AnonymBruker Skrevet 10. oktober #1 Del Skrevet 10. oktober Hei. Jeg skriver her istedenfor på barn og familie, jeg føle det er litt mer fart her. 😉 19 åringen min bor hjemme gratis, hun har ett friår og jobber. Jeg er uføretrygda og som dere skjønner så betaler jeg leie + strøm og jeg sitter igjen med 3000 kroner etter å betalt månedlige utgiftene mine som bla telefon og medisin. 3000 kr skal vare i 4 uker til livsopphold som skal fø oss to + katten vår. Jeg klare i blant å overtale hun å kjøpe toalettpapir eller vaskepulver, men ikke noe mer. Jeg får avslag på bostøtte fordi inntekten hennes er like høy som min trygd. Hun vil ikke høre når jeg sier hun kan hjelpe å bidra med mat, for hun klage på maten jeg kjøper ( knekkebrød , brød, brunost, hvitost, salami, servelat, syltetøy, egg m.mer .. men det er ikke godt nok. Hun vil ha spekeskinke, røkt laks som jeg ikke alltid har råd til.. og pengene mine forsvinner fort. Også er middagene ikke bra nok, laks, kjøttkaker, karbonade, vårruller, supper.. hun vil ha mat som er laget helt fra grunnen med råvarer. Jeg er som regel blakk etter 1 1/2 uke. Jeg har sagt hun kan kjøpe mat hun like selv å ha hjemme, men det vil hun ikke. Hun kjøpe ofte sushi og mat ute med venninner, som er en lettelse for meg siden hun bare klager hvor dårlig mat vi har hjemme. Men jeg skulle så gjerne ønske hun hadde betalt for å bo hjemme , men sier hin sparer penger til bsu og hun har ikke råd. Hun har råd å reise til Italia, Alicante og London med venninner og planlegge neste tur.. og shoppe. Så jeg har skjønt hun ikke vil betale imens hun bor hjemme. Er det noen som vet hvor jeg kan få hjelp å sette opp et budsjett? Jeg må få hjelp utenfra, hun trenger å få høre fra annen voksen. Veileder hos Familiekontoret, Nav, vet dere om noen andre plasser som kan hjelpe? Anonymkode: a0625...754 4 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #2 Del Skrevet 10. oktober Har en 18 åring (snart 19) som bor hjemme. Han er lærling og tjener ganske greit, selv om han begynte i august. Her er avtalen at han slipper å betale husleie (siden jeg og faren tjener bra) men må spare et fast beløp i mnd. Hadde jeg hatt dårlig råd måtte han betalt noen tusen i husleie. Du syr puter under armene på datteren din. Sett krav. Anonymkode: 0d4e1...c9c 18 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #3 Del Skrevet 10. oktober Du sier at hvis hun vil fortsette å bo hjemme så Må hun vippse deg 3000 i måneden. du har lav inntekt som du ikke kan gjøre noe med. 3000 til mat for 2 pers går ikke og i tillegg klage. alternativer er at hun flytter Anonymkode: 39606...509 22 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 10. oktober #4 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei. Jeg skriver her istedenfor på barn og familie, jeg føle det er litt mer fart her. 😉 19 åringen min bor hjemme gratis, hun har ett friår og jobber. Jeg er uføretrygda og som dere skjønner så betaler jeg leie + strøm og jeg sitter igjen med 3000 kroner etter å betalt månedlige utgiftene mine som bla telefon og medisin. 3000 kr skal vare i 4 uker til livsopphold som skal fø oss to + katten vår. Jeg klare i blant å overtale hun å kjøpe toalettpapir eller vaskepulver, men ikke noe mer. Jeg får avslag på bostøtte fordi inntekten hennes er like høy som min trygd. Hun vil ikke høre når jeg sier hun kan hjelpe å bidra med mat, for hun klage på maten jeg kjøper ( knekkebrød , brød, brunost, hvitost, salami, servelat, syltetøy, egg m.mer .. men det er ikke godt nok. Hun vil ha spekeskinke, røkt laks som jeg ikke alltid har råd til.. og pengene mine forsvinner fort. Også er middagene ikke bra nok, laks, kjøttkaker, karbonade, vårruller, supper.. hun vil ha mat som er laget helt fra grunnen med råvarer. Jeg er som regel blakk etter 1 1/2 uke. Jeg har sagt hun kan kjøpe mat hun like selv å ha hjemme, men det vil hun ikke. Hun kjøpe ofte sushi og mat ute med venninner, som er en lettelse for meg siden hun bare klager hvor dårlig mat vi har hjemme. Men jeg skulle så gjerne ønske hun hadde betalt for å bo hjemme , men sier hin sparer penger til bsu og hun har ikke råd. Hun har råd å reise til Italia, Alicante og London med venninner og planlegge neste tur.. og shoppe. Så jeg har skjønt hun ikke vil betale imens hun bor hjemme. Er det noen som vet hvor jeg kan få hjelp å sette opp et budsjett? Jeg må få hjelp utenfra, hun trenger å få høre fra annen voksen. Veileder hos Familiekontoret, Nav, vet dere om noen andre plasser som kan hjelpe? Anonymkode: a0625...754 Du får gi henne beskjed om å bidra litt du har ikke råd å fortsette som nå. Tar utgangspunkt i SIFO her Mat 4080 Så dette er det absolutte minimum på hva hun bør bidra med 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #5 Del Skrevet 10. oktober Er selv uføre med 18 åring i lære. Bor gratis å spiser gratis,kun fordi jeg mottar 7000 i barnebidrag for han. Hvis ikke måttet han betale 3000 i husleie. Sett krav.!! Anonymkode: c4d53...cfe 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #6 Del Skrevet 10. oktober Hvor er oppdragelsen til denna jenta?? Du har en veldig bortskjemt “drittunge“ som du er skyld i selv. Nå er det for sent og hun må kastes på gata til hun har skjønt gamet Du må sette hardt mot hardt på en kjærlig måte Anonymkode: b20a5...133 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #7 Del Skrevet 10. oktober Min 20 åring bor hjemme. Han studerer og jobber litt. Han betaler 1000 kr som en symbolsk sum. Og han kjøper mat. Jeg har ikke god råd så jeg spiser supper og mat som han ikke blir mett av. Så da må han kjøpe mat selv Anonymkode: 46ab0...421 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 10. oktober #8 Del Skrevet 10. oktober Her må du bare sette krav. Enten må hun betale for seg (f.eks 3-4000) eller flytte ut. Hun er ikke i skole, så du har ikke forsørgerkrav, og hun tjener egne penger, så selvsagt skal hun betale. Hardt mot hardt 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #9 Del Skrevet 10. oktober Hun skal selvfølgelig betale for seg. Du har ikke forsørgerplikt når hun ikke går på vgs og er over 18 år. Hun får betale utgifter hun innebærer. Minstekrav at hun selv kjøper maten hun krever. Betale eller flytte ut. Det siste blir dyrere for henne. Anonymkode: 0319b...ebe 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #10 Del Skrevet 10. oktober Hadde jeg hatt en 19-åring som trodde hun kunne både tjene egne penger hun flottet seg med, og leve på meg i tillegg så hadde hun måtte flytte hjemmefra, enkelt og greit. Jeg elsker ungene mine, flotte jenter begge, men er de gamle nok til å velge å jobbe istedenfor å studere så er de voksne nok til å bo for seg selv. Min skal ta et friår og får hun en jobb hun kan leve av så kommer hun til å finne seg et kollektiv. Om ikke må hun bidra med mat hjemme, og selvfølgelig betale alle egne kostnader (eneste jeg kommer til å sponse er forsikring og tannlege). Jeg sparer i fond til begge så de har litt egenkapital. Anonymkode: dab0d...486 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #11 Del Skrevet 10. oktober Så lenge hun har friår så hadde jeg krevd at hun betalte en fast sum i måneden. Min 18 åring bor gratis hjemme, men hun studerer. Hadde hun tatt friår for å jobbe måtte hun betalt en fast sum i måneden, men også ønsket at hun sparte så mye som mulig. Og så må du virkelig stille krav til ungdommen din. En sånn klaging hører ikke til noen steds. Anonymkode: 47015...b32 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #12 Del Skrevet 10. oktober Puh, det gjør så godt å lese og jeg begynne og gråte. Straks middag hos oss, og i dag får hun tandoori som hun faktisk like og jeg slippe og høre vi aldri har noe godt! Jeg skal ringe til Nav i morgen også, snakke med en veileder i tillegg og bare høre hva de foreslår! Jeg er sliten, derfor står jeg her med tårer i øynene! Takk for at dere «backe meg opp.» Anonymkode: a0625...754 8 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #13 Del Skrevet 10. oktober Du må jo sette krav. Enten betaler hun husleie som skal dekke strøm og mat pluss hun ellers må stå for alle utgifter selv og bidra i husholdningen eller hun må finne seg et eget sted å bo innen 3 mnd. Punktum. Anonymkode: 9b6ee...9e0 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 10. oktober #14 Del Skrevet 10. oktober Hei TS, det er på tide å sette grenser for deg selv. Enten husleie, eller egen bolig - valget får være opp til barnet ditt, men ultimatumet må komme fra deg forutsatt at du tror du får det bedre på den måten. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 10. oktober #15 Del Skrevet 10. oktober Våre barn har fått beskjed om at når de er ferdige på vgs så forventer vi at de betaler for seg om de ikke flytter ut. De over 16 har skaffet seg sommerjobber og deltidsjobber, så de har endel penger mellom hendene nå som de rår fullstendig over, men når vgs er ferdig må man enten fylle dagen med skole eller jobb, og da koster det å leve. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #16 Del Skrevet 10. oktober Enten betsler hun husleie og bidrar med sin del av matbudsjettet, eller hun flytter ut. Hun får ALDRI så lav leie som hos deg. Gå inn på finn.no og vis henne hva det koster å leie, sett opp budsjett med leieutgift, strøm, forsikring og livsopphold (6-7000). Anonymkode: 112b2...aa6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 10. oktober #17 Del Skrevet 10. oktober Datteren min som fyller 19 om en måned jobber også dette året etter vgs. MEN: hun klager ikke, hun er takknemlig, OG hun betaler for seg hjemme. Det meste av disse pengene setter vi til side fordi vi har råd til det, men DET vet ikke hun! Vi handler altså, skal hun ha noe spesielt, annet enn det vi har, så vippser hun oss. Hun kan si hva hun har lyst på, men godtar selvfølgelig helt fint om det ikke blir det. Har ingen andre utgifter på henne nå enn mat og at hun bor hjemme og bruker strøm og vann osv, kan ikke huske sist jeg kjøpte et klesplagg til henne egentlig (annet enn fordi jeg faktisk hadde lyst, lenge siden det også). Her må du sette ned foten og få henne til å bidra, eller så må hun flytte ut. Hun kan fint forsørge seg selv istedenfor å tillegge seg luksusvaner! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #18 Del Skrevet 10. oktober Enig med de andre her, hun må bidra i husholdningen så lenge hun har jobb. Forøvrig så beskriver du min bonusdatter som også er 19 år. Bor gratis hjemme der hun har hele loftsetasjen for seg selv, har friår og jobber mye. Pappaen, altså min mann, har bestemt at hun ikke trenger å betale. Vi har ganske god råd, så jeg legger meg ikke opp i det han har bestemt. Men jeg tenker jo mitt. Pappa dekker også mobil for henne i tillegg til at hun ofte får penger til bensin og diverse. Jenta sparer veldig lite, hun spiser ute flere ganger i uka, bestiller mat med hjem og ønsker avokado og kylling hver dag. Hun handler masse klær og reiser stadig på spontanturer. Nå er hun nettopp kommet hjem etter et par dager på storbyferie i utlandet. Hun bruker utrolig mye penger på negler, hår, spa osv. forbildet hennes er Isabell raad. Forrige måned hadde hun utbetalt 35 tusen og har brukt opp alt. Så jeg synes jo dette er veldig ugreit. Har selvsagt pratet med henne om hvor lurt det kan være å spare litt, men jeg når ikke fram. Så da lar jeg det går og lar pappaen bestemme. Jeg ville helt klart tatt betalt noen tusen i måneden dersom det var min datter. Anonymkode: a9c51...4ac 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #19 Del Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg skriver her istedenfor på barn og familie, jeg føle det er litt mer fart her. 😉 19 åringen min bor hjemme gratis, hun har ett friår og jobber. Jeg er uføretrygda og som dere skjønner så betaler jeg leie + strøm og jeg sitter igjen med 3000 kroner etter å betalt månedlige utgiftene mine som bla telefon og medisin. 3000 kr skal vare i 4 uker til livsopphold som skal fø oss to + katten vår. Jeg klare i blant å overtale hun å kjøpe toalettpapir eller vaskepulver, men ikke noe mer. Jeg får avslag på bostøtte fordi inntekten hennes er like høy som min trygd. Hun vil ikke høre når jeg sier hun kan hjelpe å bidra med mat, for hun klage på maten jeg kjøper ( knekkebrød , brød, brunost, hvitost, salami, servelat, syltetøy, egg m.mer .. men det er ikke godt nok. Hun vil ha spekeskinke, røkt laks som jeg ikke alltid har råd til.. og pengene mine forsvinner fort. Også er middagene ikke bra nok, laks, kjøttkaker, karbonade, vårruller, supper.. hun vil ha mat som er laget helt fra grunnen med råvarer. Jeg er som regel blakk etter 1 1/2 uke. Jeg har sagt hun kan kjøpe mat hun like selv å ha hjemme, men det vil hun ikke. Hun kjøpe ofte sushi og mat ute med venninner, som er en lettelse for meg siden hun bare klager hvor dårlig mat vi har hjemme. Men jeg skulle så gjerne ønske hun hadde betalt for å bo hjemme , men sier hin sparer penger til bsu og hun har ikke råd. Hun har råd å reise til Italia, Alicante og London med venninner og planlegge neste tur.. og shoppe. Så jeg har skjønt hun ikke vil betale imens hun bor hjemme. Er det noen som vet hvor jeg kan få hjelp å sette opp et budsjett? Jeg må få hjelp utenfra, hun trenger å få høre fra annen voksen. Veileder hos Familiekontoret, Nav, vet dere om noen andre plasser som kan hjelpe? Anonymkode: a0625...754 Du er myndig, fra og med 1 oktober er vi romkamerater. Du betaler for ditt, jeg betaler for mitt. Eventuelt må vi sette opp en leiekontrakt oss i mellom, så kan jeg fortsette å lage mat slik som i dag. Romkamerater vasker eget tøy med eget vaskemiddel, betaler for halve fellesutgifter og husleie. Jeg hadde vært knallhard på dette. Enten så bidrar du ellers må du ut. Ungdommen din kan ikke fortsette å leve i denne fantasiverdenen. Du gjør dere begge en bjørnetjeneste. Anonymkode: c4791...7ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober #20 Del Skrevet 10. oktober Her lever hun i sus og dus, mens du må snu hver krone. Det er IKKE ok! Skal hun bo hjemme, så får hun betale for seg. Hun bør minimum betale 4000kr for mat. Eller hva med å foreslå å handle mat og husholdningsartikler annenhver uke hver? Du må sette deg ned og ta en alvorsprat. Hun kan ikke mene at du skal leve på fattigdomsgrensen, mens hun skal leve i luksus. Og om så - da får hun flytte, så sparer du hvertfall på mat, strøm og vann. Anonymkode: 07ddc...a9a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå