Gå til innhold

Min samboer sier nesten alltid nei til overnatting for barna mine

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er samboer med en mann hvor vi har et felles barn sammen, men dette barnet er så lite at det ikke er snakk om overnatting enda av andre barn. Men jeg har to barn fra et tidligere forhold, disse barna er tenåringer. De ønsker overnatting av venner, spesielt det ene barnet. Samboer liker ikke dette, enda de er så store at det eneste en ekstra gjest gjør, er å spise litt ekstra mat og litt hvisking og tisking på rommet sent på kvelden. Ellers er de rolige. Likevel sier min samboer nesten alltid nei, en sjeldent gang ja. Jeg har ikke noe å si siden huset vi bor i bare er min samboer sitt hus. 

Jeg synes det er trist og aldri kunne si ja til overnatting, men alltid henvise til min samboer som da som regel alltid sier nei som sagt.  

Har alltid den personen som sier nei veto? Og har jeg ikke noe og si siden det er hans hus? Jeg føler på denne situasjonen. Har snakket flere ganger med min samboer om dette, og da sier han at de skal få lov å ha LITT mer overnattinger, men når alt kommer til alt så står han ikke for hva han sier. 

Anonymkode: def88...130

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oh wow.. Her har du virkelig malt deg inn et kjipt hjørne. Åpenbar forskjellsbehandling, og du er i kvinnefella. 

Spar opp penger til å kjøpe deg inn, eller egen bolig etter skillsmissen

Anonymkode: 7dcf2...874

• Liker 14
  • Nyttig 11
Skrevet

Hva skjer om du sier ja når barna spør deg da? 

Anonymkode: 00a28...b82

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor ikke kjøpe deg inn? Hadde aldri ønsket en slik boløsning, hverken økonomisk, for egen trivsel og mest av alt for barnas trivsel. Dette er deres hjem også. At du ikke har noe å si er for meg et ganske stort rødt flagg. 

Anonymkode: 8c63c...21d

• Liker 10
Skrevet

For en kjip mann ! Bare si ja, du bor jo der du også ! 

Anonymkode: 5ceae...03a

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor ofte sier ja da? Jeg ville aldri hatt besøk ukentlig selv for eksempel

Anonymkode: dba21...f70

Skrevet

Hva i alle dager slags forhold er dette her da? 
er du et møbel liksom? En hund som må ligge pent til du får beskjed om at du kan komme? 

herrefred! 

Anonymkode: f0341...41f

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Man kan ikke ha et samboerskap der den ene må drive å spørre den andre om lov til normale ting fordi det er den andres hus. Det funker rett og slett ikke. Enten bor man sammen og må få bestemme sånt på lik linje uavhengig av eierskap til huset, eller så må man være særboere eller kjøpe noe sammen. Hva er grunnen hans for å nekte ungdommene overnatting? Virker jo ikke som det er til noen plage så er det bare for å være kjip da?

Anonymkode: 4e61a...c35

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke noe å si siden huset vi bor i bare er min samboer sitt hus. 

Anonymkode: def88...130

Da får du gjøre noe med dette, for i en slik situasjon kan man ikke sette seg!

• Liker 6
Skrevet

Er du og barna dine bare på besøk der, da? Det er nitrist for barna å ikke ha et ordentlig hjem hos den ene forelderen. 

Anonymkode: 772fa...ac8

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er da ikke sånn at han skal bestemme dette bare fordi huset er hans. Det er ikke huset som får besøk, men barna dine. Du som mor burde bestemme dette, alltid! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Huset dere bor i er alles hjem. Ditt hjem, alle barnas hjem, hele familiens hjem, hele familiens bolig. . Eier av huset har ikke vetorett på noe annet enn oppussing og vedlikehold. Han har frivillig sagt ja til at huset hans er familiens hjem. Slik du beskriver det er du og de eldste barna bostedsløse? 

Anonymkode: 82220...437

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis ikke dere kan ha noe å si så er det ikke deres hjem. Dere er på besøk. Hvis han plutselig vil avslutte forholdet, kan han da kaste dere ut på dagen siden det er hans hus? For en ekkel bosituasjon. Har du noen mulighet for å kjøpe deg inn? Er han da eventuelt positiv til det? Hvis ikke ville jeg revurdert å bo sammen, men det er selvsagt ikke så lett når dere har felles barn også. 

Selvsagt skal man ta hensyn til hans ønsker, men det bør gå begge veier. Han kan være rausere på det. Hvorfor sier han nei? Er det noe som kan gjøres for at han vil si ja oftere? 

• Liker 5
Skrevet

Bor dere der? 

Om dere gjør det, så er det deres hjem. Selv om det er samboeren din som eier huset. 
Deres hjem - hans hus, men Deres hjem - deres regler. 

Det kan da ikke være seriøst at du må be han om lov for slike ting? Må være noe av det mest spesielle jeg har hørt. 

Om ungene spør deg, så svarer du at det er selvsagt ok. Du spør da ikke mannen om det er ok.. 

Anonymkode: 70038...241

• Liker 3
Skrevet

Siden det er hans hus. er det han som bestemmer.

Anonymkode: 70b03...e37

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Siden det er hans hus. er det han som bestemmer.

Anonymkode: 70b03...e37

Ehm nei. Så lenge man er en familie så er det en felles avgjørelse.

Anonymkode: 0c8a4...5c2

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan du har valgt å gå inn i et samboerskap hvor du stiller på bar bakke og lever på samboers nåde. Dere har barn sammen men klarer ikke eie bolig sammen. Synes det er innenfor å ta hensyn til samboer i forhold til overnatting men ingen grunn til at han skal ha veto rett på alt siden han eier huset. Dette er ikke et godt balansert forhold og ser for meg flere konflikter i fremtiden. Kvinne fella ved inngått ekteskap ga iallfall kvinner rett på halvparten av opparbeidet verdier under samlivet. Her bygger samboer formue mens du er betalende gjest.

Anonymkode: e9252...e3a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Føkk no!

Jeg og kjæresten har barn på hver vår side. Vi er begge alene og barna behandles HELT likt. 

Om vi ikke hadde hatt samme verdier og syn på barneoppdragelse hadde jeg ikke vurdert å flytte sammen med han, ei heller vært sammen med han.

Om du er «gjest» i HANS hus med felles barn så hadde jeg gått på dagen.

Anonymkode: a90f4...bd0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Selv om han står som eier er det deres hjem. Du skulle ikke trenge å spørre han om slikt. Hadde da følt meg som en gjest og heller funnet meg et egen bolig hvor jeg kunne ha gjort som jeg ville.

Anonymkode: 96cf0...eb2

• Liker 3
Skrevet

Hvordan klarte du å komme deg inn i denne situasjonen å bo i et hus du ikke eier?? Der du ikke har stemmerett i det heletatt? 

Anonymkode: 203e7...e1a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...