Gå til innhold

19 åring min bor hjemme‼️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min 20-åring bor hjemme ennå. Han betaler 4tusen pr mnd. I tillegg handler han en del mat selv. Det ser han faktisk  på som en selvfølge😀👍

Du bør slå litt hardt i bordet her altså. Hun høres fryktelig bortskjemt ut😨

Anonymkode: b71aa...6fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 19-åring bor hjemme og har friår før militærtjeneste. Jobber forholdsvis mye. Betaler treningsabonnement, mobil og 4000,- i kost i mnd. Spytter også i bensinpenger innimellom. Det er det minste du burde forvente.

Du gjør henne ingen tjeneste ved å la henne slippe unna, da har hun ingen ide om hva det koster å leve når du er voksen. Så ikke la deg tråkke på!

Anonymkode: 006f7...12e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (41 minutter siden):

Jeg går mot strømmen, dummeste jeg leser er foreldre som krever penger av barna som 19/20 åringer. De har så vidt inn "voksen" verden. Barnet ditt har fått seg jobb, hun sparer til fremtiden sin samtidig som hun nå lever livet. For det er nå de får levd før de stifter familie, når de er fri. Da skal altså foreldre enten kaste ut barna sine eller kreve penger. Hva gjorde du før hun var 18? 
Jeg oppfordrer mine barn til å bo hjemme en stund, spare penger og leve litt slik at de kan få seg en god fremtid. Det er min rolle, barnet ditt har fått seg jobb, hun sparer og det burde være et bevis nok på at hun vet hva fremtiden som en ansvarlig voksen. 
Og når hun spiser ute en del så er hun ikke voldsomt dyr i drift, siden hun reiser så er hun jo enda mer borte. Kanskje du bør vurdere å bo billigere?

ikke TS her. Men lyst å svare litt.
Før barna ble 18 fikk man i det minste barnetrygd. Det er jo ikke mye, men kanskje det lille ekstra som gjør at man kan puste litt. Min 18 åring spiser som en voksen, bruker masse strøm, varmtvann osv. Det er dyrt. Han tjener gode penger som lærling og jeg ser ingen grunn til at han ikke kan bidra noe. Er ikke snakk om å melke han for penger, så her tar vi 1700,- (omtrent samme som barnetrygd) Hadde vært MYE dyrere for han om han skulle flyttet. Vi har spart mye til han oppigjennom så han kunne faktisk kjøpe seg bil når han fylte 18. I tillegg har han igjen mye til sparing. Sparer både på BSU og vanlig sparekonto. I tillegg til at han betaler forsikring på bilen og bensin selv.
Hadde han fortsatt gått på skole kun jobbet noen timer her og der hadde vi nok ikke krevd noe.

Anonymkode: 87d6f...276

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gir du henne månedsbudsjettet du har til mat og sier at "Vær så god dette er det vi har å kjøpe mat for. Siden du ikke er fornøyd med mine valg skal du stå for innkjøp av alle måltider til oss to, samt annet som trengs til husholdningen den neste måneden. Vil du legge til litt av dine penger er det greit, men jeg utfordrer deg til å klare å innfri dine krav med dette."

Ev. kan du si "Dessverre har jeg ikke råd til at du bor her gratis lenger. Jeg får mindre utbetalt pga det, men har mye mer utgifter. Så du har to muligheter, enten bli leieboer og betale din del eller finne en hybel på egenhånd."

Anonymkode: 8d0c1...518

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du redd din egen datter siden du ikke klarer å sette en grense her?

Anonymkode: 8f4c4...47f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med økonomilinjen på Nav som skal ta kontakt med en sosialarbeider som vil ta kontakt med meg. De kan hjelpe meg å finne ut hvor mye jeg kan kreve. Så det blir enten å hjelpe til hjemme eller flytte ut! Jeg føle meg så slem, men vi er to voksne som bor her på min trygd. Hun kjøpe klærne sine selv og betaler telefon sin selv, og kjøper seg i blant mat ute og sushi med hjem! Men resten av maten fø jeg oss to med min trygd alene. 

Anonymkode: a0625...754

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du redd din egen datter siden du ikke klarer å sette en grense her?

Ja, hun er større og sterkere,  og hun sier ting om meg til meg. Jeg har mistet mye muskelmasse, jeg var sterkere fysisk og psykisk før. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja, hun er større og sterkere,  og hun sier ting om meg til meg. Jeg har mistet mye muskelmasse, jeg var sterkere fysisk og psykisk før. 

Ok, da skjønner jeg mer.

Godt du får hjelp fra Nav til å få en orden på det. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ok, da skjønner jeg mer.

Godt du får hjelp fra Nav til å få en orden på det. 

Vi leier privat i kjeller, og hun smeller av og til med dørene, tom katten vår skvetter. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ikke TS her. Men lyst å svare litt.
Før barna ble 18 fikk man i det minste barnetrygd. Det er jo ikke mye, men kanskje det lille ekstra som gjør at man kan puste litt. Min 18 åring spiser som en voksen, bruker masse strøm, varmtvann osv. Det er dyrt. Han tjener gode penger som lærling og jeg ser ingen grunn til at han ikke kan bidra noe. Er ikke snakk om å melke han for penger, så her tar vi 1700,- (omtrent samme som barnetrygd) Hadde vært MYE dyrere for han om han skulle flyttet. Vi har spart mye til han oppigjennom så han kunne faktisk kjøpe seg bil når han fylte 18. I tillegg har han igjen mye til sparing. Sparer både på BSU og vanlig sparekonto. I tillegg til at han betaler forsikring på bilen og bensin selv.
Hadde han fortsatt gått på skole kun jobbet noen timer her og der hadde vi nok ikke krevd noe.

Anonymkode: 87d6f...276

Dere har spart til barnet, men nå som barnet har fylt 18 så krever dere penger? Er det så dårlig til at barna må betale sine egen foreldre før de engang er skikkelig voksene så bruk heller de pengene. Det er greit å stille krav som f.eks så lenge du bor hjemme skal du spare så og så mye. Jeg har selv en 16 åring som spiser som en hest, dette visste jeg når jeg satt han til verden. At jeg skal ha penger fra barnet mitt som jeg satt til verden av egen vilje er en logikk jeg aldri vil forstå.

Mine foreldre skulle også kreve dette av meg, jeg nektet flyttet å så meg aldri tilbake. Min mor angret jeg var siste ut og hun ble ganske ensom. 
Vi får aldri tiden med barne våre tilbake, at så mange bare stresser med å få barna ut av huset er meg en gåte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi leier privat i kjeller, og hun smeller av og til med dørene, tom katten vår skvetter. 

Helt normalt at en tenåring smeller i dørene, husk hjernen er faktisk ikke ferdig utviklet før de er 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du bare kreve at hun bidrar økonomisk, i det minste at hun betaler halvparten av utgiftene til mat.

Hun høres jo helt utrolig egoistisk og kjip ut, så jeg tror dessverre du har skjemt henne bort. De fleste 19-åringer ville skjønt at det ikke er greit å bo gratis hjemme, bruke alle pengene man tjener på seg selv mens mor snur på hver krone.

Du må rett og slett gi henne et ultimatum - hun må bidra eller flytte.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (2 minutter siden):

Helt normalt at en tenåring smeller i dørene, husk hjernen er faktisk ikke ferdig utviklet før de er 25

Den er grei, men vi leier og katten vår er blitt skvetten. Jeg håper husvertene snart vil si fra! .. for jeg er engstelig for katten som engang var trygg og slappet av fordi hun ikke hadde den uvanen, og hun bryr seg katta om han. 😿

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forvirret23 skrev (2 timer siden):

Jeg går mot strømmen, dummeste jeg leser er foreldre som krever penger av barna som 19/20 åringer. De har så vidt inn "voksen" verden. Barnet ditt har fått seg jobb, hun sparer til fremtiden sin samtidig som hun nå lever livet. For det er nå de får levd før de stifter familie, når de er fri. Da skal altså foreldre enten kaste ut barna sine eller kreve penger. Hva gjorde du før hun var 18? 
Jeg oppfordrer mine barn til å bo hjemme en stund, spare penger og leve litt slik at de kan få seg en god fremtid. Det er min rolle, barnet ditt har fått seg jobb, hun sparer og det burde være et bevis nok på at hun vet hva fremtiden som en ansvarlig voksen. 
Og når hun spiser ute en del så er hun ikke voldsomt dyr i drift, siden hun reiser så er hun jo enda mer borte. Kanskje du bør vurdere å bo billigere?

Hadde TS hatt god økonomi, hadde det vært noe annet. Men her sier hun at hun er blakk etter 1,5 uke med datteren. Har man ikke råd til å forsørge voksne barn, så har man ikke råd. Da må man kreve at de bidrar økonomisk, ellers kan de ikke bo hjemme. 

Jeg synes heller ikke det er dumt å la voksne barn som har jobb og bor hjemme betale for seg uansett (evt. "tvangssparing" dersom man ikke trenger pengene). Veldig dumt å venne dem til å ha hele lønna og bruke på seg selv.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her må du bare kreve at hun bidrar økonomisk, i det minste at hun betaler halvparten av utgiftene til mat.

Hun høres jo helt utrolig egoistisk og kjip ut, så jeg tror dessverre du har skjemt henne bort. De fleste 19-åringer ville skjønt at det ikke er greit å bo gratis hjemme, bruke alle pengene man tjener på seg selv mens mor snur på hver krone.

Du må rett og slett gi henne et ultimatum - hun må bidra eller flytte.

Det samme sier økonomirådgiveren, så det vil bli enten eller. Jeg skal snakke med en sosionom i neste uke.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge inntekten hennes gjør du ikke får bostøtte hadde jeg sagt ho må bidra. 

Har selv en som bor hjemme i lærlingtiden. Han betaler bil,forsikring og tlf selv, av det etter det betalt sparer han halvparten. Og så handler han inn mat for 2500kr

Anonymkode: b2a77...e72

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge inntekten hennes gjør du ikke får bostøtte hadde jeg sagt ho må bidra. 

Har selv en som bor hjemme i lærlingtiden. Han betaler bil,forsikring og tlf selv, av det etter det betalt sparer han halvparten. Og så handler han inn mat for 2500kr

Anonymkode: b2a77...e72

Jeg betaler forsikringen på mopeden hennes, hun vil ikke overta den og nå bruker hun ikke mopeden lenger heller. Jeg har litt lyst å avregistrere den, så kan hun påregistrere selv engang eller selge den. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett krav da. Du plikter å forsørge over 18 år under utdanning, men det gjelder ikke henne.

Sett husleie, eller be henne flytte ut. Krev at hun bidrar, eller flytt ut. Man bør være raus med egne barn, men når du ikke har råd + at hun ser ut til å bry seg null om din hverdag og trivsel så hadde jeg satt ultimatum.

Anonymkode: 06155...38d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (15 minutter siden):

Det er ikke normalt, og ikke akseptabel oppførsel. Har 2 tenåringer selv. og ingen av de slenger med dørene. Oger du 19 så bør du uansett ha vokst fra deg slik oppførsel

Anonymkode: 27da2...212

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren for en primadonna av en datter du har! 

Hun skal selvsagt bidra med å betale for seg. Hvis du skal etterkomme hennes matønsker må hun betale deg 5000 kroner. For det kostholdet hennes høres dyrt ut. 

Betaler hun ingenting hadde jeg latt henne sulte istedet for å kjøpe den dyre maten hun vil ha. Sett krav! 

Anonymkode: 534e9...ef7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...