Gå til innhold

Har funnet en klump i brystet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og kjenner jeg er en blanding av apatisk og livredd...

Noen som har hatt det uten at det var kreft?

Dame på 50....

Anonymkode: 03fe3...b71

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dame på 50....

Skjønner deg godt, jeg ville nok også reagert som deg 💙 

Har (heldigvis) ingen erfaring selv, men ei venninne av meg fant en klump og det var ikke kreft. 

Ring legen din i morgen tidlig, så du får sjekket det. 
Ønsker deg all lykke til og 🤞🏼for at alt er bra ❤️

Anonymkode: 1abd6...4e1

Skrevet

Ni av ti kuler i brystet er noe annet enn kreft. Viktig å sjekke det ut, men spar bekymringen til du evt får en slik beskjed.

Anonymkode: 91365...40a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fant også en kul, var bare en cyste. Ved ultralyd fant de en til, faktisk. Har den fortsatt. De aller fleste kuler er ikke kreft, og vi har mye vev i brystene. Cyster dukker opp overalt, men alarmbjellene går naturlig nok når det er på slike "skumle" steder. Det er MYE vanligere med cyster, men det er veldig lite avisartikler om folk som fant en vanlig cyste i brystet sitt, naturlig nok. Pust med magen, gå til legen for å sjekke, men ikke mist nattesøvnen av dette..

Anonymkode: 30cd4...d57

Skrevet

Sjekk deg hos lege og ikke ta sorgene på forskudd. Ikke alle kuler er kreft (de fleste er ikke det) og ikke all kreft er alvorlig. Sender deg gode tanker og oppmuntring  - ikke gruble mer over dette ❤️ 

Anonymkode: 56c8b...0ff

Skrevet

Jeg har hatt to godartede svulster i brystene. Begge ble fjernet uten problemer. De fleste kuler er heldigvis ufarlige! 

Anonymkode: e4512...5b8

Skrevet

Jeg hadde en godartet muskelknute. 

Anonymkode: 38622...47b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dame på 50....

Jeg hadde en cyste(ikke farlig), så du vet aldri hva det kan være. Bedre å få det sjekket enn ikke. Ikke alltid det er det verst tenklige men vet hvor lett det er å overtenke. Håper du finner ut av det :)

Anonymkode: e01ef...7d1

Skrevet

Jeg har mange, får nye «hele tiden». 
det er samme sort hver gang, fibroadenom. Jeg klarer likevel ikke slå meg til ro med det, jeg sjekker alltid med mammografi og biopsi. Legen min har begynt å holde igjen, men jeg krangler meg til å få sjekket når de ikke forsvinner på noen måneder.  Jeg tar ingen sjanser på at det er det samme hver gang det dukker opp en ny. (Går som regel et par år mellom hver). 
Er 42 år. 

Anonymkode: b75de...965

• Liker 1
Skrevet

Ring legen i morgen, du får fort time og henvisning til mammografi eller ultralyd. De er kjappe der. 

Ikke engste deg for mye, som de andre skriver - i de fleste tilfellene er det ikke kreft, men veldig viktig det blir oppdaget fort om det er det. Hos meg tok det under en uke før jeg fikk time til UL, og det var en godartet fettkul, heldigvis. Men de tar ingen sjangser og vil fort undersøke. Lykke til ❤

Anonymkode: 1cee2...472

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dame på 50....

Hvor lenge siden er det du "fant" den? Jeg har stadig nye kuler og ujevnheter i brystene, og har en regel som jeg fikk av en lege engang - vent i 14 dager og se hva som har skjedd. For meg er "det som har skjedd" at kulene har blitt borte. Brystene forandrer seg i løpet av menssyklusen og lymfekjertler vokser ved infeksjoner eller annet stress i kroppen. 

Du skriver at du er 50, jeg er fire år yngre enn deg og merker at brystene forandrer seg mer og mer med alderen (begynnende overgangsalder, tenker jeg) og kuler (eller ujevnheter da) kommer og går. 

Så, pust med magen og prøv å slappe av - om kulen ikke har forsvunnet på 14 dager, så er det som flere andre her skriver, slik at de fleste kuler er helt ufarlige. Er den der om 14 dager bestiller du en legetime og får den sjekket 🙂 

Skrevet

TS her.

Fikk beskjed av fastlegen min om å komme, så da gjorde jeg det. Denne klumpen viste seg å være en dyp abcess. Fikk tømt den der og da, men skal innom minst en gang til for å få renset der, og det skal følges opp fordi den er på et sted hvor det visstnok er vanlig at de ondartede ligger. Men ingen grunn til å tro at akkurat denne var noe annet enn en abcess som har vært der en god stund.

Veldig glad jeg har den fastlegen jeg har, som tok seg tid selv om jeg nok gjorde henne greit forsinket etterpå... 

Tusen takk for alle fine svar. Tenkte jeg fikk oppdatere her i tilfelle noen googler tilsvarende en gang!

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet

ja, men jeg tror det kan ha med bindevev å gjøre...men sjekk opp i det...bedre føre var enn etter snar...

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ni av ti kuler i brystet er noe annet enn kreft. Viktig å sjekke det ut, men spar bekymringen til du evt får en slik beskjed.

Anonymkode: 91365...40a

Har du kilder på det? Mener ikke å være vanskelig, men om det er sant er det jo virkelig supert

Anonymkode: 859ff...63c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her.

Fikk beskjed av fastlegen min om å komme, så da gjorde jeg det. Denne klumpen viste seg å være en dyp abcess. Fikk tømt den der og da, men skal innom minst en gang til for å få renset der, og det skal følges opp fordi den er på et sted hvor det visstnok er vanlig at de ondartede ligger. Men ingen grunn til å tro at akkurat denne var noe annet enn en abcess som har vært der en god stund.

Veldig glad jeg har den fastlegen jeg har, som tok seg tid selv om jeg nok gjorde henne greit forsinket etterpå... 

Tusen takk for alle fine svar. Tenkte jeg fikk oppdatere her i tilfelle noen googler tilsvarende en gang!

Så bra at du fikk raskt hjelp og ikke minst raskt svar - da slipper du å gå å bekymre deg for dette 🙂 Ha en fin helg ❤️ 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og tilsvar til dette. 

Christina82, mod

Skrevet

Så flott at det løste seg!

Det er veldig lav terskel for å utrede kul i bryst, og de er kjappe med å ta det. Nederst i link kan du se en oversikt over frister de har i pakkeforløpet. Fra de mottar henvisning til oppstart utredning er fristen 7 arbeidsdager. 

Det er veldig mange som sendes inn i pakkeforløpet med kul i bryst, og veldig mange som sluses ut etter utredning fordi kulen er ufarlig. Heldigvis. 

https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/brystkreft/introduksjon-til-pakkeforlop-for-brystkreft

Anonymkode: 508fb...79b

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 21.29):

Jeg fant også en kul, var bare en cyste. Ved ultralyd fant de en til, faktisk. Har den fortsatt. De aller fleste kuler er ikke kreft, og vi har mye vev i brystene. Cyster dukker opp overalt, men alarmbjellene går naturlig nok når det er på slike "skumle" steder. Det er MYE vanligere med cyster, men det er veldig lite avisartikler om folk som fant en vanlig cyste i brystet sitt, naturlig nok. Pust med magen, gå til legen for å sjekke, men ikke mist nattesøvnen av dette..

Anonymkode: 30cd4...d57

Hva er skummel plass?

Endret av jento87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...