Gå til innhold

Utekatt, hvor lenge ute når kaldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke katteluke, men har et lite hundehus som katten kan slke ly i.

Borte på jobb fra 07:30-16:30.

I dag er det 5 grader ute. 

Når er det for kaldt til at katten kan være ute i 9 timer?

Anonymkode: 33741...5d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det bikker kaldere enn minus 8/9 grader slipper jeg ikke katten ut på morgenen. Han vil sjelden ut da og snur ofte selv i døra når han synes det er for kaldt. 

Anonymkode: f0c15...62e

• Liker 2
Skrevet

Jeg slipper de ut hver morgen så lenge det ikke er -15 eller kaldere. De kommer raskt inn igjen om det er minusgrader, eller så velger de selv være ute lengre.

Anonymkode: f14d1...0ea

Skrevet

Er det mellom 7 til 10 minus og man selv skal være borte i mange timer holder man katten inne.

https://www.nettavisen.no/nyheter/advarer-mot-a-la-katten-vare-ute-i-sprengkulda/s/12-95-3423181163

«Veterinær sier det ikke er forsvarlig å slippe katten ut i ti minusgrader.»

«Du kan jo tenke deg selv å gå ute i 8-9 timer når det er ti minus. Det vil ikke vi mennesker, og det vil ikke katten, sier han.»

https://www.potesporihjertet.no/single-post/hvor-farlig-er-kulda-for-katter

«Som en generell tommelfingerregel er alt under 7 grader for kaldt»

Anonymkode: f2a71...41e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det mellom 7 til 10 minus og man selv skal være borte i mange timer holder man katten inne.

https://www.nettavisen.no/nyheter/advarer-mot-a-la-katten-vare-ute-i-sprengkulda/s/12-95-3423181163

«Du kan jo tenke deg selv å gå ute i 8-9 timer når det er ti minus. Det vil ikke vi mennesker, og det vil ikke katten, sier han.»

Det tror jeg ikke katten min er enig i. Den var ute i 9 timer i dag, og mjauet for å komme ut igjen etter middag. 

• Nyttig 1
Skrevet

Men mange av oss som har katter ute på vinteren har også godt isolerte kattehus. En av mine maser om å få gå ut når det er -10, bare for å legge seg i huset å sove...

• Liker 2
Skrevet

Våre katter er alltid ute om natta, om enn ikke alltid frivillig, ned til 15 minusgrader. Er det kaldere enn det, får de lov til å være inne. Bor på gård og de har en stor låve de kan søke ly i. Aldri vært noe problem de 25 årene vi har hatt katter. Kattene er sunne og friske og lever lenge. 

Anonymkode: feb25...402

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det tror jeg ikke katten min er enig i. Den var ute i 9 timer i dag, og mjauet for å komme ut igjen etter middag. 

Det er forskjell på å bli stengt ute og å ha katteluke så man kan velge selv. Ungen min kan være ute i snøen i flere timer, men jeg kaster ikke ut ungen, låser døren og sier «du klarte jo fint å være ute fem timer i går».

Anonymkode: eecef...936

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men mange av oss som har katter ute på vinteren har også godt isolerte kattehus. En av mine maser om å få gå ut når det er -10, bare for å legge seg i huset å sove...

Men da har jo katten din et sted å trekke seg tilbake til. Det er noe annet med de som som slipper ut kattenfør de drar på jobb midt på vinteren og tenker at den får klare seg til de kommer hjem igjen

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er det mellom 7 til 10 minus hos deg nå? Men med det sagt så kan katten fint mase på døra når det er mange minus ute, men det betyr ikke at det er greit å la katten være ute i en hel arbeidsdag i flere minusgrader uten noe sted å søke ly. Jeg er selv uføretrygdet og er hjemme hele dagen så jeg kan godt slippe ut frøkna mi når det er 15 minus, men hun får ikke være ute i mange timer før jeg roper hun inn igjen.

Skrevet

Dersom det er minus ti grader og kaldere lar jeg katten være inne på natta. Og er det så kaldt på dagtid slippes katten ut for å gå på do, og får komme inn igjen når katten vil. (Altså at den slippes ikke ut når vi er på arbeid/skole, kun når noen er hjemme så den kan komme inn når den vil) Vi har ikke kattesand, så noe ut må katten uansett vær. (Men er det kaldt, går hun kun ut for å gå på do og kommer rett inn igjen) 

Skrevet

Er det mellom 7 til 10 minus hos deg nå? Men med det sagt så kan katten fint mase på døra når det er mange minus ute, men det betyr ikke at det er greit å la katten være ute i en hel arbeidsdag i flere minusgrader uten noe sted å søke ly. Jeg er selv uføretrygdet og er hjemme hele dagen så jeg kan godt slippe ut frøkna mi når det er 15 minus, men hun får ikke være ute i mange timer før jeg roper hun inn igjen.

Han skrev at alt under 7 plussgrader er for kaldt.

Det var 5 hos oss i dag, og katten syntes det var utmerket, så tålegrensen for 9 timer ute er tydeligvis lavere enn 5.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...