Gå til innhold

Klippe klør på valp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får det ikke til. Prøver å ta en klo hver dag og rose masse og godbit. Men hunden spreller og hun biter på meg om jeg klipper klørne. Den er 5 måneder. Er det vanlig at valper biter? Skjønner den får helt panikk. Men prøver litt etter litt.

Anonymkode: 13608...8ab

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

den må lære seg å være trygg på fanget ditt - og at dette er en positiv ting. Det starter med å ikke klippe negler. Søk på YT fx + andre tråder.

Anonymkode: 8f956...a39

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

den må lære seg å være trygg på fanget ditt - og at dette er en positiv ting. Det starter med å ikke klippe negler. Søk på YT fx + andre tråder.

Anonymkode: 8f956...a39

Jeg koser på den hver dag. Trener hver eneste dag på at det kun er positivt. Lar valpen se neglklipperen uten å klippe noe også og da biter den i den noe som er greit for å se at den ikke er farlig.

Anonymkode: 13608...8ab

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne metoden både på godt voksen som var redd for kloklipp å valp. Sitte på gulv eller i sofa med hunden på ryggen mellom bena mine. Å her er jeg rolig men bestemt, det er jeg som bestemer når hunden får reise seg igjen. Prøver hunden å lure seg unna så stopper jeg det, fortsetter treningen å later som ingenting. I begynnelsen brukes det bare som kos, avslapning og hunden må godta og akseptere å ligge sånn. Jeg kan gi både ros, godbiter å klappe dem overalt til de blir vandt med det. Begge har synes det er litt kjedelig eller blir utålmodige i starten, men når de slapper av og trives greit med det så introduserer jeg kloklipp.

På hun som var redd og vanskelig å klippe klør på så holdt jeg på i sikkert et halvt år med saksa. Bare hadde den fremme, klappet henne med den eller klippet uti lufta. Så dunket jeg den inntil klørne, klippet rett ved siden av en klo eller gjorde meg klar til å klippe uten å klippe. Også klippet jeg sånn typ 1mm eller så lite som gikk an for å være borti kloen, å bygget videre på det veldig gradvis. Fokuserte ikke på å få klørne korte, men heller at hver eneste dag skulle vi ha en kosestund og ta 1% av neglen hennes. Dette er nå noen år siden. I dag er denne hunden glad å uler av forventning hvis vi skal klippe klør. Hun bryr seg ikke om kloklipp lenger, men vil ha godbit å ros som kommer etterpå og nå er problemet heller at hun synes jeg klipper klør for sakte.

Hvis valpen din biter saksa hadde jeg stoppet det. Men på en rolig nøytral måte uten å være sint/irritert og hvis den snuser på den, ser på den uten å være redd så hadde jeg gitt rod og godbit. Men min erfaring er at en liten grad av tvang kan være nødvendig, men gå sakte frem spesielt hvis hunden blir veldig stresset å ta ting i hundens tempo men uten at hundentotalt kan velge det bort.

Anonymkode: dbf64...e1d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å være to noen ganger? Løste alt for min valp, ble mindre stress.

Anonymkode: 9986d...41b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er det forskjellig fra valp til valp, de har forskjellige personligheter, og tåler mer eller mindre alt ettersom. Det som har fungert absolutt best på mine er: Fra de har kommet i hus, i tillegg til annen kos, masse kos på poter! Massering/ kos rundt klør, på klør, langs klør... Holder løst på/ rundt de små spisse søte klørne, og rugger litt på dem, leker med dem, stryker på dem, i det hele tatt, tar på, og rører mye på klørne.

Klosaksa ligger etterhvert fremme, om det hjelper aner jeg ikke, men den ligger nå der. Etterhvert, når det nærmer seg at klørne skal klippes (og før de MÅ klippes) Har jeg sittet og klipt fyrstikker med klosaksa. Først ett stykke unna poten, så nærmere og nærmere. Dette så de blir vant til lyden, bevegelsen, saksa etc. Når vi endelig er klare til å faktisk klippe klør funker det 9 av 10 ganger sjokkerende bra. Forberedelser er alfa og omega. Masse lykke til, du kommer dit! ❤️

Redigert: OG, masse godbiter fra start til slutt of course ❤️

Endret av SnikkSnakkmf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...