Gå til innhold

Jeg har det så vond. Kan erfarne barnehageansatte hjelpe/ svare?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor mener du pedleder skulle vente med veiledning til senere, hvis hen var ferdig på jobb 15:00? 

Anonymkode: cc1bf...1d7

Veiledning skal foregå utenfor pedleders arbeidstid

• Liker 2
Skrevet

Som forelder ønsker jeg beskjed når slike ting skjer så jeg kan hente mitt barn.

Ellers har jeg sett i de to bhg jeg har erfaring fra at de voksne setter på en film når det er unntakstilstand. 

Anonymkode: af10a...fb7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du er åpenbart sjalupå at en annen har fått en bedre deal enn deg, det må du legge av deg. Så tar du opp i rolige former at dere trenger å ha flere folk tilgjengelig når veiledningen skal foregå.

Anonymkode: 09a0d...bdf

Herregud, gi deg da.

Dette er jo ikke lov engang. Studenter kommer i tillegg til de vanlige ansatte. De skal heller ikke få lønn.

Anonymkode: 856a8...08e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Meld til barnehagesjef i bydel eller kommune :) da blir det fart på sakene skal jeg love deg!

Anonymkode: ed30c...24e

• Liker 2
Skrevet
mommyaka skrev (23 timer siden):

Dette 

Bare vent når tidelig vakten går hjem 14 og du og 1 ansatt til et alene med ca 10 barn..og etter 15 er du alene med 4-6 barn....

Hm.. alene ned 4-6 barn etter kl 15 og ut arbeidsdagen ? Er det krise ? 
Jeg lurer på hvordan jeg overlevde å være aleneforelder med mine 4 barn ? 😱

Anonymkode: fb17c...de0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hm.. alene ned 4-6 barn etter kl 15 og ut arbeidsdagen ? Er det krise ? 
Jeg lurer på hvordan jeg overlevde å være aleneforelder med mine 4 barn ? 😱

Anonymkode: fb17c...de0

Nei, 6-8 barn er absolutt ingen krise. Men det er 15 barn hvor flere har ulike utfordringer. 

Anonymkode: f72ae...530

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at dette er en situasjon der jeg ville satt på film nå eller delt ut ipader. Lite pedagogisk? Jepp, men jammen ikke lett å være pedagogisk med 15 stykker alene i en time. 

Anonymkode: ecde0...4b4

• Liker 1
Skrevet

Du skal selvsagt skrive avvik hver gang. 

Da sender du sognal opp på ledernivå og til politikere at det ikke er bra og noe må gjøres. 

Anonymkode: 21080...53c

• Liker 3
Skrevet

Du har levert et avvik i barnehagen sitt avvikssystem på dette? Dersom ikke - gjør det. Og så gjør du det samme hver gang det skjer fremover. Føler du det går utover din helse så går du til fastlegen din og tar en samtale om det. I mellomtiden: begynn å søke jobber. 

Vit dette, med absolutt sikkerhet: dette blir ikke bedre. Og om det går galt og du ikke har meldt skriftlig avvik? Da får du skylden. Verken din leder eller hens leder etc vil noensinne ta på seg skyld dersom det er menneskelig mulig å skyve den nedover. Så sørg for å skyve den oppover.

Anonymkode: 5a61c...0a5

• Liker 6
Skrevet

Student i praksis/ ansatt (alt på en og samme tid) sier at veiledningen mellom henne og praksislærer skal foregår i arbeidstiden. At OsloMet har gitt tillatelse det. Da er det ikke mye jeg kan skrive avvik på ettersom praksislærer og ansatt (student) skal ha veiledning i bunden tid og det er tillatt. 

Tror min tid i barnehagen er over, dette studieløpet skal pågå i mange år. Disse nye reglene var den siste stråa..

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 7.01):

Hvilket universitetet er hun tilknyttet? Høres spesielt ut at hun får ha praksis I samme bhg hun jobber. 

På mitt universitetet får vi velge praksisplass selv, siden det er nett og samlingsbasert, men vi kan ikke være i den bhg man jobber i, har jobbet eller har/hatt barn i. 

Anonymkode: b3d13...03d

OsloMet, dette er ikke ABLU-student

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 15.10):

Jeg er barne- og ungdomsarbeider i barnehagen. 

Ped.lederen har blitt praksislærer for en annen barne- og ungdomsarbeider på avdelingen. BUA skal være student i praksis og ansatt på en og samme tid. Får 100 % lønn samtidig som hun er student. Det er ikke snakk om en arbeidsplassbasert utdanning (ABLU). Dette her er barnehagelærerutdanning, samlings- og nettbasert 4 år. Styrer har bestemt at BUA skal være student og ansatt på samme tid de 3 dagene hun jobber (går på skole 2 dager). Det for å spare penger, men jeg vet ikke på hvilken måte vi sparer penger her??
Noe er riv ruskende galt, og folk snakker på huset.. 

I går måtte jeg og støtteped. være helt alene med en krevende gruppe (16 barn) fra kl 14.-15 fordi det passet ped.leder og student/ ansatt å ha veiledning akkurat da. Støtteped. er der for å oppfylle et vedtak på et barn med store utfordringer. Hun endte opp med å ta barnet ut av avdelingen under veiledningen. Det er noe hun ofte gjør pga barnets store behov. 

Jeg ba grunnbemanningen om å revurdere, men tapte enkelt og greit den kampen. Ped.leder. skulle slutte 15.00 og ville ha veiledningen i sin arbeidstid. BuA hadde senvakt til kl 17.00. Da de forsvant endte det opp med tilstander på avdelingen man ikke vil ha. Uforsvarlig på alle måter, barn som gråt og kranglet. Jeg forsøkte å ha samlingsstund eller lese bok, men skjønte fort at det ikke gikk. Jeg ringte styrer men hun svarte ikke der og da, i dag unngikk hun meg og sa kort at det er litt hektisk i bhg noen ganger..  Jeg kunne hverken sende noen barn på de to andre avdelingene eller hente en ansatt over den timen grunnbemanningen forsvant (stort fravær). 

Det har gjort noe med meg, jeg er livredd for at dette skal gjenta seg. Jeg tåler en god del, men sikkerhet og helse er første prioritet. Jeg kan ikke tillatte meg å la det gå utover barna. 

Kan noen hjelpe meg, hvordan skal jeg sette ord på denne opplevelsen så styrer og ped.leder forstår?

Ta kontakt med andre lengre oppe, dette er ikke greit! DERFOR SENDER JEG IKKE SMP BARN I BHG..

Anonymkode: 960b9...245

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ta kontakt med andre lengre oppe, dette er ikke greit! DERFOR SENDER JEG IKKE SMP BARN I BHG..

Anonymkode: 960b9...245

Hva er SMP barn? 

Anonymkode: d8cd1...9d0

Skrevet

1: Denne praksisen høres svært merkelig ut. Jeg går samme studieløp som denne BUA, men fått klar beskjed om at jeg ikke kan ha praksis i samme bhg som jeg jobber, har egne barn eller venner i. Dette er for at det ikke skal være tvil om egnethet eller oppstå konflikter ved vurdering. Vet om noen som gjorde det samme, men måtte ta praksis på nytt da det kom frem at hun hadde familie som jobbet i samme bhg. 
2: du må skrive avvik. Hver gang dere er for få sammen med barna. Anbefaler også å skrive praksisfortellinger som du legger frem på avdelingsmøte/personalmøter. 
3: har dere tillitsvalgt i barnehagen? Ta med deg h*n og krev ett møte med styrer. Her virker det som styrer ikke lytter, så da må du gjøre som vi sier til barna som prøver å fortelle noe vanskelig; si det en gang til! 

Anonymkode: 14777...8ab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Og en ting til: universitetene betaler barnehagene for å kunne sette inn ekstra folk ved veiledning, slik at det ikke skal gå ut over avdelingen 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

1: Denne praksisen høres svært merkelig ut. Jeg går samme studieløp som denne BUA, men fått klar beskjed om at jeg ikke kan ha praksis i samme bhg som jeg jobber, har egne barn eller venner i. Dette er for at det ikke skal være tvil om egnethet eller oppstå konflikter ved vurdering. Vet om noen som gjorde det samme, men måtte ta praksis på nytt da det kom frem at hun hadde familie som jobbet i samme bhg. 
2: du må skrive avvik. Hver gang dere er for få sammen med barna. Anbefaler også å skrive praksisfortellinger som du legger frem på avdelingsmøte/personalmøter. 
3: har dere tillitsvalgt i barnehagen? Ta med deg h*n og krev ett møte med styrer. Her virker det som styrer ikke lytter, så da må du gjøre som vi sier til barna som prøver å fortelle noe vanskelig; si det en gang til! 

Er du sikker?

Utdanningen heter barnehagelærerutdanning, samlings- og nettbasert OsloMet. For meg virker det som student/ ansatt har rett når hun sier at hun kan ha praksis og jobb samtidig. Hun trenger lønn og det har universitetet vist forståelse for.

Derfor takker jeg for meg etter over 20 år i denne barnehagen, mye har jeg tålt i mange år. Men slike nye regler blir litt i overkant. 

• Hjerte 1
Skrevet
PantheraUnica skrev (På 11.10.2024 den 10.57):

Veiledning skal foregå utenfor pedleders arbeidstid

Det er det vel ingen veiledere som gidder?

Anonymkode: cd420...b44

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er du sikker?

Utdanningen heter barnehagelærerutdanning, samlings- og nettbasert OsloMet. For meg virker det som student/ ansatt har rett når hun sier at hun kan ha praksis og jobb samtidig. Hun trenger lønn og det har universitetet vist forståelse for.

Derfor takker jeg for meg etter over 20 år i denne barnehagen, mye har jeg tålt i mange år. Men slike nye regler blir litt i overkant. 

Jeg går Barnehagelærer deltid samlingsbasert på UIS, og vet om flere universiteter som har denne regelen. Unntak er ABLU, men virker for meg som BUA hos dere har blandet disse to utdanningene? Praksis er heller ikke over hele året, men satt av i visse perioder. (Hvert fall de universitetene jeg kjenner til) Tror jeg hadde undersøkt litt mer her. Det å ha studenter i barnehagen skal ikke være en belastning for resten av personalet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...