AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Skrevet 10. oktober 2024 Jeg er barne- og ungdomsarbeider i barnehagen. Ped.lederen har blitt praksislærer for en annen barne- og ungdomsarbeider på avdelingen. BUA skal være student i praksis og ansatt på en og samme tid. Får 100 % lønn samtidig som hun er student. Det er ikke snakk om en arbeidsplassbasert utdanning (ABLU). Dette her er barnehagelærerutdanning, samlings- og nettbasert 4 år. Styrer har bestemt at BUA skal være student og ansatt på samme tid de 3 dagene hun jobber (går på skole 2 dager). Det for å spare penger, men jeg vet ikke på hvilken måte vi sparer penger her?? Noe er riv ruskende galt, og folk snakker på huset.. I går måtte jeg og støtteped. være helt alene med en krevende gruppe (16 barn) fra kl 14.-15 fordi det passet ped.leder og student/ ansatt å ha veiledning akkurat da. Støtteped. er der for å oppfylle et vedtak på et barn med store utfordringer. Hun endte opp med å ta barnet ut av avdelingen under veiledningen. Det er noe hun ofte gjør pga barnets store behov. Jeg ba grunnbemanningen om å revurdere, men tapte enkelt og greit den kampen. Ped.leder. skulle slutte 15.00 og ville ha veiledningen i sin arbeidstid. BuA hadde senvakt til kl 17.00. Da de forsvant endte det opp med tilstander på avdelingen man ikke vil ha. Uforsvarlig på alle måter, barn som gråt og kranglet. Jeg forsøkte å ha samlingsstund eller lese bok, men skjønte fort at det ikke gikk. Jeg ringte styrer men hun svarte ikke der og da, i dag unngikk hun meg og sa kort at det er litt hektisk i bhg noen ganger.. Jeg kunne hverken sende noen barn på de to andre avdelingene eller hente en ansatt over den timen grunnbemanningen forsvant (stort fravær). Det har gjort noe med meg, jeg er livredd for at dette skal gjenta seg. Jeg tåler en god del, men sikkerhet og helse er første prioritet. Jeg kan ikke tillatte meg å la det gå utover barna. Kan noen hjelpe meg, hvordan skal jeg sette ord på denne opplevelsen så styrer og ped.leder forstår? Anonymkode: f72ae...530 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Skrevet 10. oktober 2024 Dette er ikke greit på noen plan. Du må si til styrer at det var mer enn litt hektisk! Regner med dere har et system for å skrive avvik? Anonymkode: fa954...e78 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #3 Skrevet 10. oktober 2024 Du er åpenbart sjalupå at en annen har fått en bedre deal enn deg, det må du legge av deg. Så tar du opp i rolige former at dere trenger å ha flere folk tilgjengelig når veiledningen skal foregå. Anonymkode: 09a0d...bdf 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #4 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er åpenbart sjalupå at en annen har fått en bedre deal enn deg, det må du legge av deg. Så tar du opp i rolige former at dere trenger å ha flere folk tilgjengelig når veiledningen skal foregå. Anonymkode: 09a0d...bdf At hva?!! Jeg ønsker at alle barn skal ha det greit og forsvarlig i barnehagen. Vi kan ikke tillate oss å true sikkerheten til barna på den måten? Situasjoner oppstår fort, også de farlige.. Hva gjør vi da? Anonymkode: f72ae...530 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #5 Skrevet 10. oktober 2024 Jobbet i bhg i 12 år. Sånn er det hele tida, overalt. Bytt yrke Anonymkode: cc793...696 7
mommyaka Skrevet 10. oktober 2024 #6 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobbet i bhg i 12 år. Sånn er det hele tida, overalt. Bytt yrke Anonymkode: cc793...696 Dette Bare vent når tidelig vakten går hjem 14 og du og 1 ansatt til et alene med ca 10 barn..og etter 15 er du alene med 4-6 barn.... 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #7 Skrevet 10. oktober 2024 mommyaka skrev (1 minutt siden): Dette Bare vent når tidelig vakten går hjem 14 og du og 1 ansatt til et alene med ca 10 barn..og etter 15 er du alene med 4-6 barn.... Når ped.leder slutter kl 14.00 så er vi i allefall 2 til kl 16.00 til vanlig. Det er litt lite det også.. Men i går var jeg helt alene med 15 barn fordi ped.leder ikke kunne vente med veiledning til litt senere. Anonymkode: f72ae...530 2
mommyaka Skrevet 10. oktober 2024 #8 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når ped.leder slutter kl 14.00 så er vi i allefall 2 til kl 16.00 til vanlig. Det er litt lite det også.. Men i går var jeg helt alene med 15 barn fordi ped.leder ikke kunne vente med veiledning til litt senere. Anonymkode: f72ae...530 Mrm du skriver at du og en til var sammen...
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #9 Skrevet 10. oktober 2024 Som student i praksis og som praksislærer selv har veiledningen alltid vært utenfor lærers arbeidstid, og innenfor studentens arbeidstid. Praksislærer fikk ekstra lønn fra universitetet/høyskolen studenten tilhørte. Høres ut som en slu lærer.. Anonymkode: 7687a...999 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #10 Skrevet 10. oktober 2024 Du får bare si fra at det ikke gikk bra, men ikke forvent noen endring. En time alene med 16 store eller ni små en time ser jeg på som helt vanlig. Dessverre. Anonymkode: b8390...c53 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #11 Skrevet 10. oktober 2024 mommyaka skrev (30 minutter siden): Mrm du skriver at du og en til var sammen... Jeg var etterlatt med 16 barn og en støttepedagog, støtteped følger et barn med store utfordringer. Hun tok barnet med på arbeidsrommet fordi hen hadde behov for det. Da var jeg alene med 15 barn fra kl 14-15. Anonymkode: f72ae...530 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #12 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Som student i praksis og som praksislærer selv har veiledningen alltid vært utenfor lærers arbeidstid, og innenfor studentens arbeidstid. Praksislærer fikk ekstra lønn fra universitetet/høyskolen studenten tilhørte. Høres ut som en slu lærer.. Anonymkode: 7687a...999 Praksislærer får ekstra betalt for veiledning. Det skal ikke skje i arbeidstiden. Og studenten er ikke bare student 37.5 t i uka, men samtidig 100 % ansatt. Så når de forsvinner i arbeidstiden så blir det bare meg igjen helt alene med hele gruppen. Og det er ikke forsvarlig. En fullsatt gruppe hos oss beståe av 18 barn, 3-6 år. Vi hadde 16 i går. Mellom kl 14-15 er de aller fleste barna der. Hadde de ventet med veiledningen til nærmere kl 16. så hadde jeg kanskje skjønt litt mer.. Anonymkode: f72ae...530 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #13 Skrevet 10. oktober 2024 Søk andre jobber. Det blir aldri bedre i yrket, heller verre og verre Anonymkode: a4c2f...7cb 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #14 Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Praksislærer får ekstra betalt for veiledning. Det skal ikke skje i arbeidstiden. Og studenten er ikke bare student 37.5 t i uka, men samtidig 100 % ansatt. Så når de forsvinner i arbeidstiden så blir det bare meg igjen helt alene med hele gruppen. Og det er ikke forsvarlig. En fullsatt gruppe hos oss beståe av 18 barn, 3-6 år. Vi hadde 16 i går. Mellom kl 14-15 er de aller fleste barna der. Hadde de ventet med veiledningen til nærmere kl 16. så hadde jeg kanskje skjønt litt mer.. Anonymkode: f72ae...530 Det høres ikke forsvarlig ut i det hele tatt, og jeg forstår godt at du reagerer. Kan du spørre styrer hvilke regler praksislærer skal følge? Om det er innenfor eller utenfor praksislærers arbeidstid. At studenten også er ansatt samtidig høres veldig rotete ut. Anonymkode: 7687a...999 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #15 Skrevet 10. oktober 2024 Dette høres ut som noe som skulle vært meldt som et avvik i internkontrollsystemet deres. Anonymkode: 834b0...db8 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #16 Skrevet 11. oktober 2024 Studenter i praksis skal gå på topp og de skal ikke være ordinære arbeidstagere. Studenter i praksis skal ikke ha aleneansvar og de skal være i en læringssituasjon, med andre tilstede. Jeg ville tatt dette opp med tillitsvalgt eller med verneombud. Vil tro at universitetet, som studenten er tilknyttet, vil også være interessert i å høre om dette opplegget Anonymkode: 18c01...954 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #17 Skrevet 11. oktober 2024 snakk med foreldrene, si det ble litt ekstra hektisk i dag da du var alene med barna fra kl x til x og at de derfor har hatt en ekstra slitsom ettermiddag. Foreldre er de første til å klage Anonymkode: 2108f...588 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #18 Skrevet 11. oktober 2024 Hvilket universitetet er hun tilknyttet? Høres spesielt ut at hun får ha praksis I samme bhg hun jobber. På mitt universitetet får vi velge praksisplass selv, siden det er nett og samlingsbasert, men vi kan ikke være i den bhg man jobber i, har jobbet eller har/hatt barn i. Anonymkode: b3d13...03d 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #19 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Når ped.leder slutter kl 14.00 så er vi i allefall 2 til kl 16.00 til vanlig. Det er litt lite det også.. Men i går var jeg helt alene med 15 barn fordi ped.leder ikke kunne vente med veiledning til litt senere. Anonymkode: f72ae...530 Men hvorfor mener du pedleder skulle vente med veiledning til senere, hvis hen var ferdig på jobb 15:00? Anonymkode: cc1bf...1d7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #20 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor mener du pedleder skulle vente med veiledning til senere, hvis hen var ferdig på jobb 15:00? Anonymkode: cc1bf...1d7 Fordi ped.leder hadde vanlig arbeidstid til kl 15.00 den aktuelle dagen. Og studenten (som er ansatt på samme tid) skulle jobbe til kl 17.00. Og når de da valgte å forsvinne kl 14-15 endte jeg opp alene med 15 barn. Det er uforsvarlig. Anonymkode: f72ae...530 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå