AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Skrevet 10. oktober 2024 Min søster er 40 år og har vært sykemeldt i over 1 år pga brokk. Nå går hun på aap og har det tøft økonomisk pga dette. Hun har en tenåringsdatter som hun skal forsørge også. Hun skal få operert bort brokk, men må gå ned mange kilo først. Dette sliter hun med. Hun vil så gjerne jobbe igjen og få økonomien på rett vei igjen. Men hun må vente på operasjon til hun har gått ned i vekt. Noe hun kan gjøre for å få operasjon fortere? Hun har daglig smerter og er deprimert pga det. Anonymkode: 8f24b...416 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Skrevet 10. oktober 2024 Legene sier ikke det for å være kjipe, men fordi det er en ekstra stor risiko feks å legge noen i narkose når de er ganske overvektige, i tillegg til større risiko for komplikasjoner og lenger recovery-tid Anonymkode: f5e71...7db 7 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #3 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Min søster er 40 år og har vært sykemeldt i over 1 år pga brokk. Nå går hun på aap og har det tøft økonomisk pga dette. Hun har en tenåringsdatter som hun skal forsørge også. Hun skal få operert bort brokk, men må gå ned mange kilo først. Dette sliter hun med. Hun vil så gjerne jobbe igjen og få økonomien på rett vei igjen. Men hun må vente på operasjon til hun har gått ned i vekt. Noe hun kan gjøre for å få operasjon fortere? Hun har daglig smerter og er deprimert pga det. Anonymkode: 8f24b...416 Ozempik? Anonymkode: a3126...072 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #4 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ozempik? Anonymkode: a3126...072 Må i så fall bli Wegovy eller en annen type som ikke er forbeholdt diabetikere. Anonymkode: bb595...6ea 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #5 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Må i så fall bli Wegovy eller en annen type som ikke er forbeholdt diabetikere. Anonymkode: bb595...6ea Men herregud.... Same shit vel? Anonymkode: 8f107...fc0 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #6 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ozempik? Anonymkode: a3126...072 Hun har prøvd noen slankesprøyter. Gikk ned litt, men måtte slutte pga at det var så dyrt Anonymkode: 8f24b...416 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #7 Skrevet 10. oktober 2024 Hun må rett og slett slanke seg. Om brokken er knyttet til overvekt så er det jo nytteløst å operere før det egentlige problemet er fikset. Mye står på spill her, så personlig hadde jeg valgt å slanke meg. Anonymkode: dcaa3...6e7 5 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #8 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun må rett og slett slanke seg. Om brokken er knyttet til overvekt så er det jo nytteløst å operere før det egentlige problemet er fikset. Mye står på spill her, så personlig hadde jeg valgt å slanke meg. Anonymkode: dcaa3...6e7 Jeg er jo enig, men hun synes det er vanskelig å gå ned. Hun er også slankeopert for 15 år siden, men har lagt på seg mye de siste årene Men ser at nå er hun for det meste hjemme og ser tv og er deprimert. Er ikke lett å gå ned da. Anonymkode: 8f24b...416 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #9 Skrevet 10. oktober 2024 Hvor overvektig er hun da? Jeg ble operert for brokk i fjor og er 40 kg overvektig. Ingen nevnte vekt for meg. Alt gikk fint også både under og etter operasjonen. Hvis hun er sykemeldt pga brokk så er det ganske omfattende brokk og da bør hun jo ev få mer oppfølging, eks hos overvektsklinikken på sykehuset. Anonymkode: 70685...3c2 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #10 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er jo enig, men hun synes det er vanskelig å gå ned. Hun er også slankeopert for 15 år siden, men har lagt på seg mye de siste årene Men ser at nå er hun for det meste hjemme og ser tv og er deprimert. Er ikke lett å gå ned da. Anonymkode: 8f24b...416 Da er nok psykolog som er hennes neste stopp... Anonymkode: 380d8...436 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #11 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Min søster er 40 år og har vært sykemeldt i over 1 år pga brokk. Nå går hun på aap og har det tøft økonomisk pga dette. Hun har en tenåringsdatter som hun skal forsørge også. Hun skal få operert bort brokk, men må gå ned mange kilo først. Dette sliter hun med. Hun vil så gjerne jobbe igjen og få økonomien på rett vei igjen. Men hun må vente på operasjon til hun har gått ned i vekt. Noe hun kan gjøre for å få operasjon fortere? Hun har daglig smerter og er deprimert pga det. Anonymkode: 8f24b...416 Din søster, ts, er voksen. Hun må rett og slett ta innover seg at hennes valg har konsekvenser. Her og nå kan hun velge å gå ned i vekt, eller velge å la være. Konsekvensene av det siste er smerter, sykdom og økt sjanse for død. En av tingene det er viktig at voksne tar innover seg er at livet kommer med absolutt null garantier for «happy ending». Livet er ikke et eventyr. Våre handlinger kan og vil føre til «elendig livskvalitet og så død» og det må vi handle etter. Det å få bedre helse etter sykdom kan tenkes på som å redde seg selv fra å drukne. Ved å dra seg selv opp etter håret på dypt vann. Så vanskelig er det - så vanskelig er det meningen at det skal være. Så vanskelig er det meningen at voksne skal mestre. Anonymkode: 26f4a...1ea 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #12 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor overvektig er hun da? Jeg ble operert for brokk i fjor og er 40 kg overvektig. Ingen nevnte vekt for meg. Alt gikk fint også både under og etter operasjonen. Hvis hun er sykemeldt pga brokk så er det ganske omfattende brokk og da bør hun jo ev få mer oppfølging, eks hos overvektsklinikken på sykehuset. Anonymkode: 70685...3c2 Jeg vet ikke hvor overvektig hun er, men kanskje ca 30 kilo. Er jo mange overvektige som blir operert, så jeg skjønner ikke dette Anonymkode: 8f24b...416
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #13 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke hvor overvektig hun er, men kanskje ca 30 kilo. Er jo mange overvektige som blir operert, så jeg skjønner ikke dette Anonymkode: 8f24b...416 Handler litt om hvor brukket er, med mye fett kan det være vanskelig å komme til og få gjort en god nok jobb. Hvis det blir så vanskelig å gjort at det potensielt er mer farlig så vil ingen kirurger ta på seg jobben. Anonymkode: 89237...fb7 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #14 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Handler litt om hvor brukket er, med mye fett kan det være vanskelig å komme til og få gjort en god nok jobb. Hvis det blir så vanskelig å gjort at det potensielt er mer farlig så vil ingen kirurger ta på seg jobben. Anonymkode: 89237...fb7 Brokket Anonymkode: 89237...fb7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #15 Skrevet 10. oktober 2024 Hvis hun har stor overvekt bør hun henvises til senter for sykelig overvekt på sykehuset, som kan veilede og følge opp. Men enden på visa er jo at det er hun som kan gjøre noe med dette, ingen kan gjøre dette for henne. Psykolog kan kanskje være en ide? Anonymkode: f99db...292 2 1
Carrot Skrevet 10. oktober 2024 #16 Skrevet 10. oktober 2024 hvis legene har skrevet ut medisin for å hjelpe henne gå ned og hun ikke har råd, kunen du hjulpet med penger til medisiner TS slik at hun nådde målene siden du er så bekymret for henne?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #17 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet ikke hvor overvektig hun er, men kanskje ca 30 kilo. Er jo mange overvektige som blir operert, så jeg skjønner ikke dette Anonymkode: 8f24b...416 Nei. Her jeg jobber er folk ofte 30 kg overvektig. Ingen problem det. De får akkurat samme Anestesi som alle andre. Jeg ville hørt med et annet sykehus. Her jeg jobber har vi slankeoperasjoner og er godt trent på overvektige. Befolkningen blir jo mer og mer overvektig, så dette er bare det vi kan vente oss om noen år. Anonymkode: 9ff72...780 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #18 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er jo enig, men hun synes det er vanskelig å gå ned. Hun er også slankeopert for 15 år siden, men har lagt på seg mye de siste årene Men ser at nå er hun for det meste hjemme og ser tv og er deprimert. Er ikke lett å gå ned da. Anonymkode: 8f24b...416 Hun er voksen. Man får ikke i pose og sekk. Om kaloriene og inaktiviten er viktigere enn arbeidsførhet og bedre økonomi så er det hennes valg. Det er faktisk den brutale sannheten. Det er mange som må legge om livsstilen i en eller annen form eller grad fordi helsa tilsier det. Sånn er livet. Anonymkode: dcaa3...6e7 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #19 Skrevet 10. oktober 2024 Carrot skrev (11 minutter siden): hvis legene har skrevet ut medisin for å hjelpe henne gå ned og hun ikke har råd, kunen du hjulpet med penger til medisiner TS slik at hun nådde målene siden du er så bekymret for henne? Jo, det kan jeg gjøre. Skal snakke med henne om det Anonymkode: 8f24b...416 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #20 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei. Her jeg jobber er folk ofte 30 kg overvektig. Ingen problem det. De får akkurat samme Anestesi som alle andre. Jeg ville hørt med et annet sykehus. Her jeg jobber har vi slankeoperasjoner og er godt trent på overvektige. Befolkningen blir jo mer og mer overvektig, så dette er bare det vi kan vente oss om noen år. Anonymkode: 9ff72...780 Om brokket er forårsaket av overvekt så hjelper det jo ikke med anestesi et annet sted. Vi vet jo ikke hva som er grunnen, men tvilsomt at avslaget kom uten begrunnelse. Anonymkode: dcaa3...6e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå