørre om barne gjør slikt hjemme og hvordan vi håndterer det fremfor å bare påstå at vi ikke grensesetter?

Det har også skjedd igjen med en annen ansatt når barnet var to år og vi hadde utviklingssamtale, vi skulle fortelle om hvordan barnet var ovenfor voksne hjemme og vi sa blant annet at det ønsket mye fysisk kontakt og kunne være litt "klengete", da svarte hun bare med at vi må sette grenser.

Er dette god veiledning av foreldre?

Skyldes alltid et klengete barn mangel på grenser, eller kan det tenkes at det formidler behov som ikke er dekket, eller at noen barn bare er litt mer intense en andre? Eller kan det tenkes at grenser ikke alltid har en umiddelbar effekt selv om vi setter dem?

Synes liksom deres tilnærming og påstander er så bastante uten å undersøke og høre mer om situasjonen. De bare antar.

Flere som har opplevd dette?

Desverre altfor mange i bhg som skulle vært bedre opplært. De vet jo ikke hvordan dere er hjemme på grunnlag av det lille der og dette er no helt vanlig for denne alderen, så den bhg ansatte er på ville veier... Klengete kan jo og bety at det ikke trives i bhg... Hadde barnet ikke hatt drt bra hjemme hadde det ikke vært så klengete på dere!

Anonymkode: a87c3...d9c

• Liker 1
Skrevet

Ja. Mye syk i tilvenningsfasen. Ble beskyldet for at vi ikke satte grenser fordi vi holdt barnet hjemme. De er veldig strenge på når man kan være hjemme, kun feber og spying/diare godtas. 

Anonymkode: 406e9...d22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...