Gå til innhold

Wonderland vs Jensen? Sensitive 400/Opal Jubileum


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS. Sleep I er 8 cm tykk. Sleep II er 9 cm tykk. De er av akkurat samme materiale. Sleep II vil da gi en mykere følelse. Sleep III er latex, og gir en helt annen komfort enn det andre. For min del, på den negative måten. I og II har en mykere og en fastere side, så det er lettere å regulere komforten med disse. Men du sa du ville ha latex, så jeg forstår ikke hvorfor du spør om alle andre overmadrasser som ikke er latex?

Alle mennesker har forskjellige preferanser, så det er meningsløst at folk skal fortelle deg hvilken overmadrass som skal være mest riktig for deg. Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke drar til butikken og prøveligger med de forskjellige overmadrassene, og får hjelp av ansatt til å se om du ligger riktig. 

For å komplisere det mer kan du jo se på Jensen Tempsmart og Optima overmadrass også. 

Det er lett å prøve de forskjellige overmadrassene på sengen når du er i butikken. Så velger du den DU syns er mest behagelig, med litt veiledning fra butikk. Ikke velg myk madrass hvis du veier 100 kilo, eller veldig fast hvis du veier 50 kilo. 

Anonymkode: 298d5...5e6

Testet Sleep II og Sleep III nå.

Jeg synes Sleep II i fast, og Sleep III i medium virket ganske like. Jeg sover mye på mage og siden, og er ellers litt vond/støl i rygg/nakke. Da er det vel samme hvilken av de jeg går for, med mindre en av dem er eksplisitt bedre enn den andre «objektivt «.

Anonymkode: 93087...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Testet Sleep II og Sleep III nå.

Jeg synes Sleep II i fast, og Sleep III i medium virket ganske like. Jeg sover mye på mage og siden, og er ellers litt vond/støl i rygg/nakke. Da er det vel samme hvilken av de jeg går for, med mindre en av dem er eksplisitt bedre enn den andre «objektivt «.

Anonymkode: 93087...16c

Overmadrassene kommer ikke noen spesiell fasthet, det er det hovedmadrassene som gjør. Men du mener kanskje at du testet sleep II på fast hovedmadrass, og sleep III på medium hovedmadrass? Sleep III er en fastere overmadrass enn sleep II, og har helt andre egenskaper siden det er lateksl

Som sagt tidligere så sover man ofte på magen fordi madrassen er feil, så det kan være at du blir liggende mer på siden og på rygg når du bytter seng.
Det som er viktig er at du synker passe ned med hofte og skulder, men ikke for langt ned. Du skal ha rett linje fra nakken og til hoftene, og derfor er hodeputa også viktig. Dette vil de som jobber i butikken kunne se for deg. Så det hjelper ikke med ny seng hvis hodeputa er feil. 

Er du kvinne, mann, høyde og vekt? 

Dette er en stor investering, og som nevnt flere ganger, så bør du be butikken om veiledning siden det er de som kan se hvordan du ligger. De har kurs i dette. 
 

Anonymkode: 298d5...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Overmadrassene kommer ikke noen spesiell fasthet, det er det hovedmadrassene som gjør. Men du mener kanskje at du testet sleep II på fast hovedmadrass, og sleep III på medium hovedmadrass? Sleep III er en fastere overmadrass enn sleep II, og har helt andre egenskaper siden det er lateksl

Som sagt tidligere så sover man ofte på magen fordi madrassen er feil, så det kan være at du blir liggende mer på siden og på rygg når du bytter seng.
Det som er viktig er at du synker passe ned med hofte og skulder, men ikke for langt ned. Du skal ha rett linje fra nakken og til hoftene, og derfor er hodeputa også viktig. Dette vil de som jobber i butikken kunne se for deg. Så det hjelper ikke med ny seng hvis hodeputa er feil. 

Er du kvinne, mann, høyde og vekt? 

Dette er en stor investering, og som nevnt flere ganger, så bør du be butikken om veiledning siden det er de som kan se hvordan du ligger. De har kurs i dette. 
 

Anonymkode: 298d5...5e6

Ok, får gå innom på nytt

er mann , 1.80 og ca 80 kg.

Anonymkode: 93087...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, får gå innom på nytt

er mann , 1.80 og ca 80 kg.

Anonymkode: 93087...16c

Sånn umiddelbart da tenker jeg at du skal ha fast madrass, men snakk med de ansatte. Hvis du kan, dra innom på dagtid når det er lite kunder, da er det mindre stress. Prøv begge overmadrassene på begge sider av sengen. Opal er som oftest utstilt med en fast og en medium madrass, så sjekk begge sider med begge overmadrassene. 

De hodeputene som er utstilt på Jensen sine senger, er ofte Jensen sin pute. Du kan teste wonderland sin pute også, som er helt annerledes. Den er i 2 høyder, test begge. Få ansatt til å sjekke liggestilling med de forskjellige putene også. 

Anonymkode: 298d5...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det er verdt å merke seg at du har 100 dagers bytterett på fasthet på madrassen. Jeg valgte ha fast på ene siden, og medium på andre siden. Da helgarderte jeg meg. Flere år etter, så veksler jeg faktisk på å ligge på fast og medium, for noen ganger så foretrekker jeg det ene over det andre. Jeg har sleep II, men da Jensen Carat. 

https://www.skeidar.no/kundeservice/komfortgaranti/#:~:text=Det vil ta litt tid,på din madrass eller kontinentalseng.

Det du også kan tenke på er hvordan sengen føles, sånn utover fasthetsgrad. Ligg lenge nok, og av med yttertøy. 

Anonymkode: 298d5...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også å sjekke om fast og medium madrass som er utstilt, om hver av de har fastere eller mykere side opp. Dette står som regel forklart på lappen som ligger over overmadrassen, hvis ikke kan du spørre. For hvis du prøver den faste, så kan det være at den fastere siden er opp, og medium har den mykere siden opp. Dvs at begge kan snus slik at den medium madrassen vil bli litt fastere, og den fastere vil bli litt mykere. Men den faste madrassen vil fortsatt være fastere enn den medium. 

Hvis du drar opp glidelåsen på sleep I og II, så vil du se at den ene siden har "tagger" i skumgummien, mens den andre siden er flat. Den siden med tagger gir mykere komfort, den flate en fastere komfort. 

Jeg er ca 65 kilo og har en del kroppvondter pga prolaps, isjas, etc. Det er mer innbydende å legge seg på medium madrass, men mye bedre å våkne og mindre vondter å ligge på fast. Hodeputen fra Jensen har fyll hvor man kan ta ut litt og litt for å regulere høyden på puta. 

Anonymkode: 298d5...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Jensen ekstra fast. Den oppleves myk og deilig likevel med den gode overmadrassen. Kjøpte medium og fast på hver halvdel først. De fikk jeg vondt i ryggen av. 

Anonymkode: 98bf0...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til forskjellen på sengene du nevner. Jeg har en Jensen Royal fra atten pil og bue «2002» som fremdeles er kjempegod å ligge i.

Eneste jeg har byttet er overmadrass og den kjøpte jeg på jysk.

Kommer neppe til å bytte på flere år og evt da blir det en Jensen madrass igjen.

Anonymkode: fab1a...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har Jensen ekstra fast. Den oppleves myk og deilig likevel med den gode overmadrassen. Kjøpte medium og fast på hver halvdel først. De fikk jeg vondt i ryggen av. 

Anonymkode: 98bf0...9b4

Jensen har mange modeller med forskjellig fjærsystem. Så fast i en modell, kan være mye mykere i en annen modell. Vekten din avgjør også i stor grad hvilken fasthet som trengs. 

Anonymkode: 298d5...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 21.22):

Vi har wonderland VIP. Riktignok 17 år gammel, men er like god. Har byttet overmadrass en gang når senga var omtrent 10 år tenker jeg.
Sikkert skjedd nye ting med sengene, men er ihvertfall veldig fornøyd både med komfort og kvalitet.

Anonymkode: 74fda...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 16.33):

Takk for svar! Vet du hvilken overmadrass dere har? Sleep I, II eller III?

Anonymkode: 93087...16c

Beklager sent svar! Jeg klarer ikke se hva vi har i overmadrass (hvor står det? 😅), og husker ikke hvor vi har kvitteringen heller dessverre. Vi har ikke latex i alle fall.

Anonymkode: 0ca38...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jensen har mange modeller med forskjellig fjærsystem. Så fast i en modell, kan være mye mykere i en annen modell. Vekten din avgjør også i stor grad hvilken fasthet som trengs. 

Anonymkode: 298d5...5e6

Ja, vi fikk hjelp på møbelbutikken til å velge riktig ut ifra høyde og vekt. Selger anbefalte meg medium. Men den var altfor myk. Også fast ble for myk. Jeg kjente det ikke på butikken, men først etter en hel natt. Så - ikke undervurder at ekstra fast kan være rett. Sengen er veldig myk og deilig å legge seg i. Og ekstra fast gir riktig støtte for min rygg.

Anonymkode: 98bf0...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, vi fikk hjelp på møbelbutikken til å velge riktig ut ifra høyde og vekt. Selger anbefalte meg medium. Men den var altfor myk. Også fast ble for myk. Jeg kjente det ikke på butikken, men først etter en hel natt. Så - ikke undervurder at ekstra fast kan være rett. Sengen er veldig myk og deilig å legge seg i. Og ekstra fast gir riktig støtte for min rygg.

Anonymkode: 98bf0...9b4

Poenget mitt var at medium i f.eks Jensen Nova Plus med sleep I overmadrass, vil oppleves fastere enn Jensen Carat med sleep II overmadrass. De har helt forskjellig fjærsystem. Men jeg er helt enig i at man ikke skal slavisk velge ut fra høyde og vekt, man må se hvordan man ligger i sengen også. 

Jeg er liten og relativt lett, men har mye hofter og svai rygg, så jeg fungerer best på fast madrass. Jeg har familie som har Jensen Opal som veier det dobbelte som meg, og har fast madrass og sleep II, og den er perfekt der. 

Heldigvis så er det 100 dagers bytterett mtp fasthet, så det er jo bare å bytte hvis det blir feil. Man regner også minst 30-40 dager tilvenning. Men til en lang man på 80 kilo så bør generelt fast være riktig fasthet. 

Anonymkode: 298d5...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har Jensen, hvilken Sleep-overmadrass? Står mellom Sleep II og III 

Anonymkode: 93087...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som har Jensen, hvilken Sleep-overmadrass? Står mellom Sleep II og III 

Anonymkode: 93087...16c

Dette er som sagt to helt forskjellige typer overmadrasser. Sleep II er skumgummi med en fastere og en mykere side. Sleep III er latex, og fastere enn sleep II. Du må prøveligge både fast og medium madrass med begge overmadrassene (og prøve sleep II på begge sider), og gjøre en vurdering av hva som føles best. Det hjelper ikke at jeg sier at jeg liker sleep II, og en annen sier sleep III, fordi det er hva din kropp liker som er viktig. 

Har du vært tilbake hos Skeidar siden sist, og fått hjelp av butikkpersonalet? For det er det du bør gjøre, det er de som kan se liggestillingen din, og har mer faglig kunnskap. Du kan også ringe Jensen og snakke med kundeservice. 

Personlig tror jeg du overkompliserer ting. Du kan velge en fast og en medium madrass, og bytte ut ut den du evnt ikke er fornøyd med innen 100 dager uten kostnad. I verste fall så så liker du ikke overmadrassen, legger den ut for salg på finn, og kjøper den andre på neste tilbud. Jeg tenker du blir får en bra seng uansett hvilken overmadrass, du må bare sørge for å velge riktig fasthet på hovedmadrass. For det er hovedmadrassen som er det viktigste for støtte og avlastning. 

Prismessig skiller det ca 1500 kr for 180 cm seng, med tilbudet som er nå. Du kan lese anmeldelser på bohus hvor det ikke er alle som er like fornøyd med sleep III, og omvendt. 

Jeg tror du vil bli veldig fornøyd med fast madrass og sleeep II, men husk også at puta må være riktig. 




 

 

Anonymkode: 298d5...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er som sagt to helt forskjellige typer overmadrasser. Sleep II er skumgummi med en fastere og en mykere side. Sleep III er latex, og fastere enn sleep II. Du må prøveligge både fast og medium madrass med begge overmadrassene (og prøve sleep II på begge sider), og gjøre en vurdering av hva som føles best. Det hjelper ikke at jeg sier at jeg liker sleep II, og en annen sier sleep III, fordi det er hva din kropp liker som er viktig. 

Har du vært tilbake hos Skeidar siden sist, og fått hjelp av butikkpersonalet? For det er det du bør gjøre, det er de som kan se liggestillingen din, og har mer faglig kunnskap. Du kan også ringe Jensen og snakke med kundeservice. 

Personlig tror jeg du overkompliserer ting. Du kan velge en fast og en medium madrass, og bytte ut ut den du evnt ikke er fornøyd med innen 100 dager uten kostnad. I verste fall så så liker du ikke overmadrassen, legger den ut for salg på finn, og kjøper den andre på neste tilbud. Jeg tenker du blir får en bra seng uansett hvilken overmadrass, du må bare sørge for å velge riktig fasthet på hovedmadrass. For det er hovedmadrassen som er det viktigste for støtte og avlastning. 

Prismessig skiller det ca 1500 kr for 180 cm seng, med tilbudet som er nå. Du kan lese anmeldelser på bohus hvor det ikke er alle som er like fornøyd med sleep III, og omvendt. 

Jeg tror du vil bli veldig fornøyd med fast madrass og sleeep II, men husk også at puta må være riktig. 




 

 

Anonymkode: 298d5...5e6

Takk for tips!

Tror du Black Friday vil gi bedre tilbud? 
Har tenkt om jeg bare skal kjøpe overmadrassen, og beholde sengen jeg allerede har. Men Jensen har vel bedre senger enn IKEA, så er nok lurt å investere i nytt.

Anonymkode: 93087...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tips!

Tror du Black Friday vil gi bedre tilbud? 
Har tenkt om jeg bare skal kjøpe overmadrassen, og beholde sengen jeg allerede har. Men Jensen har vel bedre senger enn IKEA, så er nok lurt å investere i nytt.

Anonymkode: 93087...16c

Nei det tror jeg ikke nødvendigvis. Tilbudet de har nå er jo temmelig bra. 

Ikea ja, ikke rart du har vondt i kroppen. Uansett hvilken ikea jeg ligger i, så våkner jeg med stiv og verkende kropp. Jeg ville helt klart investert i Jensen hvis du har råd til det. Jeg ville prøvd sleep I på Opal også, for den gir også veldig god komfort, og rimeligere pris. Sleep II er ikke bedre fordi den er tykkere, jeg syns egentlig tvert i mot at jeg får mer støtte fra hovedmadrass når overmadrassen ikke er for tykk. 

Det kan være veldig forvirrende å kjøpe ny seng, for mye valg. Men bruk elimineringsmetoden, og få litt kyndig hjelp fra butikken. 

Anonymkode: 298d5...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 15.34):

Nei det tror jeg ikke nødvendigvis. Tilbudet de har nå er jo temmelig bra. 

Ikea ja, ikke rart du har vondt i kroppen. Uansett hvilken ikea jeg ligger i, så våkner jeg med stiv og verkende kropp. Jeg ville helt klart investert i Jensen hvis du har råd til det. Jeg ville prøvd sleep I på Opal også, for den gir også veldig god komfort, og rimeligere pris. Sleep II er ikke bedre fordi den er tykkere, jeg syns egentlig tvert i mot at jeg får mer støtte fra hovedmadrass når overmadrassen ikke er for tykk. 

Det kan være veldig forvirrende å kjøpe ny seng, for mye valg. Men bruk elimineringsmetoden, og få litt kyndig hjelp fra butikken. 

Anonymkode: 298d5...5e6

Har landet på en Opal Jubileum med Sleep 2. Gjør det noe at selve madrassen er todelt? Ser Bohus har tilsvarende, typ Jensen Ambassadør Limited, men da med hel madrass? Fordeler/ulemper?

Anonymkode: 93087...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Ambassadør på Bohus også. Selgeren mente jeg burde ha medium. Går for Ambassadør eller Opal Jubileum. Var det forskjell på Opal og Opal Jubileum?

Anonymkode: 93087...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har landet på en Opal Jubileum med Sleep 2. Gjør det noe at selve madrassen er todelt? Ser Bohus har tilsvarende, typ Jensen Ambassadør Limited, men da med hel madrass? Fordeler/ulemper?

Anonymkode: 93087...16c

Har forklart dette tidligere. Fordelen med 2 delt er at hver madrass har en fastere og en mykere side. Dvs at hvis du kjøper en fast og en medium, så har hver av disse en fastere og mykere side. Kort fortalt da så har du 4 forskjellige fastheter å velge mellom, med små marginer. 

I tillegg mye enklere når man skal flytte. 

Anonymkode: 298d5...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...