Gå til innhold

Hjelp angående flyttesituasjon

mammaemma

Anbefalte innlegg

Vi er 4 i familien. Begge stedene vi vurderer er i vestby (vi bor allerede her), men leilighetene er på litt ulike områder. Ikke veeeldig langt fra hverandre, men nok til at gutta våre må bytte skole om vi velger ene plassen fremfor den andre.

Alternativ 1: liten hageflekk, relativt stor terrasse, gutta på 6 og 7 år trenger ikke bytte skole, mindre kronglete for meg i en periode, som nå skal begynne med kjøretimer for lappen å komme seg til jobb (før jeg har fått lappen). Leiligheten er fin men kun 75kvm - 2 soverom og ett bad (samme som vi bor på nå, bare at nå bor vi i blokk, leier og leiligheten her er ikke like fin). Om vi flytter hit, så kommer vi veldig nærme mamma sitt hus, så de kan bruke hennes store hage (hun selv bor for øyeblikket i kr. Sand, men ofte hjemme i helger.) Gutta kommer da også til å bo veldig nærme en god kompis. Blir ca 15-20 min for dem å gå til skolen.

Alternativ 2: Lenger unna sentrum, men vi får 3 soverom og 2 bad, gutta må bytte skole, men tar kun 5 min for dem å gå til den nye skolen. Ikke egen hage, men lekeplass i nærheten og mye gressområder. Det er i andre etasje, så stresser litt mtp bråk fra oss og til de under? Eller bare det en faktor å overse?? Tror leil. er på ca 111 kvm. Broren til mannen min og forloveden hans har kjøpt i samme område, så vi hadde bodd nærmere de. De får nok barn om ikke så altfor lenge.

Vi var ganske sikre på den til 75 kvm. Jeg vet at mange i andre deler av verden osv klarer seg på få kvm.. meen, skal ikke legge skjul på at det hadde vært deilig med litt bedre plass. Om man skal tjene på å eie burde men vel kanskje også bo samme sted i 4-5 år? Og da nærmer gutta seg tenåringsalder. Kan bli for trangt med alternativ nr 1? Usikker.

Et par 100 000 i prisforskjell. Burde vi vente lenger å se om det kommer noe annet? Eller er det risky? Hva hadde du gjort?! Trenger sårt råd..🥲

Endret av mammaemma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere er fornøyde med skolen, så burde dere blitt igjen i samme område. Men er dere tre eller 4? Hvis dere er 4, 75 kvm kommer veldig fort å bli knapt for dere. Egentlig også for dere 3, for guttene snart vil trenger mer plass, det er snakk om bare 3 år du har kanskje, ikke 5 som du tror. Så jeg ville ikke kjøpt nå en leilighet på 75 kvm jo mindre du er virkelig sikker på at du vil det.  Men jeg ville for all del også prøvd å beholde samme skolekrets. 

Anonymkode: e8c64...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis dere er fornøyde med skolen, så burde dere blitt igjen i samme område. Men er dere tre eller 4? Hvis dere er 4, 75 kvm kommer veldig fort å bli knapt for dere. Egentlig også for dere 3, for guttene snart vil trenger mer plass, det er snakk om bare 3 år du har kanskje, ikke 5 som du tror. Så jeg ville ikke kjøpt nå en leilighet på 75 kvm jo mindre du er virkelig sikker på at du vil det.  Men jeg ville for all del også prøvd å beholde samme skolekrets. 

Anonymkode: e8c64...23b

Vi er 4!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Nok plass og 5 min til skole de neste mange år. 

Anonymkode: 7d93b...4f5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge har dere lett? Jeg hadde kanskje ventet litt til. Tror tenåringer setter pris på eget rom, eller iallfall litt mere plass.

Anonymkode: 99853...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, hvor viktig er det for deg å bo nær din mor? Er det mulig på sikt å overta hennes bolig kanskje, om hun ikke bruker den så mye? da kan det kanskje være verdt å bli i den skolekretsen.

Ellers tror jeg at jeg ville gått for en noe større bolig enn 75 kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere ha leilighet? Hva med et hus? 

Guttene trenger hvert sitt rom snart. 

Anonymkode: 23c2b...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp på 70kvm. Det gikk fint det også. Mor, og en eldre bror. Vi fikk større når bror ca begynte på ungdomsskolen. Jeg husker ikke helt. Vi søsken delte først, mens min mor sov i stua, før vi tok i bruk mer av huset (stort hus der min mor leide ut deler av det, med mulighet for å ta inn loftet, som ble gjort etterhvert). Litt andre forhold, men fullt mulig. 

Å bo med mann i stua hadde jeg personlig prøvd å unngå, men jeg tenker at det bør være mulig at guttene deler rom. De kommer helt sikkert ikke alltid til å være bestevenner, men sånn er det. Det høres jo godt ut med større plass enn 75kvm, og det var godt for oss når vi fikk større plass i oppveksten. Jeg skal ikke si noe annet, men det er mange som faktisk må klare seg på det. Det bodde 4 barn i den typen leilighet som jeg vokste opp i «gamledager». To var minimum av antall barn disse husene i nabolaget hadde. Vi er godt vant idag, og det er deilig med plassen, men det er også godt med god beliggenhet og en hageflekk. 

Hvordan er planløsningen her? For det hadde jeg også sett på. Er det mulig å se på tv i stua, mens folk prater i stua? Da er det lettere å dele dere opp og utnytte plassen. Lagringsplass er også viktig. Å bytte skole kan gå helt fint. En vet hva en har, men ikke hva en får, men mest sannsynlig går det fint. 

At guttene trenger eget rom snart, tenker jeg er en «sannhet» med modifikasjoner. Ikke alle har råd eller mulighet til det, og sånn er det. 

Anonymkode: 1e43c...06a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...