AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Skrevet 10. oktober 2024 Jeg har jobbet i en salgsjobb nå i snart 3 måneder, vi er totalt 5 stk på avdelingen i samme stilling (men med ulik lønn). Vi selger blant annet medisinsk utstyr og en type digital løsning for helsesektoren. Dette er uten å overdrive, drit vanskelig å selge til bedrifter.. Ledelsen på arbeidsplassen min mener at hver selger bør i snitt klare 1 salg om dagen. Så langt har jeg 12 salg, mens de tre andre har 2 og 0 salg hver hittil på snart 3 mnd. Jeg får en veldig lav provisjon (10%) av salgene mine, med fastlønn på 37.000. De resterende andre selvsikre selgerne gikk for 20.000 i fastlønn, men med 25% provisjon. Her kommer spørsmålet mitt og hvordan jeg kan stake veien videre for meg selv. Jeg føler at akkurat nå er jeg den mest verdifulle selgeren nettopp fordi jeg klarer å faktisk selge (kontra de andre kollegaene), men jeg får allikevel svært lite i provisjon som igjen ikke utgjør store summene på lønnsslippen min. Kan nevne at produktet vi selger mest av koster 3000kr.. Det var heller ikke statistikker på hvor enkelt det kom til å selge produktene ut til eksisterende kunder (har ikke vært testet før). Jeg har mulighet til å endre lønnsmodellen min til samme betaling som de resterende kollegaene mine, men den trer ikke i kraft før 3 måneder. Jeg føler da at jeg kommer til å dra inn pengene i kassa for arbeidsplassen min, men ikke for min personlige lommebok. Jeg har fått et annet jobbtilbud som har en god provisjon og fastlønn som jeg vurderer å ta, men samtidig synes jeg det er kjedelig å si opp nåværende stilling fordi jeg trives på arbeidsplassen og med arbeidet generelt… Hva ville du ha gjort? Forhandle meg til bedre provisjon på lønnen jeg nå har? Hvordan legge dette frem til ledelsen i så fall? Takke ja til nytt jobbtilbud med bedre betingelser? Prøver å ikke virke veldig «jeg er best på jobb» holdning fordi sånn er jeg ikke, men føler at jeg drar hele avdelingen for veldig lite betaling.. og jeg sliter med samvittighet for arbeidsplassen uten å tenke på meg selv og min økonomi 🙁 Anonymkode: 19d32...088
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Skrevet 10. oktober 2024 Høres ut som du har fått veldig mye bedre deal. For at de med lavest lønn skal komme opp på din fastlønn (hvis vareprisen du har skrevet her stemmer) så må de ha 22,66 salg siden 25% provisjon av 3000 utgjør 750 kr. Da er de oppe på 37.000 i lønn. så om du har gjort 12 salg på 3 mnd vil du tape 45.100 kr på å bytte lønnsmodell. Anonymkode: c38c4...71e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå