Gå til innhold

Å ha hesten på stall 22 minutter unna med bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det for langt unna i en hektisk hverdag? Veldig flott stall til en god pris med mulighet for å kjøpe tjenester ved behov. Alternativet er enda billigere leie innenfor ti minutters kjøreradius på utegang, men nesten helt uten fasiliteter, og i hvert fall ingen ekstratjenester. Har ikke hest i dag, men vurderer å skaffe en om ikke veldig lenge 😊

Anonymkode: 5039b...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de fasilitetene du kan kjøpe på den stallplassen som er lenger unna, gjør at du kan spare inn de 20 minuttene i mer-reisevei så er jo dette et veldig enkelt spørsmål. Og hvis du har penger (noe jeg regner med siden bare det å vurdere hestehold betyr at du er villig til å prioritere) så tenker jeg at det er rart du i det hele tatt spør 😂

Anonymkode: 3db75...8b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis de fasilitetene du kan kjøpe på den stallplassen som er lenger unna, gjør at du kan spare inn de 20 minuttene i mer-reisevei så er jo dette et veldig enkelt spørsmål. Og hvis du har penger (noe jeg regner med siden bare det å vurdere hestehold betyr at du er villig til å prioritere) så tenker jeg at det er rart du i det hele tatt spør 😂

Joda, men jeg vil jo ikke betale stalleier for å møkke hver eneste dag heller 😅 I utgangspunktet tenkte jeg å gjøre det meste selv og heller kjøpe tjenester når det kniper til, men er usikker på hvor realistisk det er, nettopp fordi det jo er ganske hektisk fra før. Mulig jeg måtte kjøpt tjenester oftere, men vet ikke helt hva det koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet du bor lite sentralt når 22 minutter med bil en vei i en hektisk hverdag blir problematisert 😅 hatt hest på stall en time unna på det verste. Det går, men er ikke optimalt. Ville valgt den stallen hvor du kan kjøpe ekstra tjenester ved behov!

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på hvordan hverdagen din er fra før og hvor fleksibel du er. Hvor mye må du jobbe, har du barn og hvor gamle er de, har du andre faste forpliktelser du må gjøre i hverdagen.

Om du har normal jobb og ingen barn så tenker jeg 24 minutter ekstra kjøretid daglig (tenker da om det står mellom 10 minutter hver vei = 20 min eller 22 minutter hver vei = 44 minutter) har lite å si. Og stort pluss da om man kan kjøpe hjelp dersom det er en dag man ikke kommer seg i stallen.

Anonymkode: 9b10b...ebf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, er 22 minutter med bil langt unna? 😅 Ingen tvil om hva jeg ville valgt. En ekstra trygghet å vite at du kan kjøpe ekstratjenester hvis du må.

Anonymkode: 71736...4f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kommer jo veldig an på hvordan hverdagen din er fra før og hvor fleksibel du er. Hvor mye må du jobbe, har du barn og hvor gamle er de, har du andre faste forpliktelser du må gjøre i hverdagen.

Om du har normal jobb og ingen barn så tenker jeg 24 minutter ekstra kjøretid daglig (tenker da om det står mellom 10 minutter hver vei = 20 min eller 22 minutter hver vei = 44 minutter) har lite å si. Og stort pluss da om man kan kjøpe hjelp dersom det er en dag man ikke kommer seg i stallen.

Anonymkode: 9b10b...ebf

Det er liksom greia, jeg jobber 100% (men har store planer om å gå ned til 80% i nærmeste fremtid) og har samboer og to små barn. Koselig å ta med barna i stallen (ett barn per gang så man faktisk får gjort det man skal), men det gjør jo at jeg tenker ekstra mye på tidsbruken. Har ingen andre forpliktelser av betydning utenom det. Men ja, absolutt et stort pluss at man kan kjøpe seg tjenester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket sted er best for hesten?

Jeg vil tenke at det er en STOR fordel å ha hesten på utegang, særlig om man har barn og kanskje ikke får trent den hver dag. Husk at hesten skal ha et godt hesteliv hele døgnet, og ikke bare de to-tre timene vi er der med den.

Min står nå 50 minutters kjøring unna. Det finnes staller nærmere, men dette var det absolutt beste stedet for hesten, selv om det ikke er helt ideelt for meg. 

Anonymkode: cc985...849

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangsstall uten fasiliteter? Hadde jeg aldri orket 🤯 22 min kjøring er ingenting, det klarer du TS :) Veldig greit å kunne kjøpe ekstra tjenester ved behov også.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 19.30):

Hæ, er 22 minutter med bil langt unna? 😅 Ingen tvil om hva jeg ville valgt. En ekstra trygghet å vite at du kan kjøpe ekstratjenester hvis du må.

Anonymkode: 71736...4f3

Det kommer jo an på hvor det er,n22 min med bil her på kronglete vestlandske veier langs fjorder, kriker og kroker kan ta sin tid

Anonymkode: 0cad0...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer jo an på hvor det er,n22 min med bil her på kronglete vestlandske veier langs fjorder, kriker og kroker kan ta sin tid

Hæ? 22 minutter tar 22 minutter………

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? 22 minutter tar 22 minutter………

Herregud jeg leste 22km sorry 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud jeg leste 22km sorry 😂

Eller trodde, ser jeg skrev min selv 😅

Nei hadde tatt den stallen der ja :) kjøpt møkking og mating på de verste dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet..

Om du må kjøre 22 minutter eller 10 minutter, det utgjør en liten halvtime mer hver dag. Jeg tar tiden i bilen som egentid og koser meg meg musikk eller noe. 

Hadde valgt den stallen som passer best for hesten. Det er mer hassel med kronglete stall, så de minuttene sparer du ikke inn i hverdagen om du må gjøre mye mer arbeid på en tyngre måte.

Anonymkode: 2f4af...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sirah skrev (2 timer siden):

Utgangsstall uten fasiliteter? Hadde jeg aldri orket 🤯 22 min kjøring er ingenting, det klarer du TS :) Veldig greit å kunne kjøpe ekstra tjenester ved behov også.

Nei det er forsåvidt sant! Var fôrrytter på en utegangsstall uten en eneste fasilitet før, der var ikke engang et jorde man kunne ri på. Takk for at du minnet meg på hvor håpløst det var 😂 Det var grunnen til at jeg sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei det er forsåvidt sant! Var fôrrytter på en utegangsstall uten en eneste fasilitet før, der var ikke engang et jorde man kunne ri på. Takk for at du minnet meg på hvor håpløst det var 😂 Det var grunnen til at jeg sluttet.

Det hadde jeg gjort også 😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 19.42):

Det er liksom greia, jeg jobber 100% (men har store planer om å gå ned til 80% i nærmeste fremtid) og har samboer og to små barn. Koselig å ta med barna i stallen (ett barn per gang så man faktisk får gjort det man skal), men det gjør jo at jeg tenker ekstra mye på tidsbruken. Har ingen andre forpliktelser av betydning utenom det. Men ja, absolutt et stort pluss at man kan kjøpe seg tjenester. 

Ca. 45 min ekstra "unødvendig" kjøring hver dag er jo en del når du i tillegg har to små barn. Vil de 20 % gjøre at du er like mye til stede for familien din, om du kjøper hest? Vet ikke hvor mye tid man bruker på hest hver dag, men ser for meg at et hektisk småbarnsliv kanskje ikke er helt forenelig med å ha hest (hadde man hatt gård hadde det vel vært litt annerledes). 

Har du råd om du går ned i stilling? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt stedet som er best for hesten. Altfor mange hester står på fancy staller, med lite utetid, i knøttsmå luftegårder, bare for å tilfredsstille eiers behov. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...