Gå til innhold

Registrere seg som arbeidssøker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig usikker på hva jeg bør gjøre, og ønsker råd rundt å registrere seg som arbeidssøker på Nav.

Bakhistorien er at jeg har fungert rimelig greit i arbeidslivet frem til et par år siden. Jeg har bachelorgrad og har hatt jobber med en del ansvar i større selskaper i utlandet siden jeg fullførte utdanningen min. På jobb leverte jeg greit, men slet mye privat og opplevde det veldig vanskelig og krevende å gjøre det jeg skulle og oppføre meg riktig i jobbsammenheng. Det gikk stadig verre før jeg til slutt totalt traff veggen i fjor, ble utbrent og måtte slutte i jobben min.

Siden det har jeg levd på sparepenger som nå går helt mot slutten. Jeg trenger derfor å jobbe, men jeg føler meg helt på bar bakke og tror ikke jeg ville maktet en vanlig jobb. Jeg har ikke fått noe hjelp for utbrentheten siden jeg bare tenkte at jeg måtte komme meg gjennom det vanskeligste og at jeg ville komme meg ovenpå igjen, men det har ikke skjedd. 

Jeg føler meg helt tom og har mye mørke tanker. Jeg er deprimert, sliter med angst og har nå totalt mistet selvtilliten og troen på at jeg klarer å jobbe, studere eller bidra med noe nyttig i samfunnet. Jeg har gått i privat terapi i flere år, men har ikke råd til å betale for det lenger. Jeg har blitt henvist til DPS for autisme og ADHD flere ganger, men har blitt avvist hver gang. Jeg har ikke råd til privat utredning nå. Det føles som om det ikke er noe hjelp å få. 

Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, men har sett at NAV tilbyr arbeidsrådgivning og at man skal registrere seg som arbeidssøker for å få tilgang på det. Jeg ser for meg at det kunne vært fint å "begynne på nytt" og at rådgiverne kanskje kan hjelpe meg med å få oversikt over hva jeg kan passe til å jobbe med, noe som har mindre ansvar i alle fall til å begynne med, og hvordan jeg kommer meg inn på arbeidsmarkedet igjen, men vet ikke om det er slik tilbudet faktisk er. Kan arbeidsrådgivning passe for en som meg, eller er det mer rettet mot folk som ikke har utdanning eller erfaring i arbeidslivet? Er det noe mulig negativt ved å registrere seg som arbeidssøker?

Anonymkode: c6280...7a0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Negative med å registrere seg er et evig mas fra nav og nav veiledere. Kjeft hvis du ikke svarer MED EN GANG.  

Du kan spørre veileder om rådgivning, det har jeg ikke erfaring med selv. 

Det positive er jo at du får inntekt igjen da. Så det burde veie opp med tanke på ingen sparepenger igjen.

Sa du opp jobben selv? Da er det en del uker karantene. Søk i dag! 

Anonymkode: 4ef53...06c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Negative med å registrere seg er et evig mas fra nav og nav veiledere. Kjeft hvis du ikke svarer MED EN GANG.  

Du kan spørre veileder om rådgivning, det har jeg ikke erfaring med selv. 

Det positive er jo at du får inntekt igjen da. Så det burde veie opp med tanke på ingen sparepenger igjen.

Sa du opp jobben selv? Da er det en del uker karantene. Søk i dag! 

Jeg skjønner, det er det jeg er litt redd for – at jeg liksom er i "systemet" og at NAV da skal ha kontroll på meg og at jeg må gjøre ting jeg ikke ønsker å gjøre.

Ja, jeg sa opp jobben min selv og har siden det levd på sparepenger og hatt mest fokus på å prøve å komme meg igjen – spise sunt, trene, få orden i tankene mine, jobbe med å forstå meg selv bedre og prøve å finne ting som gir meg glede, i tillegg til at jeg har gjort frivillig arbeid.

Hva mener du med karantene? Får man inntekt når man er arbeidssøker? Har du mulighet til å forklare litt mer om hvordan dette fungerer? Beklager at jeg stiller så mange spørsmål, men jeg har bodd i utlandet lenge og er ikke så godt kjent med alt dette. Jeg synes det er vanskelig å navigere og sette meg inn i alt. I utgangspunktet ønsket jeg å løse denne situasjonen på egen hånd uten å måtte søke økonomisk hjelp fra myndighetene, men jeg ser jo at det ikke har fungert så langt.

Det jeg tenkte på med NAV var helst å få veiledning til hvilken jobb som kan passe meg nå og kanskje hjelp med å pusse på CV osv siden jeg rett og slett er så langt nede at jeg ikke kan se for meg hvordan jeg skal klare å få og stå i en ny jobb. Det er helt ubegripelig for meg nå at jeg faktisk har søkt på og fått gode jobber med mye ansvar i det daglige. Men det er kanskje ikke helt det dette tilbudet dreier seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte tre år før jeg var klar for å jobbe igjen. Fikk kjempegod hjelp fra nav til å starte i arbeidsrettet tiltak og få prøve meg litt forsiktig ut i jobb før jeg begynte søke på vanlig jobb.

Jeg opplevde aldri nav som masete eller kravstor. Men jeg gikk i behandling i to år for angsten, før jeg hadde sjans til å begynne jobbe. Hadde dialog med nav fra starten av.

Anonymkode: 47204...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du latt være si opp jobben, hadde du fått sykepenger (full lønn) i ett år, deretter gått over på aap.

Som arbeidssøker har man rett til dagpenger, som tilsier litt over 60% av lønnen. Men dersom man sier opp selv får man 18 ukers karantene på dagpenger fra den dagen man søker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrer deg og be samtidig om å få snakke med en veileder. Det kan hende at du har rett på arbeidavklaringspenger eller dagpenger. 

Anonymkode: e79dc...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg trengte tre år før jeg var klar for å jobbe igjen. Fikk kjempegod hjelp fra nav til å starte i arbeidsrettet tiltak og få prøve meg litt forsiktig ut i jobb før jeg begynte søke på vanlig jobb.

Jeg opplevde aldri nav som masete eller kravstor. Men jeg gikk i behandling i to år for angsten, før jeg hadde sjans til å begynne jobbe. Hadde dialog med nav fra starten av.

Takk for svar, det er fint å høre at du fikk så god hjelp! Kan jeg spørre hvordan du fikk tilgang på hjelpen du fikk? Var behandlingen for angst gjennom NAV eller begynte du med det på en annen måte? Når jeg prøver å se på NAVs sider synes jeg det er vanskelig å forstå hva de egentlig gjør og hvordan ting fungerer. Jeg ser jo at jeg trenger hjelp, men skjønner ikke hvordan jeg kan få den hjelpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde du latt være si opp jobben, hadde du fått sykepenger (full lønn) i ett år, deretter gått over på aap.

Som arbeidssøker har man rett til dagpenger, som tilsier litt over 60% av lønnen. Men dersom man sier opp selv får man 18 ukers karantene på dagpenger fra den dagen man søker.

Takk for svar, jeg skjønner. Avgjørelsen om å si opp var nok litt forhastet, men jeg klarte rett og slett ikke å fungere, tenkte ikke klart og synes generelt det er veldig vanskelig å navigere hvordan slike ting fungerer. Og jeg hadde en god del sparepenger så jeg tenkte at jeg bare kunne leve på det, men de forsvinner jo fort når man ikke har noen inntekt lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Registrer deg og be samtidig om å få snakke med en veileder. Det kan hende at du har rett på arbeidavklaringspenger eller dagpenger. 

Anonymkode: e79dc...41a

Takk for råd. Jeg ser at det kanskje er lurt, men vil gjerne få litt bedre innsikt i hva det faktisk innebærer å være arbeidssøker før jeg søker på det. Hvis det er slik at jeg må gjøre ting/forholde meg til ting jeg helst ikke vil, som å bli fulgt opp for intensivt, tvunget til å delta i kurs osv, vil jeg heller prøve mer å ordne opp i situasjonen min på egen hånd. For øvrig har jeg ikke noe i mot å delta på kurs eller gjøre andre ting hvis det er noe som kan hjelpe meg eller være nyttig, men jeg vil ikke tvinges til noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrer deg som arbeidssøker. Om du ikke gjør det nå så kommer NAV uansett til å be deg gjøre det på et tidspunkt, i hvert fall om du trenger økonomisk bistand. Jeg vet ikke hva du kan ha rett til av ytelser, men det kan tenkes at du kan ha rett på dagpenger. NAV sitter, i tillegg til ytelser, på en hel sekk med tiltak, veiledning og annet som kan hjelpe deg på vei. Det er dine rettigheter. NAV hjelper deg med å forvalte dem. Få registrert deg og søkt om dagpenger jo før jo heller. 

Anonymkode: d0076...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, det er fint å høre at du fikk så god hjelp! Kan jeg spørre hvordan du fikk tilgang på hjelpen du fikk? Var behandlingen for angst gjennom NAV eller begynte du med det på en annen måte? Når jeg prøver å se på NAVs sider synes jeg det er vanskelig å forstå hva de egentlig gjør og hvordan ting fungerer. Jeg ser jo at jeg trenger hjelp, men skjønner ikke hvordan jeg kan få den hjelpen. 

Dagen jeg ikke mestret jobben mer så gikk jeg til lege, som sykemeldte meg, og henviste meg videre slik at jeg fikk nødvendig helsehjelp.

Nav yter ikke helsehjelp, for å få hjelp til helse må du kontakte helsepersonell.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er registret som arbeidssøker og får innvilget dagpenger. Så innebærer det å sende inn meldekort hver 14 dag for å få penger. 
i tillegg må du søke et viss antall jobber i uka. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Registrer deg som arbeidssøker. Om du ikke gjør det nå så kommer NAV uansett til å be deg gjøre det på et tidspunkt, i hvert fall om du trenger økonomisk bistand. Jeg vet ikke hva du kan ha rett til av ytelser, men det kan tenkes at du kan ha rett på dagpenger. NAV sitter, i tillegg til ytelser, på en hel sekk med tiltak, veiledning og annet som kan hjelpe deg på vei. Det er dine rettigheter. NAV hjelper deg med å forvalte dem. Få registrert deg og søkt om dagpenger jo før jo heller. 

Anonymkode: d0076...fc8

Takk for råd. Jeg skjønner at det kan hjelpe. Det sitter litt langt inne å skulle bli en del av "systemet" og kanskje måtte følge visse prosesser NAV har som jeg ikke føler er relevante for meg, men jeg trenger jo veiledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du er registret som arbeidssøker og får innvilget dagpenger. Så innebærer det å sende inn meldekort hver 14 dag for å få penger. 
i tillegg må du søke et viss antall jobber i uka. 

Takk for svar, men er det automatisk å få innvilget dagpenger hvis man registrerer seg som arbeidssøker? Må man det, eller kan man bare få veiledning eller annen hjelp? Jeg vil ikke måtte søke på et visst antall jobber i uken, jeg er jo redd for at jeg ikke vil klare å stå i en jobb. Da vil jeg heller klare meg på veldig lite penger en stund og håpe at ting blir bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Takk for svar, men er det automatisk å få innvilget dagpenger hvis man registrerer seg som arbeidssøker? Må man det, eller kan man bare få veiledning eller annen hjelp? Jeg vil ikke måtte søke på et visst antall jobber i uken, jeg er jo redd for at jeg ikke vil klare å stå i en jobb. Da vil jeg heller klare meg på veldig lite penger en stund og håpe at ting blir bedre. 

Du må sende inn søknad om dagpenger for å få det. Å stå som arbeidssøker gjør ikke noe annet egentlig enn at du får opprettet søk på ledige stillinger og at du kan legge inn cv i en database slik at arbeidsgiver kan kontakte deg. Å kun stå som arbeidssøker kan du gjøre så mye/lenge du bare ønsker, selv om du har jobb også.

Og nav er ikke så hjerteløse at de har ett krav om antall søknader helt uten å se an situasjonen. Jeg fikk aldri noe krav om antall søknader, nav hadde stor forståelse for at jeg ikke søkte jobber som var langt under utdanningsnivå, og som ville gi så dårlig lønn at jeg mistet boligen. Vet om flere som har mottatt dagpenger i ett halvt år uten å engang måtte snakke med nav...

Men det ville vært bedre for deg å gå til legen å be om sykemelding, og ta det derfra. Da kan du få hjelp f.eks av dps til å komme deg nok på beina til å klare jobbe, du kan få støtte av legen til til utfordringer, og ikke minst vil nav se at du har helseutfordringer som forårsaker at du sliter med jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du må sende inn søknad om dagpenger for å få det. Å stå som arbeidssøker gjør ikke noe annet egentlig enn at du får opprettet søk på ledige stillinger og at du kan legge inn cv i en database slik at arbeidsgiver kan kontakte deg. Å kun stå som arbeidssøker kan du gjøre så mye/lenge du bare ønsker, selv om du har jobb også.

Og nav er ikke så hjerteløse at de har ett krav om antall søknader helt uten å se an situasjonen. Jeg fikk aldri noe krav om antall søknader, nav hadde stor forståelse for at jeg ikke søkte jobber som var langt under utdanningsnivå, og som ville gi så dårlig lønn at jeg mistet boligen. Vet om flere som har mottatt dagpenger i ett halvt år uten å engang måtte snakke med nav...

Men det ville vært bedre for deg å gå til legen å be om sykemelding, og ta det derfra. Da kan du få hjelp f.eks av dps til å komme deg nok på beina til å klare jobbe, du kan få støtte av legen til til utfordringer, og ikke minst vil nav se at du har helseutfordringer som forårsaker at du sliter med jobb.

Tusen takk for svar, nå forstår jeg det litt bedre. Da tror jeg at jeg søker, men jeg vet ikke om legen min vil gi meg sykemelding. Han mener at jeg virker ganske frisk. Jeg har heller ikke tro på at DPS vil hjelpe meg, legen har henvist meg flere ganger for mulig autisme/ADHD, angst og depresjon og jeg har fått avslag hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen og takk for svarene jeg fikk i denne tråden. Jeg har bestemt meg for å gå til en drop-in time på NAV på mandag slik at jeg kan stille litt spørsmål og finne ut mer om hvordan dette fungerer før jeg evt. registrerer meg som arbeidssøker.

Hvis noen har tips til spørsmål jeg bør stille eller ting jeg kan ta opp under timen, hadde jeg satt veldig pris på det siden jeg er usikker på hva jeg bør snakke om. Jeg er nervøs for å være åpen med en fremmed, samtidig som jeg gjerne vil få hjelp med tingene jeg sliter med, så litt veiledning fra andre som har erfaring med dette hadde vært veldig fint. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det du skriver om din arbeidsevne og helse høres det ut som AAP (arbeidsavklaringspenger) er riktig støtte for deg å søke på. Har du minst 50% nedsatt arbeidsevne til alle yrker kan du ha rett på AAP.

Målet når du mottar AAP er å avklare hvilken grad og type arbeid du kan mestre og lage en plan for å evt forbedre arbeidsevne om det er mulig gjennom medisinsk behandling. 

Du trenger ikke snakke med NAV før du søker AAP. Du sender inn søknad på nav.no og de etterspør legeerklæring fra fastlegen din. Anbefaler at du snakker med legen om dette på forhånd for å finne ut om legen mener du har minst 50% nedsatt arbeidsevne til alle yrker. 

Hvis du ringer til NAV Kontaktsenter kan du få god veiledning. Du trenger ikke brette ut hele helsehistorikken din, men forklare at du har sagt opp grunnet helseårsaker, levd på sparepenger og nå ønsker hjelp til å komme i arbeid, men er usikker på hva du kan jobbe med og i hvilken grad, grunnet helseutfordringer. 

Lykke til! Hilsen veileder i NAV

Anonymkode: c267f...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...