Gå til innhold

Asperger og ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt:

Nærmer meg 40år, og har alltid slitt i arbeidslivet. Har vært mer på AAP/sykmeldt/arbeidssøker enn i arbeid, men jobbet litt sporadisk før det har gått skeis igjen. Hatt strøjobber her og der. Har angstdiagnose, tidligere depresjoner og ikke-diagnosert fatigue. Mor til 3 barn. Nylig diagnosert med Asperger som forklarer en hel del av ovennevnte. 
Jeg er utslitt av alt, klarer ikke tanken på å forsøke meg i jobb enda en gang. Legen vil sykmelde meg og ha meg på AAP sånn i første omgang. Jeg vil bli ufør. Jeg føler meg helt ferdig av å prøve! Har nå prøvd i over 20år. 

Erfaringsmessig- er det håpløst å bli ufør i denne situasjonen? Er det vits å starte prosessen engang? 
Er det vanlig for de med barn og Asperger og klare arbeid i tillegg? 

Anonymkode: 912c3...343

• Hjerte 3
Skrevet

Nei det er ikke håpløst, majoriteten med asperger faller faktisk utenfor arbeidslivet og blir ufør. Så start prosessen. Du må gjennom standard rutiner med sykemelding og AAP som alle andre, man går ikke rett fra jobb til ufør. 

Det kan være du må gjennom tilrettelegging på arbeidsplassen for å se om du vil fungere bedre da, de har en del målinger de skal utføre. Så bare la legen sykemelde deg, og i mellomtiden fordel energien din så riktig som du kan så du holder deg oppe. Lær deg hva som tapper deg i miljøet rundt deg, slik at du kan unngå og tiltrettelegge for å spare energi. 

Jeg har adhd som har en del likhetstrekk med asperger, og må unngå butikken og ærender visse klokkeslett pga for mye folk og støy. Det kan også hjelpe å ha på musikk i ørene for å blokkere ut lyder, jeg blir i hvert fall ekstremt sliten av støy. 

Anonymkode: bcd2c...375

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har adhd som har en del likhetstrekk med asperger

ADHD og Autisme er to helt forskjellige diagnoser frøken….

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

må unngå butikken og ærender visse klokkeslett pga for mye folk og støy. Det kan også hjelpe å ha på musikk i ørene for å blokkere ut lyder, jeg blir i hvert fall ekstremt sliten av støy. 

… dette er IKKE ADHD.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Erfaringsmessig- er det håpløst å bli ufør i denne situasjonen?

Ufør blir gitt etter du beviser ovenfor NAV at du har varig nedsatt arbeidsevne. Navnet på diagnosen din er ikke relevant. Det tar i snitt 7 år å bli uføretrygdet.

Anonymkode: 68c11...a31

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

… dette er IKKE ADHD.

Ufør blir gitt etter du beviser ovenfor NAV at du har varig nedsatt arbeidsevne. Navnet på diagnosen din er ikke relevant. Det tar i snitt 7 år å bli uføretrygdet.

Jeg har ikke sagt at det er samme diagnoser, men at det er en del likhetstrekk. Og jo, høysensitivitet og overbelastning som følge av sanseinntrykk er også en del av ADHD. ADHD er langt mer enn hyperaktivitet og problemer med konsentrasjon.
Man skulle tro at jeg som har diagnosen og har levd med dette i flere tiår faktisk VET dette? :roll:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/adhd-sensory-overload#:~:text=Sound%3A Many people with ADHD,result in a stress reaction.

ADHD+vs.+Autism-4.png

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kort fortalt:

Nærmer meg 40år, og har alltid slitt i arbeidslivet. Har vært mer på AAP/sykmeldt/arbeidssøker enn i arbeid, men jobbet litt sporadisk før det har gått skeis igjen. Hatt strøjobber her og der. Har angstdiagnose, tidligere depresjoner og ikke-diagnosert fatigue. Mor til 3 barn. Nylig diagnosert med Asperger som forklarer en hel del av ovennevnte. 
Jeg er utslitt av alt, klarer ikke tanken på å forsøke meg i jobb enda en gang. Legen vil sykmelde meg og ha meg på AAP sånn i første omgang. Jeg vil bli ufør. Jeg føler meg helt ferdig av å prøve! Har nå prøvd i over 20år. 

Erfaringsmessig- er det håpløst å bli ufør i denne situasjonen? Er det vits å starte prosessen engang? 
Er det vanlig for de med barn og Asperger og klare arbeid i tillegg? 

Min behandler sa:

"Det å det å ha barn og være autist er uforenlig med å jobbe."

Jeg har helt lik historie som deg, og fikk uføretrygd uten problemer.

God klem til deg fra en som forstår ❤️

Anonymkode: 63e2f...942

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Man skulle tro at jeg som har diagnosen og har levd med dette i flere tiår faktisk VET dette?

Ja, man skulle tro du visste bedre, men det gjør du altså ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud drit i sånne meningsløse hersketeknikker. Du klarte verken forstå informasjonen fra linken eller vedlegget, og da er det jo nyttesløst å forklare deg mer. 

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min behandler sa:

"Det å det å ha barn og være autist er uforenlig med å jobbe."

Jeg har helt lik historie som deg, og fikk uføretrygd uten problemer.

God klem til deg fra en som forstår ❤️

Anonymkode: 63e2f...942

Tusen takk❤️hvor gammel var du da du ble ufør? ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

… dette er IKKE ADHD.

Kanskje greit å skaffe seg litt kunnskap før du får et behov for å slenge med leppa til noen andre.Og nei jeg er ikke vedkommende du siterte, men for en med ADHD er det et helvete å dra på butikken etc. på på tidspunkt som er typisk rushtid. Og ja om du skulle lure har jeg selv ADHD.

Anonymkode: 5948b...2b1

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg mistet deg allerede da du sank til nivået å kalle noen frøken.  Kan ikke diskutere saklig med noen som bruker hersketeknikk som frøken eller lille venn.  Det er lavmål. 

Anonymkode: 01260...910

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Både jeg og partner har ADHD og er autister, ingen av oss har barn så jeg vil på ingen måte påstå å forstå eller ha erfaring der men jeg vil anbefale deg å beholde en liten stillingsprosent om det er mulig.

Jeg ser så voldsomt stor forskjell på meg selv som er 100% ufør og partner som er noe i jobb. Det gir enormt mye på kort og lang sikt å ha jobb. Det å ha en voksensone, en form for rutine utenfor hjemmet, en plass å sosialisere som arbeidstager, få intrykk og impulser og ikke minst ha en iallefall teoretisk mulighet for å øke inntekten i perioder med jobbing har sykt mye å si for den mentale helsa. Jeg misunner partner veldig der for å ha greid det og for å ha en jobb der det har vært mulig å få til.

Jeg vet at det på ingen måte gjelder alle eller er mulig for alle og mener ikke å formane eller pålegge deg noe du ikke greier ts, jeg greide det jo ikke selv.

Anonymkode: 02540...b07

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Eksen min har Asperger og er ufør. Har hatt diagnosen i et par år nå og ble ganske fort ufør. Gikk en periode på samtaler hos DPS. Etter at han var ferdig der gikk det ikke lang tid før han fikk innvilget uføretrygd.

Han har en liten jobb(50%) ved siden av trygden. De er kjent med diagnosen hans og han får lov til å gjøre ting på sin måte og i sitt tempo. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

for en med ADHD er det et helvete å dra på butikken etc. på på tidspunkt som er typisk rushtid. Og ja om du skulle lure har jeg selv ADHD.

En person med ADHD kan feks oppleve frustrasjon og utålmodighet når man må stå i kø for å handle og gjøre impulsive kjøp. Det du beskriver høres ut som agorafobi - angst for steder med mange mennesker.

Angst er den vanligste samtidige lidelsen med ADHD, men det betyr ikke at angstsymptomer er symptomer på ADHD.

Det er også helt vanlig å ha diverse symptomer som ikke kan knyttes mot en diagnose. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En person med ADHD kan feks oppleve frustrasjon og utålmodighet når man må stå i kø for å handle og gjøre impulsive kjøp. Det du beskriver høres ut som agorafobi - angst for steder med mange mennesker.

Angst er den vanligste samtidige lidelsen med ADHD, men det betyr ikke at angstsymptomer er symptomer på ADHD.

Det er også helt vanlig å ha diverse symptomer som ikke kan knyttes mot en diagnose. 

Agorafobi handler om frykt for å være utenfor hjemmet, noe som er noe helt annet enn å bli overstimulert av sanseinntrykk. Angst som sekundervirkning av ADHD er ofte som følge av tvangstanker og stress rundt håndtering av sosiale forhold. Av åpenbare grunner.

Hva er vitsen med kveruleringen?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er det du snakker om? Jeg sier at det kan være et helvete for oss med ADHD og dra på butikken i etc rushtid  og du begynner å bable om at jeg har agorafobi. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det du snakker om? Jeg sier at det kan være et helvete for oss med ADHD og dra på butikken i etc rushtid  og du begynner å bable om at jeg har agorafobi. 

Denne personen får nok dopamin av å krangle, best å ignorere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sier at det kan være et helvete for oss med ADHD og dra på butikken i etc rushtid  og du begynner å bable om at jeg har agorafobi.

Jeg sa det du beskriver høres ut som agorafobi. Det er ikke det samme som å si du har agorafobi.

Det er ingenting med ADHD som skriker «problemer med å gå på butikken i rushtiden». Problemer med å komme seg på butikken? Ja. Problemer med impulskjøp? Ja. Frustrasjon og utålmodighet ved mange køer og «folk som er ubrukelige»? Dette er ting som er helt uavhengig av rushtiden.

Skrevet

Har ganske lik historie som deg i arbeidslivet. Nærmer meg 40, med asperger diagnose, vært innom minst 30 forskjellige arbeidsforhold. Havnet på AAP for under 1 år siden, og har akkurat fullført slikt arbeidsrettet tiltak i regi av NAV. Hvor konklusjonen til saksbehandler var at mine helseutfordringer er ikke forenelig med noe som helst arbeidsforhold. Nå må jeg bare vente på å bli kontaktet av NAV igjen for veien videre. Håper de åpner for å søke uføre. 

Anonymkode: 26c99...25a

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sa det du beskriver høres ut som agorafobi. Det er ikke det samme som å si du har agorafobi.

Det er ingenting med ADHD som skriker «problemer med å gå på butikken i rushtiden». Problemer med å komme seg på butikken? Ja. Problemer med impulskjøp? Ja. Frustrasjon og utålmodighet ved mange køer og «folk som er ubrukelige»? Dette er ting som er helt uavhengig av rushtiden.

Men lyd og trengsel, mer lukter som fører til overbelastning av nervesystemet, har selvsagt ingenting med rushtiden å gjøre. Impulskjøp, manglende evne til igangsetting, og utålmodighet, har ingenting med høysensitivitet hos adhd´ere å gjøre. 

Folk med asperger og adhd har i stor grad de samme utfordringene rundt akkurat dette, og derfor ble det nevnt i forhold til egen tilrettelegging for å spare på energi. Det du driver med, er fullstendig avsporing fra tråden. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...