Forvirret23 Skrevet 11. oktober 2024 #81 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når den tida kommer når jeg bor alene så vil det gå mindre strøm, men også vil jeg bruke mindre penger på mat. Jeg trenger ikke middag hver dag. Jeg flyttet ut når jeg var 16 år gammel, og jeg lærte tidlig hvordan jeg skulle handle slik at jeg hadde flere middager av en vare og jeg er bevisst på pris. Men det hadde vært lettere om hun ville spise kjøttkaker, karbonader, vårruller og grillet kylling som jeg i blant ønske å kjøpe på tilbud. Jeg betale forsikring, telefon, medisin Hun har ikke kontakt med faren. Anonymkode: a0625...754 Men strøm hadde du jo inkludert i leien? Det du skrev over. Så hun koster i mat? Som jeg skrev du lager å kjøper det du har råd til. Vil hun ikke spise det så får hun kjøpe seg egn mat, min tenåring må også spise det vi lager og handler inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 11. oktober 2024 #82 Del Skrevet 11. oktober 2024 Forvirret23 skrev (4 timer siden): Spennende at kg vet hvordan økonomi jeg har Tror mor må spise suppe uansett om barnet hennes flytter ut. Som jeg skriver hun må ta grep i økonomien sin, kanskje det er for dyrt å bo der ho bor. Får hun 4000 i bostøtte? Det er bra å få til, min mor på minstepensjon fikk 400 kroner. Vet du jeg tror ikke denne tenåringen som både spiser ute og reiser spiser for enorme summer hjemme hun spiser ikke for 4000 i måneden. Så er ts blakk allerede etter 1 uke vil hun bli blakk lenge før ny utbetaling. Det aner ikke jeg, men min 4k for mat, strøm og vann for en person, har du noen som helst ide om kostnad pr person i Norge?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 11. oktober 2024 #83 Del Skrevet 11. oktober 2024 (endret) Enmanelskeråhate skrev (10 minutter siden): Det aner ikke jeg, men min 4k for mat, strøm og vann for en person, har du noen som helst ide om kostnad pr person i Norge?? 4 k for mat til en tenåring som spiser mange måltider ute? Strøm når den er inkludert i husleien? Betaler ts for vann eller er det ikke måler hos henne, det har hun ikke opplyst om. Jeg vet veldig godt hva ting koster, så at en tenåring spiser for 4000 i måneden betyr at vi har 12000 i mat kun på våre barn, så da er vi på 20000mat i måneden. Det var luksus budsjett, og vi har gutter i tillegg, som aldri spiser måltider ute. Endret 11. oktober 2024 av Forvirret23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 11. oktober 2024 #84 Del Skrevet 11. oktober 2024 (endret) Altså, DU må si til henne at du ikke har råd. Hun kan betale deg, eller flytte ut, betale alt selv og få oppleve hva hun får for inntekten sin. Noen må lære på den harde måten om det ikke hjelper henne når du skriver alt ned og viser henne. Endret 12. oktober 2024 av katties 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 12. oktober 2024 #85 Del Skrevet 12. oktober 2024 (endret) Forvirret23 skrev (10 timer siden): 4 k for mat til en tenåring som spiser mange måltider ute? Strøm når den er inkludert i husleien? Betaler ts for vann eller er det ikke måler hos henne, det har hun ikke opplyst om. Jeg vet veldig godt hva ting koster, så at en tenåring spiser for 4000 i måneden betyr at vi har 12000 i mat kun på våre barn, så da er vi på 20000mat i måneden. Det var luksus budsjett, og vi har gutter i tillegg, som aldri spiser måltider ute. Nei, er vel gratis da, du ønsker jo ikke å forstå Poenget er at mor har dårlig råd, mrn ifølge deg er det vist ingen kostnad å ha en voksen til hjemme, og den skal i hvert fall ikke bidra selv Forstår godt du er forvirret23;) Endret 12. oktober 2024 av Enmanelskeråhate 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 12. oktober 2024 #86 Del Skrevet 12. oktober 2024 Forvirret23 skrev (19 timer siden): Jeg går mot strømmen, dummeste jeg leser er foreldre som krever penger av barna som 19/20 åringer. De har så vidt inn "voksen" verden. Barnet ditt har fått seg jobb, hun sparer til fremtiden sin samtidig som hun nå lever livet. For det er nå de får levd før de stifter familie, når de er fri. Da skal altså foreldre enten kaste ut barna sine eller kreve penger. Hva gjorde du før hun var 18? Jeg oppfordrer mine barn til å bo hjemme en stund, spare penger og leve litt slik at de kan få seg en god fremtid. Det er min rolle, barnet ditt har fått seg jobb, hun sparer og det burde være et bevis nok på at hun vet hva fremtiden som en ansvarlig voksen. Og når hun spiser ute en del så er hun ikke voldsomt dyr i drift, siden hun reiser så er hun jo enda mer borte. Kanskje du bør vurdere å bo billigere? Forskjellen er vel at du har råd til dette? Det er ikke tilfellet for veldig mange. Dessuten, det er ikke farlig å sette krav til ungdommene. De møter jo realiteten etterhvert uansett og må jo forholde seg til økonomistyring. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 12. oktober 2024 #87 Del Skrevet 12. oktober 2024 Forvirret23 skrev (15 timer siden): Jeg hadde tatt andre grep enn å faktisk melke mitt eget barn så lenge barnet fortsatt er 19/20 år. Dette barnet er tenåring enda, hjelper ikke ts at barnet flytter ut om hun er blakk allerede 1 uke etter trygd. Det kom i tråden her at hun betaler moped og forsikring, der kan hun hente penger for brukes den ikke så er det unødvendig bruk av penger. Og om ts er blakk så raskt så tenker jeg det å få hjelp til å gå gjennom hva penger går til er lurt. Bor hun for dyrt? Det kan virke sånn. Melke sitt eget barn? En 19-20åring som ikke bidrar med noen tusenlapper når man ser mor kjemper for smuler må jo være fullstendig tilbakestående hvis de ikke ønsker å bidra litt, som fler forøvrig 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #88 Del Skrevet 12. oktober 2024 Forvirret23 skrev (10 timer siden): 4 k for mat til en tenåring som spiser mange måltider ute? Strøm når den er inkludert i husleien? Betaler ts for vann eller er det ikke måler hos henne, det har hun ikke opplyst om. Jeg vet veldig godt hva ting koster, så at en tenåring spiser for 4000 i måneden betyr at vi har 12000 i mat kun på våre barn, så da er vi på 20000mat i måneden. Det var luksus budsjett, og vi har gutter i tillegg, som aldri spiser måltider ute. Vi bruker mellom 10000-12000 i måneden på mat, da er shampoo/balsam/dusjsåper ikke inkludert. Vi er 2 stykk, meg og en ung voksen. Men jeg har råd til det. Vi spiser bra mat av god kvalitet, er nøye på hva jeg kjøper inn. Mitt barn er student og har en jobb ved siden av. Hadde det sløst bort alle pengene sine på dill, så måtte det betalt for seg hjemme. De får problemer med å klare seg selv når de kan sløse bort alt, det blir tøffe tak den dagen de bor alene om de ikke lærer at ting er gratis. Ingen kan kreve bo gratis hjemme og få dekket mat og alt når det har jobb og ikke går på skole. Da får det enten kjøpe seg all mat selv, så ts kjøper det hun skal ha selv. Så handler iikke datteren så har hun ikke mat, Samme med hyiene produkter etc. En har kun forsørgerplikt til de er ferdig med VGS i normalt løp. Etter det er de i utgangspunktet ansvarlig for seg selv, bpd emed bosted og andre utgifter Anonymkode: 27da2...212 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #89 Del Skrevet 12. oktober 2024 Forvirret23 skrev (16 timer siden): Om økonomien er så dårlig nå så må dere jo heller bruke deres egne penger tenker jeg. Så får dere heller kreve at barnet deres skal spare penger selv. Jeg tror barn lærer mer av det å spare penger selv mens de bor hjemme, isteden for at de får utdelt 500.000 når de flytter ut. vi sparer jo ikke til hn nå lengre, men ja vi sparte tidligere når økonomien var bedre. Var det vanskelig å forstå?? Pengene fikk hn da når hn fylte 18 og kunne kjøpe seg bil slik at det ble enklere å komme seg til lærlingplassen. Ellers måtte hn ha tatt lån. Og hn sparer masse selv. Har 19-20 tusen utbetalt i mnd, så 1700,- kr er da virkelig ikke mye å betale for mat/strøm. Han synes det er helt greit. Og sparer masse. Har null interesse av å fly ute å bruke penger på shopping eller alkohol uansett. Anonymkode: 87d6f...276 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #90 Del Skrevet 12. oktober 2024 Flotter seg med reiser til Alicante, Roma og London. Men indirekte sponset av sin trygda mor. Hun 19-åringen eier ingen skam? Jeg hadde vært flau. Anonymkode: 297a0...929 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 12. oktober 2024 #91 Del Skrevet 12. oktober 2024 Forvirret23 skrev (17 timer siden): Om det står så dårlig til med økonomien så må man jo ta noen grep. Finne noe billigere å bo, om hun er blakk etter 1,5 uke så vil ikke det gå selv om hun ikke har barn. Man lærer ingenting av at foreldre krever penger fra egne barn, det man lærer at foreldre er kjipe å krever penger så fort de har mulighet. Å la barna spare til egen fremtid er lurt, og la barna få lov å leve mens de er unge er viktig. Jeg betaler alt av regninger, lever bra og tjener penger selv om jeg ikke aksepterte at foreldrene mine skulle melke meg for penger. Problemet til til ts er ikke at hun har lite penger, problemet er jo at hun ser på seg selv som offer og er redd eget barn. Hvorfor er hun det? Er barnet voldelig så må man ta tak i det og da får tenåringen få hjelp til å finne et eget sted. En tenåring skal være egoistisk, det er en del av utviklingen de ser seg selv først og fremst. Så sklir hode sakte med sikkert tilbake på plass. Noen bruker lenger tid enn andre. Jeg er enig. Dette blir sikkert veldig upopulært; men har du valgt å få barn så stopper ikke ansvaret bare fordi barnet har fylt 18. At 19åringen bor hjemme er ingen stor økt utgift for TS, med mindre 19 åringen spiser TS ut av huset. Så trist at en 19 åring ikke skal kunne oppleve reiser og delta på sosiale ting med venner (spise ute) - fordi mamma krever husleie. spesielt når 19 åringen også sparer til BSU. TS kunne jo ha tenkt at :» jeg har lite å gi, men i det minste kan jeg bidra til at barnet mitt sparer penger og får reise litt, via at ungdommen bor hos meg». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 12. oktober 2024 #92 Del Skrevet 12. oktober 2024 Enmanelskeråhate skrev (1 time siden): Nei, er vel gratis da, du ønsker jo ikke å forstå Poenget er at mor har dårlig råd, mrn ifølge deg er det vist ingen kostnad å ha en voksen til hjemme, og den skal i hvert fall ikke bidra selv Forstår godt du er forvirret23;) Jeg har gitt ts flere råd jeg, for jeg tror nemlig ikke ts får så mye bedre råd om barnet hennes flyttet ut, hun er avhengig av å få penger inn. Det er ikke tenåringen som tømmer lommeboka etter 1 uke, da er det noe annet. Kålrota skrev (55 minutter siden): Forskjellen er vel at du har råd til dette? Det er ikke tilfellet for veldig mange. Dessuten, det er ikke farlig å sette krav til ungdommene. De møter jo realiteten etterhvert uansett og må jo forholde seg til økonomistyring. Jeg hadde sluttet å spise for å gitt det barnet jeg satt til verden en god start. Jeg hadde også sett på alle andre kostnader, solgt rubbel og bitt, og funnet et annet sted å bo som er billigere før jeg i det hele tatt vurderte at mitt barn skulle betale noe til meg. De klarer fint å lære økonomistyring selv om mor og far ikke krever penger av barn de valgte å sette til verden. Alle vet at barn koster, og nei det er ikke vanlig at 18 åringer må flytte eller betale for seg selv hjemme. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vi bruker mellom 10000-12000 i måneden på mat, da er shampoo/balsam/dusjsåper ikke inkludert. Vi er 2 stykk, meg og en ung voksen. Men jeg har råd til det. Vi spiser bra mat av god kvalitet, er nøye på hva jeg kjøper inn. Mitt barn er student og har en jobb ved siden av. Hadde det sløst bort alle pengene sine på dill, så måtte det betalt for seg hjemme. De får problemer med å klare seg selv når de kan sløse bort alt, det blir tøffe tak den dagen de bor alene om de ikke lærer at ting er gratis. Ingen kan kreve bo gratis hjemme og få dekket mat og alt når det har jobb og ikke går på skole. Da får det enten kjøpe seg all mat selv, så ts kjøper det hun skal ha selv. Så handler iikke datteren så har hun ikke mat, Samme med hyiene produkter etc. En har kun forsørgerplikt til de er ferdig med VGS i normalt løp. Etter det er de i utgangspunktet ansvarlig for seg selv, bpd emed bosted og andre utgifter Anonymkode: 27da2...212 Ts sin datter sløser ikke hun sparer i bsu til fremtiden sin, det er mine krav også om ikke blir det tvangssparing. De lærer fint økonomi uten at foreldrene skal kreve penger av barna, kan lese en annen tråd her inne også der alt gikk dårlig når hun måtte betale sine foreldre som ikke hadde penger for å bo. Vi valgte å få barn, og hva loven sier så spiller liten rolle, de er barna våre ikke leieboere. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): vi sparer jo ikke til hn nå lengre, men ja vi sparte tidligere når økonomien var bedre. Var det vanskelig å forstå?? Pengene fikk hn da når hn fylte 18 og kunne kjøpe seg bil slik at det ble enklere å komme seg til lærlingplassen. Ellers måtte hn ha tatt lån. Og hn sparer masse selv. Har 19-20 tusen utbetalt i mnd, så 1700,- kr er da virkelig ikke mye å betale for mat/strøm. Han synes det er helt greit. Og sparer masse. Har null interesse av å fly ute å bruke penger på shopping eller alkohol uansett. Anonymkode: 87d6f...276 Forstod godt hva du mente, og jeg synes det er litt bakvendt at han får en god sum som 18 åring av dere så skal han etterpå betale penger til dere. Han fikk da i teorien et lån da. Bedre om dere ikke ga de til han så kunne dere brukt de isteden om det var så trangt at man trenger penger inn. Og klart det er eneste tenåringer gjør shopping og alkohol. Vi er grunnleggende uenige, det er greit. Alle får gjøre som de selv vil, jeg fikk barn og visste dermed at jeg har ansvar frem til de flytter ut og ønsker om jeg kan også hjelpe de i voksenlivet. Raven.Writingdesk skrev (25 minutter siden): Jeg er enig. Dette blir sikkert veldig upopulært; men har du valgt å få barn så stopper ikke ansvaret bare fordi barnet har fylt 18. At 19åringen bor hjemme er ingen stor økt utgift for TS, med mindre 19 åringen spiser TS ut av huset. Så trist at en 19 åring ikke skal kunne oppleve reiser og delta på sosiale ting med venner (spise ute) - fordi mamma krever husleie. spesielt når 19 åringen også sparer til BSU. TS kunne jo ha tenkt at :» jeg har lite å gi, men i det minste kan jeg bidra til at barnet mitt sparer penger og får reise litt, via at ungdommen bor hos meg». Så fint å lese at jeg ikke er alene med akkurat den tanken. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 12. oktober 2024 #93 Del Skrevet 12. oktober 2024 Du hadde sluttet å spise fordi ditt voksne barn skulle kunne reise til syden og spise på restaurant flere ganger i uka? Det er det sprøeste jeg har hørt på en stund. Jeg håper INDERLiG at du ikke har barn, folk som blir behandlet som det der blir egosentriske dtittsekker. 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 12. oktober 2024 #94 Del Skrevet 12. oktober 2024 Jeg har forøvrig voksne barn selv. Det er helt vanlig i deres omgangskrets at de som bor hjemme bidrar der økonomisk. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #95 Del Skrevet 12. oktober 2024 Jeg er selv ufør og da min sønn fylte 18 år betalte han meg 3000 kroner i måneden for mat osv av barnebidraget han fikk som var på litt over 7000 kroner. Vi hadde ikke råd til å leve på kun mine penger. Du må rett og slett si ifra, Ts. Det gagner ikke datteren din å lære at det er ok å være en uempatisk drittsekk som utnytter og snylter på andre mennesker. For det er jo det du tillater akkurat nå. Anonymkode: 39412...039 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #96 Del Skrevet 12. oktober 2024 Jeg bodde hjemme til jeg var 21 år. Og betalte ingenting for det. Det vil si, jeg sov egentlig kun hjemme, ellers var jeg ute eller på jobb. Er veldig glad for det, for på den måten kunne jeg legge meg opp penger til egenkapital for å kjøpe drømmehuset, som jeg måtte vente på i 1,5 år for å få. Det var sjeldent jeg handlet mat, men når min mor ba om noe så kjøpte jeg det til dem. Og kom innimellom hjem med lammelår, fenalår, brus osv. Forskjellen mellom meg og datteren din er at selv om foreldrene mine ikke var rike, så var de heller ikke fattige som deg. Og jeg brukte ikke penger på reiser og dilldall, men jobbet meg ihjel og sparte. Så jeg vil kalle min bosituasjon hjemme som fornuftig, mens datteren din bor hos deg på ufornuftig vis. På tide å få henne til å innse at hun er voksen og at hun må flytte for seg selv. Anonymkode: 75e96...f55 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #97 Del Skrevet 12. oktober 2024 Betaler du regninger for henne og hvor mye er det på? Såfall ville jeg startet der. Jeg ville sagt at hun måtte betale regningene sine selv som feks telefon, reiseforsikring, Diesel/bensin om hun bruker bil osv. at hun har ansvar for å kjøpe inn litt hun liker å spise som røkelaks og spekeskinke + 1 middag i uken som hun kan lage til dere. Evt betalte 1000-1500 kroner ekstra. Men jeg ville startet med regningene hennes om du sparer noe på det og at hun kjøper litt mat som hun liker. Tenker likevel at hun burde få reise litt med god samvittighet og kunne legge av til bsu. Du kan vel ta kontakt med familievern kontoret. Synes det er veldig spesielt at hun ikke får dårlig samvittighet av å ikke bidra noe. Anonymkode: 108ae...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 12. oktober 2024 #98 Del Skrevet 12. oktober 2024 Kålrota skrev (3 timer siden): Du hadde sluttet å spise fordi ditt voksne barn skulle kunne reise til syden og spise på restaurant flere ganger i uka? Det er det sprøeste jeg har hørt på en stund. Jeg håper INDERLiG at du ikke har barn, folk som blir behandlet som det der blir egosentriske dtittsekker. Har faktisk tre barn og tenåringer. Og nei de blir ikke egoistiske fordi jeg ikke melker barna for penger. Ikke er de voksene som 19 heller. De er fortsatt tenåringer. Kommer aldri til å fortelle mine barn at det står så dårlig til at jeg ikke har råd til mat. Det finnes mange andre grep før det. Har du forskning som viser til at barn blir egoistiske drittsekker av å ikke må betale leie for å bo i eget hjem mens de er ungdom? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #99 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Betaler du regninger for henne og hvor mye er det på? Såfall ville jeg startet der. Jeg ville sagt at hun måtte betale regningene sine selv som feks telefon, reiseforsikring, Diesel/bensin om hun bruker bil osv. at hun har ansvar for å kjøpe inn litt hun liker å spise som røkelaks og spekeskinke + 1 middag i uken som hun kan lage til dere. Evt betalte 1000-1500 kroner ekstra. Men jeg ville startet med regningene hennes om du sparer noe på det og at hun kjøper litt mat som hun liker. Tenker likevel at hun burde få reise litt med god samvittighet og kunne legge av til bsu. Du kan vel ta kontakt med familievern kontoret. Synes det er veldig spesielt at hun ikke får dårlig samvittighet av å ikke bidra noe. Anonymkode: 108ae...cca Hun starte å betale telefon selv etter hun fylte atten og hun må betale frisør selv osv.. men hadde hun spurt om jeg ville hjelpe litt med frisør eller kjæresten min så hadde vi sikkert hjulpet hun. Men det eneste jeg har betalt er forsikring på mopeden hennes, den har hun ikke ville overta selv. Anonymkode: a0625...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #100 Del Skrevet 12. oktober 2024 Jeg har snart et voksent barn som blir lærling neste år. Han må da betale litt hjemme, til mat. Han må bidra som alle andre. Jeg synes ikke det er for mye å forvente. Han må også spare en god del av lønnen han vil få og selv betale telefon og andre ting han vil ha. Anonymkode: 637fb...106 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå