AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Del Skrevet 10. oktober 2024 Vet at ingen kan vite hva som er ment med denne formuleringen, men sikkert andre her som har mer peiling enn meg på slike rapporter. Andre har vært borti lignende..? Under helhetsinntrykk står det; "Vi føler at mor av og til ser på barnet som en venninne (trøst?)" Står ikke i en kontekst med noe annet forklarende så syntes det var veldig rart. Anonymkode: 70c0a...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Del Skrevet 10. oktober 2024 At du bruker ungen som en støtte til deg selv i dine personlige kriser. Og hvis det er sant må du jobbe for å legge det av deg snarest. I relasjonen til din datter skal du være mor og hun barn. Hun skal utvikle egne vennskap og relasjoner som er helt uavhengige av deg. Hennes handlinger skal ikke begrenses av at du kan bli lei deg, men at du har satt tydelige grenser som rammer henne inn. Anonymkode: a6266...203 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #3 Del Skrevet 10. oktober 2024 Her tenker jeg typisk demprimert mor som lar barne trøste/glede mor. At man ikke klarer å skille hva man sier til barna sine (snakker stygt om pappa om det er samslivsbrudd etc), og hva som er forbeholdt voksne venninner, eller hvordan man oppfører seg overfor barnet/a Anonymkode: 0b0d2...001 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 10. oktober 2024 #4 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hvor gammel er barnet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet 10. oktober 2024 #5 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hvis det stemmer, og du involverer barnet ditt i dine følelser, så må du ha hjelp for å få slutt på det snarest. Du er på god vei til å bruke barnet som en pseudopartner, og det er tonnevis med forskning som viser hvor skadelig det er. Barnet skal ikke på noe vis være ansvarlig for hvordan du føler det, føle seg ansvarlig for å trøste deg, være en klagemur eller bli involvert i ditt følelsesliv i større grad. Barnet skal lære av DEG hvordan det skal regulere sitt eget følelsesliv, ikke omvendt. Ingenting i veien å ha en dårlig dag og modellere for barnet hva du selv gjør når du er lei deg. Men det er IKKE barnets oppgave å trøste, eller føle seg ansvarlig for å oppføre seg slik at du føler deg bedre, eller tilsvarende. «Mamma blir så lei seg når du gjør sånn…», «Mamma har hatt en slitsom dag og derfor må du være snill nå», «Mamma er så lei seg, kan du gi meg en klem og være ekstra snill?», «Mamma orker ikke i dag, det har vært en fæl dag, slutt å gråt, jeg orker ikke idag.» Alt sånn er veldig skadelig. Du fratar barnet dets behov og handlingsrom til å ha egne følelser. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #6 Del Skrevet 10. oktober 2024 KaraThrace skrev (5 minutter siden): Hvis det stemmer, og du involverer barnet ditt i dine følelser, så må du ha hjelp for å få slutt på det snarest. Du er på god vei til å bruke barnet som en pseudopartner, og det er tonnevis med forskning som viser hvor skadelig det er. Barnet skal ikke på noe vis være ansvarlig for hvordan du føler det, føle seg ansvarlig for å trøste deg, være en klagemur eller bli involvert i ditt følelsesliv i større grad. Barnet skal lære av DEG hvordan det skal regulere sitt eget følelsesliv, ikke omvendt. Ingenting i veien å ha en dårlig dag og modellere for barnet hva du selv gjør når du er lei deg. Men det er IKKE barnets oppgave å trøste, eller føle seg ansvarlig for å oppføre seg slik at du føler deg bedre, eller tilsvarende. «Mamma blir så lei seg når du gjør sånn…», «Mamma har hatt en slitsom dag og derfor må du være snill nå», «Mamma er så lei seg, kan du gi meg en klem og være ekstra snill?», «Mamma orker ikke i dag, det har vært en fæl dag, slutt å gråt, jeg orker ikke idag.» Alt sånn er veldig skadelig. Du fratar barnet dets behov og handlingsrom til å ha egne følelser. Delvis enig, men det er ikke så svart-hvitt som du fremstiller det her. Barn kan også læres til å vise hensyn, f.eks "i dag er mamma syk og har vondt i kroppen, det er fint hvis vi kan leke noen rolige leker i dag" eller "mamma får vondt i ørene når du roper med utestemme inne". Det er ikke sånn at barn "ikke på noe vis" skal ansvarliggjøres for hvordan de påvirker de rundt seg, de må bevisstgjøres de også. Barnets behov og handlingsrom eksisterer i møte med andre mennesker sine behov og handlingsrom, selv om det selvsagt ikke betyr at barnet skal være ansvarlig for å bære voksne følelser eller trøste mor. Anonymkode: a687b...e3e 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet 10. oktober 2024 #7 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Delvis enig, men det er ikke så svart-hvitt som du fremstiller det her. Barn kan også læres til å vise hensyn, f.eks "i dag er mamma syk og har vondt i kroppen, det er fint hvis vi kan leke noen rolige leker i dag" eller "mamma får vondt i ørene når du roper med utestemme inne". Det er ikke sånn at barn "ikke på noe vis" skal ansvarliggjøres for hvordan de påvirker de rundt seg, de må bevisstgjøres de også. Barnets behov og handlingsrom eksisterer i møte med andre mennesker sine behov og handlingsrom, selv om det selvsagt ikke betyr at barnet skal være ansvarlig for å bære voksne følelser eller trøste mor. Anonymkode: a687b...e3e Helt enig! Nyanser er alt, men jeg håper eksemplene mine viste hva jeg mente. En ting er å si hva deres handlinger gjør med deg, og at de må vise hensyn til andre, en annen ting er å forvente at de skal gjøre noe for å endre deg. Conditional love og alt det der.//offtopic Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #8 Del Skrevet 10. oktober 2024 Det kan jo være hva som helst. Jeg stusser over at barnehagen "føler". De bør kunne komme med konkrete eksempler på situasjoner eller utsagn. Jeg synes du bør spørre de som har skrevet dette om hva de mener. Anonymkode: be37b...eed 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #9 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hvis barnehagen har skrevet dette om deg så er det fordi de mener du kan noen ganger være umoden i morsrollen, noe som er typisk umodne mødre. Barnet blir ikke skjermet nok for mors følelser og får for mye ansvar og en for voksen rolle. Litt sånn datteren min og jeg er venninner vi, og vi deler alt. Typisk ung mor der du nesten ikke ser forskjell på mor og datteren på 16 år😆 Anonymkode: 39fc7...3da 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #10 Del Skrevet 10. oktober 2024 Pinlig at barnehagen skriver vi "føler". Eller skal ikke mor barn relasjon være et kameratskap. Anonymkode: baf14...2f2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 10. oktober 2024 #11 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet at ingen kan vite hva som er ment med denne formuleringen, men sikkert andre her som har mer peiling enn meg på slike rapporter. Andre har vært borti lignende..? Under helhetsinntrykk står det; "Vi føler at mor av og til ser på barnet som en venninne (trøst?)" Står ikke i en kontekst med noe annet forklarende så syntes det var veldig rart. Anonymkode: 70c0a...ecd Det er ikke bra. De mener vel da at du ikke tar eierskap i å være omsorgspersonen. Feks at du forventer at barnet opptrer som en voksen eller veninne. At du er umoden da. Hadde tatt kommentaren som inspirasjon til selv gransking og bli bedre der. Kansje rette opp det som de tenker er feilbalansert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #12 Del Skrevet 11. oktober 2024 Takker for svar. Ser det er en del ulike tolkninger, noe jeg også satt igjen med. Syntes det burde inngått noen eksempler når de først føler noe. Anonymkode: 70c0a...ecd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 11. oktober 2024 #13 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takker for svar. Ser det er en del ulike tolkninger, noe jeg også satt igjen med. Syntes det burde inngått noen eksempler når de først føler noe. Anonymkode: 70c0a...ecd Crazy idé! Spør dem? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #14 Del Skrevet 11. oktober 2024 Så merkelig at barnehagen kan spekulere i dette? Hvordan skulle de se dette i deres minimale kontakt med dere to sammen? Det vanlige er at barnehagen uttaler seg om barnets fungering. Barnehagen ser meg og barnet i ca 10 min (kanskje mindre) hver dag. Pussig om de skulle kunne lage psykologisk teorier om oss på det lille grunnlaget. Anonymkode: 9b98a...bba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #15 Del Skrevet 11. oktober 2024 Dojakitty skrev (47 minutter siden): Crazy idé! Spør dem? Dette er tilbake i tid så ikke aktuelt, ellers hadde jeg naturligvis gjort det. Anonymkode: 70c0a...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #16 Del Skrevet 11. oktober 2024 De fleste som jobber som pedleder i barnehage er kun utdannet barnehagelærer, det er ikke særlig mye kompetanse som ligger i det, det eren enkel utdanning, de mangler ofte tyngde og dybde. Anonymkode: baf14...2f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå