Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder omsorgsbolig. Pasienten går til angrep på 2 personale. Vi som ble angrepet ønsker ikke å anmelde (mange grunner til hvorfor, går ikke inn på dem her). Arbeidsgiver sier de må anmelde fordi dette er nedflet i bedriftens retningslinjer. De krever bruke våre fulle navn. Har de lov til det? 

(ja, fint med arbeidsgiver som bryr seg om vold. Av mange grunner er ikke anmeldelse den mest hensiktsmessige veien å gå i denne saken). 

Anonymkode: cd239...f0d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Arbeidsgiver sier de må anmelde fordi dette er nedflet i bedriftens retningslinjer. De krever bruke våre fulle navn. Har de lov til det? 

Skrivefeil * nedfelt

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gjelder omsorgsbolig. Pasienten går til angrep på 2 personale. Vi som ble angrepet ønsker ikke å anmelde (mange grunner til hvorfor, går ikke inn på dem her). Arbeidsgiver sier de må anmelde fordi dette er nedflet i bedriftens retningslinjer. De krever bruke våre fulle navn. Har de lov til det? 

(ja, fint med arbeidsgiver som bryr seg om vold. Av mange grunner er ikke anmeldelse den mest hensiktsmessige veien å gå i denne saken). 

Fagforeningsak. 

Anonymkode: 36476...834

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er bra fr følger opp og anmelder. Siden dere jobber i bolig er det sikkert grunnet for at brukeren brukte vold. I noen tilfeller har de feks psykisk utviklingshemming, autisme, psykose som gjør at de bruker vold fordi de ikke forstår annet. Deres måte å uttrykke seg på. 

Ved involvering av politi og dokumentasjon vil det kanskje være lettere å få gjennomslag for feks økt bemanning, bistand fra politi/vektere, mer kursing osv. Spørsmålet er vel også om vedkommende kan komme til å skade andre, feks om hen kan gå ut på egenhånd. 

Anonymkode: 23166...2a3

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker det er bra fr følger opp og anmelder. Siden dere jobber i bolig er det sikkert grunnet for at brukeren brukte vold. I noen tilfeller har de feks psykisk utviklingshemming, autisme, psykose som gjør at de bruker vold fordi de ikke forstår annet. Deres måte å uttrykke seg på. 

Ved involvering av politi og dokumentasjon vil det kanskje være lettere å få gjennomslag for feks økt bemanning, bistand fra politi/vektere, mer kursing osv. Spørsmålet er vel også om vedkommende kan komme til å skade andre, feks om hen kan gå ut på egenhånd. 

Anonymkode: 23166...2a3

Som sagt, det er flere grunner til at dette ikke er hensiktsmessig. Jeg ønsker ikke drøfte dem her, det poengterer jeg. Det jeg spør om er følgende:

Arbeidsgiver sier de må anmelde fordi dette er nedfelt i bedriftens retningslinjer. De krever bruke våre fulle navn. Har de lov til det? 

• Hjerte 1
Skrevet

Ja de har lov til å si hvem som er angrepet. Dere har også lov til å si at dere ikke ønsker medvirke dersom politet tar kontakt, og dere kan si dere ikke er enig i grunnlag for anmeldelse.

Anonymkode: fbd6c...c56

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig skal det anmeldes, men det handler jo ikke om at brukerne skal straffes men at det skal registreres i systemet for fremtiden i tilfelle sykebil, Hjemmesykepleie eller annet personell må rykke ut uten å kjenne personen. I slike tilfeller vil en slik anmeldelse flagges i systemet hos amk slik at utrykningen får beskjed om hva de har i vente og de kan vurdere om det er behov for politi assistanse. Det du derimot foreslår er helt uansvarlig.

Anonymkode: 6ed6d...8f5

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig skal det anmeldes, men det handler jo ikke om at brukerne skal straffes men at det skal registreres i systemet for fremtiden i tilfelle sykebil, Hjemmesykepleie eller annet personell må rykke ut uten å kjenne personen. I slike tilfeller vil en slik anmeldelse flagges i systemet hos amk slik at utrykningen får beskjed om hva de har i vente og de kan vurdere om det er behov for politi assistanse. Det du derimot foreslår er helt uansvarlig.

Anonymkode: 6ed6d...8f5

Jeg skriver at det er grunner til dette. Forsøk å bare svar på det jeg spør om, ikke lag dette til en utmattende diskusjon om hva som er riktig/ikke riktig med hensyn til anmeldelse. Du kjenner ikke til all fakta her.

Spørsmålet er. kan de bruke våre navn, må vi dras inn i dette.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja de har lov til å si hvem som er angrepet. Dere har også lov til å si at dere ikke ønsker medvirke dersom politet tar kontakt, og dere kan si dere ikke er enig i grunnlag for anmeldelse.

Tusen takk. Vil saken da henlegges, hva vil skje med den?

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tusen takk. Vil saken da henlegges, hva vil skje med den?

Nei, saken kan fortsatt etterforskes og få konsekvenser selv om dere som "offer" ikke ønsker anmelde og ikke ønsker medvirke.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, saken kan fortsatt etterforskes og få konsekvenser selv om dere som "offer" ikke ønsker anmelde og ikke ønsker medvirke.

Takk.

Skrevet

Ja, det kan de og det håper jeg de gjør. For selv om du ikke ønsker diskusjon rundt det synes jeg du er virkelig heldig som jobber et sted som tar vold mot ansatte seriøst. 

Anonymkode: e249d...c0a

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som sagt, det er flere grunner til at dette ikke er hensiktsmessig. Jeg ønsker ikke drøfte dem her, det poengterer jeg. Det jeg spør om er følgende:

Arbeidsgiver sier de må anmelde fordi dette er nedfelt i bedriftens retningslinjer. De krever bruke våre fulle navn. Har de lov til det? 

Vet ikke, hva som er lovpålagt. Men kan jo rådføre med advokat. Mulig lurt uansett for å beskytte egne interesser

Anonymkode: 41607...d93

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, arbeidsgiver kan anmelde og bruke deres fulle navn. Slik er retningslinjene hos oss også. Jeg har flere ganger blitt utsatt for vold og trusler på arbeidsplassen, og i forbindelse med jobb. Arbeidsgiver anmelder hver gang og bruker mitt navn som fornærmet. Det er retningslinjene og rutinene hos oss. 

Anonymkode: 23a80...12e

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Stockholm-syndrom?

Anonymkode: 9a4b8...32c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Stockholm-syndrom?

Anonymkode: 9a4b8...32c

🙄

Anonymkode: f99bb...e7d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg skriver at det er grunner til dette. Forsøk å bare svar på det jeg spør om, ikke lag dette til en utmattende diskusjon om hva som er riktig/ikke riktig med hensyn til anmeldelse. Du kjenner ikke til all fakta her.

Spørsmålet er. kan de bruke våre navn, må vi dras inn i dette.

Selvsagt, ellers hadde det vært helt meningsløst. Det er selvfølgelig ikke tilstrekkelig å si at Kari Larsen angrep «noen».

Anonymkode: 01770...ca3

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig. Hvem som helst kan anmelde hva som helst selv om de selv ikke er fornærmede. 

Blir det etterforsket, vil jo politiet legge vekt på hva du sier.

Da kan du jo oppgi denne hemmelige og ekstremt gode grunnen til at det ikke burde anmeldes og få saken henlagt.

Anonymkode: 20bfc...1df

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at arbeidsgivere har denne regelen er pga ansatte som ikke vil anmelde, og dermed kan sette andre i fare på jobb senere. 

Hos oss er vi pliktig til å melde fra om all vold til sjefen, og så blir det dokumentert og anmeldt om det er av en viss karakter. 

Om det skulle hende at en kollega blir skadet for at noen har valgt å ikke melde fra, så vil det være oppsigelses grunn.

Anonymkode: 32115...978

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er ganske sikker på at bare politiet kan anmelde om du ikke vil. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...