Gå til innhold

Sure miner fra voksne stebarn for at de ikke får låne fritidsboliger i ferie

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

lillevill skrev (1 minutt siden):

Ts har vel en kalender om hun leier ut hytta? 

Finnes dette, kan vel stebarna selv gå inn og se om det er ledig.

Anonymkode: 5a86a...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Finnes dette, kan vel stebarna selv gå inn og se om det er ledig.

Ja, Kansje ts bare kan dele denne oversikten med alle og så er problemet løst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe som skurrer her, og det vil jo da selvfølgelig toppe seg når du har direkte løyet om høstferien. 

Hva med å heller ha en innstilling om at bruk også da vil kreve at alle hjelper til med vedlikeholdet? At det ligger som premiss?

Vil se for meg at det er en bedre løsning for Familien AS. Eventuelt prøve det en periode i alle fall.

Her oser det at innstillingen er dette er meg og mitt, ikke familien sitt - og det må jo oppleves som dritt for de yngre, voksne eller ei.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har særkullsbarn og er gift med en mann som eier og vedlikeholder to feriesteder. Mine barn ser overhodet ikke på disse stedene som noe de skal benytte seg av. 

Den ene har hatt ett opphold på to netter det ene stedet og var glad for det siden det var et spesielt ærend, men begge to avvikler ferier og helger helt andre steder. 

De skjønner jo at det er verken deres fars eller mors eiendom og at det derfor ikke inngår i noe de tar del i.

Anonymkode: 82be5...944

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen viktig ting her er at voksne "barn" attpåtil straffer et yngre søsken slik TS sine stebarn gjør er maniulasjon rett og slett. 

Anonymkode: 1861f...421

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonysoum skrev (4 minutter siden):

Det er jo noe som skurrer her, og det vil jo da selvfølgelig toppe seg når du har direkte løyet om høstferien. 

Hva med å heller ha en innstilling om at bruk også da vil kreve at alle hjelper til med vedlikeholdet? At det ligger som premiss?

Vil se for meg at det er en bedre løsning for Familien AS. Eventuelt prøve det en periode i alle fall.

Her oser det at innstillingen er dette er meg og mitt, ikke familien sitt - og det må jo oppleves som dritt for de yngre, voksne eller ei.

Hun har da ikke løyet? Hun har sagt som sant er, at det er opptatt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

en annen viktig ting her er at voksne "barn" attpåtil straffer et yngre søsken slik TS sine stebarn gjør er maniulasjon rett og slett. 

Det er faktisk grovt, og likevel synes flere i denne tråden at det er helt forståelig at de voksne stebarna oppfører seg slik.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

TS her.

Tror muligens misnøye skriver seg fra at ungene vet at mesteparten av verdiene sitter hos meg. Jeg har arvet mye fra mine foreldre, deriblant huset vi bor i og som da i stor grad vil gå til mine barn + felles. Min mann er en meget dyktig fagmann, men har en jobb som gir forholdsvis lav lønn. Men han elsker den. Og selv om han er med og eier felles bolig, er det lav prosentandel. Og jeg tror det ligger noe der. Pluss at det var mye fokus fra mor i de årene de bodde hjemme på alt som var av forskjeller. 

Begge mine unger hadde utveklingsopphold i utlandet på videregående betalt av meg og min eksmann, mens hans ikke hadde det. Blant annet på grunn av foreldrenes økonomi. Men mine unger har likevel ikke hatt noen fordel eller forsprang i voksen alder på grunn av bakgrunn. Alle ungene har tatt eller er i utdanning, enten bachelor eller master, med yrker som gir nokså ulik uttelling på lønn. Hans eldste har en jobb som gir veldig bra lønn, mens min eldste har et yrke som er nokså gjennomsnittlig. 

Anonymkode: 68078...370

Så det du sier er at barna har blitt forskjellsbehandlet hele oppveksten. Ja men da så. 
Så trist. Her blir alle barn behandlet likt.

Anonymkode: 6f754...542

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har da ikke løyet? Hun har sagt som sant er, at det er opptatt. 

Det var jo ikke utleid, de er familie - og de andre barna skulle ha hytta. Da sier jo du det, og ikke at den er utleid. Enkle prinsipper for god kommunikasjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at barna har blitt forskjellsbehandlet hele oppveksten. Ja men da så. 
Så trist. Her blir alle barn behandlet likt.

Anonymkode: 6f754...542

Det som sies er at stebarnas far og mor har ikke prioritert å bruke penger på å sende barna på utveksling.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fristille hytta faste tider i året og bli enig om hvem som bruker hytta når. Da slipper du også å kaste ut betalende leietakere. 

Gjerne så de har fast uke hver. Og fordele for hele året. Benytter de seg ikke av egen uke kan en annen få uka.  Lånet gjelder kun familie og kan ikke lånes ut til deres venner etc uten at de er tilstede 

Anonymkode: 0d5c0...57d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonysoum skrev (1 minutt siden):

Det var jo ikke utleid, de er familie - og de andre barna skulle ha hytta. Da sier jo du det, og ikke at den er utleid. Enkle prinsipper for god kommunikasjon.

Det står ingenting om at ts har sagt den er utleid:

Sitat

Det toppet seg nå i forbindelse med høstferien da et av mine stebarn på kort varsel ville låne hytta for å arrangere et lag for venn og fikk nei fordi hytta var opptatt. Og hen oppdaget at mitt ene barn skulle ha hytta den helga.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan fristille hytta faste tider i året og bli enig om hvem som bruker hytta når. Da slipper du også å kaste ut betalende leietakere. 

Gjerne så de har fast uke hver. Og fordele for hele året. Benytter de seg ikke av egen uke kan en annen få uka.  Lånet gjelder kun familie og kan ikke lånes ut til deres venner etc uten at de er tilstede 

Dett synes jeg høres ut som en god idé!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere er alle voksne, ts. Dette handler om å innse at saken ikke handler om fritidsboligene. Det handler om far og hans forhold til de eldste barna hans. Om tilbudet han valgte å gi dem vs tilbudet du velger å gi ditt barn.

Slik er det ikke sjelden med «første kull». Man får dem tidlig, man forstår ikke hvilken formidabel innsats det medfører å være en god forelder. Man har dårlig økonomi, et dårlig forhold. De har en opplevelse av en dårlig til middelmådig forelder. Og så eldes man. Man finner en ny partner. Og plutselig ser barna at far eller mor (eller begge) er gode foreldre til halvsøsken. Og veldig få foreldre gidder ta seg bryet med å anerkjenne den byrden. Å vedkjenne seg sine feil og mangler, og legge skylden der den skal ligge - på den voksne. Be far ta på seg voksen-buksene og ha den samtalen. Ellers mister han kontakten med ungene. Og det er muligens, når man måler hans innsats i hele deres livsløp, helt forutsigbart. For dere behøver ikke ha kontakt. Det er greit å ikke ha kontakt med sine foreldre, eller barn. Det er like greit som å avslutte ethvert annet forhold.

Anonymkode: 4bfd7...0fa

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sies er at stebarnas far og mor har ikke prioritert å bruke penger på å sende barna på utveksling.

Det har ikke noe ed forskjellsbehandling å gjøre.

Har bonus barn jeg også.  Som gjør mye hos mor, og har fått beskjed om forskjellsbehandling på mine, når de får lov å  bli med på ting bonus ikke kan. Prøver altid å styre det til uker der bonus ikke er hos oss. 

Men feks jeg lot være å kjøpe påske egg til bonus.  Sa fra til mor at vi fikser.  Men når ungen kommer med 2kg godteri fra mora. Måtte jeg slutte med det.  Jeg ga alle 3 en gave, våre fikk godteri i tillegg og sa fra til bonus at sånn ble det når hun kom med så mye godteri fra mora.  Fordi det ble alt for mye godteri på en liten kropp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp (og lever fortsatt) uten tilgang til verken hytte eller leilighet ved middelhavet. Det hender jeg har vært/er litt misunnelig på dem som har dette, men denne tråden beviser til fulle at man ikke blir spesielt lykkeligere av å tilgang til sånt.

Dere er priviligerte, hele gjengen. Dine voksne stebarn burde forstå at det ikke er en selvfølge at de skal få låne verken hytte eller leilighet. Du og barna dine er heldige som har arvet og disponerer slike "luksusgoder", men det er deres. Disse stebarna er ikke barn lenger, men oppfører seg som noen. Truer med å kutte kontakten fordi de ikke får viljen si? Voksne folk?!

Anonymkode: 03710...3f7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Alle de voksne barna, både mine og min manns, har tilbrakt mange ferier på begge feriesteder mens mine foreldre levde. Da den siste av mine foreldre levde var noen av barna så store at de også fikk låne og ha med venner på tur alene. Og det var litt ymse med hvor godt de ryddet etter seg, det gjelder både mine og hans barn. Vi tok da en samtale med alle om at om de skulle låne måtte det se strøkent ut etter dem. Og alle levde fint opp til det.

Da så min siste forelder døde og jeg tok over så jeg meg nødt til å gjøre "butikk" ut av stedene for å ha råd til å beholde dem og vedlikeholde dem. Det betød naturligvis en litt brå endring i tilgang på feriested, noe som særlig min manns barn ikke helt har akseptert. Det er også slik at den utleievirksomheten jeg har nå er noe som jeg skal gjøre i noen år, slik at når jeg har spart nok penger til å gjøre nødvendige ting, vil det bli mindre utleie. Og bedre tilgang på å få låne. 

Jeg har selvsagt en kalender, jeg bruker google kalender for oversikt, og den er delt med alle. Så alle kan se når ting er opptatt, planlagt leid ut og ledig. Vi snakker om fire vokse mennesker og det at jeg skal drive oppsøkende informasjonsvirksomhet til fire stykk om når ting er ledig og ikke, ser jeg ikke at jeg har kapasitet til. Jeg tar til meg rådet om å opprette en felles facebookgruppe, så ser vi om det kan fungere bedre. Vi skal også ta en nøye prat med de barna som føler seg støtt, og se om vi kanskje skal innføre en form rekkefølge som går på omgang slik at de hver sin gang har tilbud om å låne først. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her.

Alle de voksne barna, både mine og min manns, har tilbrakt mange ferier på begge feriesteder mens mine foreldre levde. Da den siste av mine foreldre levde var noen av barna så store at de også fikk låne og ha med venner på tur alene. Og det var litt ymse med hvor godt de ryddet etter seg, det gjelder både mine og hans barn. Vi tok da en samtale med alle om at om de skulle låne måtte det se strøkent ut etter dem. Og alle levde fint opp til det.

Da så min siste forelder døde og jeg tok over så jeg meg nødt til å gjøre "butikk" ut av stedene for å ha råd til å beholde dem og vedlikeholde dem. Det betød naturligvis en litt brå endring i tilgang på feriested, noe som særlig min manns barn ikke helt har akseptert. Det er også slik at den utleievirksomheten jeg har nå er noe som jeg skal gjøre i noen år, slik at når jeg har spart nok penger til å gjøre nødvendige ting, vil det bli mindre utleie. Og bedre tilgang på å få låne. 

Jeg har selvsagt en kalender, jeg bruker google kalender for oversikt, og den er delt med alle. Så alle kan se når ting er opptatt, planlagt leid ut og ledig. Vi snakker om fire vokse mennesker og det at jeg skal drive oppsøkende informasjonsvirksomhet til fire stykk om når ting er ledig og ikke, ser jeg ikke at jeg har kapasitet til. Jeg tar til meg rådet om å opprette en felles facebookgruppe, så ser vi om det kan fungere bedre. Vi skal også ta en nøye prat med de barna som føler seg støtt, og se om vi kanskje skal innføre en form rekkefølge som går på omgang slik at de hver sin gang har tilbud om å låne først. 

Dette høres supert ut. 

Anonymkode: 714b4...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som kommer fra en familie uten hytter og leiligheter i Middelhavet så høres dette utrolig spesielt ut. Å bli sur for å ikke få låne feriested gratis så ofte man vil. 

Mye vil ha mer og fanden vil ha fler, ja. 

Du kan med god samvittighet bare opprettholde grensene her. Feriebolig er en luksus, ikke noe de har rett på. 

Anonymkode: fcd88...16b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er fullstendig på villspor, det er mor og far som dekker barns utgifter - ikke steforeldre - i alle andre tråder der steforelder vil delta får de klar beskjed om å holde seg unna foreldrene sitt ansvar. Men nrå det kommer til å gi DA er det liksom steforelder sitt ansvar? 
Snakk om å ønske både pose og sekk! Det oser av egne erfaringer her. Føler du deg forbigått i eget liv? 

Her har de med vilje blandet barn med forskjellig økonomisk status. At voksne folk tenker det er greit å behandle barn under samme tak så økonomisk forskjellige er helt virkelighetsfjernt. 

Ikke flytt sammen om man bevisst tenker å behandle halvparten av barna som overklasse og halvparten som arbiderklasse. 

Anonymkode: 44345...de8

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...