AnonymBruker Skrevet 12. oktober #101 Del Skrevet 12. oktober Forvirret23 skrev (5 timer siden): Forstod godt hva du mente, og jeg synes det er litt bakvendt at han får en god sum som 18 åring av dere så skal han etterpå betale penger til dere. Han fikk da i teorien et lån da. Bedre om dere ikke ga de til han så kunne dere brukt de isteden om det var så trangt at man trenger penger inn. Og klart det er eneste tenåringer gjør shopping og alkohol. Vi er grunnleggende uenige, det er greit. Alle får gjøre som de selv vil, jeg fikk barn og visste dermed at jeg har ansvar frem til de flytter ut og ønsker om jeg kan også hjelpe de i voksenlivet. ja da får du kalle det et lån da, men hvertfall rentefritt, fikk tilogmed litt renter inn på det. De var uansett forøvrig spart i hans navn, inkl. konf.penger og gaver oppigjennom så ikke så lett å si" vi tar de, istedetfor litt husleie når du får lønn" Hadde han ikke fått de, måtte han ha tatt et billån nå og da fort betalt like mye om ikke mer i mnd. Hadde vel ikke spart så mye mer på det uansett da. Han hadde vel ikke fått lån før etter 2- 3 mnd som lærling heller da man gjerne må vise til inntekt, og da hadde han allerede hatt bruk for bilen en god stund. Han lever godt nå og er fornøyd med avtalen. Og ja, man er forskjellig og uenige om ting. Jeg ser virkelig ikke problemet med at voksne barn som tjener gode penger skal betale litt for kost og losji slik at alle får en ok hverdag. Handler ikke om å melke de for penger, men å bidra bittelitt i vårt tilfelle hvertfall. Anonymkode: 87d6f...276 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 12. oktober #102 Del Skrevet 12. oktober (endret) Kan man slutte å kalle 19 åringer for voksene? De er fortsatt tenåringer, hjernen er langt fra ferdig utviklet. Selv om man blir betegnet som myndig i loven så er ikke hjernen voksen. https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2023/ungdomshjernen-fra-folelser-til-fornuft-.html Koblingene i hjernen starter bakfra Koblingene i hjernen utvikles bakfra og fremover. Pannelappen som ligger lengst foran, kobles på sist. Pannelappens trege modning er spesielt viktig å ta hensyn til når en skal forstå ungdom. Pannelappen er hjerneområdet for blant annet dømmekraft, innsikt og impulskontroll, og denne delen er ikke fullt utviklet før langt opp i 20-årene. Dette er det viktig å være klar over i forhold til ungdommers tanker, følelser og atferd. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): ja da får du kalle det et lån da, men hvertfall rentefritt, fikk tilogmed litt renter inn på det. De var uansett forøvrig spart i hans navn, inkl. konf.penger og gaver oppigjennom så ikke så lett å si" vi tar de, istedetfor litt husleie når du får lønn" Hadde han ikke fått de, måtte han ha tatt et billån nå og da fort betalt like mye om ikke mer i mnd. Hadde vel ikke spart så mye mer på det uansett da. Han hadde vel ikke fått lån før etter 2- 3 mnd som lærling heller da man gjerne må vise til inntekt, og da hadde han allerede hatt bruk for bilen en god stund. Han lever godt nå og er fornøyd med avtalen. Og ja, man er forskjellig og uenige om ting. Jeg ser virkelig ikke problemet med at voksne barn som tjener gode penger skal betale litt for kost og losji slik at alle får en ok hverdag. Handler ikke om å melke de for penger, men å bidra bittelitt i vårt tilfelle hvertfall. Anonymkode: 87d6f...276 Jeg synes helt ærlig at det er stor forskjell å betale på egen bil, enn å betale til egne foreldre for de bor hjemme når de fortsatt er tenåringer. Betale egen bil gir mestring, følelse av selvstendighet, lærer hva renter og lån er, og ansvar. Betale foreldre er for at foreldre skal slippe egne utgifter med egne barn. Det er slik jeg tenker, ja det ville kanskje gitt han mindre i måneden. Likevel betaler til seg selv, eller kjøpe en gammel bil så han kunne sluppet lån. Det er bra at han ikke føler det urettferdig, dere må løse det dere føler er rett. Dette er et diskusjonforum, jeg svarer det jeg mener. Synd at noen må betegne mine barn da som egoistiske, drittsekker, ikke selvstendig, ikke forstå livet. Endret 12. oktober av Forvirret23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 12. oktober #103 Del Skrevet 12. oktober Forvirret23 skrev (3 timer siden): Har faktisk tre barn og tenåringer. Og nei de blir ikke egoistiske fordi jeg ikke melker barna for penger. Ikke er de voksene som 19 heller. De er fortsatt tenåringer. Kommer aldri til å fortelle mine barn at det står så dårlig til at jeg ikke har råd til mat. Det finnes mange andre grep før det. Har du forskning som viser til at barn blir egoistiske drittsekker av å ikke må betale leie for å bo i eget hjem mens de er ungdom? Nei, det er en påstand. Og siden jeg jobber med ungdommer i den aldersgruppen, mener jeg å et ganske godt grunnlag for utsagnet. Og å melke egne barn for penger? Hvis de betaler litt hjemme? Skjerp deg. (og juridisk er de voksne som 18-åringer, jeg bare minner om det). 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 12. oktober #104 Del Skrevet 12. oktober Kålrota skrev (13 minutter siden): Nei, det er en påstand. Og siden jeg jobber med ungdommer i den aldersgruppen, mener jeg å et ganske godt grunnlag for utsagnet. Og å melke egne barn for penger? Hvis de betaler litt hjemme? Skjerp deg. (og juridisk er de voksne som 18-åringer, jeg bare minner om det). For alle de ungdommene du jobber med som ikke betaler hjemme er egoistiske drittsekker? Håper virkelig ikke det stemmer at du jobber med ungdommer om dette er synet ditt på tenåringer. Jeg kaller det å melke egne barn ja når man krever at barn skal betale for seg i sitt eget hjem til egne foreldre. Du får kalle det hva du vil. Juridisk er de myndig, ikke voksene for voksen går på utvikling av hjernen. Du vet jo det du som jobber med tenåringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 12. oktober #105 Del Skrevet 12. oktober Du misforstår med vilje? Poenget er at det er egoistisk å blåse bort masse penger og leve gratis hjemme, som skissert i HI. Jeg synes det er viktigere å lære dem om empati og medfølelse enn at de drar til syden og spiser ute. Du lever i en syk verden hvis du synes det er urimelig at voksne barn tar ansvar. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 12. oktober #106 Del Skrevet 12. oktober Kålrota skrev (Akkurat nå): Du misforstår med vilje? Poenget er at det er egoistisk å blåse bort masse penger og leve gratis hjemme, som skissert i HI. Jeg synes det er viktigere å lære dem om empati og medfølelse enn at de drar til syden og spiser ute. Du lever i en syk verden hvis du synes det er urimelig at voksne barn tar ansvar. Nei, det var jo din påstand. Om du leser hi så sparer 19 åringen bsu, så hun legger tilrette for sin egen fremtid. Kanskje hun en dag kan eie og ha bedre råd en egen mor. Det at de skal lykkes i voksenlivet skal vi foreldre legge tilrette for, vi gjør ikke det når vi tar penger av egne barn. Og hvorfor er det galt at man reiser når man er ung? Det er kanskje da man kan før barn og familie. Du kaller de voksene, jeg kaller de ungdom og følger hjernen sin utvikling. La inn en link over der hva som skjer i hjernen som ikke er i nærheten av å være ferdig utviklet, Det er forskjellen på deg og meg, jeg skulle sagt meg enig om ts sin jente var 25. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 12. oktober #107 Del Skrevet 12. oktober Forvirret23 skrev (47 minutter siden): Nei, det var jo din påstand. Om du leser hi så sparer 19 åringen bsu, så hun legger tilrette for sin egen fremtid. Kanskje hun en dag kan eie og ha bedre råd en egen mor. Det at de skal lykkes i voksenlivet skal vi foreldre legge tilrette for, vi gjør ikke det når vi tar penger av egne barn. Og hvorfor er det galt at man reiser når man er ung? Det er kanskje da man kan før barn og familie. Du kaller de voksene, jeg kaller de ungdom og følger hjernen sin utvikling. La inn en link over der hva som skjer i hjernen som ikke er i nærheten av å være ferdig utviklet, Det er forskjellen på deg og meg, jeg skulle sagt meg enig om ts sin jente var 25. tvilsomt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #108 Del Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er selv ufør og da min sønn fylte 18 år betalte han meg 3000 kroner i måneden for mat osv av barnebidraget han fikk som var på litt over 7000 kroner. Vi hadde ikke råd til å leve på kun mine penger. Du må rett og slett si ifra, Ts. Det gagner ikke datteren din å lære at det er ok å være en uempatisk drittsekk som utnytter og snylter på andre mennesker. For det er jo det du tillater akkurat nå. Anonymkode: 39412...039 Har mistet jeg barnetrygden da tenåringen ble 18 år samt bidragsforskuddet. Tenåringen fikk ikke barnebidrag da far ikke gadd og jobbe, men levde på sosialstønad. (Gjett hvem som fikk seg jobb rett etter at tenåringen hadde flyttet hjemmefra!). Selv gikk jeg på aap. Sa bare ifra at dette blir at det framover blir ekstra trangt, men vi klarer dette også. I ts sin situasjon hadde jeg forlangt husleie som dekker andel strøm og andre husholdningsutgifter samt andel mat. Hvis ikke så hadde jeg bedt tenåringen om å flytte. Anonymkode: d0d00...91d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober #109 Del Skrevet 12. oktober AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 13.59): Datteren min fikk bidrag etter fylte 18 år, siste året på vgs. Hun beholdt pengene selv og jobbet ved siden av studiene. Men jeg klarte noen måneder å få hun til å betale 2000kr Jeg fikk slengt i meg hun hatet meg! Etter skolen sluttet så har hun ikke betalt noe og hun har ingen planer om det heller. Jeg har nevnt det til hun, men hun stikker kun inn på rommet sitt! Anonymkode: a0625...754 Så la henne stikke på rommet da. Sier hun at hun hater deg? Helt greit! Pek på døra å be henne pelle seg ut da. Det er ingen som tvinger henne til å bo med deg. Hun er velkommen til å flytte for seg selv. Kjøp inn maten du har råd til, å ai at dette er det som serveres, ferdig med saken. Hun dør ikke av sult om hun ikke får røykalaks. Hun får spise det som serveres. Det burde hun ha lært allerede da hun var syv år.... AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 15.22): Ja, hun er større og sterkere, og hun sier ting om meg til meg. Jeg har mistet mye muskelmasse, jeg var sterkere fysisk og psykisk før. Anonymkode: a0625...754 Hvis du er redd for henne, så er det enda større grunn til å be henne flytte ut. AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 16.39): Den er grei, men vi leier og katten vår er blitt skvetten. Jeg håper husvertene snart vil si fra! .. for jeg er engstelig for katten som engang var trygg og slappet av fordi hun ikke hadde den uvanen, og hun bryr seg katta om han. 😿 Anonymkode: a0625...754 Husvertene vil si i fra til DEG. Det er DITT ansvar å ta det videre med henne. Du trenger ikke vente til de sier i fra før du ber henne se til å slutte oppføre seg som en trassig treåring. Hva skal du gjøre når husvertene sier i fra? AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 16.48): Jeg betaler forsikringen på mopeden hennes, hun vil ikke overta den og nå bruker hun ikke mopeden lenger heller. Jeg har litt lyst å avregistrere den, så kan hun påregistrere selv engang eller selge den. Anonymkode: a0625...754 Hvorfor betaler du på den? Hun vil jo ikke ha den. Er den registrert i hennes navn? Slutt å betal forsikring, og hvis den står i ditt navn så selger du den. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun starte å betale telefon selv etter hun fylte atten og hun må betale frisør selv osv.. men hadde hun spurt om jeg ville hjelpe litt med frisør eller kjæresten min så hadde vi sikkert hjulpet hun. Men det eneste jeg har betalt er forsikring på mopeden hennes, den har hun ikke ville overta selv. Anonymkode: a0625...754 Hvorfor ville du hjulpet henne med frisør?? Du har jo ingen interesse av å la henne bli voksen å ta ansvar for seg selv... Du skal da vel for svarte ikke betale frisør for en utakknemlig drittunge som behandler deg som søppel... Anonymkode: 8789a...dfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 14. oktober #110 Del Skrevet 14. oktober Forvirret23 skrev (På 11.10.2024 den 16.56): Om det står så dårlig til med økonomien så må man jo ta noen grep. Finne noe billigere å bo, om hun er blakk etter 1,5 uke så vil ikke det gå selv om hun ikke har barn. Man lærer ingenting av at foreldre krever penger fra egne barn, det man lærer at foreldre er kjipe å krever penger så fort de har mulighet. Å la barna spare til egen fremtid er lurt, og la barna få lov å leve mens de er unge er viktig. Jeg betaler alt av regninger, lever bra og tjener penger selv om jeg ikke aksepterte at foreldrene mine skulle melke meg for penger. Problemet til til ts er ikke at hun har lite penger, problemet er jo at hun ser på seg selv som offer og er redd eget barn. Hvorfor er hun det? Er barnet voldelig så må man ta tak i det og da får tenåringen få hjelp til å finne et eget sted. En tenåring skal være egoistisk, det er en del av utviklingen de ser seg selv først og fremst. Så sklir hode sakte med sikkert tilbake på plass. Noen bruker lenger tid enn andre. Hva lærer man av at foreldrene lar en bo gratis hjemme og bruke hele lønna på seg selv, da? TS har mista både bostøtte og barnetrygd, derfor har hun ikke lenger råd til å forsørge datteren. Helt fair å kreve økonomisk bidrag da. Det er da virkelig ikke å "melke" ungene at man ber voksne barn med jobb betale for sin del av maten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 14. oktober #111 Del Skrevet 14. oktober Uanonym bruker skrev (1 time siden): Hva lærer man av at foreldrene lar en bo gratis hjemme og bruke hele lønna på seg selv, da? TS har mista både bostøtte og barnetrygd, derfor har hun ikke lenger råd til å forsørge datteren. Helt fair å kreve økonomisk bidrag da. Det er da virkelig ikke å "melke" ungene at man ber voksne barn med jobb betale for sin del av maten. Har lest du lest at jeg har skrevet at de må spare til sin fremtid? Og det må vi foreldre legge til rette for, det gjør vi ikke når vi tar penger av egne barn. Regner med at datter heller ikke har en jobb som hun bli millionær i. Så om hun skal spare til sin fremtid , betale mamma og leve er det ikke mye igjen. Og eneste man lærer ved å betale egne foreldre er at foreldre mener de er uønsket å bo hjemme. Og de bør komme seg fort ut. Jeg gjentar meg til det uendelige her, har lært nå at mine barn vil bli bortskjemte drittsekker, de kommer ikke til å mestre livet og jeg er helt forferdelig som mener dette. Så jeg takker for meg i denne diskusjonen, ts får gjøre som ho vil. Hun spurte på et diskusjonforum der de fleste hopper på for å fortelle hvor grusom den 19 åringen er. Var kanskje det utganspunktet for tråden var å få støtte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 14. oktober #112 Del Skrevet 14. oktober Forvirret23 skrev (2 timer siden): Har lest du lest at jeg har skrevet at de må spare til sin fremtid? Og det må vi foreldre legge til rette for, det gjør vi ikke når vi tar penger av egne barn. Regner med at datter heller ikke har en jobb som hun bli millionær i. Så om hun skal spare til sin fremtid , betale mamma og leve er det ikke mye igjen. Og eneste man lærer ved å betale egne foreldre er at foreldre mener de er uønsket å bo hjemme. Og de bør komme seg fort ut. Jeg gjentar meg til det uendelige her, har lært nå at mine barn vil bli bortskjemte drittsekker, de kommer ikke til å mestre livet og jeg er helt forferdelig som mener dette. Så jeg takker for meg i denne diskusjonen, ts får gjøre som ho vil. Hun spurte på et diskusjonforum der de fleste hopper på for å fortelle hvor grusom den 19 åringen er. Var kanskje det utganspunktet for tråden var å få støtte Hvis datteren til TS har full jobb, har hun nok i alle fall 20 000 utbetalt. Det er mer enn nok til både sparing og moro selv om hun må betale mor et par tusen for mat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 14. oktober #113 Del Skrevet 14. oktober Uanonym bruker skrev (26 minutter siden): Hvis datteren til TS har full jobb, har hun nok i alle fall 20 000 utbetalt. Det er mer enn nok til både sparing og moro selv om hun må betale mor et par tusen for mat. Ja, det kan du mene. Jeg mener at når man er 19/20 år skal man reise, spise ute, feste og være med venner. Da rekker det ikke til å betale 4000 til mor. Det er mye penger, og en mor bør være en som legger tilrette for fremtiden. Ungdommer vil slutte å spare før de slutter å leve. Vi er veldig uenige om foreldrerollen og hva vi foreldre gjør for å sikre barn en fremtid. Å gjøre barn leietakere i egen hjem, ta penger fra de når de endelig har fått en jobb er helt feil mener jeg. Vi oppfordrer ikke til å jobbe da, vi klager på ungdom i dag, men når de får jobb da skal foreldre ta pengene. Jeg forstår ikke en slik logikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 14. oktober #114 Del Skrevet 14. oktober Forvirret23 skrev (1 time siden): Ja, det kan du mene. Jeg mener at når man er 19/20 år skal man reise, spise ute, feste og være med venner. Da rekker det ikke til å betale 4000 til mor. Det er mye penger, og en mor bør være en som legger tilrette for fremtiden. Ungdommer vil slutte å spare før de slutter å leve. Vi er veldig uenige om foreldrerollen og hva vi foreldre gjør for å sikre barn en fremtid. Å gjøre barn leietakere i egen hjem, ta penger fra de når de endelig har fått en jobb er helt feil mener jeg. Vi oppfordrer ikke til å jobbe da, vi klager på ungdom i dag, men når de får jobb da skal foreldre ta pengene. Jeg forstår ikke en slik logikk. Jeg mener da ikke at foreldrene skal "ta pengene", men at voksne som bor hjemme hos foreldrene sine bør bidra økonomisk, i alle fall når foreldrene har dårlig økonomi. Det er jo ikke snakk om å kreve markedsleie, men at man betaler for eget forbruk. Har man 20 000 utbetalt og betaler 4000 for å bo hjemme, har man 16 000 til å bruke på sparing, festing og reising. Det er mye mer enn hva man vil ha når man bor alene. Men vi får være enige om å være uenige. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 14. oktober #115 Del Skrevet 14. oktober Uanonym bruker skrev (19 minutter siden): Jeg mener da ikke at foreldrene skal "ta pengene", men at voksne som bor hjemme hos foreldrene sine bør bidra økonomisk, i alle fall når foreldrene har dårlig økonomi. Det er jo ikke snakk om å kreve markedsleie, men at man betaler for eget forbruk. Har man 20 000 utbetalt og betaler 4000 for å bo hjemme, har man 16 000 til å bruke på sparing, festing og reising. Det er mye mer enn hva man vil ha når man bor alene. Men vi får være enige om å være uenige. Denne jenta er ikke voksen, du kan si at du mener det, men forskning på hjernen viser at du tar feil og at vi har for store forventninger til tenåringer. Når du tar 4000 i leie fra barna, så har de 16000 igjen så skal de spare til fremtiden sin og feste, reise. Da er ikke 16000 mye penger. Det var ikke mye da jeg var ung engang, jeg måtte jobbe ekstra mye for å få til dette og jeg betalte 4500 på lånet, spiste på jobb. Mor har flere muligheter til å få bedre råd, finne en leilighet som er billigere blant annet. Og jeg mener også at tenåringer må selvfølgelig spise det mor kjøpe og lager, vil hun ha andre ting får hun kjøpe det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #116 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 15.23): Hei. Jeg skriver her istedenfor på barn og familie, jeg føle det er litt mer fart her. 😉 19 åringen min bor hjemme gratis, hun har ett friår og jobber. Jeg er uføretrygda og som dere skjønner så betaler jeg leie + strøm og jeg sitter igjen med 3000 kroner etter å betalt månedlige utgiftene mine som bla telefon og medisin. 3000 kr skal vare i 4 uker til livsopphold som skal fø oss to + katten vår. Jeg klare i blant å overtale hun å kjøpe toalettpapir eller vaskepulver, men ikke noe mer. Jeg får avslag på bostøtte fordi inntekten hennes er like høy som min trygd. Hun vil ikke høre når jeg sier hun kan hjelpe å bidra med mat, for hun klage på maten jeg kjøper ( knekkebrød , brød, brunost, hvitost, salami, servelat, syltetøy, egg m.mer .. men det er ikke godt nok. Hun vil ha spekeskinke, røkt laks som jeg ikke alltid har råd til.. og pengene mine forsvinner fort. Også er middagene ikke bra nok, laks, kjøttkaker, karbonade, vårruller, supper.. hun vil ha mat som er laget helt fra grunnen med råvarer. Jeg er som regel blakk etter 1 1/2 uke. Jeg har sagt hun kan kjøpe mat hun like selv å ha hjemme, men det vil hun ikke. Hun kjøpe ofte sushi og mat ute med venninner, som er en lettelse for meg siden hun bare klager hvor dårlig mat vi har hjemme. Men jeg skulle så gjerne ønske hun hadde betalt for å bo hjemme , men sier hin sparer penger til bsu og hun har ikke råd. Hun har råd å reise til Italia, Alicante og London med venninner og planlegge neste tur.. og shoppe. Så jeg har skjønt hun ikke vil betale imens hun bor hjemme. Er det noen som vet hvor jeg kan få hjelp å sette opp et budsjett? Jeg må få hjelp utenfra, hun trenger å få høre fra annen voksen. Veileder hos Familiekontoret, Nav, vet dere om noen andre plasser som kan hjelpe? Anonymkode: a0625...754 Min sønn på 18 bor hjemme, går på vgs og får trygd. Han betaler 5k for å bo og mat. Det dekker også hans mobil. Da han fylte 18 mistet jeg over 5k. Anonymkode: f802c...331 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #117 Del Skrevet 17. oktober Har du fått snakket med sosionomen, TS? Tror det beste er at dattera di flytter ut. Jeg gjorde det selv som 19-åring og jeg tror det reddet forholdet mitt til mamma. Anonymkode: 0b709...4ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #118 Del Skrevet 17. oktober Husleie. Har betalt det selv siden jeg tjente egne penger Anonymkode: 98f25...7be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #119 Del Skrevet 17. oktober Forvirret23 skrev (På 14.10.2024 den 12.55): Ja, det kan du mene. Jeg mener at når man er 19/20 år skal man reise, spise ute, feste og være med venner. Da rekker det ikke til å betale 4000 til mor. Det er mye penger, og en mor bør være en som legger tilrette for fremtiden. Ungdommer vil slutte å spare før de slutter å leve. Vi er veldig uenige om foreldrerollen og hva vi foreldre gjør for å sikre barn en fremtid. Å gjøre barn leietakere i egen hjem, ta penger fra de når de endelig har fått en jobb er helt feil mener jeg. Vi oppfordrer ikke til å jobbe da, vi klager på ungdom i dag, men når de får jobb da skal foreldre ta pengene. Jeg forstår ikke en slik logikk. Sånn får man bortskjemte drittunger. Å bruke 15-20k på festing og tull?!? Hvilken voksen person kan gjøre det? Anonymkode: 98f25...7be 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 17. oktober #120 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn får man bortskjemte drittunger. Å bruke 15-20k på festing og tull?!? Hvilken voksen person kan gjøre det? Anonymkode: 98f25...7be Fikk ikke med deg at denne jenta både kjøper mat ute (da sparer mor penger) , sparer i bsu og reiser. Ingen voksene gjør dette nei de har gjerne stiftet familie, leier eller kjøpt bolig, denne jenta er tenåring og dermed ikke voksen og det er nå hun skal leve livet. Stygt å skrive at man blir drittunge fordi man er ungdom. Synes slik omtale av ungdommer sier mye om den personen som sier dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå