Gå til innhold

Forberedelser til ekg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skal ta ekg på tirsdag og vet ikke helt hva det er. Bør jeg ha på en spesiell type overdel (lett å komme til uten å blotte seg osv), og bør jeg komme tidlig og sitte stille en stund i forkant (som med blodtrykk?)

Anonymkode: f2e78...fea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ingen forberedelser. Du må kle av deg på overkroppen, bh og alt. 

Anonymkode: dbdeb...bf4

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, ingen forberedelser. Du må kle av deg på overkroppen, bh og alt. 

Jammen bra jeg spurte, for det var jeg ikke forberedt på i det hele tatt 😅 

Takk.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke tatt av bh når jeg har tatt ekg.

Anonymkode: eb7a0...918

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jammen bra jeg spurte, for det var jeg ikke forberedt på i det hele tatt 😅 

Takk.

Ha tatt EKG veldig mange ganger. Har aldri kledd av meg oventil. Overdelen er blitt trukket litt opp for å komme til stedene festene skal plasseres på kroppen. BH har jeg alltid beholdt på. 

Du må åpne glidelåsen på buksen for å komme til nødvendige områder for fester der og. 

For øvrig tar selve EKG noen få minutter.

Anonymkode: 1772a...7af

Skrevet

Barber legger. Eneste forberedelsen som er nødvendig. 

Dette med BH er så forbaska forvirrende. Jeg har måtte tatt av vanlig BH og sports-bh, samtidig som jeg har fått lov å ha de samme bh'ene på en annen gang. Forskjellig rutine hver gang. 

Har også måtte kledd av meg helt på overkroppen. Noe så nedverdigende har jeg aldri opplevd i mitt liv. 

Anonymkode: c0be8...fc9

Skrevet

Har alltid måttet ta av meg på overkroppen og sokker. De setter på de runde greiene på anklene og.

Anonymkode: 29fd7...6b8

Skrevet

Jeg måtte ta av alt på overkroppen. Føltes veldig rart å ligge der med naken overkropp. Men det er fort gjort.

Anonymkode: 64a5d...463

• Liker 1
Skrevet

Haha, jeg ante ikke at beina var involvert engang. Her må man forberede seg på litt av hvert, ser jeg. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette med BH er så forbaska forvirrende. Jeg har måtte tatt av vanlig BH og sports-bh, samtidig som jeg har fått lov å ha de samme bh'ene på en annen gang. Forskjellig rutine hver gang. 

Har også måtte kledd av meg helt på overkroppen. Noe så nedverdigende har jeg aldri opplevd i mitt liv. 

Hvorfor er det nedverdigende? De skal jo komme til å få festet ekg-klistremerkene ordentlig der de skal sitte. Hvis ikke kan EKG gi feil resultat.

https://www.ung.no/oss/445134#:~:text=Her kan du se hvor,få et pålitelig EKG-opptak.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, jeg ante ikke at beina var involvert engang. Her må man forberede seg på litt av hvert, ser jeg. 

Ts

Du trenger ikke barbere legger. Det er bare tull😆

Anonymkode: c71f3...0d5

• Nyttig 4
Skrevet

Hei, skal ta ekg på tirsdag og vet ikke helt hva det er. Bør jeg ha på en spesiell type overdel (lett å komme til uten å blotte seg osv), og bør jeg komme tidlig og sitte stille en stund i forkant (som med blodtrykk?)

ekg er jo ikke noe en forbereder seg til...sjekke sinuskurver , blodtrykk og puls....men klart, har du arytmi , takykardi, og for høy puls og blodtrykk , så er livssituasjonen din muligens kritisk..

• Liker 1
Skrevet

Du må kle av deg alt på overkroppen, så hva du har på deg er uten nevneverdig betydning der. 
Noen ekg maskiner krever tilgang til bar hud på anklene, da er det ikke smart å ha på seg strømpebukser. 
I forkant skal du leve og gjøre som du ellers gjør. 

Anonymkode: 35a6f...1fe

Skrevet

Noen lar deg ha på bh, og evt bare kneppe opp skjorte/bluse. Bare vær forbredt på at du kan måtte kle av alt på overkroppen.

Anonymkode: 7a493...3e0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har og opplevd at samme BH var helt ok å ha på for 1 sykepleier men måtte ta den av for neste sykepleier :)

Men ville tatt på en myk BH som ikke dekker så mye og som er lett å dra litt opp siden de fester rett under puppene. Så ikke BH med tykk stram kant under puppene.

Mulig du må ta av tskjorte men du kan jo prøve å ha en som er løs og ledig med stor utringing eller som kan kneppes opp så kanskje du slipper. Jeg måtte ikke kle av meg når jeg tok EKG på sykehus, husker ikke når jeg gjorde det på legetime.

Du trenger ikke forberede deg eller sitte stille i forkant. Og du trenger ikke barbere leggene selv om de skal feste sånne greier på anklene 😄

Anonymkode: 4d6d5...042

Skrevet

Jeg har tatt ekg hos fastlegen siste måned og måtte kle av meg alt på overkroppen. Har også tatt 24 timers ekg hos spesialist siste måneden og måtte kle av meg alt på overkroppen. 

Ingen forberedelser.  Er det 24 timers så vær forberedt på at du ikke kan dusje det døgnet. 

Anonymkode: 84eb3...a5a

Skrevet

BH uten spiler som er litt løs, så er det stor sjans for at du får beholde den.

Skrevet

Har opplevd både at alt på overkroppen må av, og at jeg kan beholde sportsbh, eller spile-bh og siste to gangene sportsklokke også. For syklende ekg måtte jeg av med alt på overkroppen, men fikk skjorte på.

Generelt, vær ren, men unngå for mye lotion på overkroppen, håndledd og ankler. Ha på strømper, ikke strømpebukse. Ha på klær du er komfortabel med, du skal ligge på en benk og slappe av. Jeg foretrekker løpetights, joggebukse eller noe annet lett og ledig, ikke en stram skinnyjeans.

Anonymkode: de644...9dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du trenger ikke barbere legger. Det er bare tull😆

Anonymkode: c71f3...0d5

Jo, altså. Jeg har tatt ekg på beina ved en anledning. Da var det greit å ha nybarberte legger. Men jeg endte faktisk opp med å klippe hull i strømpebuksa i stedet for å ta den av. Det var midtvinters og hadde ørten lag med plagg på, så jeg ofret heller strømpebuksa enn å strippe ned til trusa.

Anonymkode: cbdc0...c2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...