Gå til innhold

Sure miner fra voksne stebarn for at de ikke får låne fritidsboliger i ferie

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

De kan ikke forvente at du behandler de likt som dine biologiske barn. 

Anonymkode: 8166e...e35

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår jo at de er sure og føler seg satt til side når de kommer så dårlig ut av ting. Kansje disse stebarna skulle hatt en egen hytte sammen med far da siden han heller ikke er med og eier / betaler på disse hyttene. 😄

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i livet deres siden de var små siden de forventer å bli behandlet likt som dine barn? Syns det er veldig spesielt av voksne mennesker å forvente at stemor behandler de likt som egne barn. Klart man prioriterer egne barn! Selv om det ikke ser ut som at det er det du gjør.

Anonymkode: be5ce...b1a

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid to sider av en sak og selv om jeg ikke er i tvil om at disse voksne barna er noe umodne og urimelige, så klarer jeg ikke la være å tenke at det er noen småhull i denne historien. Små ting som totalt sett gjør at stebarna føler seg urettferdig behandla. Kanskje det ikke handler om ferieboligene i seg selv, men mye sammenlagt.

Kanskje de voksne barnas versjon av denne historien rett og slett hadde vært litt annerledes en ts sin.

Anonymkode: a438a...035

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er veldig spesielt. Vi har et lignende forhold i min familie, og der blir stebarn invitert på hytta til feiringer og ferieopphold, men de har aldri spurt om å få låne den alene. De voksne barna er innforstått med at hytta tilhører stemor og ikke deres far. Det har aldri vært noen sure miner av den grunn.

Anonymkode: 47b9d...fdb

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er svært umodent av stebarna å ikke ha kontakt med sitt halvsøsken som straff for at de ikke får låne dine fritidsboliger. Meget spesiell oppførsel! Hva sier pappaen deres om saken? 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er i slutten av 40-årene og gift, vi har begge barn fra tidligere forhold som nå er i 20-årene, og så har vi et barn sammen. Vi har valgt en grad av særeie på grunn av særkullbarn og framtidig arv. Blant annet er to ferieboliger som jeg har arvet fra min familie noe jeg eier selv, og da også har ansvar for å vedlikeholde selv. Og det er om dette stridens kjerne står. Det ene er en hytte på fjellet med høy standard og det andre er en leilighet ved Middelhavet. 

Begge fritidsboligene er brukt av familien, men jeg har også valgt å leie ut høysesonger og i helger over noen år for å spare opp til nødvendig vedlikehold som er rett rundt hjørnet. Dette gjør at vi de siste årene ikke har brukt noen av stedene mer enn en uke i høysesong om sommer og vinter, ellers er det utleie. Utenfor høysesong og i en del helger er det lettere for oss og alle i familien å låne, inkludert min manns voksne barn.

I fjor sommer ble det nærmest krise da den ene av mannens barn ikke kunne ha ferieboligen ved Middelhavet for seg selv i løpet av de 10 dagene den var tilgjengelig for familien. Det er en stor bolig så vi har plass til flere og trenger ikke bo oppå hverandre, men å forlange å ha 7 dager for seg selv når det er mange andre, deriblant meg og min mann med felles barn, som skal bruke stedet er ikke greit. 

Dessverre har det særlig det siste året blitt flere sure miner fra mannens voksne barn når de ikke får låne feriebolig i høysesong eller når det passer dem. De mener jeg forskjellsbehandler dem mot mine egne barn fordi de angivelig får bruke dem når de får nei. Dette stemmer ikke, men mine barn har innstilt seg mer etter når det er tilgjengelig, altså utenom høysesonger, en del helger og ferier. Dessuten planlegger de litt fram i tid og spør om å få låne hytta i helger hvor jeg kan droppe utleie. Mannens barn spør alltid veldig kort tid i forveien, og da er det blitt nei en del ganger fordi hytta har vært leid ut. Men de har jo også fått låne. At jeg trenger å spare opp penger til vedlikehold får jeg liten forståelse for. Men alle ungene har fått beskjed om at dersom det er en spesiell grunn til at de vil låne, som feiring av bursdag eller lignende så kan jeg gjøre om på utleie, men må da ha beskjed minst et par måneder i forveien. 

Det toppet seg nå i forbindelse med høstferien da et av mine stebarn på kort varsel ville låne hytta for å arrangere et lag for venn og fikk nei fordi hytta var opptatt. Og hen oppdaget at mitt ene barn skulle ha hytta den helga. Mitt barn hadde spurt om å få den helga for flere måneder siden for å få feire sin samboers 30-års dag. Nå vil ikke barna til samboer snakke med meg eller med min mann, de har også droppet å svare på meldinger fra sitt småsøsken! Faren har mottatt en lang epost om hvordan jeg forksjellsbehandler og at de ikke er sikre på om de ønsker å ha særlig mye mer kontakt med oss og sitt mindre søsken. Hva gjør vi i en slik situasjon? Har forsøkt å forklare mange ganger, men det er som å snakke til en vegg. 

Anonymkode: 68078...370

Skrive et langt brev tilbake. Uten masse forklaringer  som ikke angår dem. Gi dem en frist på når de må melde i fra, om lån av hytte. Begynn med vi firskjellsbehandler her ingen. Oga pågående utleie av hytten , kan vi ikke bare kaste ut folk som har leid en gitt periode. 

Utenforhøysessing er den oftere ledig og kan lånes ut.

Skal du sikre lån av hytta må alle gi beskjed senest to mnd før. 

Noen er flinke å gjøre dette og har da fått låne hytta, andre kommer etter denne fristen og hytten er opptatt av leie eller til den som har holdt fristen. 

Skal både utleie og utlån  fungere for alle parter  er det viktig at alle følger det som er satt opp. Det er lov å spørre etter 2 mnd fristen. Men da må man også ha et forbehold om at den ikke er tilgjengelig,  pga allerede utlånt eller utleid. 

Dette er en lik regel og lik mulighet som gjelder alle. Dette er fristee vi må ha pga utleien. 

Ang feriehuset er det først og fremst vårt eget  bruk vi tar hensyn til.  Det plass til alle , så det må godtas at det blir delt på. Og kan ikke ha forventninger om å ha den alene på tider også vi eller andre skal dit. 

Anonymkode: 0d5c0...57d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er i slutten av 40-årene og gift, vi har begge barn fra tidligere forhold som nå er i 20-årene, og så har vi et barn sammen. Vi har valgt en grad av særeie på grunn av særkullbarn og framtidig arv. Blant annet er to ferieboliger som jeg har arvet fra min familie noe jeg eier selv, og da også har ansvar for å vedlikeholde selv. Og det er om dette stridens kjerne står. Det ene er en hytte på fjellet med høy standard og det andre er en leilighet ved Middelhavet. 

Begge fritidsboligene er brukt av familien, men jeg har også valgt å leie ut høysesonger og i helger over noen år for å spare opp til nødvendig vedlikehold som er rett rundt hjørnet. Dette gjør at vi de siste årene ikke har brukt noen av stedene mer enn en uke i høysesong om sommer og vinter, ellers er det utleie. Utenfor høysesong og i en del helger er det lettere for oss og alle i familien å låne, inkludert min manns voksne barn.

I fjor sommer ble det nærmest krise da den ene av mannens barn ikke kunne ha ferieboligen ved Middelhavet for seg selv i løpet av de 10 dagene den var tilgjengelig for familien. Det er en stor bolig så vi har plass til flere og trenger ikke bo oppå hverandre, men å forlange å ha 7 dager for seg selv når det er mange andre, deriblant meg og min mann med felles barn, som skal bruke stedet er ikke greit. 

Dessverre har det særlig det siste året blitt flere sure miner fra mannens voksne barn når de ikke får låne feriebolig i høysesong eller når det passer dem. De mener jeg forskjellsbehandler dem mot mine egne barn fordi de angivelig får bruke dem når de får nei. Dette stemmer ikke, men mine barn har innstilt seg mer etter når det er tilgjengelig, altså utenom høysesonger, en del helger og ferier. Dessuten planlegger de litt fram i tid og spør om å få låne hytta i helger hvor jeg kan droppe utleie. Mannens barn spør alltid veldig kort tid i forveien, og da er det blitt nei en del ganger fordi hytta har vært leid ut. Men de har jo også fått låne. At jeg trenger å spare opp penger til vedlikehold får jeg liten forståelse for. Men alle ungene har fått beskjed om at dersom det er en spesiell grunn til at de vil låne, som feiring av bursdag eller lignende så kan jeg gjøre om på utleie, men må da ha beskjed minst et par måneder i forveien. 

Det toppet seg nå i forbindelse med høstferien da et av mine stebarn på kort varsel ville låne hytta for å arrangere et lag for venn og fikk nei fordi hytta var opptatt. Og hen oppdaget at mitt ene barn skulle ha hytta den helga. Mitt barn hadde spurt om å få den helga for flere måneder siden for å få feire sin samboers 30-års dag. Nå vil ikke barna til samboer snakke med meg eller med min mann, de har også droppet å svare på meldinger fra sitt småsøsken! Faren har mottatt en lang epost om hvordan jeg forksjellsbehandler og at de ikke er sikre på om de ønsker å ha særlig mye mer kontakt med oss og sitt mindre søsken. Hva gjør vi i en slik situasjon? Har forsøkt å forklare mange ganger, men det er som å snakke til en vegg. 

Anonymkode: 68078...370

Kjære ts! 

Dette høres ufattelig slitsomt ut. Ikke stebarna dine, men livet ditt og fokuset ditt. 

Det handler ikke om den flotte hytta eller leiligheten ved Middelhavet. Mest sannsynlig er det det du oppfatter da fokuset ditt er på penger, verdier, status, materielle osv. 

Dette stikker garantert dypere. 

En ting jeg kan trekke frem er at det hele kan oppleves som en hersketeknikk. Hadde dere ønsket å løse situasjonen på en god måte, hadde dere fint kunne gjort det med blant annet felles kalender og brukbare løsninger på en felles oversikt og muligheten for å "booke". Eller bare omså si til alle at de ikke kan låne noe frem til vedlikeholdet er ferdig. 

En annen ting er at du forventer at de skal lytte til deg. Har du prøvd å lytte til dem? Hva kjernen her er? 

Det dere gjør i en slik situasjon er å virkelig lytte til hva de har å si, rydde opp med å finne løsninger, slutte å fokusere så himla mye på ting som ikke betyr en dritt i det store og hele - og det mest for din egel del. ❤️ Løsn opp litt, lev livet, nyt og fokusere på hva som faktisk er viktig. 

Anonymkode: c6231...d66

• Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis stebarna ikke er spesielt gode planleggere tror jeg nok du må nøde dem til å booke hytta før de oppfatter det som rettferdig og likt. 

Kunne også vært lurt med et bookingsystem.

Anonymkode: ca446...aed

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa sin samboer har også både feriebolig og hytte. Jeg har fått låne ferieboligen 2 gager og var supertakknemlig for det :) Aldri i verden om jeg hadde "krevd" å få låne den eller nektet å dele med andre. Det er bare frekt og ufint. 

Anonymkode: a6cf3...0dd

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjære ts! 

Dette høres ufattelig slitsomt ut. Ikke stebarna dine, men livet ditt og fokuset ditt. 

Det handler ikke om den flotte hytta eller leiligheten ved Middelhavet. Mest sannsynlig er det det du oppfatter da fokuset ditt er på penger, verdier, status, materielle osv. 

En ting jeg kan trekke frem er at det hele kan oppleves som en hersketeknikk. Hadde dere ønsket å løse situasjonen på en god måte, hadde dere fint kunne gjort det med blant annet felles kalender og brukbare løsninger på en felles oversikt og muligheten for å "booke". Eller bare omså si til alle at de ikke kan låne noe frem til vedlikeholdet er ferdig. 

En annen ting er at du forventer at de skal lytte til deg. Har du prøvd å lytte til dem? Hva kjernen her er? 

Det dere gjør i en slik situasjon er å virkelig lytte til hva de har å si, rydde opp med å finne løsninger, slutte å fokusere så himla mye på ting som ikke betyr en dritt i det store og hele - og det mest for din egel del. ❤️ Løsn opp litt, lev livet, nyt og fokusere på hva som faktisk er viktig. 

Hva mener du TS skal gjøre da? Skal hun avlyse avtalen med barnet som allerede har fått låne hytta for å låne den ut til et annet barn? Eller er det slik at voksne mennesker, som disse barna er, faktisk må både tåle og takle å få et nei fordi hytta allerede er lånt ut?

Om jeg hadde fått nei til å låne hytta eller ferieboligen til pappa sin samboer så er det selvsagt noe jeg er voksen nok til å tåle uten å trasse, surmule og oppføre meg som en umoden tenåring. 

TS har heller ingen ansvar for å lage bookingsystemer eller kalender. Det er hennes boliger som hun selv kan velge hvordan hun vil disponere dem og hvem som får disponere dem. Den som er heldig og av og til får låne burde heller vise litt takknemlighet og glede for å få låne noe gratis :)

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS har heller ingen ansvar for å lage bookingsystemer eller kalender. Det er hennes boliger som hun selv kan velge hvordan hun vil disponere dem og hvem som får disponere dem. Den som er heldig og av og til får låne burde heller vise litt takknemlighet og glede for å få låne noe gratis :)

Selvsagt. Men om hytta som familiehytte kan det være lurt å finne et system for å synliggjøre booking og ledighet. Er tydelig at barna regelrett booker hos henne månedsvis i forveien, og ofte, ikke bare av og til. Det kunne også viste tydeligere forskjellen på hytta, som bookes, og utenlandsboligen som så å si alltid er utilgjengelig for tida. 

Anonymkode: ca446...aed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva mener du TS skal gjøre da? Skal hun avlyse avtalen med barnet som allerede har fått låne hytta for å låne den ut til et annet barn? Eller er det slik at voksne mennesker, som disse barna er, faktisk må både tåle og takle å få et nei fordi hytta allerede er lånt ut?

Om jeg hadde fått nei til å låne hytta eller ferieboligen til pappa sin samboer så er det selvsagt noe jeg er voksen nok til å tåle uten å trasse, surmule og oppføre meg som en umoden tenåring. 

Ts kan starte med å reflektere over hvordan hun kommuniserer rundt der. Kanskje kommuniserer hun ordentlig mes god informasjon om hvordan de kan gjøre det for å booke ferieboligene og sier ting på en måte som ikke oppleves avvisende og urettferdig og så er stebarna bortskjemte og urimelige. Og kanskje er det noe med måten ts kommuniserer på som gjør at stebarna oppfatter det som at de ikke er velkomne og at de behandles ulikt. Kanskje har det noe med helheten i situasjonen. Vi kan ikke vite, antakeligvis er sannheten et sted i mellom. 

Hvis du ønsker å løse situasjonen så er kommunikasjon svaret. Ikke gaslight dem ved å fortelle at alt er likt mellom dine barn og dem, men anerkjenn det de forteller hvis de åpner seg om hvordan de opplever situasjonen. Og så bruker dere kommunikasjon til å rydde opp i situasjonen. Kanskje hjelper det ingenting, men kanskje kan det bli en mye bedre familiesituasjon ut av det.

Anonymkode: 1db97...486

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts kan starte med å reflektere over hvordan hun kommuniserer rundt der. Kanskje kommuniserer hun ordentlig mes god informasjon om hvordan de kan gjøre det for å booke ferieboligene og sier ting på en måte som ikke oppleves avvisende og urettferdig og så er stebarna bortskjemte og urimelige. Og kanskje er det noe med måten ts kommuniserer på som gjør at stebarna oppfatter det som at de ikke er velkomne og at de behandles ulikt. Kanskje har det noe med helheten i situasjonen. Vi kan ikke vite, antakeligvis er sannheten et sted i mellom. 

Hvis du ønsker å løse situasjonen så er kommunikasjon svaret. Ikke gaslight dem ved å fortelle at alt er likt mellom dine barn og dem, men anerkjenn det de forteller hvis de åpner seg om hvordan de opplever situasjonen. Og så bruker dere kommunikasjon til å rydde opp i situasjonen. Kanskje hjelper det ingenting, men kanskje kan det bli en mye bedre familiesituasjon ut av det.

Hun bruker jo kommunikasjon. Hun sier at hytta kan ikke lånes ut den helgen fordi den er opptatt. Det er en konkret beskjed. Ryddig og greit. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være første mann til mølla på å få låne disse feriehusene.

Og den som låner, må selvfølgelig forlate stedet rent og pent. Og gjerne hjelpe til om det skal utføres noe jobb der. Er vel sånn de fleste har det når flere generasjoner deler hytter.

Men jeg føler at det ligger noe mer bak problemet her? Hvis ikke, så er disse stebarna litt spesielle. La faren deres ordne opp i dette. Han må da se at de er urimelige?

Anonymkode: 8b7cb...033

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (7 timer siden):

Stebarna dine høres litt primadonnaaktige ut. Likevel, du eier brorparten av huset deres, hytta og huset ved middelhavet.

Jeg kan faktisk forstå at de opplever dette som litt skjevt. de har stesøsken og halvsøsken som ser imot en gedigen arv, hva med dem, har de noe fra morsiden?

jeg forstår at dette kan gi grobunn for misunnelse og leie følelser.

Det er i så tilfelle veldig spesielt å gå rundt og tenke på arv og sammenlikner hva en selv og andre kommer til å arve en gang i fremtiden. Er det slik at man går og tenker på slikt og lar seg selv bli misunnelig for dette, må man jobbe litt med seg selv og reflektere litt over hva som betyr noe i livet.

Anonymkode: 5a86a...81a

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjære ts! 

En ting jeg kan trekke frem er at det hele kan oppleves som en hersketeknikk. Hadde dere ønsket å løse situasjonen på en god måte, hadde dere fint kunne gjort det med blant annet felles kalender og brukbare løsninger på en felles oversikt og muligheten for å "booke". Eller bare omså si til alle at de ikke kan låne noe frem til vedlikeholdet er ferdig

Hvem er det som fokuserer på det materialistiske? De voksne stebarna som til og med straffer sitt yngre halvsøsken fordi de ikke får viljen sin.

Og vedlikehold er ikke noe som er tidsbegrenset, det er noe man kontinuerlig driver med når man har eiendommer.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Siden det faktisk er likt angående hvem som får låne eiendommene, er det ikke «gaslighting». Folk må slutte å bruke ord de ikke forstår.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hvis jeg skulle svart skrevet at det er min hytte, reglene er lik for alle som får låne den gratis enten det er våre barn eller andre, man må si fra i god tid - x dager før er ikke god tid. Det er trist at du reagerer slik på dette, men der kan jeg ikke hjelpe deg løse probleme da de slik jeg ser det er oppfatninger du har og ikke reelle, jeg har aldri og kommer ikke til å forskjellsbehandle, det er førstemann når hytta/leikigheten er ledig, og den som spør først får om det er mulig tilgang om jeg ikke vil ha den selv siden den er min. 

Dessuten er dere voksne, det burde være helt unødvendig å ha denne type dialog med voksne mennesker som ønsker å låne noe fra en annen. 

Anonymkode: 1861f...421

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men nå handler det nok ikke om den flotte hytten eller leiligheten ved Middelhavet. Ei heller er det noe som tyder på at stebarna til ts er særlig bortskjemte eller godt vant. 

Vi er flere med foreldre eller andre nære relasjoner som fokuserer mest på penger, verdier, status, materialisme etc. Vi kjenner igjen beskrivelsen som brukes, fokuset til ts og hva hun ikke fokuserer på, forklaringen, ordbruken og hvor ting trykker. Det er ganske tydelig! 

Det virker ikke som annet enn en herskemetode, ubevisst eller bevisst. Ts kunne løst dette på ett minutt. I stede fokuserer ts på alt hun har, får, eier, utdannelse, unnskyldninger og problemet er stebarna. 

Bare det vil kunne sette igang mye frustrasjon og irritasjon hos stebarna. Siden stemor kom inn, har de måtte leve side om side med hennes barn og forskjellsbehandling. 

Folk som har blitt forskjellsbehandlet av foreldrene sine, steforeldre - selv besteforeldre og i andre relasjoner - vet hvor vondt det kan være og dypt det kan stikke. Ts vil ikke lytte til dem, reparere og jobbe for relasjonen. Det er de som må lytte til henne. Det er minimum 2 stebarn som sier det samme, og tydelig såret da de faktisk vurderer å kutte dem helt ut. 

Det er helt åpentlyst at dette handler om langt mer enn en omsorgsfull og snill stemor som åpner opp sine flotte feriesteder til sine utakknemlige stebarn. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...