Gå til innhold

Så deilig det ser ut å være slank og veltrent ❤️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her sitter jeg med 90 kg fordelt på 165 cm. Med tjukker armer, dobbelt hake og fleskete lår. Prøvde noen dongeri bukser i går og alle klær er stygge på meg.

Er en komplett sukker junkie. Godteri, is hver dag. Spiser bare brødskive så lavkarbo kan aldri passe. 
Har så lyst å være sprek og jogge, men aldri i livet at jeg jogger rundt i nabolaget her til underholdning for alle jeg kjenner. Ser så stilig ut med de som er slanke og bare spretter avgårde. 
Jeg nærmer meg 40, så da blir jeg vel førti, feit og ferdig som de sier. Blir deprimert av meg selv. Føler målet om å gå ned 20-25 kg aldri kommer til å gå, så jeg bør vel bare slå meg til ro med at jeg er tjukk, men samtidig går det ikke. Jeg vil også være fin!

Hva kan jeg gjøre?? Er det noen som knekte koden en gang og kan gi meg koden?

Har hatt online pt flere ganger, men da må man trene styrke 3 ganger per uke, men det går ikke pga jobb og familie

Anonymkode: 8b8fa...bf0

• Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her sitter jeg med 90 kg fordelt på 165 cm. Med tjukker armer, dobbelt hake og fleskete lår. Prøvde noen dongeri bukser i går og alle klær er stygge på meg.

Er en komplett sukker junkie. Godteri, is hver dag. Spiser bare brødskive så lavkarbo kan aldri passe. 
Har så lyst å være sprek og jogge, men aldri i livet at jeg jogger rundt i nabolaget her til underholdning for alle jeg kjenner. Ser så stilig ut med de som er slanke og bare spretter avgårde. 
Jeg nærmer meg 40, så da blir jeg vel førti, feit og ferdig som de sier. Blir deprimert av meg selv. Føler målet om å gå ned 20-25 kg aldri kommer til å gå, så jeg bør vel bare slå meg til ro med at jeg er tjukk, men samtidig går det ikke. Jeg vil også være fin!

Har hatt online pt flere ganger, men da må man trene styrke 3 ganger per uke, men det går ikke pga jobb og familie

Snakk med legen om å få Wegovy.

Anonymkode: 07e00...da0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut omhelse.no. jeg kjøpte nettopp det heftet de har. Ketose diett. 6 ukers spesifikk plan med oppskrifter til alle måltider. Da er alt oversiktlig, noe jeg tror kan hjelpe vertfall meg. Jeg er som deg ❤️ du er ikke alene.

Anonymkode: d037e...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rundt samme BMI og stortrives.

Lykken sitter ikke i kiloene, det er i det mentale. Kan love deg at med det mindsittet at du er for tjukk nå, så finner du noe nytt galt når du først har gått ned. 

Anonymkode: 254f1...609

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er deprimerende å se at du selv sier tydelig at du er sukkerjunkie og spiser masse brød, og så sier folk i fullt alvor at svaret er Wegovy.

Ikke vær så redd for å kutte ut karbohydrater. Du kan bli overrasket over hvor mye bedre du vil føle deg, og hvor mye sukkersuget blir redusert. Avhengighet, enten det er av sukker eller rusmidler, handler ofte om noe dypere, som for eksempel angst. I så fall kan det være verdt å jobbe med disse dypere problemene. Ikke nødvendigvis i form av terapi, men for eksempel fysisk aktivitet og mindfulness.

Fysisk aktivitet trenger ikke å være jogging i nabolaget. Tur i skogen, svømming, styrketrening hjemme eller på studio, sykling, yoga, padling, tennis, orientering. Du kan sikkert finne noe du liker. Og følelsen av å bli sunnere, sterkere og slankere vil gi et mye større kick enn du nå får av sukker.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er heldigvis ikke bare én måte å gjøre det på. Men det som har fungert for meg er lavkarbo. Jo mindre dess bedre. Savner ikke brød og søtsaker i det hele tatt.

Anonymkode: 80607...cee

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 163 og veide 87 i januar. Nå er jeg 71. 
jeg har gått jevnt og trutt ned med bevegelse, trening og kosthold. Skal ned til 60.
 Jeg er vel ikke en sukker junkie men jeg kuttet alt søtt i ukedager- kun lørdag og søndag var lov. Ellers spisevindu mellom 12 og 19. ingenting før og ingenting  etter. Ofte er sult pga tørste så drikke nok.

kutte alt av søtning. Er man sukker sugen er melk søtt syntes jeg. 

det handler egentlig kun om egen holdning og ønsker 

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen egen erfaring, men har to menninner som begge var på din størrelse før, og nå er slanke (den ene veldig slank). For begge dem løsnet det ved å begynne å spise råvarebasert, NULL ferdigmat, første året null sukker annet enn små mengder i forbindelse med typ bryllup, 17. mai, sånne settinger (etter første året har de kunnet spise små/normale mengden sukker/snacks typ en dag i helgen og ved spesielle anledninger).

I tillegg til maten begynte de med crossfit. I starten fikk de nesten ikke til noe, men det kom seg veldig. Personlig ville jeg kanskje tenkt svømming var lurere i starten mtp ledd og belastning, men så er det større sjangs for å fortsette treningen om den faktisk er moro…

Anonymkode: fd7de...47d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet med lavkarbo. Spis rein mat. Kortere spisevindu, 2-3 måltider pr dag. Sjekk gjerne ut Marit Kolby på instagram og les boka hennes - Hva og når skal vi spise? 

Anonymkode: ff174...531

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 25 kg på er halvt år. Null (og da mener jeg NULL) sukker, halverte porsjonene med mat, og null drikke med kalorier (kun vann, kaffe, te og Pepsi Max. Null kalorier fra middag til lunsj (kuttet ut frokost og kvelds).

Nå løper jeg rundt i nabolaget uten problemer, og alle kommenterer hvor bra jeg ser ut. MEN jeg er ikke lykkeligere av den grunn… Må tenke over hva jeg spiser hele tiden. Savner å spise nybakte kanelboller uten skam, lørdagspizzaen med 2 - 3 glass vin, og potetgull med dip. Hver eneste utskeielse gjør at jeg går opp igjen, så det er nullregime som gjelder. Jeg vet fremdeles ikke om det er verdt det…

Anonymkode: 0b2ac...092

• Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsstilsendring og mye mental trening - og masse tålmodighet ❤️ 

Å være sukkerjunkie er ingen spøk, det er en reell avhengighet. Sett deg delmål, og begynn et sted. Begynn med f.eks 2-3 gåturer på 30 minutter i uka. Høres lite ut, men det er ikke meningen at du skal blodtrene. Du skal finne noe som fungerer der du er her og nå, også skal du øke litt og litt. Drit i alle som har sprettrumpe og veltrente lår, du skal ta ting i ditt tempo. 

Kjøp deg noen vektmanualer som du kan bruke hjemme. Du kan trene armer og skuldre mens du ser på tv. Drit i PT. Få heller et enkelt treningsprogram fra fysioterapeut eller lignende, og hold deg til det en stund så du ikke overbelaster og blir frustrert. 

Begynn med å kutte ut ultraprosessert mat, i hvert fall kutte kraftig ned på det. Rene råvarer og mer mat fra bunnen. Kutt ned på de raske karbohydratene. Ikke hopp på lavkarbo sånn med det første, men ha som mål og f.eks halvvere mat fra pasta, ris, osv. Når du får sukkercravings, stå i det. Mentalt arbeid, og mer mentalt arbeid. Ha alltid grønnsaker tilgjengelig som du kan knaske på i stedet. 

Anonymkode: ad38b...ef4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får bare vente til du en dag blir lei nok av deg selv og dine egne vaner. Kanskje du kan fremskynde prosessen ved å spise deg kvalm på masse dritt med vilje hele tiden i en periode? Vet det høres sykt ut, men det er det eneste som virket for meg.

Anonymkode: 36e1b...780

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gått ned 25 kg på er halvt år. Null (og da mener jeg NULL) sukker, halverte porsjonene med mat, og null drikke med kalorier (kun vann, kaffe, te og Pepsi Max. Null kalorier fra middag til lunsj (kuttet ut frokost og kvelds).

Nå løper jeg rundt i nabolaget uten problemer, og alle kommenterer hvor bra jeg ser ut. MEN jeg er ikke lykkeligere av den grunn… Må tenke over hva jeg spiser hele tiden. Savner å spise nybakte kanelboller uten skam, lørdagspizzaen med 2 - 3 glass vin, og potetgull med dip. Hver eneste utskeielse gjør at jeg går opp igjen, så det er nullregime som gjelder. Jeg vet fremdeles ikke om det er verdt det…

Anonymkode: 0b2ac...092

Jeg spiser nesten aldri uten litt skam 😵‍💫 Og jeg har vært slank hele livet. Jeg synes likevel det er verst det. Jeg elsker følelsen av en lett og hard kropp, å kunne hoppe, klatre, turne, leke, at ikke fett kommer i veien når jeg krøller meg sammen, vrir meg etc.

I perioder jeg ikke er like aktiv plager fett meg mindre, så da spiser jeg mer av typ nybakte kanelboller, potetgull etc i ny og ne, men når jeg skal bruke kroppen til noe er det best, for meg, å være smal og lett og rask og smidig.

Anonymkode: fd7de...47d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned fra 90 til 60 kg det siste året. Nå var årsaken til min vektøkning graviditet, så det kan hende kiloene gikk av litt lettere pga det, meeen: Det er i realiteten bare EN ting som fungerer om man skal gå ned i vekt. Du må spise mindre energi enn det kroppen din bruker. Det er veldig mange som tror at trening er veldig viktig om man skal gå ned i vekt. Jeg synes det er helt jævelig å trene med kaloriunderskudd. Jeg kan gå tur, men der slutter det.  Uansett, spis mindre. Da går du ned. Du venner deg til det raskere enn du tror

Anonymkode: f4368...330

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme høyde som deg og veier 55 kg og er i tillegg veldig heldig med hvor fettet legger seg og hvordan kroppen blir formet av trening. Jeg skal ikke lyve, det er veldig deilig å aldri bli andpusten og å ha et godt selvbilde fordi man får en del oppmerksomhet for utseendet. Jeg har dog veid en del mer tidligere (ikke like mye som deg) og de to tingene som har fungert best for meg.

Det første er at jeg unner meg litt sukker hver dag + drikker vann med kullsyre og aroma. Jeg har prøvd å kutte sukker helt flere ganger og tvunget meg gjennom lange perioder uten, uten at søtsuget forsvant. Å moderere seg er det som fungerer best for meg. Planlegg hva og når du skal få lov til å unne deg, så er det lettere å holde ut. Hvis man kutter drastisk ned på sukker så vil også frukt smake mye søtere og tilfredsstille søtsuget ditt. Jeg spiser derfor frukt hver dag også. Til og med gulrot kan stoppe søtsuget mitt nå. Det var helt uaktuelt da jeg spiste mye sukker. 

Det andre er at jeg i perioder har sultet meg noen dager for å krympe magesekken. De dagene er harde,.men veldig verdt det på sikt. Man skal selvfølgelig være veldig forsiktig med dette så det ikke glir over i en spiseforstyrrelse, men det å ikke ha så stor magesekk gjør at jeg blir mye fortere mett og kvalm. Jeg klarer derfor ikke å stappe i meg så mye. Når man ikke er sulten unngår man i stor grad cravings også. 

Anonymkode: 478bc...38d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med ekstremt små skritt. Rom var ikke bygget på én dag, og heller ikke din overvekt. Gå opp trappa hjemme vs heis. Saft uten sukker fremfor juice. Gå til matbutikken vs kjøre. 

Og bruk tid. Dette tar tid. Ta én liten vane av gangen, hold på den i et par uker - kun den - før du legger til én til. Ikke start med flere (u)vaner samtidig. Det viktigste er at du holder deg til dem du gjør.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville startet med psykolog og 1t gåtur i raskt tempo daglig. Så ville jeg prøvd å være skikkelig hard i 3 uker, skriv dagbok om hvordan du har det, gå inn i deg selv, hva gir maten/sukkeret deg, hva føler du når du spiser, hva føler du etter at du har spist, hvorfor spiser du, hva lindrer sukkeret? Også ville jeg tatt 3uker på lavkarbo, da spiser du nok til at du blir mett, du får avvent kroppen sukkeret. Du må starte et sted og jet ville startet med psykolog 

Anonymkode: 9cf62...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...