Gå til innhold

Asperger og ufør

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kvinne 36 med Asperger, mor til et barn og på AAP her.

Jeg har også hørt at det er tilnærmet umulig å få til mammarollen og rollen som arbeidstaker samtidig for autister. Var da jeg fikk barnet mitt det raknet helt for meg.

Jeg nekter derimot å innse det og klorer meg fast i arbeidslivet med nebb og klør selv om lege og dps mener ufør er veien videre. Jeg nekter å gå med på at det skal være en slags universell sannhet.

Har en arbeidsgiver som er villig til å strekke seg langt så har fortsatt god tro på at jeg skal klare å komme tilbake på jobb i minst 80% stilling.

En ting jeg lurer på når jeg ser slike tråder; har alle autister byttet jobb like ofte som været skifter, eller fins det fler som meg? Jeg har kun hatt 2 jobber, først en jobb i institusjon, der holdt jeg i 10 år (ekstremt rutinepreget, passet meg ypperlig helt til jeg ikke klarte det sosiale aspektet lenger), senere jobb innen regnskap der jeg kan sitte helt alene og ordne med tall.

Begge jobbene har gitt meg mye jeg ikke ønsker å tape.

Anonymkode: 816bb...eab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har kun hatt 2 jobber, først en jobb i institusjon, der holdt jeg i 10 år (ekstremt rutinepreget, passet meg ypperlig helt til jeg ikke klarte det sosiale aspektet lenger), senere jobb innen regnskap der jeg kan sitte helt alene og ordne med tall.

Begge jobbene har gitt meg mye jeg ikke ønsker å tape.

Hva er mest givende med disse 2 jobbene? Og er d verdt d når du sliter med det sosiale på jobben.

Anonymkode: ce390...8f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er mest givende med disse 2 jobbene? Og er d verdt d når du sliter med det sosiale på jobben.

Anonymkode: ce390...8f5

Den første ble for krevende pga det sosiale, var jo derfor jeg omskolerte meg. Men det var givende å kjenne på så mye mestring i hele 10 år som jeg fikk det til.

I nåværende jobb er det mestring, spennende arbeidsoppgaver og lønn som lokker. Det er særdeles lite sosialt å forholde seg til nå, har 100% hjemmekontor, men er så autistisk utbrent at hodet er fylt med bomull. Glemmer og roter, har mistet masse evne og kompetanse. Skal ingenting til før jeg går rett på ny smell heller, så går på glass hele tiden ift sanseinntrykk - hvilket er krevende som småbarnsmor. 

Er likevel et identitetstap - og ikke minst et inntektstap jeg nekter å la autismen min ta fra meg før jeg har kjempet til siste halmstrå er forsøkt.

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Folk med asperger og adhd har i stor grad de samme utfordringene rundt akkurat dette

Nei, de har ikke det. Dette er to helt forskjellige diagnoser. Det er overlapp i TYPE utfordringer, som i sosiale utfordringer eller utfordringer med å stå i jobb. Årsakene og symptomene til utfordringene er ikke de samme.

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det du driver med, er fullstendig avsporing fra tråden. 

Da er vi to!

Anonymkode: 68c11...a31

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk❤️hvor gammel var du da du ble ufør? ❤️

Anonymkode: 912c3...343

40❤️

Anonymkode: 63e2f...942

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sa det du beskriver høres ut som agorafobi. Det er ikke det samme som å si du har agorafobi.

Det er ingenting med ADHD som skriker «problemer med å gå på butikken i rushtiden». Problemer med å komme seg på butikken? Ja. Problemer med impulskjøp? Ja. Frustrasjon og utålmodighet ved mange køer og «folk som er ubrukelige»? Dette er ting som er helt uavhengig av rushtiden.

Nummer en lær deg å lese AB koder.

Nummer to har du den diagnosen selv har det skjedd noe feil et eller annet sted under utredningen for den kunnskapen du utviser er veldig mangelfull.

Anonymkode: 5948b...2b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, de har ikke det. Dette er to helt forskjellige diagnoser. Det er overlapp i TYPE utfordringer, som i sosiale utfordringer eller utfordringer med å stå i jobb. Årsakene og symptomene til utfordringene er ikke de samme.

Da er vi to!

Les under sensory overload:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/adhd-sensory-overload#:~:text=Sound%3A Many people with ADHD,result in a stress reaction.

Igjen, jeg har ikke sagt at det er samme diagnose, jeg har sagt at det er en del like utfordringer.
Sensory overload - overbelastning er èn av dem. Dette står også tydelig i vedlegget her, som jeg godt kan poste nok en gang. Men du har enten veldig problemer med å ta til deg informasjon, eller så krangler du for å krangle. Hvis du ikke forstod det, så er det feltet i midten som er fellestrekk. 

Og nei, jeg har ikke avsporet.

ADHD+vs.+Autism-4.png

Anonymkode: bcd2c...375

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det jeg ikke forstår er, hvorfor velger du å få TRE barn når du sliter sånn med aspergers???

Anonymkode: 88791...770

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det jeg ikke forstår er, hvorfor velger du å få TRE barn når du sliter sånn med aspergers???

Hun har jo ikke visst om det før nå.

Man prøver bare å være som alle andre, også følger man "oppskriften" på livet som er å gifte seg og få barn. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun har jo ikke visst om det før nå.

Hvordan er det mulig å vite om dette på forhånd??? Man er født med aspeger. Jeg skjønte da godt at jeg var annerledes enn "normalen" som tenåring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er det mulig å vite om dette på forhånd??? Man er født med aspeger. Jeg skjønte da godt at jeg var annerledes enn "normalen" som tenåring.

Ja man er født med asperger, men ikke alle tilfeller er like. Mange, særlig jenter, har maskert godt fra de var veldig unge. Dette fungerer helt til det ikke fungerer lenger. Det tar enormt med krefter, og en dag sier det stopp. Man vet at man har utfordringer, men man forstår ikke omfanget av det, og noen tror at det er sånn alle har det. Det er ofte når familielivet trår til, at det rakner helt for de som har klart å ta seg sammen i mange år. 

Så det er absolutt mulig å ikke være klar over at man er på spekteret før man er godt voksen. 

Anonymkode: bcd2c...375

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...