Forvirret23 Skrevet 11. oktober #61 Del Skrevet 11. oktober Uanonym bruker skrev (6 minutter siden): Hadde TS hatt god økonomi, hadde det vært noe annet. Men her sier hun at hun er blakk etter 1,5 uke med datteren. Har man ikke råd til å forsørge voksne barn, så har man ikke råd. Da må man kreve at de bidrar økonomisk, ellers kan de ikke bo hjemme. Jeg synes heller ikke det er dumt å la voksne barn som har jobb og bor hjemme betale for seg uansett (evt. "tvangssparing" dersom man ikke trenger pengene). Veldig dumt å venne dem til å ha hele lønna og bruke på seg selv. Om det står så dårlig til med økonomien så må man jo ta noen grep. Finne noe billigere å bo, om hun er blakk etter 1,5 uke så vil ikke det gå selv om hun ikke har barn. Man lærer ingenting av at foreldre krever penger fra egne barn, det man lærer at foreldre er kjipe å krever penger så fort de har mulighet. Å la barna spare til egen fremtid er lurt, og la barna få lov å leve mens de er unge er viktig. Jeg betaler alt av regninger, lever bra og tjener penger selv om jeg ikke aksepterte at foreldrene mine skulle melke meg for penger. Problemet til til ts er ikke at hun har lite penger, problemet er jo at hun ser på seg selv som offer og er redd eget barn. Hvorfor er hun det? Er barnet voldelig så må man ta tak i det og da får tenåringen få hjelp til å finne et eget sted. En tenåring skal være egoistisk, det er en del av utviklingen de ser seg selv først og fremst. Så sklir hode sakte med sikkert tilbake på plass. Noen bruker lenger tid enn andre. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #62 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg betaler forsikringen på mopeden hennes, hun vil ikke overta den og nå bruker hun ikke mopeden lenger heller. Jeg har litt lyst å avregistrere den, så kan hun påregistrere selv engang eller selge den. Anonymkode: a0625...754 Da hadde jeg bare avregistrert den. Så vil ho bruke ja da må den omregistrering til ho og ho betale Anonymkode: b2a77...e72 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #63 Del Skrevet 11. oktober Forvirret23 skrev (18 minutter siden): Dere har spart til barnet, men nå som barnet har fylt 18 så krever dere penger? Er det så dårlig til at barna må betale sine egen foreldre før de engang er skikkelig voksene så bruk heller de pengene. Det er greit å stille krav som f.eks så lenge du bor hjemme skal du spare så og så mye. Jeg har selv en 16 åring som spiser som en hest, dette visste jeg når jeg satt han til verden. At jeg skal ha penger fra barnet mitt som jeg satt til verden av egen vilje er en logikk jeg aldri vil forstå. Mine foreldre skulle også kreve dette av meg, jeg nektet flyttet å så meg aldri tilbake. Min mor angret jeg var siste ut og hun ble ganske ensom. Vi får aldri tiden med barne våre tilbake, at så mange bare stresser med å få barna ut av huset er meg en gåte. vi har spart tidligere ja. Men er ikke sikkert økonomien vår nå er like god som før. ALT har blitt dyrere, så inntekten holder ikke like langt lenger , og i tillegg skjer livet, man kan miste jobben, bli ufør osv. uten at jeg trenger å utdype vår grunn her. Og det handler da virkelig ikke om å stresse med å få dem ut av huset. Kan bo her så lenge de vil, men mot et lite bidrag fordi det faktisk koste oss mye i mat, strøm og varmtvann. Han vasker feks. arbeidsklær nesten hver ukedag feks. 1700,- er MYE billigere enn å flytte ut, da er det minimum 10.000 + strøm, internett osv. Så han sparer mye på dette alikevel. Anonymkode: 87d6f...276 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #64 Del Skrevet 11. oktober Forvirret23 skrev (2 timer siden): Jeg går mot strømmen, dummeste jeg leser er foreldre som krever penger av barna som 19/20 åringer. De har så vidt inn "voksen" verden. Barnet ditt har fått seg jobb, hun sparer til fremtiden sin samtidig som hun nå lever livet. For det er nå de får levd før de stifter familie, når de er fri. Da skal altså foreldre enten kaste ut barna sine eller kreve penger. Hva gjorde du før hun var 18? Jeg oppfordrer mine barn til å bo hjemme en stund, spare penger og leve litt slik at de kan få seg en god fremtid. Det er min rolle, barnet ditt har fått seg jobb, hun sparer og det burde være et bevis nok på at hun vet hva fremtiden som en ansvarlig voksen. Og når hun spiser ute en del så er hun ikke voldsomt dyr i drift, siden hun reiser så er hun jo enda mer borte. Kanskje du bør vurdere å bo billigere? Jeg tror du gikk glipp av viktig informasjon i HI. TS mister bostøtte fordi datteren tjener for mye. Med andre ord har ts fått dårligere råd av at datteren har valgt å ha et friår, såpass dårlig råd at hun ikke har nok penger til å brødfø dem begge to. Hadde du gjort det du beskriver om du gikk i minus hver måned? Anonymkode: c35bf...65c 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingar-André Skrevet 11. oktober #65 Del Skrevet 11. oktober Har ingen onge jeg, men bror min bor gratis at meg. 34 sjøl og han er 19. Han skal pent snart få finna seg no anna. Bidrar ikke med en dritt på noen måte. Hadde det ikke vært for kjærringa (nå X kjærringa) hadde han havna ut så han fikk seg en smakebit eller to. Gutten har helt ok god råd på alle måter men bidrar ikke en dritt. Møkklei. Så joa, je skjønne deg! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #66 Del Skrevet 11. oktober En 19-åring burde virkelig forstå at om du har 3000,- i måneden, og hun har 20.000+ til kos, så burde hun bidra i kost og losji. Du kan jo henne handle all mat i en hel måned for 3000,-, og så betaler du henne tilbake i slutten av måneden. Tipper hun da lærer at maten hun ønsker koster 6-7.000 i måneden. Anonymkode: d306e...b9f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #67 Del Skrevet 11. oktober Forvirret23 skrev (28 minutter siden): Dere har spart til barnet, men nå som barnet har fylt 18 så krever dere penger? Er det så dårlig til at barna må betale sine egen foreldre før de engang er skikkelig voksene så bruk heller de pengene. Det er greit å stille krav som f.eks så lenge du bor hjemme skal du spare så og så mye. Jeg har selv en 16 åring som spiser som en hest, dette visste jeg når jeg satt han til verden. At jeg skal ha penger fra barnet mitt som jeg satt til verden av egen vilje er en logikk jeg aldri vil forstå. Mine foreldre skulle også kreve dette av meg, jeg nektet flyttet å så meg aldri tilbake. Min mor angret jeg var siste ut og hun ble ganske ensom. Vi får aldri tiden med barne våre tilbake, at så mange bare stresser med å få barna ut av huset er meg en gåte. Når jeg leser dine innlegg her så må jeg si at jeg har sympati med dine foreldre. Kan se for meg hvordan du oppførte deg som ung voksen, og du er ikke spesielt spiselig nå heller. Det er jo "greit" for folk som har god råd å rante ut av seg sånt, men jeg tror neppe du gjør dine barn noen tjeneste ved å lære dem at de kan leve i sus og dus og drite i alt av forpliktelser fordi mamma betaler. But you do you! Men når mor må leve på 3000 kr i mnd for å fø begge så er det jo helt hinsides at datter skal kaste bort full lønn på reiser, negler, hår, klær, restaurant osv og ikke betale fem flate øre hjemme. Klarer du virkelig ikke å se hvor dumt det du kommer med er i den sammenhengen? Anonymkode: 006f7...12e 3 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #68 Del Skrevet 11. oktober Jeg tenker at hun minimum må betale tilsvarende det du taper i bostøtte på grunn av HENNE, pluss egen mat og egne toalettsaker etc. Lag et regnskap til henne - slik det var før (med barnetrygd, bostøtte etc), og slik det er nå. Høres ut som hun trenger en skikkelig reality check. Anonymkode: 539f5...511 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 11. oktober #69 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er ikke normalt, og ikke akseptabel oppførsel. Har 2 tenåringer selv. og ingen av de slenger med dørene. Oger du 19 så bør du uansett ha vokst fra deg slik oppførsel Anonymkode: 27da2...212 Fordi du ikke har tenåringer som gjør det så kan du ikke si det ikke er normalt. Min gjør heller ikke det, men min venninne sin gjør det. Handler ikke om oppdragelse, men hjernen er ikke ferdig og mangler mye enda. Men klart skal mange foreldre forvente at utviklingen skal gå fortere enn den er ment som. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 11. oktober #70 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg tror du gikk glipp av viktig informasjon i HI. TS mister bostøtte fordi datteren tjener for mye. Med andre ord har ts fått dårligere råd av at datteren har valgt å ha et friår, såpass dårlig råd at hun ikke har nok penger til å brødfø dem begge to. Hadde du gjort det du beskriver om du gikk i minus hver måned? Anonymkode: c35bf...65c Jeg hadde tatt andre grep enn å faktisk melke mitt eget barn så lenge barnet fortsatt er 19/20 år. Dette barnet er tenåring enda, hjelper ikke ts at barnet flytter ut om hun er blakk allerede 1 uke etter trygd. Det kom i tråden her at hun betaler moped og forsikring, der kan hun hente penger for brukes den ikke så er det unødvendig bruk av penger. Og om ts er blakk så raskt så tenker jeg det å få hjelp til å gå gjennom hva penger går til er lurt. Bor hun for dyrt? Det kan virke sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 11. oktober #71 Del Skrevet 11. oktober (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Når jeg leser dine innlegg her så må jeg si at jeg har sympati med dine foreldre. Kan se for meg hvordan du oppførte deg som ung voksen, og du er ikke spesielt spiselig nå heller. Det er jo "greit" for folk som har god råd å rante ut av seg sånt, men jeg tror neppe du gjør dine barn noen tjeneste ved å lære dem at de kan leve i sus og dus og drite i alt av forpliktelser fordi mamma betaler. But you do you! Men når mor må leve på 3000 kr i mnd for å fø begge så er det jo helt hinsides at datter skal kaste bort full lønn på reiser, negler, hår, klær, restaurant osv og ikke betale fem flate øre hjemme. Klarer du virkelig ikke å se hvor dumt det du kommer med er i den sammenhengen? Anonymkode: 006f7...12e Ja, uspiselig for man mener at man setter barn til verden så har man ansvar for de også så lenge de ikke er voksene. 19 åring så er hun faktisk tenåring enda. Lever godt med at noen inne på kg mener dette om meg, de kjenner ikke meg Og hvordan skal hun få laget seg en fremtid når mor skal ha pengene hennes? Og jeg mener virkelig at unge skal leve livet nå og ikke når de er 30 år som mange gjør. Det betyr ikke at de blir uansvarlige og ikke klare å betale regninger som voksene, dette er noe foreldre som krever penger av egne barn som tenker. Jeg hadde foreldre med store økonomiske problemer, de tok alt de hadde av penger fra meg. Kunne ikke spare en krone, og jeg klarte meg helt selv gikk i banken, gikk til kommunen og fikk boliglån kjøpte meg leilighet som 19 år. Selv uten å betale en krone til mine foreldre. Hvorfor lever mor på 3000 lurer jeg på? Allerede lest hun betaler unødvendig på en moped, hva mer betaler hun unødvendig på? Bor hun dyrt? Hjelper ikke at 19 åringen flytter ut når hun er blakk etter 1 uke. Tror mor bør ta andre grep. Hvordan vet du hva jeg tjener og har god råd? Godt når fremmede vet alt om meg 😁 Endret 11. oktober av Forvirret23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #72 Del Skrevet 11. oktober Forvirret23 skrev (4 minutter siden): Jeg hadde tatt andre grep enn å faktisk melke mitt eget barn så lenge barnet fortsatt er 19/20 år. Dette barnet er tenåring enda, hjelper ikke ts at barnet flytter ut om hun er blakk allerede 1 uke etter trygd. Det kom i tråden her at hun betaler moped og forsikring, der kan hun hente penger for brukes den ikke så er det unødvendig bruk av penger. Og om ts er blakk så raskt så tenker jeg det å få hjelp til å gå gjennom hva penger går til er lurt. Bor hun for dyrt? Det kan virke sånn. Vi har billigere enn mange andre i leie+ strøm 10.000 i måned ink strøm. Vi bor i en koselig kjellerleilighet fra 90-tallet. Anonymkode: a0625...754 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 11. oktober #73 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (41 minutter siden): vi har spart tidligere ja. Men er ikke sikkert økonomien vår nå er like god som før. ALT har blitt dyrere, så inntekten holder ikke like langt lenger , og i tillegg skjer livet, man kan miste jobben, bli ufør osv. uten at jeg trenger å utdype vår grunn her. Og det handler da virkelig ikke om å stresse med å få dem ut av huset. Kan bo her så lenge de vil, men mot et lite bidrag fordi det faktisk koste oss mye i mat, strøm og varmtvann. Han vasker feks. arbeidsklær nesten hver ukedag feks. 1700,- er MYE billigere enn å flytte ut, da er det minimum 10.000 + strøm, internett osv. Så han sparer mye på dette alikevel. Anonymkode: 87d6f...276 Om økonomien er så dårlig nå så må dere jo heller bruke deres egne penger tenker jeg. Så får dere heller kreve at barnet deres skal spare penger selv. Jeg tror barn lærer mer av det å spare penger selv mens de bor hjemme, isteden for at de får utdelt 500.000 når de flytter ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 11. oktober #74 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har billigere enn mange andre i leie+ strøm 10.000 i måned ink strøm. Vi bor i en koselig kjellerleilighet fra 90-tallet. Anonymkode: a0625...754 10.000 er jo tydelig veldig dyrt når du sitter igjen med så lite, om ikke er det noe annet som spiser inntekten din? Bostøtten er liten nå, så hva gjør du om din datter flytter ut? Hvordan skal du ha råd til mat mer enn 14 dager når du er blakk etter 1,5 uke? Du handler så du får handle det du har råd til, og vil 19 åringen ha annet så får hun kjøpe selv. Jeg mener ikke at hun skal bestemme hva du skal kjøpe, men kun at hun ikke skal betale for å bo hos egen mor. Hva med hennes far, kanskje hun kan flytte til han? Og er hun voldelig med deg er jo dette noe helt annet, da må du får hjelp med det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedPimpernell Skrevet 11. oktober #75 Del Skrevet 11. oktober Du må jo sette grenser! Jeg hadde glatt og ignorert klaging og servert så kjedelig måltider at hun hadde valgt å flytte på eget initiativ. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 11. oktober #76 Del Skrevet 11. oktober Forvirret23 skrev (3 timer siden): Jeg går mot strømmen, dummeste jeg leser er foreldre som krever penger av barna som 19/20 åringer. De har så vidt inn "voksen" verden. Barnet ditt har fått seg jobb, hun sparer til fremtiden sin samtidig som hun nå lever livet. For det er nå de får levd før de stifter familie, når de er fri. Da skal altså foreldre enten kaste ut barna sine eller kreve penger. Hva gjorde du før hun var 18? Jeg oppfordrer mine barn til å bo hjemme en stund, spare penger og leve litt slik at de kan få seg en god fremtid. Det er min rolle, barnet ditt har fått seg jobb, hun sparer og det burde være et bevis nok på at hun vet hva fremtiden som en ansvarlig voksen. Og når hun spiser ute en del så er hun ikke voldsomt dyr i drift, siden hun reiser så er hun jo enda mer borte. Kanskje du bør vurdere å bo billigere? Så mor skal spise suppe så ‘’barnet’’ slipper å bidra? Lett å si når man sitter bedre i det antar jeg 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #77 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 15.23): Hei. Jeg skriver her istedenfor på barn og familie, jeg føle det er litt mer fart her. 😉 19 åringen min bor hjemme gratis, hun har ett friår og jobber. Jeg er uføretrygda og som dere skjønner så betaler jeg leie + strøm og jeg sitter igjen med 3000 kroner etter å betalt månedlige utgiftene mine som bla telefon og medisin. 3000 kr skal vare i 4 uker til livsopphold som skal fø oss to + katten vår. Jeg klare i blant å overtale hun å kjøpe toalettpapir eller vaskepulver, men ikke noe mer. Jeg får avslag på bostøtte fordi inntekten hennes er like høy som min trygd. Hun vil ikke høre når jeg sier hun kan hjelpe å bidra med mat, for hun klage på maten jeg kjøper ( knekkebrød , brød, brunost, hvitost, salami, servelat, syltetøy, egg m.mer .. men det er ikke godt nok. Hun vil ha spekeskinke, røkt laks som jeg ikke alltid har råd til.. og pengene mine forsvinner fort. Også er middagene ikke bra nok, laks, kjøttkaker, karbonade, vårruller, supper.. hun vil ha mat som er laget helt fra grunnen med råvarer. Jeg er som regel blakk etter 1 1/2 uke. Jeg har sagt hun kan kjøpe mat hun like selv å ha hjemme, men det vil hun ikke. Hun kjøpe ofte sushi og mat ute med venninner, som er en lettelse for meg siden hun bare klager hvor dårlig mat vi har hjemme. Men jeg skulle så gjerne ønske hun hadde betalt for å bo hjemme , men sier hin sparer penger til bsu og hun har ikke råd. Hun har råd å reise til Italia, Alicante og London med venninner og planlegge neste tur.. og shoppe. Så jeg har skjønt hun ikke vil betale imens hun bor hjemme. Er det noen som vet hvor jeg kan få hjelp å sette opp et budsjett? Jeg må få hjelp utenfra, hun trenger å få høre fra annen voksen. Veileder hos Familiekontoret, Nav, vet dere om noen andre plasser som kan hjelpe? Anonymkode: a0625...754 Dette var tafatt! Du forteller henne at fra og med nå så betaler hun 4000 i mnd til deg. Hvis ikke må hun bo et annet sted. Og da blir det brått dyrere for henne. Anonymkode: f4f8c...1fd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 11. oktober #78 Del Skrevet 11. oktober Forvirret23 skrev (1 time siden): Om det står så dårlig til med økonomien så må man jo ta noen grep. Finne noe billigere å bo, om hun er blakk etter 1,5 uke så vil ikke det gå selv om hun ikke har barn. Man lærer ingenting av at foreldre krever penger fra egne barn, det man lærer at foreldre er kjipe å krever penger så fort de har mulighet. Å la barna spare til egen fremtid er lurt, og la barna få lov å leve mens de er unge er viktig. Jeg betaler alt av regninger, lever bra og tjener penger selv om jeg ikke aksepterte at foreldrene mine skulle melke meg for penger. Problemet til til ts er ikke at hun har lite penger, problemet er jo at hun ser på seg selv som offer og er redd eget barn. Hvorfor er hun det? Er barnet voldelig så må man ta tak i det og da får tenåringen få hjelp til å finne et eget sted. En tenåring skal være egoistisk, det er en del av utviklingen de ser seg selv først og fremst. Så sklir hode sakte med sikkert tilbake på plass. Noen bruker lenger tid enn andre. Hun klarer seg jo hvis hun er alene, 4000,- ekstra i mnd for å brødfø en til velter lasset, er det vanskelig å forstå?? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 11. oktober #79 Del Skrevet 11. oktober (endret) Enmanelskeråhate skrev (11 minutter siden): Så mor skal spise suppe så ‘’barnet’’ slipper å bidra? Lett å si når man sitter bedre i det antar jeg Spennende at kg vet hvordan økonomi jeg har Tror mor må spise suppe uansett om barnet hennes flytter ut. Som jeg skriver hun må ta grep i økonomien sin, kanskje det er for dyrt å bo der ho bor. Enmanelskeråhate skrev (8 minutter siden): Hun klarer seg jo hvis hun er alene, 4000,- ekstra i mnd for å brødfø en til velter lasset, er det vanskelig å forstå?? Får hun 4000 i bostøtte? Det er bra å få til, min mor på minstepensjon fikk 400 kroner. Vet du jeg tror ikke denne tenåringen som både spiser ute og reiser spiser for enorme summer hjemme hun spiser ikke for 4000 i måneden. Så er ts blakk allerede etter 1 uke vil hun bli blakk lenge før ny utbetaling. Endret 11. oktober av Forvirret23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #80 Del Skrevet 11. oktober Forvirret23 skrev (1 minutt siden): 10.000 er jo tydelig veldig dyrt når du sitter igjen med så lite, om ikke er det noe annet som spiser inntekten din? Bostøtten er liten nå, så hva gjør du om din datter flytter ut? Hvordan skal du ha råd til mat mer enn 14 dager når du er blakk etter 1,5 uke? Du handler så du får handle det du har råd til, og vil 19 åringen ha annet så får hun kjøpe selv. Jeg mener ikke at hun skal bestemme hva du skal kjøpe, men kun at hun ikke skal betale for å bo hos egen mor. Hva med hennes far, kanskje hun kan flytte til han? Og er hun voldelig med deg er jo dette noe helt annet, da må du får hjelp med det. Når den tida kommer når jeg bor alene så vil det gå mindre strøm, men også vil jeg bruke mindre penger på mat. Jeg trenger ikke middag hver dag. Jeg flyttet ut når jeg var 16 år gammel, og jeg lærte tidlig hvordan jeg skulle handle slik at jeg hadde flere middager av en vare og jeg er bevisst på pris. Men det hadde vært lettere om hun ville spise kjøttkaker, karbonader, vårruller og grillet kylling som jeg i blant ønske å kjøpe på tilbud. Jeg betale forsikring, telefon, medisin Hun har ikke kontakt med faren. Anonymkode: a0625...754 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå