AnonymBruker Skrevet 10. oktober #21 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Puh, det gjør så godt å lese og jeg begynne og gråte. Straks middag hos oss, og i dag får hun tandoori som hun faktisk like og jeg slippe og høre vi aldri har noe godt! Jeg skal ringe til Nav i morgen også, snakke med en veileder i tillegg og bare høre hva de foreslår! Jeg er sliten, derfor står jeg her med tårer i øynene! Takk for at dere «backe meg opp.» Anonymkode: a0625...754 Hvorfor skal du ringe NAV? Datteren din er i jobb. Be henne flytte eller betale for seg. Hun trenger et spark i rævva for å bli voksen, og det kan du som forelder gi uten å koble på offentlige instanser. Du kan jo vise henne denne tråden. Anonymkode: d3b17...d5e 9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 10. oktober #22 Del Skrevet 10. oktober (endret) Det er helt vanlig at 19-åringer bor hjemme, like vanlig er det at de betaler leie når de har inntekt. Du bestemmer i ditt hus. Endret 10. oktober av Kålrota 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #23 Del Skrevet 10. oktober 5 minutter siden, AnonymBruker said: Enig med de andre her, hun må bidra i husholdningen så lenge hun har jobb. Forøvrig så beskriver du min bonusdatter som også er 19 år. Bor gratis hjemme der hun har hele loftsetasjen for seg selv, har friår og jobber mye. Pappaen, altså min mann, har bestemt at hun ikke trenger å betale. Vi har ganske god råd, så jeg legger meg ikke opp i det han har bestemt. Men jeg tenker jo mitt. Pappa dekker også mobil for henne i tillegg til at hun ofte får penger til bensin og diverse. Jenta sparer veldig lite, hun spiser ute flere ganger i uka, bestiller mat med hjem og ønsker avokado og kylling hver dag. Hun handler masse klær og reiser stadig på spontanturer. Nå er hun nettopp kommet hjem etter et par dager på storbyferie i utlandet. Hun bruker utrolig mye penger på negler, hår, spa osv. forbildet hennes er Isabell raad. Forrige måned hadde hun utbetalt 35 tusen og har brukt opp alt. Så jeg synes jo dette er veldig ugreit. Har selvsagt pratet med henne om hvor lurt det kan være å spare litt, men jeg når ikke fram. Så da lar jeg det går og lar pappaen bestemme. Jeg ville helt klart tatt betalt noen tusen i måneden dersom det var min datter. Anonymkode: a9c51...4ac Hadde aldri kunne vært sammen med en mann med så ulikt syn på verdier og barneoppdragelse👀 Anonymkode: 9b6ee...9e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #24 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig med de andre her, hun må bidra i husholdningen så lenge hun har jobb. Forøvrig så beskriver du min bonusdatter som også er 19 år. Bor gratis hjemme der hun har hele loftsetasjen for seg selv, har friår og jobber mye. Pappaen, altså min mann, har bestemt at hun ikke trenger å betale. Vi har ganske god råd, så jeg legger meg ikke opp i det han har bestemt. Men jeg tenker jo mitt. Pappa dekker også mobil for henne i tillegg til at hun ofte får penger til bensin og diverse. Jenta sparer veldig lite, hun spiser ute flere ganger i uka, bestiller mat med hjem og ønsker avokado og kylling hver dag. Hun handler masse klær og reiser stadig på spontanturer. Nå er hun nettopp kommet hjem etter et par dager på storbyferie i utlandet. Hun bruker utrolig mye penger på negler, hår, spa osv. forbildet hennes er Isabell raad. Forrige måned hadde hun utbetalt 35 tusen og har brukt opp alt. Så jeg synes jo dette er veldig ugreit. Har selvsagt pratet med henne om hvor lurt det kan være å spare litt, men jeg når ikke fram. Så da lar jeg det går og lar pappaen bestemme. Jeg ville helt klart tatt betalt noen tusen i måneden dersom det var min datter. Anonymkode: a9c51...4ac Dette var bare kvalmt å lese.. herregud. Kommer til å få seg litt av en realitycheck en vakker dag eller? Anonymkode: 3b741...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #25 Del Skrevet 10. oktober En viktig del av det å oppdra barn er å lære dem bli voksen, ansvarsfull og økonomisk skikket. Din datter vil aldri bli ansvarsfull og økonomisk skikket så lenge du sponser hennes luksustilværelse med ferier og restauranter... Nav kommer også til å si det samme, du må slutte sponse ferier og uteliv, du har ikke råd til det. Og det er ditt valg om du vil gå i minus for å sponse henne. Nav hjelper ikke deg fortsette sponse henne. Anonymkode: 8789a...dfa 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #26 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg skriver her istedenfor på barn og familie, jeg føle det er litt mer fart her. 😉 19 åringen min bor hjemme gratis, hun har ett friår og jobber. Jeg er uføretrygda og som dere skjønner så betaler jeg leie + strøm og jeg sitter igjen med 3000 kroner etter å betalt månedlige utgiftene mine som bla telefon og medisin. 3000 kr skal vare i 4 uker til livsopphold som skal fø oss to + katten vår. Jeg klare i blant å overtale hun å kjøpe toalettpapir eller vaskepulver, men ikke noe mer. Jeg får avslag på bostøtte fordi inntekten hennes er like høy som min trygd. Hun vil ikke høre når jeg sier hun kan hjelpe å bidra med mat, for hun klage på maten jeg kjøper ( knekkebrød , brød, brunost, hvitost, salami, servelat, syltetøy, egg m.mer .. men det er ikke godt nok. Hun vil ha spekeskinke, røkt laks som jeg ikke alltid har råd til.. og pengene mine forsvinner fort. Også er middagene ikke bra nok, laks, kjøttkaker, karbonade, vårruller, supper.. hun vil ha mat som er laget helt fra grunnen med råvarer. Jeg er som regel blakk etter 1 1/2 uke. Jeg har sagt hun kan kjøpe mat hun like selv å ha hjemme, men det vil hun ikke. Hun kjøpe ofte sushi og mat ute med venninner, som er en lettelse for meg siden hun bare klager hvor dårlig mat vi har hjemme. Men jeg skulle så gjerne ønske hun hadde betalt for å bo hjemme , men sier hin sparer penger til bsu og hun har ikke råd. Hun har råd å reise til Italia, Alicante og London med venninner og planlegge neste tur.. og shoppe. Så jeg har skjønt hun ikke vil betale imens hun bor hjemme. Er det noen som vet hvor jeg kan få hjelp å sette opp et budsjett? Jeg må få hjelp utenfra, hun trenger å få høre fra annen voksen. Veileder hos Familiekontoret, Nav, vet dere om noen andre plasser som kan hjelpe? Anonymkode: a0625...754 Pokker heller! Du kan KREVE at hun betaler eller flytter på ræva ut av hjemmet ditt, HUN ER 19 ÅR! VÆR EN FORELDER - krev noe fra barna dine når de tross alt er blitt over 18 år! Anonymkode: 8f4c4...47f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashley jackson Skrevet 10. oktober #27 Del Skrevet 10. oktober Ta deg sammen. Du er mor og hun er barnet. Tenk å sutre over at datter spiser laks og sushi og reiser på ferie. Skulle du heller ønske at hun spiste drittmat? Er du ikke glad for at hun får en spennende ungdomstid? Skaff deg jobb. Skaff deg et liv. Det er ikke din datters oppgave å brødfø deg. Ærlig talt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #28 Del Skrevet 10. oktober ashley jackson skrev (19 minutter siden): Ta deg sammen. Du er mor og hun er barnet. Tenk å sutre over at datter spiser laks og sushi og reiser på ferie. Skulle du heller ønske at hun spiste drittmat? Er du ikke glad for at hun får en spennende ungdomstid? Skaff deg jobb. Skaff deg et liv. Det er ikke din datters oppgave å brødfø deg. Ærlig talt. Har du lest HI? Anonymkode: 1fc39...7e2 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #29 Del Skrevet 10. oktober ashley jackson skrev (10 minutter siden): Ta deg sammen. Du er mor og hun er barnet. Tenk å sutre over at datter spiser laks og sushi og reiser på ferie. Skulle du heller ønske at hun spiste drittmat? Er du ikke glad for at hun får en spennende ungdomstid? Skaff deg jobb. Skaff deg et liv. Det er ikke din datters oppgave å brødfø deg. Ærlig talt. Hun er 19 år gammel. Også er jeg glad når hun kjøpe sushi for da slippe jeg sutringen hennes. Også er sushi en god kilde til protein og omega-3 fettsyrer. 🤭 Laks er ikke drittmat, det er faktisk veldig godt. Jeg syns det er positivt at hun reiser. Men når hun har råd og reise, så har hun også råd å betale hjemme. Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan livet ditt er siden du er så vemmeligslibrig og en muggsopp! 🙂 Anonymkode: a0625...754 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #30 Del Skrevet 10. oktober Da krever du husleie + litt for strøm, også kjøper du kun inn mat til deg selv. Ferdig basta! Anonymkode: 8896d...2f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #31 Del Skrevet 10. oktober Til sammenligning TS når vår yngste hadde friår og jobbet levde de med intensjon om å ha det så nært opptil at det var stipend som kom hver mnd, av dette betalte denne filosofien holdt h*n eget bilhold, inkludert forsikring og service, egne utgifter, bidro hjemme OG sparte seg opp 75000 på ett år og jeg tror ikke det var noen følelse av å gå glipp av noe eller måtte forsake noe i så måte for ungdommen.. Anonymkode: 729ca...1c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #32 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er selv uføre med 18 åring i lære. Bor gratis å spiser gratis,kun fordi jeg mottar 7000 i barnebidrag for han. Hvis ikke måttet han betale 3000 i husleie. Sett krav.!! Anonymkode: c4d53...cfe Datteren min fikk bidrag etter fylte 18 år, siste året på vgs. Hun beholdt pengene selv og jobbet ved siden av studiene. Men jeg klarte noen måneder å få hun til å betale 2000kr Jeg fikk slengt i meg hun hatet meg! Etter skolen sluttet så har hun ikke betalt noe og hun har ingen planer om det heller. Jeg har nevnt det til hun, men hun stikker kun inn på rommet sitt! Anonymkode: a0625...754 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #33 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hun vil ha spekeskinke, røkt laks som jeg ikke alltid har råd til.. og pengene mine forsvinner fort. Også er middagene ikke bra nok, laks, kjøttkaker, karbonade, vårruller, supper.. hun vil ha mat som er laget helt fra grunnen med råvarer. Hvorfor i alle dager kjøper du dette til henne? Og hun kan fint lage all mat selv. Anonymkode: 9048a...7ab 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #34 Del Skrevet 11. oktober Har en på 18 som er lærling og tjener ganske godt. Han betaler oss tilsvarende en barnetrygd i mnd. (det vi mistet da han ble 18) Ikke mye men det hjelper på litt for oss, og jeg tror han lærer litt av det. I tillegg betaler han tlf. sin selv. Vil han ha noe annen mat enn vi kjøper så kjøper han med seg det selv. Han spiser jo for en voksen og vasker en del klær(jobbklær blant annet) Så kostnaden ved at han bor hjemme ble jo ikke noe mindre selv om han fylte 18 og vi mistet barnetrygden. Anonymkode: 87d6f...276 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #35 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (21 timer siden): Enig med de andre her, hun må bidra i husholdningen så lenge hun har jobb. Forøvrig så beskriver du min bonusdatter som også er 19 år. Bor gratis hjemme der hun har hele loftsetasjen for seg selv, har friår og jobber mye. Pappaen, altså min mann, har bestemt at hun ikke trenger å betale. Vi har ganske god råd, så jeg legger meg ikke opp i det han har bestemt. Men jeg tenker jo mitt. Pappa dekker også mobil for henne i tillegg til at hun ofte får penger til bensin og diverse. Jenta sparer veldig lite, hun spiser ute flere ganger i uka, bestiller mat med hjem og ønsker avokado og kylling hver dag. Hun handler masse klær og reiser stadig på spontanturer. Nå er hun nettopp kommet hjem etter et par dager på storbyferie i utlandet. Hun bruker utrolig mye penger på negler, hår, spa osv. forbildet hennes er Isabell raad. Forrige måned hadde hun utbetalt 35 tusen og har brukt opp alt. Så jeg synes jo dette er veldig ugreit. Har selvsagt pratet med henne om hvor lurt det kan være å spare litt, men jeg når ikke fram. Så da lar jeg det går og lar pappaen bestemme. Jeg ville helt klart tatt betalt noen tusen i måneden dersom det var min datter. Anonymkode: a9c51...4ac Har to bonusbarn på 18 og 21 boende hjemme hos oss, men de har heldigvis en pappa som setter krav. De går på skole og studerer begge to, men de får kun "kost og losji" hos oss, ikke noe mer. Mobil og bensin må de betale selv, ergo må de også jobbe i tillegg til studier og skole. Og rydde opp etter seg. Anonymkode: 9048a...7ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 11. oktober #36 Del Skrevet 11. oktober (endret) Jeg går mot strømmen, dummeste jeg leser er foreldre som krever penger av barna som 19/20 åringer. De har så vidt inn "voksen" verden. Barnet ditt har fått seg jobb, hun sparer til fremtiden sin samtidig som hun nå lever livet. For det er nå de får levd før de stifter familie, når de er fri. Da skal altså foreldre enten kaste ut barna sine eller kreve penger. Hva gjorde du før hun var 18? Jeg oppfordrer mine barn til å bo hjemme en stund, spare penger og leve litt slik at de kan få seg en god fremtid. Det er min rolle, barnet ditt har fått seg jobb, hun sparer og det burde være et bevis nok på at hun vet hva fremtiden som en ansvarlig voksen. Og når hun spiser ute en del så er hun ikke voldsomt dyr i drift, siden hun reiser så er hun jo enda mer borte. Kanskje du bør vurdere å bo billigere? Endret 11. oktober av Forvirret23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #37 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Datteren min fikk bidrag etter fylte 18 år, siste året på vgs. Hun beholdt pengene selv og jobbet ved siden av studiene. Men jeg klarte noen måneder å få hun til å betale 2000kr Jeg fikk slengt i meg hun hatet meg! Etter skolen sluttet så har hun ikke betalt noe og hun har ingen planer om det heller. Jeg har nevnt det til hun, men hun stikker kun inn på rommet sitt! Anonymkode: a0625...754 Er du en forelder? Hvorfor gjør du ikke jobben din ovenfor denne bortskjemte voksne jenta? Hva er greia med at du lar henne tråkke over deg? Jeg hadde skjønt det om hun var 13-14, men hun er 19 ! Anonymkode: 8f4c4...47f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #38 Del Skrevet 11. oktober Jeg er selv 19, like gammel som din datter. Går på folkehøgskole så lever av Lånekassen, men jobber når jeg er hjemme på ferier. Får kost og losji hjemme på ferier, men ellers betaler jeg alt selv. Anonymkode: 56787...992 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #39 Del Skrevet 11. oktober ashley jackson skrev (21 timer siden): Ta deg sammen. Du er mor og hun er barnet. Tenk å sutre over at datter spiser laks og sushi og reiser på ferie. Skulle du heller ønske at hun spiste drittmat? Er du ikke glad for at hun får en spennende ungdomstid? Skaff deg jobb. Skaff deg et liv. Det er ikke din datters oppgave å brødfø deg. Ærlig talt. Ikke brødfø moren, men seg selv. En på 19 som jobber og ikke går på VGS har en ikke forsørgerplikt. Og 19 er en voksen person. Blir andre boller om ts sier hun må flytte, da blir det nok hverken ferie eller sushi ute. Da må hun bare betale for seg Anonymkode: 27da2...212 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #40 Del Skrevet 11. oktober Få kontakt med en familieterapaut. Ordne i nettbanken med månedlig trekk husleie på 3000-5000 kr eller noe dere avtaler. Da trenger en ikke tenke på husleie fordi det trekkes automatisk. Anonymkode: 8ac74...60c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå