Gå til innhold

Fordeler ved å stå som eier av fond?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Samboer står som eier av sparekontoene (fond) til ungene. Vi har rundt 300 000 tilsammen på disse. Jeg har ikke helt oppdatert meg på dette med fond. Får man tilbake på skatten av fond? Er dette noe man beskatter? Er det noen fordeler ved at en står som eier av fondene, eller bær vi stå som eier begge to?

Anonymkode: deb26...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den som står som eier må skatte når avkastningen tas ut. Ingen fordel å stå som eier av barnas fond.

Anonymkode: e68b7...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste fordel er at man får skattefradrag hvis man avslutter ASK-kontoen med tap. Ellers må man betale skatt, som en annen skrev. 
En annen sak er jo at dere er samboere. De pengene vil gå til ham ved et evt samlivsbrudd, så det er jo noe å tenke på. De står i hans navn, og han kan gjøre som han vil med dem. Han trenger slett ikke gi dem til ungene.

Anonymkode: c6264...133

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Eneste fordel er at man får skattefradrag hvis man avslutter ASK-kontoen med tap. Ellers må man betale skatt, som en annen skrev. 
En annen sak er jo at dere er samboere. De pengene vil gå til ham ved et evt samlivsbrudd, så det er jo noe å tenke på. De står i hans navn, og han kan gjøre som han vil med dem. Han trenger slett ikke gi dem til ungene.

Ja, dette skal man passe VELDIG på. Jeg hadde aldri stolt på en samboer med noe slikt uten kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (8 timer siden):

Ja, dette skal man passe VELDIG på. Jeg hadde aldri stolt på en samboer med noe slikt uten kontrakt.

Hvorfor er du sammen med en du ikke stoler på? Får barn med vedkommende til og med...😳

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor er du sammen med en du ikke stoler på? Får barn med vedkommende til og med...😳

Vi er gift, og jeg stoler på han, men det var kanskje også hvorfor vi giftet oss og har kun særeie på noen få ting. Samboer? Nei. Det er alt for mange folk som er fine og gode på ett tidspunkt, så glir man fra hverandre, og plutselig blir de drittsekker. Det var slik faren til mannen min tok med seg alle 800 000 han og moren til mannen min hadde samla til barna. Faren mente han hadde krav på mer enn det han fikk når det ble brudd, så da bare tok han med seg sparepengene de hadde samla 50-50 til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er mange som viser nye sider av seg selv i forbindelse med et brudd…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Brudd bringer ofte frem det verste i folk. Bitre og sinte mennesker kan bli hevngjerrige og gjøre ting de ikke gjør i "fredstid". Så nei, man kan ikke stole på en (eks)partner bare gjør alt rett og redelig ved et brudd! Å tro at alt er både fryd og gammen under et brudd er både dumt og naivt.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...