Suverenbruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Skrevet 10. oktober 2024 Jeg er 17 år og har lagt på meg noen kilo, jeg har alltid vært tynn, men har lagt på meg 5-6 kg og føler meg ikke som megselv, jeg tenker på det hver dag. Noen som kan komme med litt støtte? jeg trener ikke like mye som før og det er nok fordi rutinen min har gått veldig ut... Jeg tenker dårlig om meg selv hver dag og vet ikke hva som skjer.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Skrevet 10. oktober 2024 Vektnedgang er 80-90% kosthold, er du ikke fornøyd så må du begynne å se på hva du spiser, og spise sunnere eller mindre hvis porsjons kontroll er utfordringen din. Anonymkode: b0bb1...ed9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #3 Skrevet 10. oktober 2024 Det er vanlig å legge på seg når man blir voksen. Det er ikke krise. Du kan alltids trene det av deg senere i livet. Ikke stress. Anonymkode: 2f3e8...156 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #4 Skrevet 10. oktober 2024 Helt normalt å få noen ekstra kilo mot slutten av puberteten, kroppen din endrer seg, og det er helt normalt❤️ Anonymkode: 65f63...7a4 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #5 Skrevet 10. oktober 2024 Ikke stress med det. Helt normalt at kroppen endrer seg. Spis ordentlig mat 3-4 ganger om dagen og begrens snacks/godis til helgen. tren styrke!! Anonymkode: 1ef2e...b34
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #6 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er vanlig å legge på seg når man blir voksen. Det er ikke krise. Du kan alltids trene det av deg senere i livet. Ikke stress. Anonymkode: 2f3e8...156 Pga lavere aktivitet og inntak av alkohol. Du trener heller ikke av deg vekt, du må spise den av deg. Anonymkode: a31c0...d1d
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #7 Skrevet 13. oktober 2024 Aner ikke om du er gutt eller jente,men sistnevnte får vel litt bryster og rumpe. Helt naturlig, 5 Kg? Hva er det,er nok værre for de som går opp 50 Kg på kort tid. Er som regel kosthold og aktivitet som styrer dette. 5 Kg faktisk,artig... Gå opp fra 50 til 55 eller? Anonymkode: 26fb7...b96
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #8 Skrevet 13. oktober 2024 Hei. Jeg ville ikke stresset med det. Men hva spiser du omdagen? Er du stresset, eller får du for lite søvn? Jeg husker jeg gikk opp litt i vekt da jeg gikk på vgs. Der hadde de kantine, og jeg handlet meg mye usunn lunsj der, ellers satt jeg oppe litt lengre på nettene enn jeg burde. Jeg drakk ikke alkohol, men hvis du gjør det, kan det påvirke. Finnes det andre treningsformer du kan drive med? Ikke nødvendigvis for vekten del, men fordi kroppen har godt av å få beveget seg. Anonymkode: 01c24...66b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #9 Skrevet 13. oktober 2024 Som flere sier så er det vanlig at kroppen forandrer seg i puberteten. Det er også vanlig med litt vektoppgang. Prøv å ikke få panikk, men heller aksepter at ok dette har skjedd og for tiden ser jeg slik ut, det er en del av kroppens naturlige utvikling. Noen gutter/jenter legger på seg i puberteten, mens andre gjør tilsynelatende ikke det. Du er du uansett, og ikke få panikk! Prøv å tenk løsningsorientert - hva kan du gjøre for å løse problemet på en sunn måte. I mine øyne er dette å lage seg sunne og realistiske rutiner: for eksempel: - spis en grønnsak/frukt til hvert måltid - spis protein til hvert måltid (egg, cottage cheese, makrell i tomat, kjøttpålegg el) - spis sunne karbohydrater (grovt brød, knekkebrød, poteter, havregryn, Axa frokostblanding) - spis godteri kun hvis du har fri dagen etter (fredager og lørdager) (Feks fordelt på to dager: 20 smågodteting, to små brus, popcorn) - Minst en time fysisk aktivitet hver dag. Hvis du har en idrett som hobby, så har du sikkert treningsopplegg gjennom denne. Hvis du ikke har det, så kan du begynne å gå mer (fremfor å bli kjørt), begynne å jogge + gjøre push-ups, sit-ups og dips hjemme. Anonymkode: 9239f...dae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå