Gå til innhold

14:08 fasting, hvem er med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet i dag med periodisk fasting. Spiser fra kl 12-20, har sluttet med snacks og brus.

flere som er med? 

la oss gå ned i vekt sammen og dele oppskrifter og tips 

Anonymkode: 38c1b...645

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mimifin72 skrev (Akkurat nå):

Det er vel 16:8, ikke 14

Oii, gikk litt fort i svingene 

Anonymkode: 38c1b...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oii, gikk litt fort i svingene 

Anonymkode: 38c1b...645

Det er fort gjort! Men en god ide! Støtter!

For min del funker det bedre fra kl.9 til kl.17, A-menneske😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg holdt på med i flere år og det har vært en hellig gral for min helse 🏅Dog er jeg ikke så opphengt i klokka og antall timer lengre. Noen dager blir det opp i mot 30 timer, andre ganger bare 12-14, men sikkert et snitt rundt 16-18. 

Håper du vil trives med faste! Lykke til ☺️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasting har ikke noe for seg, det er det totale inntaket som har noe å si. For meg funker det definitivt best å spise mest sent på kvelden og mindre morgen/formiddag.

Anonymkode: 05647...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette funker finfint for meg også. Jeg har aldri vært et frokostmenneske så den hopper jeg stort sett over (og har alltid gjort det). Det eneste jeg måtte kutte for å få til 16:8 var snackingen på kvelden. Spiste snacks i stedet for kveldsmat om jeg var sulten. Når jeg kuttet ut det så faster jeg 16-18 timer uten å egentlig tenke noe over det.  Har gått ned et greit antall kilo, men tror det har mer med bevisstheten rundt hva jeg spiser enn selve fastingen å gjøre.

Dessuten følger ikke jeg heller dette slavisk. Er jeg bedt bort eller på restaurant så kan jeg fint spise både frokost og sen middag. Unntakene er jeg ikke så nøye med - det er hverdagene som teller 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere sove på tom mage? Jeg har ikke sjans, kan våkne midt på natta å være kjempesulten, og kan da ligge 1-2t før jeg før sove igjen(står ikke opp å spiser)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

beige skrev (3 minutter siden):

Hvordan får dere sove på tom mage? Jeg har ikke sjans, kan våkne midt på natta å være kjempesulten, og kan da ligge 1-2t før jeg før sove igjen(står ikke opp å spiser)

Det bør du klare å venne deg til. Om du har et spisevindu på 8 timer fra kl 12 - 20, så er det jo ikke så mange timer uten mat. Er du vant til å spise frem til du legger deg?

Du kan jo gå frem litt gradvis, men det å være sulten er ikke farlig, ikke å være våken en times tid heller. Du kan ha et glass vann på nattbordet. Det bør hjelpe litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 minutt siden):

Det bør du klare å venne deg til. Om du har et spisevindu på 8 timer fra kl 12 - 20, så er det jo ikke så mange timer uten mat. Er du vant til å spise frem til du legger deg?

Du kan jo gå frem litt gradvis, men det å være sulten er ikke farlig, ikke å være våken en times tid heller. Du kan ha et glass vann på nattbordet. Det bør hjelpe litt.

Spiser kveldsmat ca 20. Spiser dere ubegrensa 12-20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beige skrev (8 minutter siden):

Spiser kveldsmat ca 20. Spiser dere ubegrensa 12-20?

Nei, hvis man skal ned i vekt/holde vekten, så kan man jo ikke spise ubegrenset.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

beige skrev (1 time siden):

Hvordan får dere sove på tom mage? Jeg har ikke sjans, kan våkne midt på natta å være kjempesulten, og kan da ligge 1-2t før jeg før sove igjen(står ikke opp å spiser)

Senere spisevindu da. 

Anonymkode: 97968...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

beige skrev (2 timer siden):

Hvordan får dere sove på tom mage? Jeg har ikke sjans, kan våkne midt på natta å være kjempesulten, og kan da ligge 1-2t før jeg før sove igjen(står ikke opp å spiser)

Jeg har ikke noe problemer med det, men hos meg tar det ofte lang tid før jeg blir sulten igjen etter et måltid. Om jeg spiser middag rundt kl 17-18 så er jeg vanligvis ikke sulten før leggetid. Sover da hele natten og våkner heller ikke sulten på morgenen. Men om jeg skulle bli sulten så drikker jeg enten vann, eller så bryter jeg fasten med et knekkebrød. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

beige skrev (22 timer siden):

Hvordan får dere sove på tom mage? Jeg har ikke sjans, kan våkne midt på natta å være kjempesulten, og kan da ligge 1-2t før jeg før sove igjen(står ikke opp å spiser)

Magen er jo ikke tom lell om man sluttet å spise 18. Vanesak.

Anonymkode: d5924...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annoyium skrev (På 10.10.2024 den 16.38):

Dette har jeg holdt på med i flere år og det har vært en hellig gral for min helse 🏅Dog er jeg ikke så opphengt i klokka og antall timer lengre. Noen dager blir det opp i mot 30 timer, andre ganger bare 12-14, men sikkert et snitt rundt 16-18. 

Håper du vil trives med faste! Lykke til ☺️

Støtter denne kommentaren. 

Jeg har hatt "periodisk faste" som vanesak siden jeg var 20 år gammel. Ikke for å slanke meg, men det har bare vært en vanesak. Jeg har aldri slitt med overvekt, og har alltid holdt meg slank, selv etter 3 barn. Og jeg tror det er takket være denne vanen jeg tilegnet meg tidlig i 20 årene (vanen oppstod som følger av latskap under studier, jeg ville heller sove fremfor å spise frokost..)

Jeg er ikke opphengt i klokken, første måltidet inntas en plass mellom kl. 10-11.30. Dette er en kombinert frokost/lunsj. Det eneste som jeg inntar før dette er kaffi med melk og vann. Det eneste avviket er dersom jeg skal trene tidlig, noe jeg sjeldent gjør, men da må jeg ha litt å gå på: en banan, en smoothie eller lignende. 

Deretter spiser jeg som regel et lite mellommåltid, typisk en frukt, en grønnsak, en neve med nøtter eller litt yoghurt. Dersom jeg trener fyller jeg kanskje litt ekstra på med proteiner etter treningen. For eksempel litt eggerøre. I helgene unner jeg meg kanskje en kanelsnurr eller et kakestykke med en kopp kaffi. 

Middagen inntas som regel en plass mellom kl. 18-20. Da spiser jeg meg skikkelig mett. I helgene unner jeg meg gjerne litt godteri på kvelden, men sjeldent noe mengder. Er som regel fornøyd etter noen knekker sjokolade eller noen biter smågodt. 

Jeg har som sagt 2 hovedmåltider om dagen, da spiser jeg meg ordentlig mett. Mens det ene mellommåltidet er bare for å fylle litt på slik jeg ikke går tom før neste måltid. 

Eksempel på hva jeg spiste i dag: 

Kaffi med melk + vann. 

2 relativt store proteinrundtstykker. Den ene med smør, brunost og hjemmelaget sylte. Den andre med rømme og hjemmelaget sylte. Ett glass lettmelk. En kaffekopp til med melk. 

Ett eple 

200 gram biff, en stor stekt champignon, 3 små gule kokte poteter, en dæsj rømme på potetene og 6 asparges. Ett lite glass rødvin til maten (drikker ikke så ofte vin til maten, som regel vann). 

Anonymkode: faf6b...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg merker at dersom jeg spiser på kvelden eller sent på kvelden at jeg er kjempesulten på morgenen. Da går det ikke. Men spiser jeg i spisevinduet fra 12-19 så er det ikke noe problem. Jeg drikker kun te. Hender jeg tar et eple, men tenker det går greit 😊 

Går ned en kg i uken på det.

Anonymkode: d57a0...820

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har det gått greit nå. Blitt kvitt ønske om brus og snacks. Takket nei til oreomilkshake igår noe som pleide å være min svakhet. 
men jeg drikker sukkerfri saft istedenfor cola.

spiser mellom 11-18.00, kl 18.00 pusser jeg tenner og tenker nå er det fasting. 
Går greit, merker at søtsuget er nesten borte. Hadde to dager med helvetes hodepine men nå er jeg kvitt den. 

Anonymkode: 38c1b...645

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiste dere i dag?

jeg er helt ny men prøver så godt jeg kan.

kl 11.30, en vaffel med bringebærsyltetøy og et glass saft uten sukker.

14:30: 8 druer (telte de)😂

15:30 en laks, med poteter, rømme og ketchup og et glass saft uten sukker.

16:30 1 banan

17:45 halv sjokolade uten sukker.

er dette ok? 

gikk 35 min på tredemølle. 

Anonymkode: 38c1b...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 16.46):

Fasting har ikke noe for seg, det er det totale inntaket som har noe å si. For meg funker det definitivt best å spise mest sent på kvelden og mindre morgen/formiddag.

Anonymkode: 05647...a99

Det er noe av det mest effektive man kan gjøre for forebyggelse av kreft, bevist gang på gang av store studier. Dessuten hjelper det også å stabilisere blodsukkeret, og selvsagt hjelper det forbedre fordøyelsesprossessen også.

For øvrig bør kvinner kun faste to uker av syklusen: deT er ikke er gjort nok studier for kvinner og fasting, de fleste studier har en overepresentasjon av menn. Det er dog jevnt over akseptert at det mest sannsynlig er lurt for kvinner å unngå fasting i eggløsningsfasen og lutealfasen.

Anonymkode: a9a06...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...