Gå til innhold

Nattkrem med retinol/bakuchiol, men jeg har rosacea? ea

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere brukt nattkrem med retinol, men har måtte kutte det ut for det viste seg at jeg hadde rosacea. Nå er endelig rosacea under kontroll og har jeg har kun litt rødhet igjen etter tidligere utbrudd. Jeg savner retinol! Og vurder å prøve ut "naturens retinol" (?) bakuchiol, det skal visstnok være mildere for huden. 

Har noen her erfaring med rosacea og retinol eller bakuchiol? Eller kremene du vil foreslå? 

Anonymkode: 145ed...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte bakuchiol da det skulle være så flott men den ingridiensen et svært allergifremkallende. Etter å ha brukt det en periode uten synlig effekt fikk jeg et grusomt kløende utslett som ødela huden min i 4/5 måneder. Har gått over etter år og huden min er fortsatt ekstra sensetiv og tåler mindre etter bruk av bakuchiol. Naturlig er ikke et synonym med bra.

Har selv rosacea og bruker the Inkey List Azelaic Acid 10% morgen og kveld. Bruker reseptbelagt retinol i stedet for Azelaic acid vær 3/4 natt og har ingen utfordringer med dette. Retinol som selges over disk som anti age serum og kremer reagerer jeg på uten å se en positiv hudforandring over tid. Bruker nå differin gel (adapalen) og har aldri hatt så fin hud. All annen hudpleie i rutinen er uten aktive stoffer med fokus på hudbarrieren og fuktighet. Ingridienser som cantella, ris, snegle slim, zinc, grønnte osv. Svært mild og kremet rens.

Anonymkode: af146...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg brukte bakuchiol da det skulle være så flott men den ingridiensen et svært allergifremkallende. Etter å ha brukt det en periode uten synlig effekt fikk jeg et grusomt kløende utslett som ødela huden min i 4/5 måneder. Har gått over etter år og huden min er fortsatt ekstra sensetiv og tåler mindre etter bruk av bakuchiol. Naturlig er ikke et synonym med bra.

Har selv rosacea og bruker the Inkey List Azelaic Acid 10% morgen og kveld. Bruker reseptbelagt retinol i stedet for Azelaic acid vær 3/4 natt og har ingen utfordringer med dette. Retinol som selges over disk som anti age serum og kremer reagerer jeg på uten å se en positiv hudforandring over tid. Bruker nå differin gel (adapalen) og har aldri hatt så fin hud. All annen hudpleie i rutinen er uten aktive stoffer med fokus på hudbarrieren og fuktighet. Ingridienser som cantella, ris, snegle slim, zinc, grønnte osv. Svært mild og kremet rens.

Takk for innspill! Tankevekkende at bakuchiol kan være allergifremkallende.. Det er jo ikke det jeg trenger hvertfall. 

Jeg bruker 100% centella serum og La roche posay cicaplast balm b5 og det har virkelig gjort susen. Men jeg savner retinol altså. Jeg har ikke kviser så jeg tror ikke får jeg det på resept, men det går kanskje ann? 

Kunne du gitt meg navnet på hudpleien din? Den høres veldig interessant ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Rosecia og har brukt retinol som bare det. Er på 5% nå, og det påvirker ikke roseciaen min i det hele tatt. 

Anonymkode: e67b5...c33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for innspill! Tankevekkende at bakuchiol kan være allergifremkallende.. Det er jo ikke det jeg trenger hvertfall. 

Jeg bruker 100% centella serum og La roche posay cicaplast balm b5 og det har virkelig gjort susen. Men jeg savner retinol altså. Jeg har ikke kviser så jeg tror ikke får jeg det på resept, men det går kanskje ann? 

Kunne du gitt meg navnet på hudpleien din? Den høres veldig interessant ut 

Retinol anbefales til rosacea så kan godt hende du får resept på det. Det skader ikke å spørre. Differin selges uten resept på en del apotek i utlandet så det er mulig å plukke opp viss man er på ferie i enkelte land. Sterkere reseptbelagt retinol enn den har jeg ikke prøvd. Det anbefales ikke å brukes vær natt ved rosacea da huden kan synes det er litt mye. Jeg får god nok effekt ved noen ganger i uken.

Jeg bruker the ordinary Glycolipid Cream Cleanser. Og på kvelden en rensebalm eller olje rens først.

The ordinary Marine Hyaluronics (denne har noen ingredienser som enkelte med rosacea kan reagerer på men jeg gjør ikke det).

caudalie grape water fukt spray.

Dynker huden med beauty of joseon rice milk toner.

SKIN1004 Madagascar Centella Ampoule.

The inkey list azelaic acid (azelaic acid får man på resept mot rosacea i høyere prosent. Jeg synes 10% gir god effekt på meg)

cosrx green tea aqua soothing gel cream viss jeg ikke skal ut eller trenger ekstra fuktighet under solkremen.

SKIN1004 Madagascar Centella Hyalu-Cica Water-Fit Sun Serum SPF50+ PA++++

På kvelden dropper jeg solkrem og green tea gel cream og bruker enten differin gel. Bruker et tynt lag krem eller fukt maske over serum men under differin. Sandwich metoden. (Her har jeg ikke landet på noe fast så dropper å anbefale)

Cosrx Advanced Snail 92 all in one cream

Snail Bee High Content Steam Cream

Som deg bruker jeg Cicaplast Balm B5+ jeg påfører et tykt lag når alt annet har trukket inn de kveldene jeg ikke bruker differin.

Innimellom bruker jeg Apricot Blossom Peeling Gel fra beauty of joseon. Og Skin Rescue Mask Sheet Collagen fra Holika Holika

Huden min stråler om dagen og hudtonen er ganske jevn og fin. Hudteksturen er blitt glattere. Jeg slet mye med rødhet, ujevnhudtone, sensitiv hud, noe acne og hud som plutselig kunne føles smertefull. Det siste var det verste. Gjør ikke det nå lengre, men all hud er forskjellig så er jo ikke sikkert at dette fungerer for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler heller ikke bakuchiol, får utslett og kviser av det.. tretinoin derimot fungerer bra 😊

Anonymkode: 4993a...db9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...