AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg mener ikke at kosthold og sunn livsstil fikser alt. Men helt sinnsykt hvor mye det har å si og hvor mye det påvirker sykdom, helse og livet generelt. Jeg får vondt av både meg selv som har slitt så mye unødvendig i livet, og andre som sliter. Jeg får vondt av hvordan samfunnet utvikler seg og hva barna mine må vokse opp med. Alle som tror at smerter og vondter er normalt 💔 Pekefingeren er ikke rettet mot enkelt individet, men samfunnet. Samtidig ønsker man jo at flere ser hvor kraftig kosthold og livsstil påvirker oss, selv om de fleste vet det til en viss grad. Jeg synes ikke det er en smule rart at vi som befolkning blir sykere både psykisk og fysisk ❤️ Trist å se alt som skal fikses med piller i stede for å fikse årsaker der det er mulig, eventuelt en kombinasjon. Selvsagt himla bra at vi har medisiner og legemiddelindustrien, og i mange tilfeller helt nødvendig og livreddende. Men noen ganger kan det også stå i veien for å bli frisk, til og med gjøre oss sykere. I veldig mange tilfeller er faktisk mat medisin. Vi beveger oss lengre og lengre fra det naturlige. Mer mot det kunstige som prosessert mat/sprøyting etc, stress, press, prestasjon, materialisme, medisiner for det meste, mindre sollys og frisk luft etc. Det er jo ikke rart vi blir sykere, har mer vondter, sliter med søvn, blir utbrent, er slitne, sliter psykisk osv. Jeg heller på ingen måte mot det alternative. Jeg oppsøker lege, psykolog eller andre fagfolk når det er nødvendig. Men jeg har alltid i bakhodet eller spør "er det noe jeg kan gjøre/endre på selv?". Jeg sitter ikke på fasiten og kan alt. Jeg lærer stadig, både gjennom andres erfaringer, forskning, prøving og feiling på hva som fungerer på meg selv. Ved å endre livsstilen min har livet mitt endret seg drastisk. De rundt meg sier jeg er som et annet menneske både fysisk og psykisk. Jeg har klart å bli helt kvitt eller nesten helt kvitt store søvnvansker (balansere og stabilisere blant annet kortisol og melatonin), depresjon, angst og angstanfall og avhengigheter. Flere av kptsd symptomene som lavt toleransevindu, indre stress og uro, tankekjør, over og under aktivisering, alarmberedskap, nervøsitet, er mer klar i hodet og tilstede som gjør relasjoner enklere å takle. Jeg mener selvsagt at terapi og eventuelt medisiner er viktig. Jeg gikk mange år i terapi selv. Men det var ikke før jeg endret litt og litt på livsstilen min at at ting virkelig ble bedre og jeg kunne nyttiggjøre alt jeg hadde lært i terapi bedre. Jeg har ingen vondter i kroppen lengre som jeg hatt så lenge jeg kan huske, og er aldri sliten mer - altså den typiske utslitt følelsen. Våkner opp uthvilt. Blodprøvene mine viser ikke at jeg har lavt stoffskifte lengre eller betennelser, og ikke hatt noen mangler på lang tid. Hevelsene mine har gått ned. Ansiktet mitt ser helt anerledes ut. Jeg er ikke overvektig lengre, selv om jeg spiser både mye fett, mye frukt, får i meg mye salt (havskalt, celtic salt og himalaya salt) og samtidig holder meg unna meieriprodukter, teller ikke kalorier eller trener ekstremt mye - motsatt av det vi har lært 💔 Jeg er ikke panisk hvor jeg har en liste over alt jeg ikke kan spise eller gjøre. Jeg ser heller på det positive med alt jeg kan spise og hvor godt det gjør meg. Livet mitt har gått fra å være tøft, vondt, utfordrende, mye plager, skam og sykdommer. Følt meg helt fastkjørt med ingen vei ut. Til å ha det veldig bra med lite plager, ingen medisiner og mye glede over fremtiden. Jeg har lest og hørt om så ufattelig mange med samme erfaring. Jeg skulle så ønske flere kunne erfart og kjent på det samme ❤️ Altså hvor mye man faktisk kan gjøre, påvirke selv og hvordan ting henger sammen og påvirker hverandre. Anonymkode: d126c...ef4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Del Skrevet 10. oktober 2024 He he, ble litt oppslukt her og glemte tilslutt å skrive: Så jeg synes vi skal slutte med all den dømmmingen av syke. Særskilt psykisk sykdom, usynlige fysiske syke og uføretrygde. Det er virkelig ikke rart vi blir sykere slik samfunnet vårt har utviklet seg. Vi blir fastkjørt i noe usunt og unaturlig som enten gjør oss syk, sykere eller vanskeligere å bli bedre. Ingen ønsker å være syk ❤️ Virkelig ingen. Det er vondt. Enda verre blir det når man blir dømt i hytt og pine. Påfører mer skam. Ikke blir trodd på. Mange som sliter setter opp et forsvar som også kan være til hinder i livet. Det er mye bedre med åpenhet, empati, forståelse og medfølelse. Da lærer vi som samfunn mye mer og beveger oss fremover i stede for der vi nå er på vei. Vi må alle bli mer nysgjerrig og åpne mer opp for å lære. Spør der man ikke forstår. Syke eller folk som sliter skal virkelig ikke måtte forsvare sykdommen sin ❤️ Sannsynligheten for at folk som sitter å dømmer andre, selv kan havne der, er desverre stor. Mye av grunnen til flere syke, er et samfunns problem, noe vi sammen skaper og dermed må jobbe med/endre sammen. Ikke med å dømme, plassere skam og skyld, men å lære og forstå. Denne evige dømmmingen er desverre en stor del av problemet, ikke løsningen. Ts Anonymkode: d126c...ef4 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #3 Del Skrevet 10. oktober 2024 Bra. Helt enig. De på toppen blir ikke rike om alle er friske. De på toppen blir ikke rike om det er fred i alle land. De på toppen blir ikke rike om de mener det er klimakrise og strømkrise, slik at de selger strømmen på børs. Denne påståtte krisen er menneskapt for å tjene mest mulig penger. Farmasia vil jo selge medisinene de lager, ergo må de ha syke folk. Er alle friske så selger de ingenting. Se til USA hvordan de laget folket oxynorm avhengige. Se serien Dope sic. Den handler om dette jeg skriver. De 3 siste årene med høye renter, mat, bensin, strøm +++ gjør de rike ENDA rikere. Å få leve i pakt med natuten er ikke ønsket av makteliten. De vil ha oss i hamsterhjulet, de vil selge dårlig mat og de vil pøse på med mer medisiner. At ren mat, natur, fjell, fosser, skog og sjø er svaret selger ikke. Heldigvis våkner flere og flere, vi vil ikke ha det slik. Gå mot strømmen, og få det bedre med deg/dere selv. Anonymkode: 8e680...764 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #4 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Bra. Helt enig. De på toppen blir ikke rike om alle er friske. De på toppen blir ikke rike om det er fred i alle land. De på toppen blir ikke rike om de mener det er klimakrise og strømkrise, slik at de selger strømmen på børs. Denne påståtte krisen er menneskapt for å tjene mest mulig penger. Farmasia vil jo selge medisinene de lager, ergo må de ha syke folk. Er alle friske så selger de ingenting. Se til USA hvordan de laget folket oxynorm avhengige. Se serien Dope sic. Den handler om dette jeg skriver. De 3 siste årene med høye renter, mat, bensin, strøm +++ gjør de rike ENDA rikere. Å få leve i pakt med natuten er ikke ønsket av makteliten. De vil ha oss i hamsterhjulet, de vil selge dårlig mat og de vil pøse på med mer medisiner. At ren mat, natur, fjell, fosser, skog og sjø er svaret selger ikke. Heldigvis våkner flere og flere, vi vil ikke ha det slik. Gå mot strømmen, og få det bedre med deg/dere selv. Anonymkode: 8e680...764 ❤️ Takk for innspillet ditt. 😃 Ja mye penger tjenes på å blande alt dette sammen desverre. Mye misbruk og utnyttelse av gode ting som nødvendig medisiner, forskning, utvikling etc. Vi blir jo fastkjørt i utrolig mange aspektere i livet som er vanskelig å komme seg ut av eller vite hvordan man endrer - stress og press, prestasjon og materialisme, mindre tid til oss selv, mindre tid til sunt kosthold, veldig mange ulike råd og anbefalinger, mer skjerm osv. En vond, ødeleggende og skummel sirkel. Som samfunn og enkelt individ taper vi på det. ❤️ Bare se på alle råd om vektnedgang/kosthold og trening, ihvertfall fra tidligere og som nok henger igjen: spise mindre, færre kalorier og trene mer/hardere/høyere intensitet. Hva dette gjør med kroppen for veldig mange er å automatisk stresse den ytterligere. Som vil si blant annet å øke kortisol nivået som igjen gjør det vanskeligere å gå ned i vekt, øker lysten på usunn mat/sukker, lagrer mer fett på magen, bryter ned mer muskler, reduserer søvnkvalitet og energi, negativt for den mentale helsen osv. Automatisk vil man havne i jojo slanking da alle disse mekanismene er så sterke og nærmest umulig å motstå med viljestyrken over tid. 😟 Eller se på salt som jeg nevnte. "Spis mindre salt, drikk mer vann". Joda, å redusere inntaket av "bordsalt" er bra. Men drikker man mye vann og får i seg lite salt, vil vannet man drikker ha liten funksjon annet enn å "spyle" ut masse nødvendig vi får i oss gjennom kostholdet. Celtic salt, havsalt og himalaya salt inneholder masse nødvendige mineraler og vitaminer, og holder mer på vannet vi drikker. Når jeg begynte å drikke vann (renset dog) med litt celtic salt forsvant hodepinen min jeg hadde vær kveld, migrene anfallene ble færre og mildere, fikk mer energi, hevelsen gikk noe ned og søtsuget forsvant helt. Dette var ganske umiddelbare endringer som trigget nysgjerrigheten min, og egentlig derfor jeg begynte å utforske mer og lese mer om helse, kosthold og livsstil. Men selvsagt mulig å snu mye av dette der vi heller kan nytte oss mer av det positive med alt. Som du sier, folk begynner nok å bli mer observant på det 🥰 Helse og livskvalitet er viktigere enn å prestere, få til alt, være vellykket, ha masse ting etc. Høy livskvaliteten og lykke får man innenfra, ikke utenfra. Fokuserer man mye på prestasjon, oppnåelse, ytre, materialisme, penger etc så vil det være vanskelig å bli fornøyd og tilfreds. Tror mange kjenner seg i igjen i "når jeg går ned i vekt... når jeg kjøper de klærne....når jeg får den jobben..... Da blir livet bra" Men sjeldent det blir det, for noe mangler alltid 💔 Ts Anonymkode: d126c...ef4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå