Gå til innhold

Sure miner fra voksne stebarn for at de ikke får låne fritidsboliger i ferie

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg er i slutten av 40-årene og gift, vi har begge barn fra tidligere forhold som nå er i 20-årene, og så har vi et barn sammen. Vi har valgt en grad av særeie på grunn av særkullbarn og framtidig arv. Blant annet er to ferieboliger som jeg har arvet fra min familie noe jeg eier selv, og da også har ansvar for å vedlikeholde selv. Og det er om dette stridens kjerne står. Det ene er en hytte på fjellet med høy standard og det andre er en leilighet ved Middelhavet. 

Begge fritidsboligene er brukt av familien, men jeg har også valgt å leie ut høysesonger og i helger over noen år for å spare opp til nødvendig vedlikehold som er rett rundt hjørnet. Dette gjør at vi de siste årene ikke har brukt noen av stedene mer enn en uke i høysesong om sommer og vinter, ellers er det utleie. Utenfor høysesong og i en del helger er det lettere for oss og alle i familien å låne, inkludert min manns voksne barn.

I fjor sommer ble det nærmest krise da den ene av mannens barn ikke kunne ha ferieboligen ved Middelhavet for seg selv i løpet av de 10 dagene den var tilgjengelig for familien. Det er en stor bolig så vi har plass til flere og trenger ikke bo oppå hverandre, men å forlange å ha 7 dager for seg selv når det er mange andre, deriblant meg og min mann med felles barn, som skal bruke stedet er ikke greit. 

Dessverre har det særlig det siste året blitt flere sure miner fra mannens voksne barn når de ikke får låne feriebolig i høysesong eller når det passer dem. De mener jeg forskjellsbehandler dem mot mine egne barn fordi de angivelig får bruke dem når de får nei. Dette stemmer ikke, men mine barn har innstilt seg mer etter når det er tilgjengelig, altså utenom høysesonger, en del helger og ferier. Dessuten planlegger de litt fram i tid og spør om å få låne hytta i helger hvor jeg kan droppe utleie. Mannens barn spør alltid veldig kort tid i forveien, og da er det blitt nei en del ganger fordi hytta har vært leid ut. Men de har jo også fått låne. At jeg trenger å spare opp penger til vedlikehold får jeg liten forståelse for. Men alle ungene har fått beskjed om at dersom det er en spesiell grunn til at de vil låne, som feiring av bursdag eller lignende så kan jeg gjøre om på utleie, men må da ha beskjed minst et par måneder i forveien. 

Det toppet seg nå i forbindelse med høstferien da et av mine stebarn på kort varsel ville låne hytta for å arrangere et lag for venn og fikk nei fordi hytta var opptatt. Og hen oppdaget at mitt ene barn skulle ha hytta den helga. Mitt barn hadde spurt om å få den helga for flere måneder siden for å få feire sin samboers 30-års dag. Nå vil ikke barna til samboer snakke med meg eller med min mann, de har også droppet å svare på meldinger fra sitt småsøsken! Faren har mottatt en lang epost om hvordan jeg forksjellsbehandler og at de ikke er sikre på om de ønsker å ha særlig mye mer kontakt med oss og sitt mindre søsken. Hva gjør vi i en slik situasjon? Har forsøkt å forklare mange ganger, men det er som å snakke til en vegg. 

Anonymkode: 68078...370

• Hjerte 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overse. Far får forklare for lite halvsøsken hva som skjer. Og du kan advare egne barn om hva som skjer når en blander familier.

Anonymkode: 45391...884

• Liker 28
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er bortskjemte. Din mann får ta denne diskusjonen med dem.

Anonymkode: bf929...7b9

• Liker 35
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor ikke bare opprette en privat facebookside for hyttene? Med ett festet innlegg som viser til reglene, både bookingregler, vaskeregler og dugnadspunkt, og ett festet innlegg som viser til hvilke datoer som er forbeholdt utleie og hvilke som er åpen for å låne.

Så er det ganske åpent at alle stiller likt, og de ikke kan ta deg/dere på noe.

Ellers hadde jeg ikke giddet å ta den dialogen med dem nå ang. siste uenighet, den kunne far tatt med dem. Eventuelt ventet dem ut.. om det kun er dette å ta dere på så kommer de jo ikke til å kutte dere ut. Uansett fars oppgave, jeg hadde ikke orket.

Anonymkode: 90c10...1fa

Støtter dette. Er ikke vits å lage mere drama ut av dette enn nødvendig. Du kan også legge til at du fint kan droppe utleie i høysesong viss alle familiens brukere spleiser på vedlikeholds utgifter som er gitt sum per år. Viss ikke fortsetter du å leie ut i høysesong og sette av 10 dager om sommeren du ønsker å benytte den selv. Enkelt å greit.

Anonymkode: 2f647...4ef

• Liker 34
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine grenser er helt rimelige. Det er dine boliger, og ingen selvfølge at de skal få låne dem. At dine barn som skal arve dem får låne dem er helt naturlig. Du er snill som lar dem låne, spesielt når de oppfører seg slik. 

Er det andre ting de også reagerer på, som gjør at de føler det er forskjell? Kan ikke skjønne at noen vil kutte kontakt med familie over at de ikke har fri tilgang til fritidsboliger som ikke er deres. Dette her bør ikke være din byrde å ta, men din mann sin. 

Det er lett å skrive at man må sette grenser og overse, men man vil selvfølgelig ha kontakt med barna sine. Og ikke minst ha et søskenforhold for minstemann. Det blir likevel helt feil at du skal løsne på helt rimelige regler på dine boliger. Tror det eneste mannen din kan gjøre er å sende de en melding/e-post med påminnelse om at dette ikke er hans boliger, men dine. At det er du som setter reglene, og de må følge dem for å få låne dem. List opp reglene. Og at det er synd at de føler at det er forskjell, men at de samme reglene faktisk gjelder for dine barn. Og at han er glad i dem og håper at de vil snakke ordentlig om dette. Så må dere rett og slett bare håpe at de tar til fornuften tenker jeg. 

Anonymkode: 3e090...48a

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor ikke bare opprette en privat facebookside for hyttene? Med ett festet innlegg som viser til reglene, både bookingregler, vaskeregler og dugnadspunkt, og ett festet innlegg som viser til hvilke datoer som er forbeholdt utleie og hvilke som er åpen for å låne.

Så er det ganske åpent at alle stiller likt, og de ikke kan ta deg/dere på noe.

Ellers hadde jeg ikke giddet å ta den dialogen med dem nå ang. siste uenighet, den kunne far tatt med dem. Eventuelt ventet dem ut.. om det kun er dette å ta dere på så kommer de jo ikke til å kutte dere ut. Uansett fars oppgave, jeg hadde ikke orket.

Anonymkode: 90c10...1fa

Jeg også støtter dette. En kjempegod idé.

Jeg tenker at barna må innse at det er god økonomi å leie ut for å bekoste vedlikehold. 

Anonymkode: 77788...172

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Tror muligens misnøye skriver seg fra at ungene vet at mesteparten av verdiene sitter hos meg. Jeg har arvet mye fra mine foreldre, deriblant huset vi bor i og som da i stor grad vil gå til mine barn + felles. Min mann er en meget dyktig fagmann, men har en jobb som gir forholdsvis lav lønn. Men han elsker den. Og selv om han er med og eier felles bolig, er det lav prosentandel. Og jeg tror det ligger noe der. Pluss at det var mye fokus fra mor i de årene de bodde hjemme på alt som var av forskjeller. 

Begge mine unger hadde utveklingsopphold i utlandet på videregående betalt av meg og min eksmann, mens hans ikke hadde det. Blant annet på grunn av foreldrenes økonomi. Men mine unger har likevel ikke hatt noen fordel eller forsprang i voksen alder på grunn av bakgrunn. Alle ungene har tatt eller er i utdanning, enten bachelor eller master, med yrker som gir nokså ulik uttelling på lønn. Hans eldste har en jobb som gir veldig bra lønn, mens min eldste har et yrke som er nokså gjennomsnittlig. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

TS her.

Tror muligens misnøye skriver seg fra at ungene vet at mesteparten av verdiene sitter hos meg. Jeg har arvet mye fra mine foreldre, deriblant huset vi bor i og som da i stor grad vil gå til mine barn + felles. Min mann er en meget dyktig fagmann, men har en jobb som gir forholdsvis lav lønn. Men han elsker den. Og selv om han er med og eier felles bolig, er det lav prosentandel. Og jeg tror det ligger noe der. Pluss at det var mye fokus fra mor i de årene de bodde hjemme på alt som var av forskjeller. 

Begge mine unger hadde utveklingsopphold i utlandet på videregående betalt av meg og min eksmann, mens hans ikke hadde det. Blant annet på grunn av foreldrenes økonomi. Men mine unger har likevel ikke hatt noen fordel eller forsprang i voksen alder på grunn av bakgrunn. Alle ungene har tatt eller er i utdanning, enten bachelor eller master, med yrker som gir nokså ulik uttelling på lønn. Hans eldste har en jobb som gir veldig bra lønn, mens min eldste har et yrke som er nokså gjennomsnittlig. 

Men om barna tenker slik (og det vet dujo ikke) , må i hvert fall ikke du gjøre det. Du virker opptatt av økonomiske forskjeller selv. Alt det der er uvesentlig når det gjelder hyttelån. Hvis du ikke lager klare regler der du og mannen bestemmer først når dere skal, så når det skal leies ut, så tilbyr alle de samme ledige ukene og etter et system, så driver du jo med forskjellsbehandling. 

La mannen ordne opp med sine barn, og lag klare og like regler. Littegrann bør enhver betale pr person pr natt forresten. Om ikke annet så symbolsk. Og likt. 

Anonymkode: 395d0...45e

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det egentlig ut som om du forskjellsbehandler og begrunner det med at det tross alt ikke er deres og bare rettferdig. Har du hatt samme type samtale med mannens barn som med dine og forklart dem nøye når de kan låne, når de må si ifra osv? Virker som mangel på godvilje fra din side. Hadde også tilbudt stebarna helger som er åpne. Det er ikke sikkert de er like trygge på deg som dine egne barn. Om de uansett velger at det beste for dem er å ikke ha kontakt med dere så må du bare respektere det. Men veldig synd for mannen din da.

Anonymkode: b754e...68d

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de lånt den i det hele tatt? Eller er de alltid ute i siste liten? 
synes forslaget over om facebookgruppe var fint. 
Alle er forskjellige. Noen er spontane, noen liker å planlegge. Selv om du har helt rimelige forventninger så betyr det ikke at stebarna kan oppleve det som at dine barn «alltid får lov» hvis de er mer spontane av seg. 
Hva med å være litt i forkant? sette seg ned når ting roer seg litt med en kalender og se framover uten at de har kommet med en urimelig forespørsel på kort varsel. Marker på kalenderen: Rødt: uaktuelt(tider som er booker allerede de neste 2 månedene, andre i familien som har planlagt spesielle anledninger som 30-års dagen) gult: booket/høysesong, men kan endres for spesielle anledning, grønn: ledig. 
Ut fra dette blir dere enige om tidspunkt de ønsker å låne feriebolig, der de får prioritet. 
Selv om de burde skjønne det selv, får du vist dem at det er mulig, og du ønsker å gi dem samme tilgang som dine barn bare det planlegges litt. 

Anonymkode: 40ef4...3ec

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For meg høres det egentlig ut som om du forskjellsbehandler og begrunner det med at det tross alt ikke er deres og bare rettferdig. Har du hatt samme type samtale med mannens barn som med dine og forklart dem nøye når de kan låne, når de må si ifra osv? Virker som mangel på godvilje fra din side. Hadde også tilbudt stebarna helger som er åpne. Det er ikke sikkert de er like trygge på deg som dine egne barn. Om de uansett velger at det beste for dem er å ikke ha kontakt med dere så må du bare respektere det. Men veldig synd for mannen din da.

Anonymkode: b754e...68d

Hun skriver jo i HI at stebarn også har lånt og får låne hytta, om ingen leier den. Problemet er at de ikke sier i fra i god tid. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er i slutten av 40-årene og gift, vi har begge barn fra tidligere forhold som nå er i 20-årene, og så har vi et barn sammen. Vi har valgt en grad av særeie på grunn av særkullbarn og framtidig arv. Blant annet er to ferieboliger som jeg har arvet fra min familie noe jeg eier selv, og da også har ansvar for å vedlikeholde selv. Og det er om dette stridens kjerne står. Det ene er en hytte på fjellet med høy standard og det andre er en leilighet ved Middelhavet. 

Begge fritidsboligene er brukt av familien, men jeg har også valgt å leie ut høysesonger og i helger over noen år for å spare opp til nødvendig vedlikehold som er rett rundt hjørnet. Dette gjør at vi de siste årene ikke har brukt noen av stedene mer enn en uke i høysesong om sommer og vinter, ellers er det utleie. Utenfor høysesong og i en del helger er det lettere for oss og alle i familien å låne, inkludert min manns voksne barn.

I fjor sommer ble det nærmest krise da den ene av mannens barn ikke kunne ha ferieboligen ved Middelhavet for seg selv i løpet av de 10 dagene den var tilgjengelig for familien. Det er en stor bolig så vi har plass til flere og trenger ikke bo oppå hverandre, men å forlange å ha 7 dager for seg selv når det er mange andre, deriblant meg og min mann med felles barn, som skal bruke stedet er ikke greit. 

Dessverre har det særlig det siste året blitt flere sure miner fra mannens voksne barn når de ikke får låne feriebolig i høysesong eller når det passer dem. De mener jeg forskjellsbehandler dem mot mine egne barn fordi de angivelig får bruke dem når de får nei. Dette stemmer ikke, men mine barn har innstilt seg mer etter når det er tilgjengelig, altså utenom høysesonger, en del helger og ferier. Dessuten planlegger de litt fram i tid og spør om å få låne hytta i helger hvor jeg kan droppe utleie. Mannens barn spør alltid veldig kort tid i forveien, og da er det blitt nei en del ganger fordi hytta har vært leid ut. Men de har jo også fått låne. At jeg trenger å spare opp penger til vedlikehold får jeg liten forståelse for. Men alle ungene har fått beskjed om at dersom det er en spesiell grunn til at de vil låne, som feiring av bursdag eller lignende så kan jeg gjøre om på utleie, men må da ha beskjed minst et par måneder i forveien. 

Det toppet seg nå i forbindelse med høstferien da et av mine stebarn på kort varsel ville låne hytta for å arrangere et lag for venn og fikk nei fordi hytta var opptatt. Og hen oppdaget at mitt ene barn skulle ha hytta den helga. Mitt barn hadde spurt om å få den helga for flere måneder siden for å få feire sin samboers 30-års dag. Nå vil ikke barna til samboer snakke med meg eller med min mann, de har også droppet å svare på meldinger fra sitt småsøsken! Faren har mottatt en lang epost om hvordan jeg forksjellsbehandler og at de ikke er sikre på om de ønsker å ha særlig mye mer kontakt med oss og sitt mindre søsken. Hva gjør vi i en slik situasjon? Har forsøkt å forklare mange ganger, men det er som å snakke til en vegg. 

Men Kansje du forskjellsbehandler i den grad at du planlegger bra med dine barn og så blir det som de blir med hans? Om det er dine barn som stadig får planlagt at de kan ha hyttene og de andre ikke, fordi de ikke "forstår systemet ditt" så forstår jeg på en måte at de er sure. 

Men ja de er også umodne og dramatiske. Men du er litt vanskelig du også synes jeg. 🤷 Hvorfor ikke lage et rettferdig system da? En felles kalender der du setter opp ledige helger. Og så kan de få en gang hver i året eller to ganger hver, eller hvor ofte den er ledig. 

Så klart må det være regler på orden og vask og Kansje kan de også betale litt for slitasje. Det er uansett en god deal og de er veldig heldige. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri forventet å få låne en leilighet ved Middelhavet i høysesongen alene som kjernefamilie, når en er en del av en større familie. De virker for meg som de er litt bortskjemte, eller ikke forstår at du trenger å leie den ut.
Har noen bestilt, og planlagt sin ferie, så kan ikke de komme i siste liten og du skal kansellere for betalende gjester. Det går jo ikke. De må lære seg å planlegge. Sånn er det jo om de vil dra på hotell også. De kan være heldige med å finne et godt hotell, til gode priser rett før, men ingen selvfølge. 

Jeg støtter den med Facebook-gruppe for oversikt, men også at alle som låner leilighet og hytte er med på dugnad på dem.  

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det toppet seg nå i forbindelse med høstferien da et av mine stebarn på kort varsel ville låne hytta for å arrangere et lag for venn og fikk nei fordi hytta var opptatt. Og hen oppdaget at mitt ene barn skulle ha hytta den helga. Mitt barn hadde spurt om å få den helga for flere måneder siden for å få feire sin samboers 30-års dag.

Hvis ditt biologiske barn 1 hadde spurt om å låne, men biologisk barn 2 allerede hadde booket, så tror heg at du hadde svart: dessverre, biologisk barn 2 har allerede booket hytten. Men, du sier bare at den er opptatt (som om det er noen fremmede som skal leie den). Veldig spesielt. Skjønner stebarn jeg

Anonymkode: 84ad3...e76

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke orket å forklart meg så mye mer, vil de ikke forstå så vil de ikke.

Det holder å si en gang at dette har blitt forklart før, selvsagt avlyses ikke noe som allerede er booket. Dersom du vet at du ikke forskjellsbehandler på noe vis så får du vise til likt for alle, og tåle å stå i det uten å forklare og forklare. La de være mutt en stund, og se om det går over. 

Hvis du vet at du faktisk forskjellsbehandler i noe grad, som ofte er naturlig da egne barn en gang er egne barn, så må du gå et par runder med deg selv for å se om det er noe som kan skape litt gnisninger i storfamilien. 

Anonymkode: 8b5fe...504

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forøvrig en felleschat angående hytta. Ledige helger "legges ut", og vi "booker" og spør. Transparent, fungerer topp. Da er det ikke slik at den som har best kontakt med den som har mest med hytta å gjøre som får mest anledninger til å velge etc. Selv om reglene er like, så har nok ikke dine barn og dine stebarn "lik" informasjonstilgang osv med deg, så det kan jo oppleves litt skjevt. Pirkete, ja, men strekk deg nå hvis det er der problemet ligger.

Anonymkode: 8b5fe...504

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stebarna dine høres litt primadonnaaktige ut. Likevel, du eier brorparten av huset deres, hytta og huset ved middelhavet.

Jeg kan faktisk forstå at de opplever dette som litt skjevt. de har stesøsken og halvsøsken som ser imot en gedigen arv, hva med dem, har de noe fra morsiden?

jeg forstår at dette kan gi grobunn for misunnelse og leie følelser.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ER skjevt.

Og sånn må det bli.

Livet ER urettferdig.

Det hadde ikke vært rettferdig ovenfor TS sine barn, om de skulle mistet arv fordi mor fikk seg ny type heller.

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...